collapse

Auteur Topic: canicross hoe begin je er aan?  (gelezen 651 keer)

Offline Lieke79

• startende hondenvriend
  • *
  • Geslacht: Vrouw
canicross hoe begin je er aan?
« Gepost op: augustus 06, 2019, 20:27:36 »
Hallo

Ik zou willen starten met canicross maar hoe begin je eraan?
Ik heb momenteel weinig conditie dus dit moet opgebouwd worden. Zowel voor mij als de hond neem ik aan.
Welke honden zijn geschikt voor deze sport? Ik zou graag eentje uit het asiel adopteren indien mogelijk.
Hoeveel tijd per week kan ik er het beste aan besteden?
Is het een dure hobby?
Is het best te starten vanaf de leeftijd van een pup of kan dit ook met een volwassen hond?

Dit zijn de vragen waar ik nu aan denk, natuurlijk is alle info welkom.

Mvg Nathalie

Offline Larshann

• warme hondenvriend
  • *
Re: canicross hoe begin je er aan?
« Reactie #1 Gepost op: augustus 06, 2019, 20:35:55 »
Hallo

Ik zou willen starten met canicross maar hoe begin je eraan? gewoon beginnen lopen  :lol: als je nog geen hond hebt kan je zelf mss al beginnen met start to run ofzo ? kan mss met hond ook wel ? Als er clubs in jouw buurt zijn kan je daar misschien meetrainen en ineens wat tips krijgen. Van welke regio ben je ?
Ik heb momenteel weinig conditie dus dit moet opgebouwd worden. Zowel voor mij als de hond neem ik aan. inderdaad  :yes:
Welke honden zijn geschikt voor deze sport? Ik zou graag eentje uit het asiel adopteren indien mogelijk.In principe kan je dit met elke gezonde hond doen, maar uiteraard heb je meer hulp van een grotere hond
Hoeveel tijd per week kan ik er het beste aan besteden? zoveel als je wil... ik denk dat de meesten enkele keren per week trainen ? Ikzelf maar 1x met de honden omdat ze ook nog andere sporten doen en ze moeten ook kunnen herstellen
Is het een dure hobby? dat valt mee, de aankoop van een tuig/riem/heupgordel kost wel iets, maar daarna kost het eigenlijk niets meer. Tenzij je wedstrijden gaat meedoen. Oh, en afhankelijk of je het heel intensief wil doen : eventueel recovery producten vor je hond
Is het best te starten vanaf de leeftijd van een pup of kan dit ook met een volwassen hond? Je kan zowiezo best pas starten als ze al wat ouder zijn, zeker niet gaan lopen met een jonge pup. Ikzelf begin op 10 maanden met korte stukken, daarvoor enkel wat gewenning. Er zijn mensen die vroeger beginnen, hangt ook wat van het type hond af natuurlijk.

Dit zijn de vragen waar ik nu aan denk, natuurlijk is alle info welkom.

Mvg Nathalie

Offline runa

• verslaafde hondenvriend
  • *
    • De Hansbeekse hoeve
« Reactie #2 Gepost op: augustus 06, 2019, 21:01:56 »
Ik zou willen starten met canicross maar hoe begin je eraan?
Ik heb momenteel weinig conditie dus dit moet opgebouwd worden. Zowel voor mij als de hond neem ik aan.
Gewoon beginnen lopen  :mrgreen: Veel mensen vinden start to run handig om te beginnen en op te bouwen maar je kan ook gewoon zelf beginnen met korte afstanden en naarmate dat vlotter gaat de afstand steeds verhogen. Mijn vriend gebruikt de app runtastic tijdens het lopen, daarmee kun je zowel de afstand als de snelheid bijhouden.

Welke honden zijn geschikt voor deze sport? Ik zou graag eentje uit het asiel adopteren indien mogelijk.
Veel honden zijn geschikt aangezien het geen complexe sport is. Als je nog een hond moet kiezen zou ik letten op de bouw van de hond. Een (relatief) grote en sportief gebouwde hond heeft dan de voorkeur. Honden die te breed/log zijn en heel grote honden zouden voor mij afvallen omdat die een hogere kans op gewrichtsproblemen hebben. Met een klein hondje gaat het natuurlijk ook maar die zullen ook minder hard kunnen trekken en ga je minder hoge snelheden kunnen halen, als je dat belangrijk zou vinden. Kijk ook naar het energieniveau van de hond. Een heel rustige, luie hond zal waarschijnlijk minder plezier beleven aan canicross dan een enthousiaste energieke hond.

Hoeveel tijd per week kan ik er het beste aan besteden?
Als het puur voor de hobby is kun je het zo vaak of weinig doen als je wil. Hou wel rekening met de noden en grenzen van je hond. Voor wedstrijden kun je evt een trainingsschema aanhouden. Daar heb ik zelf geen ervaring mee maar ik vermoed dat het dan de bedoeling is dat je een paar keer per week gaat lopen.

Is het een dure hobby?
Het duurste zijn het tuig/reklijn/heupriem en loopschoenen, evt ook loopkledij maar dat zijn zaken die je in principe maar 1 keer moet kopen. Lopen op zich is natuurlijk gratis, voor wedstrijden zul je wel moeten betalen.

Is het best te starten vanaf de leeftijd van een pup of kan dit ook met een volwassen hond?
Dit kan perfect met een volwassen hond, het wordt zelfs afgeraden om jonge pups al intensief te laten lopen.

Offline Lieke79

• startende hondenvriend
  • *
« Reactie #3 Gepost op: augustus 06, 2019, 21:56:08 »
Dank je wel!

Offline fleureke

• *
  • Don't mind the dog, beware of the owner
« Reactie #4 Gepost op: augustus 13, 2019, 17:29:05 »
vanwaar ben je?

ik ben nen trage loper, dus als ge nekeer samen wilt lopen, laat maar weten he!  (as ge gene schrik hebt van ne pitbull)...

Offline Lieke79

• startende hondenvriend
  • *
« Reactie #5 Gepost op: augustus 13, 2019, 21:59:15 »
Ik ben nog altijd op zoek naar een geschikt maatje.
Wat leuk dat je een bulletje hebt! Tegen mij zeiden ze dat die minder geschikt zouden zijn 😱
Ik ben van Hasselt. En jij?

Grtjs

Offline fleureke

• *
  • Don't mind the dog, beware of the owner
« Reactie #6 Gepost op: augustus 15, 2019, 13:43:13 »
Ik ben nog altijd op zoek naar een geschikt maatje.
Wat leuk dat je een bulletje hebt! Tegen mij zeiden ze dat die minder geschikt zouden zijn 😱
Ik ben van Hasselt. En jij?

Grtjs

dju, van puurs (omgeving antwerpen)... hasselt is ver...
maar er zit een canicrossploeg in Genk ;)

welk bulletje zou minder geschikt zijn?  Een franse of engelse bulldog zou ik inderdaad ook ni laten canicrossen....

Volg ons op instagram

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal