collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Vraagje  (gelezen 1631 keer)

Offline Pepperke

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 904 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Vraagje
« Gepost op: februari 03, 2013, 14:22:49 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Bentley krijgt momenteel enkel NRV. Nu variëren zijn kakjes enorm. De ene keer zijn ze mooi hard en klein. De andere keer plat. Ik kan er echt geen maat op zetten en heb de laatste tijd de indruk dat het meer plat is dan mooi hard. Dan begin je natuurlijk te twijfelen of je goed bezig bent.
Hij krijgt per week 4900g eten (+/-700g per dag). Hiervan is 2800g vlees/vis, 1050g bot en 1050g orgaan. Hij krijgt 4 dagen per week vlees/vis, 1 dag bot/orgaan, 1 dag bot en 1 dag orgaan. Kan dat er iets mee te maken hebben? Zou ik hem meer een volledige maaltijd per dag moeten geven? Ik voer nu meer op weekbasis.
Ik weet het effe niet meer, gewoon omdat zijn kakjes niet goed zijn  :weetniet:

Wat er zo aangenaam is bij honden, is dat we met hen de idioot mogen uithangen en dat ze ons dat nooit verwijten. Sterker nog: ze doen méé.

Offline Mister B.

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 63 HV-Punten
  • Geslacht: Man
Re: Vraagje
« Reactie #1 Gepost op: februari 03, 2013, 14:35:27 »
Als ik zo eens uitreken zit jij  ongeveer aan deze percentage's :

21%  Bot
21 % Orgaan
58 % spiervlees

21 % bot vind ik toch weinig hoor.

Moest ik van u zijn zou naar minimum 30 % bot gaan (persoonlijk 40 %) Orgaan kun je wel houden op 20 % en het spiervlees doe dat eens naar een 40 %.

En probeer eens elke dag bot te geven ,geef bijvoorbeeld 4 dagen bot + spiervlees en 3 dagen bot + orgaan. Ené dag Bot+ spier,andere dag bot + orgaan enzo.....
En zoals je zelf zegt ,meer een volledige maaltijd geven,meer regelmaat.

Zal volgens mij al heel wa beter gaan ;)

PS.Hoeveel is het aandeel vis in u menu ? Ik geef meestal maar 1 keer vis per week.

(Mijn hond moet ik elke dag het zelfde geven anders is het diarree de volgende dag,zal natuurlijk wel met haar leeftijd ook te maken hebben ,13,5 jaar oud....Maar zij krijgt elke dag dezelfde hoeveelheid bot -spier - orgaan & groentemix)

« Laatst bewerkt op: februari 03, 2013, 14:47:49 door Mister B. »

Offline maart

• *
  • 519 HV-Punten
« Reactie #2 Gepost op: februari 03, 2013, 14:38:23 »
40% bot  :shock:

ik geef zelf iets van een 15-20% bot, toch in het beginne dat ik het nog uitrekende.

Stoelgang wisselt hier ook nog wel eens, enkel na zalm is het echt plat.

Offline wolfdolf

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 52 HV-Punten
« Reactie #3 Gepost op: februari 03, 2013, 14:39:59 »
Citaat
Hij krijgt 4 dagen per week vlees/vis, 1 dag bot/orgaan, 1 dag bot en 1 dag orgaa
Ik zou geen bot en of orgaan geven zonder vlees.

Offline Mister B.

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 63 HV-Punten
  • Geslacht: Man
« Reactie #4 Gepost op: februari 03, 2013, 14:40:21 »
40% bot  :shock:

ik geef zelf iets van een 15-20% bot, toch in het beginne dat ik het nog uitrekende.

Stoelgang wisselt hier ook nog wel eens, enkel na zalm is het echt plat.

Wat bedoel je ? 15 -20 % kaal bot ?
Ik spreek over 40 % vleesbot hé....

= > Zie et nu...... ik zat niet met die NRV percentage's te rekenen.....   :oops: 40 % kaal bot ,zou idd wel enorm zijn  :wink:
       ze geeft dus toch dezelfde percentage's dan ik schreef :fuu:

« Laatst bewerkt op: februari 03, 2013, 14:51:42 door Mister B. »

Offline orinake

• *
  • 5968 HV-Punten
« Reactie #5 Gepost op: februari 03, 2013, 15:55:15 »
aangezien ik geen kale botten geef reken ik alles als bevleesd bot.
Percentages die ik volg:
Spiervlees 45% <--- kan vees of vis zijn
vleesbot 40% <--- bevleesd bot
orgaan 15% <---- hart - Lever - Long - Nier - maag (pens zit hier niet bij)
Pens krijgen ze 1x per week.

Maandag - woensdag - zaterdag: Spiervlees + orgaan
Dinsdag - Zondag: Bevleesd bot
Donderdag: Pens - Prooi - complete vis
Vrijdag: vastendag

Offline Perdita

• *
  • 752 HV-Punten
« Reactie #6 Gepost op: februari 03, 2013, 17:32:21 »
Ik geef altijd orgaan of spiervlees samen met bot. Vaak zelfs min of meer compleet per dag (dus bot, spiervlees en orgaan op 1 dag).
Behalve pens, dat krijgt ze meestal zo (tenzij de lap klein uitvalt, dan doe ik er wat kippennekken bij ofzo).

Online Liekeuh

• *
  • 796 HV-Punten
  • ...
« Reactie #7 Gepost op: februari 03, 2013, 17:59:50 »
aangezien ik geen kale botten geef reken ik alles als bevleesd bot.
Percentages die ik volg:
Spiervlees 45% <--- kan vees of vis zijn
vleesbot 40% <--- bevleesd bot
orgaan 15% <---- hart - Lever - Long - Nier - maag (pens zit hier niet bij)
Pens krijgen ze 1x per week.

Wij doen het ook zo en dat lukt prima  :lol:

Offline Sofie en Lady

• *
  • 1052 HV-Punten
  • hoezo hondengek?
    • Working Bearded Collies
« Reactie #8 Gepost op: februari 03, 2013, 19:31:10 »
Wat voor types bot geef je? Zijn die goed bevleesd? Sommige honden doen het niet goed op karkassen, niet zo goed bevleesde botten. Zohra is zo'n hond. Zware types bot zoals ribben,... mag ik niet meer geven. Gegarandeerd slechte stoelgang.

Die dagen vlees/vis? Is dat enkel spiervlees? Sommige honden kunnen diarree hebben van enkel spiervlees (zeker als het geit/lam/paard is)

1 dag orgaan werkt ook laxerend en zou ik dus niet doen. Ik zou het orgaan samen met bot geven.

Ik zou zijn percentages momenteel behouden maar het menu aanpassen.
Zo zou ik bij pens iets van bot zoals kip geven. Bij orgaan en spiervlees ook altijd iets van bot.
Sommige honden reageren op laxerende diersoorten zoals geit/lam/tamme eend/paard,...
Dan zijn combinaties zoals geitenspiervlees en eendenkarkas niet goed. Of paardenspiervlees en geitenbot ook niet.

Zo zou ik het al eens proberen.

Wat voor spiervlees/vleesbot/vis geef je?

Offline Pepperke

• *
  • 904 HV-Punten
« Reactie #9 Gepost op: februari 03, 2013, 20:38:30 »
Wat verstaan jullie juist onder kaal bot?
Hij krijgt onder andere: lams of geitenribben, kalkoennekken, biokip (rugstuk), kippenbouten.
Op de dagen dat hij vlees/vis krijgt, krijgt hij idd enkel dat. Spiervlees is hert, paard, rund, haas, kip/kalkoen, vis is makreel, sardienen. Vis krijgt hij maar 1x/week of om de 14 dagen.
Eend of wild koop ik niet meer, want dat eet hij toch niet.
Wat er zo aangenaam is bij honden, is dat we met hen de idioot mogen uithangen en dat ze ons dat nooit verwijten. Sterker nog: ze doen méé.

Offline evie

• *
  • 3455 HV-Punten
  • waasland
« Reactie #10 Gepost op: februari 03, 2013, 20:43:25 »
dus hij krijgt 1 dag orgaan en 2 dagen vlees zonder iets van bot of vleesbot bij?
Dat zou ik hier ook niet moeten geven, ale toch zeker niet met Kaya. Onie kan tegen meer tegen.
Maar na een dag met enkel orgaan zou Kaya toch diarree/heel platte kak hebben, wat me dan ook gewoon logisch lijkt. Met enkel spiervlees zal het geen diarre zijn maar wel plat, ook logisch

Hier dus elke dag vleesbot en spiervlees samen of vleesbot en orgaan of vleesbot en orgaan en spiervlees samen.
Altijd gecombineerd dus  (behalve idd pens, ik lees net Perdita haar post en zo is het hier ook dus)
« Laatst bewerkt op: februari 03, 2013, 20:45:48 door evie »

Offline Larshann

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 120 HV-Punten
« Reactie #11 Gepost op: februari 03, 2013, 20:45:47 »
Ik geef 50% vleesbot, meestal wel goed bevleesd (1 op de 5 porties vleesbot is redelijk kaal, de rest goed bevleesd).
Ze krijgen elke dag vleesbot, sommige dagen met orgaan, de andere dagen met spiervlees en groentenmix...als ik geen vleesbot geef dan is hun ontlastign gegarandeerd te plat..

Offline josiane

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 864 HV-Punten
« Reactie #12 Gepost op: februari 03, 2013, 20:52:34 »
Hetgeen jij dus geeft is vleesbot, geen kaal bot (bot zonder vlees aan). Wss heeft hij goei kakjes als je hem dat geeft, en plattere als je alleen vlees geeft of alleen orgaan.
Een hond heeft ongeveer 40% vleesbot nodig, in jouw geval is dat dan iets van een 2 kilo/week(iets minder, 1960g). 20% orgaan waarvan de helft pens, en dan de rest vlees(ook 40%) volgens het nrv principe. Ik zou hem niet alleen orgaan geven, doe daar vleesbot bij, orgaan laxeert. Zalm laxeert ook en andere vette vis, dan is 't hier ook veel zachtere ontlasting.  :thumbs:

Offline Pepperke

• *
  • 904 HV-Punten
« Reactie #13 Gepost op: februari 04, 2013, 21:47:34 »
Ok, ik ga zijn dieet dus aanpassen. Elke dag vleesbot, aangevuld met vlees of orgaan.
Bedankt voor de tips  :thumbs: En nu hopen op goede kakjes he  :lol:

Offline josiane

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 864 HV-Punten
« Reactie #14 Gepost op: februari 04, 2013, 22:10:03 »
En als de kakjes nog niet naar wens zijn, meer vleesbot, minder spiervlees geven :thumbs:

Offline Perdita

• *
  • 752 HV-Punten
« Reactie #15 Gepost op: februari 13, 2013, 19:12:11 »
En merk je al een verschil?

Offline Pepperke

• *
  • 904 HV-Punten
« Reactie #16 Gepost op: februari 13, 2013, 19:15:38 »
Wel, ik wilde juist een update posten  :lol: Hij heeft een paar dagen goede kakjes gehad, maar nu is het weer zo plat als iets. Hij heeft zowiezo gevoelige darmen hoor, en heeft regelmatig perioden dat het plat is (echt plat plat, geen zachte kakjes). Ik vermoed dus dat het weer zo een fase is. Ik merkte nochtans echt verschil toen ik de eerste dagen zijn dieet had aangepast, dus ik denk wel dat het beter gaat zijn. Nog even afwachten dus  :pray:

Offline Perdita

• *
  • 752 HV-Punten
« Reactie #17 Gepost op: februari 13, 2013, 19:48:05 »
Is hij al op giardia getest? Want als ik me niet vergis, heeft een hond met die besmetting ook periodes van afwisselende plattere stoelgang en goede stoelgang  :denk:.

Offline Fie

• *
  • 5 HV-Punten
« Reactie #18 Gepost op: februari 13, 2013, 20:35:49 »
Ik zou ook proberen zoveel mogelijk compleet te voeren (bot, spier, orgaan), met alleen vlees of alleen orgaan zou de stoelgang hier ook platter zijn.

Wij hebben met Fix ook diarree-episodes gehad, en dat is toen verholpen geraakt met Flagyl in combinatie met Lactéol, ter ondersteuning van de darmflora. Eens je darmflora van slag geraakt is (door wat dan ook) kan het anders lang duren eer zich dat herstelt.

Offline Pepperke

• *
  • 904 HV-Punten
« Reactie #19 Gepost op: februari 13, 2013, 22:33:33 »
Is hij al op giardia getest? Want als ik me niet vergis, heeft een hond met die besmetting ook periodes van afwisselende plattere stoelgang en goede stoelgang  :denk:.
Nee, niet getest nee. Ik moet wel op jaarlijkse controle met hem, dus zal eens horen bij de DA.

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal