collapse

Cadeauwinkel

Auteur Topic: kvv senior / niersparend  (gelezen 253 keer)

Offline evie

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • waasland
kvv senior / niersparend
« Gepost op: februari 11, 2019, 10:55:32 »
Welke KVV soorten zijn het minst belastend voor de nieren?
Ik dacht dat je dan vnl de vette soorten (zoals bv geit) best kon uitsluiten. Pens/kip lijkt me dan ideaal of is dat niet?

Ik weet dat er speciale kvv's voor nierdieet zijn zoals medipet en haaksbarf maar de 'goedkope' medipet komt voor een labrador van 30kg toch nog op 180 euro per maand

Barf kan mijn labrador van 15 niet meer zo goed eten, vandaar dat hier terug vnl kvv op de menu staat.
Vanwege haar leeftijd wil ik er nu toch op gaan beginnen letten om de minder belastende zaken te geven omdat ik merk dat ze toch ook mer begint te drinken, nog niet in extreme mate maar toch iets om in het oog te houden

Offline petitparis

• warme hondenvriend
  • *
  • Geslacht: Vrouw
Re: kvv senior / niersparend
« Reactie #1 Gepost op: februari 11, 2019, 11:29:29 »
in welke zin bedoel je niersparend?
vetten zijn vnl belastend voor de lever.

Ik heb dalmatiërs en daar wordt van gezegd dat ze een hoger urinezuurgehalte produceren tov andere rassen of hun LUA varianten, wat uraatstenen kan geven. Hiervoor wordt aangeraden het puringehalte in het voer zo laag mogelijk te houden (purines zijn een bepaalde groep van Aminozuren als mijn biochemie me niet in de steek laat).
Het purinegehalte geeft hier geen nier/blaasproblemen, wel huidproblemen. Hierdoor probeer ik er toch ook maar op te letten.
Met behulp van Google vind je hier en daar wel lijsten voeding die hoog of laag is aan purines zowel voor honden als voor jichtpatienten.

Kip is purinerijk, maar eieren zijn dat niet.
Ik voer vnl rund en konijn, regelmatig vis en lam en soms hert, geit of kangoeroe (ter afwisseling) ik vul altijd aan met een royale scheut lijnzaad of zonnebloemolie (meestal maak ik een mengeling van de 2) en gekookte groenten (aardappelen, wortelen, boontjes, broccoli, bloemkool, spruitjes of knolselder en af en toe erwtjes)
Verder ook regelmatig volle platte kaas en vervang kauwsnacks soms door vegi varianten om de totale eiwitinname toch wat te beperken

Offline evie

• *
  • waasland
« Reactie #2 Gepost op: februari 11, 2019, 13:19:02 »
Haja vet is vnl lever en eiwtten en fosfor gehalte nieren dan
Maar vermits je toch wel vaak hoort dat bij het ouder worden de nierwerking vermindert (en labrador zou daar gevoelig aan zijn) was/ben ik vooral daar naar op zoek

Als ik naar de mens kijk dan ken ik geen enkele 90-jarige die nog hetzelfde kan eten dan op zijn 40 en niet omwille van het nog hebben van tanden of niet :vuistje:
Vandaar de vraag meer algemeen naar welke vleessoorten (en dan vnl welke kvv in dit geval) voor een hoogbejaarde hond het meest geschikt zou zijn om te voorkomen dat er echt last ergens komt

Offline Perdita

• *
« Reactie #3 Gepost op: februari 11, 2019, 13:40:18 »
Ik zou dan eerst eens een bloedonderzoek laten doen, en dan daar op inspelen. Wat meer drinken kan niks zijn, maar kan nieren zijn, lever, diabetes,...

(Royco heeft onlangs ook een bloedonderzoek gehad, en zijn nierwaarden waren nog goed, terwijl hij toch ook 15 jaar is. Pascale vond ook dat hij meer dronk).

Welke kvv het beste is, buiten de niersparende dan, dat weet ik niet.
Ik zou juist NIET overgaan op kvv, zodat je de kwaliteit van je vlees kan zien (mss zelf malen?)
Bij nierproblemen kan je best voornamelijk wit vlees geven, met af en toe rood vlees. Wild is erg goed bv. Het orgaan percentages hou je best aan de lage kant (en dat is moeilijk in te schatten met een kvv).
Best kan je extra's geven zoals chlorella, spirulina, een goede (!) visolie of krillolie, biohoning, enz.
Pas als de nieren echt slecht zijn (en dan heb je symptomen) kan je het gehalte eiwit verlagen.
Maar daarvoor zou ik dus echt wel een bevestiging willen dmv onderzoeken.

Offline evie

• *
  • waasland
« Reactie #4 Gepost op: februari 11, 2019, 13:51:20 »
Bloedonderzoek staat normaal op de planning volgende maand bij jaarlijks onderzoek maar ik zou evt vroeger kunnen gaan

Onie eet al een jaar of 2 geen barf meer, enkel kvv (darf,tamro, kivo en smuldier) en sporadisch graanvrije brok. Dus het is niet dat ik nu overga. Zelf malen zie ik echt niet zitten precies :?
Spirulina en chlorella heb ik hier volgens mij ergens liggen, eens opzoeken waarvoor dat goed is eigenlijk en evt haar bijgeven
Zalmolie heb ik ook wel, had dat net gelezen ook dat visolie zowiezo wel goed is dus wat vaker terug erbij doen

Maar ga dan tocch wat vaker wildvarianten kopen of evt deels kvv en daar nog een stukje gewoon versneden spiervlees bij, dat vermindert het orgaanpercentage dan

Offline Perdita

• *
« Reactie #5 Gepost op: februari 11, 2019, 14:00:33 »
Dat snap ik hoor. Er is nochthans niet veel aan vind ik, ik maal gedeeltelijk voor de katten :). Maar het is zeker extra werk.

Als je kvv geeft, is spiervlees toevoegen een goed idee. Ik zou zelf ook kijken naar de kwaliteit van de kvv. (Ik geef zelf geen kvv, maar heb veel "van horen zeggen", en van de 4 kvv's die je opnoemt, is er maar eentje die ik zelf zou geven)

Je kan ook wat groentes toevoegen, maar welk dan juist het beste zijn, moet je even opzoeken. En ook dat is weer afhankelijk van welk orgaan het minder goed doet.

Offline evie

• *
  • waasland
« Reactie #6 Gepost op: februari 11, 2019, 14:11:26 »
En welke kvv is dat?  :mrgreen:

Hoofddeel dat ze krijgen is darf, vermits ze dat hier in een winkeltje vlakbij verkopen en vermits dat in een handig formaat is (zo 1 blok is perfect voor kaya en dan 2 blokken voor Onie, ja voor mij moet het handg zijn  :doh:)
Vroeger was het vnl kivo maar daar ben ik nu van afgestapt
Smuldier is als ik in de supermarkt passeer dan neem ik zo 2 bakjes pens kvv mee omdat ze dat anders maar weinig krijgen en ja het is nu eenmaal ook wat goedkoper.
En dan in het winkeltje vlakbij hebben ze ook die tamro barf flakes en dat leek me nog wel handig ook (al blijkt dat niet want dat is ambetant in u diepvries  :mrgreen:)

Maar twijfel nu of je darf of tamro zou kopen  :vuistje:, persoonlijk ben ik van beide wel content
maar het extra spiervlees toevoegen ga ik wel doen (als ze daar geen diarree van krijgt)

Offline petitparis

• warme hondenvriend
  • *
« Reactie #7 Gepost op: februari 11, 2019, 15:19:13 »
ik dacht dat het vnl van orgaanvlees dat ze platte ontlasting krijgen EN dat het vaak te purinerijk is...

lol en ik vermoed DARF. Tamro is vrij fijn gemalen en draait overal karkas van gevolgelte in dacht ik.

Offline evie

• *
  • waasland
« Reactie #8 Gepost op: februari 11, 2019, 15:27:14 »
ja ondertussen een nadeel gevonden, vnl dus laatste comment hier betreffende schildklierhormoon

https://www.voerwijzer.com/kvv_merken/barf-flakes/

Offline Larshann

• begonnen hondenvriend
  • *
« Reactie #9 Gepost op: februari 11, 2019, 17:12:07 »
Ik heb een héél oudje die barf/kvv eet (16j en 8 maanden)... hij eet wel nierdieet, maar is idd niet goedkoop.. je kan voor de nieren ook bv supplementen geven ? en iets meer groentjes erbij.. mijn oudje krijgt Solidago en visolie bij zijn eten.
En zijn barf doe ik in kleinere stukjes, dan krijgt hij het nog goed binnen

Volg ons op instagram

Plan de voeding van je hond of kat dankzij Food Plan van WelloPet.

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal