collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Waarom zo weinig winkels met vers hondenvlees?  (gelezen 6445 keer)

Offline watchhorse

• Beheerder
  • *
  • 2929 HV-Punten
  • Geslacht: Man
    • http://www.hondenvrienden.be
Waarom zo weinig winkels met vers hondenvlees?
« Gepost op: september 30, 2012, 10:13:14 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Het valt mij op dat er weinig verkoopspunten zijn van "rauwvoer" voor de hond.

Wat is de reden daarvan?
Is het omdat alle voedingsmiddelen een keurmerk moeten hebben om in de winkels te liggen?
Hebben slagers (supermarkten) geen vleessnippers meer en verwerken ze alles in gehakt?
Is er te weinig vraag?

In het verleden kon je bijvoorbeeld "hondenvlees" verkrijgen in de Auchan aan 1,5-2,5€ en dat was bijna uitgevochten.
Heden zie je dit soort vlees ook niet meer liggen. :weetniet:

Als je hier kijkt dan komt 90% van het vlees uit Nederland.
Waarom kan dit niet in België? :denk: :weetniet:

Offline tina1978

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 718 HV-Punten
Re: Waarom zo weinig winkels met vers hondenvlees?
« Reactie #1 Gepost op: september 30, 2012, 11:04:43 »
Bwa, ik vind niet dat er zo weinig zijn, ik vind degene die het wel verkopen, gewoonweg enorm duur!
Aangezien er toch wat kilo's per dag doorgaan, vind ik het echt niet de moeite om m'n vlees in een dierenwinkel te kopen. Wss redeneren er veel mensen zoals ik, dus de vraag zal dan ook niet zo groot zijn hé.

Offline orinake

• *
  • 5968 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: september 30, 2012, 11:09:18 »
Bwa, ik vind niet dat er zo weinig zijn, ik vind degene die het wel verkopen, gewoonweg enorm duur!
Aangezien er toch wat kilo's per dag doorgaan, vind ik het echt niet de moeite om m'n vlees in een dierenwinkel te kopen. Wss redeneren er veel mensen zoals ik, dus de vraag zal dan ook niet zo groot zijn hé.

dat vind ik er ook van...

Als je +/- 5kg per dag verbruikt en je moet dan 3-4€/kg gaan neertellen per kilo dan loopt dat wel op ja....
Wat betreft de vleessnippers bij de slagers...
Heel weinig slagers slachten nog zelf. En het is een beetje zoeken om een slager te vinden die het wil verzamelen :)

Offline TerriPoody

• *
  • 979 HV-Punten
  • Lives with, for & thanks to dogs
« Reactie #3 Gepost op: september 30, 2012, 11:14:08 »
Voor ons is het goed te doen om kvv te kopen, 600g per dag voor de drie samen.
Maar we moeten er minstens 40min voor rijden om aan deftige kvv te raken.
Zou leuk zijn om wat meer winkels in de buurt te hebben die een uitgebreid assortiment hebben ipv alleen maar Duck.
Slagers die hondenvlees (nota: vlees voor honden dus  :lol: ) verkopen ken ik al helemaal niet meer, vroeger wel.
Misschien zorgt dat ook voor problemen als er teveel vraag is van klanten en ze altijd mensen moeten teleurstellen  :denk:
« Laatst bewerkt op: september 30, 2012, 11:16:32 door TerriPoody »

Offline watchhorse

• Beheerder
  • *
  • 2929 HV-Punten
    • http://www.hondenvrienden.be
« Reactie #4 Gepost op: september 30, 2012, 11:48:40 »
Hier in de buurt (Moeskroen) weet ik een winkeltje die echt tussen de reclame van "Duck" staat.
Gaat men er binnen achter een pakje dan moet men horen dat er te weinig vraag naar is en dat ze dit niet meer verkopen. :doh:

Ze verwijzen je dan naar een T&C waar je zou verwachten dat ze veel keuze hebben maar ook daar hebben ze slechts Duck. :denk:

Heel weinig slagers slachten nog zelf. En het is een beetje zoeken om een slager te vinden die het wil verzamelen :)

Slachten doet vermoedelijk niemand meer maar het versnijden van hele dieren is ook al iets wat een slager amper nog doet. :weetniet:

Offline orinake

• *
  • 5968 HV-Punten
« Reactie #5 Gepost op: september 30, 2012, 12:03:24 »
Hier in de buurt (Moeskroen) weet ik een winkeltje die echt tussen de reclame van "Duck" staat.
Gaat men er binnen achter een pakje dan moet men horen dat er te weinig vraag naar is en dat ze dit niet meer verkopen. :doh:

Ze verwijzen je dan naar een T&C waar je zou verwachten dat ze veel keuze hebben maar ook daar hebben ze slechts Duck. :denk:

Slachten doet vermoedelijk niemand meer maar het versnijden van hele dieren is ook al iets wat een slager amper nog doet. :weetniet:

ik hebhet geluk vrij landelijk te wonen, waardoor er meer boeren zijn die zelf slachten, maar ook hier is het moeilijk spullen te verkrijgen, ze gebruiken alles zelf of voor hun honden...

Offline Joff

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 10 HV-Punten
    • http://psytown.com/psytownhome/djs/aikon/home/
« Reactie #6 Gepost op: september 30, 2012, 12:12:11 »
een kennis van me verkoopt bully meal worsten
is versvoer per kg ingevrozen
regio turnhout

Offline tina1978

• *
  • 718 HV-Punten
« Reactie #7 Gepost op: september 30, 2012, 12:59:22 »
ik hebhet geluk vrij landelijk te wonen, waardoor er meer boeren zijn die zelf slachten, maar ook hier is het moeilijk spullen te verkrijgen, ze gebruiken alles zelf of voor hun honden...

Idd, ik heb in m'n buurt 2 gevogelte-slachterijen en 2 halal-slachthuizen.
Die hebben niks over, gebruiken alles zelf..Als je kijkt naar de turkse slagers hier, klopt het wel...die verkopen echt alles..pens (voor soep) koppen (voor bouillon) en zelfs teelballen en al...
Bij gevogelte schiet er ook niet veel meer over...

Offline Sieglinde

• *
  • 101 HV-Punten
« Reactie #8 Gepost op: september 30, 2012, 13:35:44 »
Ik denk dat de vraag gewoon nog te klein is.
Hier op hv zijn er een heel pak die vers voeren maar vraag aan de gemiddelde hondeneigenaar wat ze geven en dat zal brok/natvoer of met de pot mee zijn...

Offline CyoTe

• startende hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #9 Gepost op: september 30, 2012, 15:39:37 »
Ja, veel mensen zijn "vergeten" dat een hond een carnivoor is. Honden eten hondenbrokken. Wat anders? Langzaam maar zeker gaat men bewust nadenken over ons eigen eten en dan vervolgens ook over dat van de hond en kat.. Pas als er kritisch gekeken wordt naar brok of blik komt men erachter dat het eigenlijk niets weg heeft van de revolutionaire voeding die ze eigenlijk nodig hebben. En door brokfabrikanten wordt men toch een beetje om de tuin geleid met alle mooie praatjes en plaatjes op de zakken. De dierenarts adviseert het... Tja...

Rauwe voeding is in Nederland al een stuk verder gevorderd, hence de vele verkoopplekken. De komende tijd zal in België de vraag ook zeker groeien. Dat zie je nu al gebeuren. Dan zal daar door de markt ook zeker op ingespeelt worden. Als ik bij de slager vraag kan ik wel bepaalde artikelen op bestelling krijgen, wss idd omdat het niet regelmatig gevraagd wordt. Maar men komt toch een beetje terug hiervan.... Gelukkig :)

Offline Fie

• *
  • 5 HV-Punten
« Reactie #10 Gepost op: september 30, 2012, 19:41:21 »
Trouwens, als je ettelijke kilo's/dag verbruikt, dan is KVV gewoon enorm duur.

Wij hadden eraan gedacht om op termijn eventueel (deels) over te schakelen naar KVV, omdat mijn dagen er niet kalmer op worden, en ik soms gewoon geen tijd heb om een hele dag te zitten versnijden (want als er hier een nieuwe lading vlees binnenkomt, dan is dat een 300kg in 1x (of alleszins in dezelfde week). Maar dat scheelt toch wel serieus in de portemonnee...

Offline ands

• *
  • 2368 HV-Punten
« Reactie #11 Gepost op: september 30, 2012, 19:58:36 »
Zou er ook niet een stuk wetgeving tussen zitten?  Heb het niet over kvv.  Heb ooit in het slachthuis van Anderlecht naar kippennekken gevraagd.  Mocht daar niet meer verkocht worden, waren "veterinaire beperkingen' (allez zo noemde ze dat) op. 

Offline Kaszi

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 381 HV-Punten
    • Polski Owczarek Nizinny 'Van het Goralenhof'
« Reactie #12 Gepost op: september 30, 2012, 20:38:49 »
Ik heb ook jaren vuile pens gehaald bij een slachthuis in Zele en plots mocht dat ook niet meer en moest ik toelating vragen bij de overheid (voedingsinspectie) en een hele resem papieren invullen etc.
Kheb het maar zo gelaten.

Offline -Tom-

• hondenvriend pro
  • *
  • 604 HV-Punten
    • Powder Puff
« Reactie #13 Gepost op: september 30, 2012, 20:40:30 »
Ik weet dat ze bij ons in de winkel na 2 jaar bijna 470kg van de 500kg Duck hebben mogen weggooien. Verkocht dus duidelijk langs geen kanten. En dat terwijl er toch gemiddeld bijna 3000kg droogvoer per maand over de toonbank gaat.
+ extra kosten voor aanschaf vriezers en de kosten om deze te laten draaien. Voor veel winkels waarschijnlijk gewoon niet interessant genoeg om dat te verkopen. Kosten zijn een stuk hoger dan bij droogvoer en vriezers nemen toch ook al wel wat ruimte in.

In de GB en de Colruyt hebben ze meestal wel wat 'hondenvlees'. Maar geen idee wat ze daar eigenlijk voor vragen.

Offline antje

• *
  • 2057 HV-Punten
« Reactie #14 Gepost op: september 30, 2012, 20:40:55 »
Zou er ook niet een stuk wetgeving tussen zitten?  Heb het niet over kvv.  Heb ooit in het slachthuis van Anderlecht naar kippennekken gevraagd.  Mocht daar niet meer verkocht worden, waren "veterinaire beperkingen' (allez zo noemde ze dat) op. 

Daar zit idd een stuk wetgeving tussen.
Ik werk in een delicatessenzaak-traiteur en wij hebben een eigen beenhouwersatelier; vleesbot, snippers en recreatiebot heb ik dus van op het werk (daarom dat dat niet meer zomaar bij elke slager te vinden is: het personeel is daar mee weg  :mrgreen:), orgaan koop ik altijd aan. Enkele weken geleden heb ik onze slager gevraagd of hij van het slachthuis geen orgaan voor me kon meebrengen. Zijn antwoord was dat dit niet meer kan: ze mogen enkel nog vlees vervoeren voor menselijke consumptie; als ze hem zouden betrappen met wat anders (bv vuile pens) dan is hij zijn vergunning kwijt. Voor elk transport moet ook een vervoersdocument opgemaakt worden.

Hebben slagers (supermarkten) geen vleessnippers meer en verwerken ze alles in gehakt?

Ik denk niet dat je wil weten wat sommigen (vooral beenhouwersketens/supermarkten) met hun gehakt uitzetten  :silenced:. Da 's overigens de reden dat gevogelte-slachterijen zo weinig "overschot" hebben, daar gaat zowat alles in gehakt/gehakt-producten.

Offline stropertje

• hondenvriend pro
  • *
  • 378 HV-Punten
« Reactie #15 Gepost op: september 30, 2012, 21:08:14 »
Ik heb ook jaren vuile pens gehaald bij een slachthuis in Zele en plots mocht dat ook niet meer en moest ik toelating vragen bij de overheid (voedingsinspectie) en een hele resem papieren invullen etc.
Kheb het maar zo gelaten.
Enkele maanden geleden heb ik nog pens gehaald daar. Hun prijs is wel een pak naar omhoog gegaan. En ik moest een papier ondertekenen waarop stond dat ik het aan mijn hond ging voeren, en niet zelf opeten.

Offline orinake

• *
  • 5968 HV-Punten
« Reactie #16 Gepost op: september 30, 2012, 21:33:11 »
hier is dat ook de, ik haal mijn pens bij de slager..
Vroeger kon ij de magen van eigen runderen gewoon laten meekomen, nu moet hij er zelf om rijden.
De prijs is dan ook navenant nu :( 2€/pens duurder dan in het begin....
Bij SW hebben ze geen runderpens meer heb ik gezien...

Offline ands

• *
  • 2368 HV-Punten
« Reactie #17 Gepost op: september 30, 2012, 23:08:13 »
Bij Horta is hun assortiment hier uitgebreid met carnibest.

Offline wendy hostyn

• *
  • 23532 HV-Punten
« Reactie #18 Gepost op: september 30, 2012, 23:16:18 »
Enkele maanden geleden heb ik nog pens gehaald daar. Hun prijs is wel een pak naar omhoog gegaan. En ik moest een papier ondertekenen waarop stond dat ik het aan mijn hond ging voeren, en niet zelf opeten.

zo'n pens nodigt echt wel uit om zelf op te eten; die hebben nog nooit een pens geroken zeker?  :mrgreen:
we geven honden ons huis, onze tijd en onze liefde. Als dank geven zij ons alles...

Offline ands

• *
  • 2368 HV-Punten
« Reactie #19 Gepost op: oktober 01, 2012, 07:15:14 »
Gereinigde pens wordt weldegelijk gegeten.  Hing bij wijze van spreken naast de worsten omhoog in het kraam van de handelaar in het slachthuis van Anderlecht.  gereinigd pens is gebroken wit.

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal