collapse

Auteur Topic: Shaping  (gelezen 172 keer)

Offline kathytjeuh_newfy

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • Geslacht: Vrouw
Shaping
« Gepost op: november 09, 2019, 11:13:36 »
In de strikte zin van het woord verwijst “Shapen” naar een trainingsmethode waarbij een gewenst gedrag als het ware “gekneed” wordt. Het eindgedrag wordt opgesplitst in kleine, apart aan te leren, oefeningen. Die oefeningen worden dan uiteindelijk samen “gekneed” tot het gewenste eindresultaat. Maar de term Shapen wordt ook wel eens in een bredere context gebruikt. In dat geval doelt men op een beloninggerichte leermethode waarbij honden zelf gedragingen gaan aanbieden.
Ze gaan leren uit de consequentie van dat gedrag. Volgt er op het vertoonde gedrag een beloning dan gaan ze het herhalen, volgt er geen beloning dan gaan ze het niet herhalen. In dit geval wordt Shapen gebruikt als synoniem voor operante conditionering. Tijdens het Shapen (in de betekenis van operant conditioneren) hebben we een “tool” nodig om de juiste gedragingen (die wij als juist klasseren) te “markeren”. Een veelgebruikte tool is een clicker. Daar vindt het woord “clickertraining” dan weer zijn basis. Of we het nu over Shapen, Clickertraining of operant conditioneren hebben, het idee is dat we de honden gedragingen gaan aanleren vertrekkende vanuit de hond zijn eigen KEUZES.
De termen “Clickertraining” en “Shapen” leggen al snel een link naar het aanleren van trucjes. Met de methode kan echter veel meer bereikt worden dan enkel het aanleren van trucjes. Het is mogelijk om een hond “op te voeden” vanuit zijn eigen keuzes. Is dat niet mooi!

Bron: https://www.nimble-k9.be/Shaping/

Zijn er hier mensen die shapen? Ik doe het met Pebbles en Jybke. We hebben al verschillende fitness en balance toestellen gekocht en het is echt super leuk.
Op de Border Collie facebook groep gaat nu een challenge door dat de hond met de 2 voorpoten op een cavaletti staat en tegelijkertijd met de 2 achterpoten op een andere cavaletti wel te verstaan.
Nog een uitdaging: een ei in hun mond houden en terwijl truukjes doen (buigen, rondjes draaien...)

Zo ver zijn we nog niet  :mrgreen: maar we zijn er wel mee bezig.

Offline kathytjeuh_newfy

• *
Re: Shaping
« Reactie #1 Gepost op: november 09, 2019, 11:15:01 »
Ik had ze dus kopke plat geleerd om oa leuke foto's te nemen  :mrgreen: tijdens onze eerste cavaletti training deed ze dat dus ook  :vuistje:

Online runa

• *
    • De Hansbeekse hoeve
« Reactie #2 Gepost op: november 09, 2019, 11:52:47 »
De meeste van Fala haar trucjes waren met shaping aangeleerd. Meestal wel in combinatie met lokken of een andere manier van uitlokken om toch een begin te hebben. Helemaal uit het niets beginnen vind ik zelf te moeilijk of ik heb er het geduld niet voor.
Met Sherlock wil ik daar op termijn ook mee beginnen maar momenteel ligt de focus nog op algemene opvoeding.

Offline Neverever

• *
  • Be nice or fuck off.
    • Quincy's Website
« Reactie #3 Gepost op: november 10, 2019, 09:20:01 »
Ik ook meer zoals runa zegt, lokken om een beginnetje te hebben en zo verder shapen.Hier zijn we aan het einde van ons latijn wat nieuwe trucjes betreft, ik weet zo direct niets meer te bedenken, maar die foto met dat instrument brengt me wel weer op ideetjes.Wat is de bedoeling van dat instrument? Die positie aanleren?
Ik volg, kan je iets meer uitleggen over 'de hond opvoeden vanuit zijn eigen keuzes'?
Met de winter in aantocht misschien toch nog eens aan de slag gaan met wat nieuws...

Offline Neverever

• *
  • Be nice or fuck off.
    • Quincy's Website
« Reactie #4 Gepost op: november 10, 2019, 09:23:40 »
Kan je ook even zeggen waar jij je inspiratie haalt om te shapen?Heb je ook ergens  lessen of workshops gevolgd, tips?

Offline kathytjeuh_newfy

• *
« Reactie #5 Gepost op: november 10, 2019, 10:08:59 »
Eigenlijk bewust leren zijn dat ze 4 pootjes hebben. Geloof me dat zijn ze vaak niet  :mrgreen:.
Ik heb ook zo 4 'egeltjes' waarop ze hun poten moeten zetten.
Tips voor nieuwe zaken haal ik vooral uit facebook groepen.

Offline kathytjeuh_newfy

• *
« Reactie #6 Gepost op: november 10, 2019, 10:11:14 »
Van dat instrument was gewoon voor de foto maar de positie heeft ze geleerd via shaping en doet ze nu ook op haar zusje

Offline kathytjeuh_newfy

• *
« Reactie #7 Gepost op: november 10, 2019, 10:13:08 »
 :wub:

Offline Neverever

• *
  • Be nice or fuck off.
    • Quincy's Website
« Reactie #8 Gepost op: november 10, 2019, 10:36:00 »
Zo tof! Maar ik heb maar 1 hond  :vuistje:
Welke facebook groepen zijn er zoal?

Volg ons op instagram

Eurodogshow Kortrijk: 56e Internationale Rashondenshow
De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal