collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Katten Barf/KVV  (gelezen 1358 keer)

Offline DarrenRastaKaité

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 709 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
    • AppyLeash
Katten Barf/KVV
« Gepost op: oktober 08, 2012, 22:08:47 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Kan iemand me in grote lijnen uitleggen hoe een Barf/KVV-menu voor katten er uit (kan) ziet? Welke bestanddelen zijn essentieel, enz. Misschien een voorbeeldmenu?

Ik heb geen kat en vraag het enkel voor mijn nicht die zich bezig houdt met dierenvoeding :wink:

Offline pearlsofpassion

• warme hondenvriend
  • *
  • 390 HV-Punten
Re: Katten Barf/KVV
« Reactie #1 Gepost op: oktober 08, 2012, 22:43:12 »
Een kattenmenu bevat 40-50% vleesbot, 15-20% orgaan en de rest (30-45%) spier. 

Spiervlees is belangrijk voor katten dan voor honden en de kwaliteit is ook van belang. Vliezen krijgen vele katten niet weggekauwd, dus hou daar rekening mee.
In het orgaandeel zit minstens lever-nier-hart (essentieel), geen pens.  Er zijn katten die pens lusten, velen vinden het geen eten, maar ook als ze het lusten, niet té vaak voeren, een beetje mag wel.  Kippenmaagjes zijn ook een leuke aanvulling als ze het lusten en voor de rest wat ze graag eten.

Vis mogen katten zoveel als honden: een keertje in de week.  Ook vette vis, witvis is leuk als extra, maar heeft niet zoveel voedingswaarde.
Verder is 1-2 kuikens in de week (of eitjes, als ze dat niet ziet zitten) lekker en gezond. 

Je kan natuurlijk de eitjes in de vis ook in het menu berekenen als extra, maar ik doe dat zelf niet. Ik reken kuiken als compleet en vis als wat het is. Complete vis als compleet en karkas en koppen als vleesbot.

Voor bot moet je natuurlijk iets zachter blijven dan bij honden, en het is van kat tot kat erg afhankelijk wat ze gekauwd krijgen of niet. Sommigen eten lamsribben (wel vrij zeldzaam) anderen (zoals mijn Kleintje) krijgen nog geen eendennek ongemept weggekauwd.  Dat is dus wat uitproberen. Maar kippennekken zijn het begin, eendennekken is (itt bij honden) al gevorderd vleesbot voor katten.

De meeste katteneigenaren geven geen groenten aan hun kat. Ikzelf geef soms een beetje, gemixed en onder zelf getrokken bouillon. 
Katten mag je maximaal 5% groenten geven. Meer is niet meer gezond.

Bij katten is het ook van belang om vers vlees te voeren, de meesten willen rijp al niet meer, en ook om het dooivocht erbij te geven en zo goed mogelijk te bewaren (in grote stukken, zonder vriesbrand, niet te vaak ontdooien en invriezen). Dit omwille van de taurine.  Taurine is essentieel voor katten, niet voor honden (kunnen dat zelf aanmaken) en zit in spiervlees en ietsje meer in hart.  Bij het ontdooien gaat veel verloren in het dooivocht, dus zeker erbij voeren.  In een goed, rauw menu, zit voldoende taurine voor de kat en hoef je niets toe te voegen.  Als je het zou verwarmen, zou de taurine verdwijnen en krijgt je kat tekorten (uit zich in hartproblemen en gezichtsproblemen).  Maar het gaat hier natuurlijk over een rauw menu. ;)
« Laatst bewerkt op: oktober 08, 2012, 22:49:06 door pearlsofpassion »
Groetjes Valerie & Kleintje, Cuzco en Luís

Offline wea

• hondenvriend pro
  • *
  • 525 HV-Punten
« Reactie #2 Gepost op: oktober 09, 2012, 12:13:27 »
interresant!
There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Offline Perdita

• *
  • 752 HV-Punten
« Reactie #3 Gepost op: oktober 09, 2012, 12:41:20 »
Even iets plaatsen, ik zal straks of morgen antwoorden wat de mijne allemaal eten.
Ze staan intussen al 7 jaar op rauw.

Offline DarrenRastaKaité

• *
  • 709 HV-Punten
    • AppyLeash
« Reactie #4 Gepost op: oktober 09, 2012, 16:10:05 »
Dank je wel!  :thumbs:

Offline Wendow

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 723 HV-Punten
« Reactie #5 Gepost op: oktober 09, 2012, 18:57:52 »
Ik heb al gehoord dat onze kat geen uitzondering is als ik zeg dat ze heeel kieskeurig is... Ons kat eet slechts 2 KVV's graag... (Haaksbarf en Tinlo). Barf gaat dan weer wel vlot binnen :yes:

Offline watchhorse

• Beheerder
  • *
  • 2929 HV-Punten
  • Geslacht: Man
    • http://www.hondenvrienden.be
« Reactie #6 Gepost op: oktober 09, 2012, 20:03:44 »
Hier eten de katten (tot op heden) alles wat ze voorgeschoteld krijgen.
Enkel de kat van de buren (die vroeger het blikvoer kwam eten) trekt nu haar neus op voor het vers vlees.

De info over de taurine is wel nieuw voor mij en dit zal ik zeker opvolgen.

Offline pearlsofpassion

• warme hondenvriend
  • *
  • 390 HV-Punten
« Reactie #7 Gepost op: oktober 09, 2012, 22:33:27 »
Ik heb al gehoord dat onze kat geen uitzondering is als ik zeg dat ze heeel kieskeurig is... Ons kat eet slechts 2 KVV's graag... (Haaksbarf en Tinlo). Barf gaat dan weer wel vlot binnen :yes:

Ik heb nog geen kvv geprobeerd, enkel barf.
Maar ik heb wel een kater die kieskeurig is in vlees.
Van grazers lust hij enkel lam en geit. Geen paard, geen rund, geen hert enz...  Enkel hooglanderrund lust hij nog redelijk.  :roll:

Oh ja, en kwartel vinden vele katten heel erg lekker.  Maar de mijne niet. Kan ook aan de karkasjes gelegen hebben, maar ze waren er niet gek van hier.

Offline Wendow

• *
  • 723 HV-Punten
« Reactie #8 Gepost op: oktober 09, 2012, 22:39:39 »

Ik heb nog geen kvv geprobeerd, enkel barf.
Maar ik heb wel een kater die kieskeurig is in vlees.
Van grazers lust hij enkel lam en geit. Geen paard, geen rund, geen hert enz...  Enkel hooglanderrund lust hij nog redelijk.  :roll:

Oh ja, en kwartel vinden vele katten heel erg lekker.  Maar de mijne niet. Kan ook aan de karkasjes gelegen hebben, maar ze waren er niet gek van hier.

Zowel hond als kat eten hier geen kwartel en heb al van verschillende 'leveranciers' geprobeerd... :weetniet: Rund gaat hier super goed binnen en konijn eet ze op alle vlakken het liefst... Karkasjes, vleesjes, KVV... Niet bij weg te slaan :weetniet: Ik denk dat er bij katten nog minder een lijn kan getrokken worden in wat ze 'meestal' graag eten en 'meestal' niet graag... Bij honden hoor je vaker dat ze bvb niet zo graag vis eten (de meeste wel, maar ook toch zo een 'groepje' niet) en bij katten is het precies voor elke kat wat anders :lol:

Offline pearlsofpassion

• warme hondenvriend
  • *
  • 390 HV-Punten
« Reactie #9 Gepost op: oktober 09, 2012, 22:47:54 »
Zowel hond als kat eten hier geen kwartel en heb al van verschillende 'leveranciers' geprobeerd... :weetniet: Rund gaat hier super goed binnen en konijn eet ze op alle vlakken het liefst... Karkasjes, vleesjes, KVV... Niet bij weg te slaan :weetniet: Ik denk dat er bij katten nog minder een lijn kan getrokken worden in wat ze 'meestal' graag eten en 'meestal' niet graag... Bij honden hoor je vaker dat ze bvb niet zo graag vis eten (de meeste wel, maar ook toch zo een 'groepje' niet) en bij katten is het precies voor elke kat wat anders :lol:

Ja, das ook wel waar.
Maar daarom weer opmerkelijk dat ze het alledrie niet erg graag aten.
Ik heb er nochtans eentje die echt alles lust (hij staat ook op dieet, is erg gefocussed op eten).  Hij at de kwartel dus wel, maar niet met veel zin. En als het een dagje bleef liggen, nog minder. 
Ik heb ze in de zelf gemaakte kvv gedraaid, onder wat anders.  :lol:

Offline Wendow

• *
  • 723 HV-Punten
« Reactie #10 Gepost op: oktober 10, 2012, 10:07:10 »
Ja, das ook wel waar.
Maar daarom weer opmerkelijk dat ze het alledrie niet erg graag aten.
Ik heb er nochtans eentje die echt alles lust (hij staat ook op dieet, is erg gefocussed op eten).  Hij at de kwartel dus wel, maar niet met veel zin. En als het een dagje bleef liggen, nog minder. 
Ik heb ze in de zelf gemaakte kvv gedraaid, onder wat anders.  :lol:
:vuistje: De kat om de tuin leiden... :mrgreen: Hoe maak jij zelf KVV voor de katten? Heb je een speciale vleesmolen?

Offline pearlsofpassion

• warme hondenvriend
  • *
  • 390 HV-Punten
« Reactie #11 Gepost op: oktober 10, 2012, 10:33:59 »
:vuistje: De kat om de tuin leiden... :mrgreen: Hoe maak jij zelf KVV voor de katten? Heb je een speciale vleesmolen?

Gewoon een westmark 10, handmolentje.
Kost standaard iets van 37euro of zo. Als je er een extra schijf bij wil met grotere gaten (is wel aan te raden), is het wel wat duurder.
Ik heb hem overgekocht van iemand anders die stopte met barfen, met extra schijf van 18mm (groter moet nu ook niet) voor 50 euro.
Als ik opnieuw zou kopen zou ik een maatje groter kopen, maar deze doet het eigenlijk ook prima.  Je moet wel zelf draaien natuurlijk  :lol:

Offline Wendow

• *
  • 723 HV-Punten
« Reactie #12 Gepost op: oktober 10, 2012, 11:46:55 »
Gewoon een westmark 10, handmolentje.
Kost standaard iets van 37euro of zo. Als je er een extra schijf bij wil met grotere gaten (is wel aan te raden), is het wel wat duurder.
Ik heb hem overgekocht van iemand anders die stopte met barfen, met extra schijf van 18mm (groter moet nu ook niet) voor 50 euro.
Als ik opnieuw zou kopen zou ik een maatje groter kopen, maar deze doet het eigenlijk ook prima.  Je moet wel zelf draaien natuurlijk  :lol:
Krijg je daar alles door? Bvb een kippenboutje, kan dat? Want onze kat eet wel bot, maar enkel het 'zachte' bot... Of misschien moeten we er eens op meppen in het vervolg :denk:

Offline Perdita

• *
  • 752 HV-Punten
« Reactie #13 Gepost op: oktober 10, 2012, 20:26:31 »
Ik ben in 2005 met rauw begonnen, omdat Loki al maanden sukkelde met diarree. Na drie dagen kvv was de stoelgang prima.

Als bottenbron eten ze: kip, (tam en wild) konijn, parelhoen, eend, kwartel, haas.
Van vlees eten ze het bovenstaande maar ook: kalkoen, rund, paard, lam (Merlijn toch), kangoeroe, lama, struisvogel, hert, ree.
Idem ongeveer voor orgaan.
Vis vinden ze over het algemeen niet lekker, hoewel Merlijn er soms wel zin in heeft.

Ik geef bijna elke dag compleet (dat wil zeggen orgaan, bot en spiervlees). En zeker dagelijks bot en vlees.
Een menu heb ik niet, ik schrijf wel elke dag op wat ik heb gegeven, zodat ik alle vleessoorten goed kan spreiden.

De percentages die ik ongeveer volg zijn als volgt:
+/- 75 % spiervlees
10-15% bot (eerder naar de 10%)
10-15% orgaan

Binnen die percentages geef ik van orgaan vooral hart. Dan lever en nieren. Ook wel eens kippenmaag en kalkoenmaag.

Af en toe eten ze kvv (voor het gemak, en niet meer dan 1 maaltijd per week). Haaksbarf gaat hier nu goed, en de wildmix van Bandit ook. Loki braakt op Bibi, en Tinlo vinden ze vies. Vroeger aten ze de katmix van bandit ook, maar nu zit er vis in, en dat vinden ze minder lekker.

Wat taurine betreft, ik heb dat even als supplement gegeven (toen ik nog onzeker was of ik wel goed bezig was. Dat is al lang niet meer het geval :lol:) maar het is echt niet nodig, als je katten voldoende variatie eten. Ook in muizen zou veel taurine zitten.
Hele prooidieren worden hier echter niet gegeten.

Als extra geef ik heel af en toe spirulina. Om de een of andere reden zijn Loki en Merlijn daar dol op. Groenten lusten ze niet, behalve af en toe een blaadje sla (of veldsla), of kattenkruid. Yoghurt willen ze wel eens.

Volwassen katten overzetten op rauw is niet altijd simpel. Het zijn gewoontedieren, en in commercieel voer zitten smaakstoffen. Maar het loont zeker wel.

Ik ben een grote voorstander om honden rauw te voeren. Maar voor katten vind ik het eigenlijk essentieel.

Offline maart

• *
  • 519 HV-Punten
« Reactie #14 Gepost op: oktober 10, 2012, 20:54:34 »
ik hoop dat de mijne ook overstag gaan gaan... ik ga beginnen met kippennekken  :pray:

Offline pearlsofpassion

• warme hondenvriend
  • *
  • 390 HV-Punten
« Reactie #15 Gepost op: oktober 10, 2012, 21:36:19 »
Krijg je daar alles door? Bvb een kippenboutje, kan dat? Want onze kat eet wel bot, maar enkel het 'zachte' bot... Of misschien moeten we er eens op meppen in het vervolg :denk:

Kippenbouten geef ik niet en heb ik ook nooit proberen malen.
Ik maal wel konijnkarkas en eendennekken, parelhoenkarkas.
Eendennekken is al vrij hard, dat voel ik in mijn arm al goed.  Ik weet natuurlijk niet hoe hard bot hij aan zou kunnen, maar ik zou niet overdrijven.

Offline flightleader

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 119 HV-Punten
  • Meneer Billy Suikerpoes & Barf-monster
« Reactie #16 Gepost op: oktober 11, 2012, 21:11:56 »
Mijn kater Billy zit sinds een klein jaar op BARF.  Doordat bij hem suikerziekte vastgesteld is, en hij door brok en blikvoer niet echt stabiel was heb ik BARF geprobeerd en ik moet zeggen "Billy & ik zijn tevreden". De DA die weet het niet.
Ik geef hem iedere dag compleet, hij krijgt 2 grote maaltijden en 1 kleine maaltijd vier uur na zijn insuline, dit om de piekwerking van de insuline op te vangen zodat hij niet te laag komt.
Volgens de meeste mensen heb ik hem teveel verwend  :vuistje:) kip lust hij niet echt, maar als zijn insuline begint te werken en hij krijgt honger gaat hij zijn kip toch opeten (Meestal is dat één uurtje na zijn inspuiting). Kalkoen en paard ook, vist hij altijd eruit en smijt hij naast de eetbak  maar op dat vlak doet de insuline wonderen  :shhh:

Wat eet hij allemaal:
Spiervlees:
Kip, kalkoen, rund, kalf, Zebra, Geit, lam, Lama, Hert, kangeroe, Eend, Konijn... Alles van spiervlees waar ik aan kan geraken.
Zalm - Tonijn
Orgaan:
Magen: Kip - Eend
Tong: Geit - Lam
Hart: Eend - Lam - Geit - Kip - Rund - Kalf -
Lever: Konijn - Paard - Geit - Schaap
Nier: Konijn - Rund - Schaap
Bot:
Kwartelpoten - eendvleugels - eendennek - Duif - parelhoen

KVV  lust hij echt niet, tenzij ik het zelf maal (en dan nog tegen de zin). Hij knabbelt heel graag op zijn vleesjes :vuistje:
Hij krijgt ook gedroogd vlees die ik zelf droog (momenteel is mijn droger kapot, moet een nieuwe kopen) maar daar is hij helemaal zot van  :drool:

Offline pearlsofpassion

• warme hondenvriend
  • *
  • 390 HV-Punten
« Reactie #17 Gepost op: oktober 11, 2012, 22:32:54 »
Handig, zo'n kat met honger.
Dat werkt hier dus totaal niet. Hij eet op zijn gemak 3 dagen niet als het hem niet aanstaat. Nu laat ik het niet meer zover komen, wil geen leververvetting op mijn geweten hebben...

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal