collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Graag on topic blijven...TS heeft geen nood aan bemerkingen ivm domeinnamen en webshops

Auteur Topic: Haalbaar?  (gelezen 10151 keer)

Offline Emmanuelle

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 148 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
    • Trimsalon / winkel / webshop
Re: Haalbaar?
« Reactie #140 Gepost op: augustus 21, 2012, 14:37:32 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Ik zou meer geven, de hoeveelheid die je geeft is voor een volwassen hond (2,5% van lichaamsgewicht per dag).
Een puppy mag 5% krijgen, dus ik zou ook het dubbele geven...

Offline Tinne1990

• *
  • 3519 HV-Punten
« Reactie #141 Gepost op: augustus 21, 2012, 14:42:50 »
Mee eens. Een pup verbruikt veel meer energie en zal er niet meteen te dik van worden. Eens je merkt dat de 'groeispurt' zo'n beetje voorbij is en hij duidelijk aankomt, mag je rustig de porties verminderen. Of als je hond zelf aangeeft dat hij kleinere porties wil.

Offline Sieglinde

• *
  • 101 HV-Punten
« Reactie #142 Gepost op: augustus 21, 2012, 14:44:41 »
Ik kijk nooit naar wat er op de verpakking staat. Gewoon n % van het lichaamsgewicht.
Daarbij hou ik het volgende aan:

tot 4 maanden: 5% van het lichaamsgewicht aan voeding
4-7 maanden: 4% van het lichaamsgewicht aan voeding
7-10 maanden: 3% van het lichaamsgewicht aan voeding
10+ maanden: 2% van het lichaamsgewicht aan voeding.

Zelf vaker wat meer. Oscar krijgt nu nog steeds 4 a 5%

als ze 11 kg weegt zou ze hier dus 550 gr krijgen, dubbel,zoveel dus

Offline Bananenpuree

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #143 Gepost op: augustus 21, 2012, 14:56:34 »
Ow ok.
Vandaar dat ze wat honger blijkt te hebben dan...
Ze krijgt zowiso al wat meer dan die 250, hoor. Maar 500 nu weer niet. En ze krijgt al eens wat spier- of orgaanvlees of wat malse botten tussendoor ook.
Maar ik zal het zowiso al maar wat gaan aanpassen dan.
Ze groeit er wel goed op, gelukkig.
Sebiet nog maar wat bijgeven...
"Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world."
~ Albert Einstein

Offline Sieglinde

• *
  • 101 HV-Punten
« Reactie #144 Gepost op: augustus 21, 2012, 15:06:59 »
Ow ok.
Vandaar dat ze wat honger blijkt te hebben dan...
Ze krijgt zowiso al wat meer dan die 250, hoor. Maar 500 nu weer niet. En ze krijgt al eens wat spier- of orgaanvlees of wat malse botten tussendoor ook.
Maar ik zal het zowiso al maar wat gaan aanpassen dan.
Ze groeit er wel goed op, gelukkig.
Sebiet nog maar wat bijgeven...
Jups. Een pup krijg je in mijn ogen niet snel te dik. En als ze echt te dik is zal je dat wel zien.

Offline pearlsofpassion

• warme hondenvriend
  • *
  • 390 HV-Punten
« Reactie #145 Gepost op: augustus 21, 2012, 15:53:52 »
Vele pups hebben zelfs meer dan 5% nodig.  Sommige jonge honden krijgen wel 10%.   Je moet gewoon naar je hond zelf kijken.  Als ze te dik wordt, ga je minderen, niet eerder.
Het is wel het eenvoudigste voor jezelf als je, eens je weet hoeveel ze nodig heeft, je uitrekent hoeveel percent dat van haar huidige gewicht is. Zo kan je heel eenvoudig datzelfde percentage aanhouden als ze groeit en zo haar hoeveelheid voer afstemmen op haar veranderende gewicht. Elke week reken je dan datzelfde percentage uit voor haar nieuwe gewicht.  Op het moment dat ze dan wat te dik wordt, haal je dat percentage wat omlaag.
Zoals het schema dat Sieglinde aangeeft, maar de exacte percentage's zijn voor elke hond anders.  Dat valt niet vast te leggen. Maar de manier waarop het percentage daalt is wel meestal hetzelfde.
Ik zou ook minstens op 5% beginnen.  Kijken hoe ze het daar op doet.

Groetjes Valerie & Kleintje, Cuzco en Lus

Offline Bananenpuree

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #146 Gepost op: augustus 21, 2012, 17:10:37 »
Heb ze bijgegeven ondertussen en ze ligt al 2u heerlijk te slapen nu...
Dat er kinderen rondlopen, deert haar duidelijk niet.
Madame heeft zich baf in het midden van de woonkamer gelegd.
(en met dit te schrijven, springt ze hier recht en crossed naar buiten :lol:)
"Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world."
~ Albert Einstein

Online eeyore

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 377 HV-Punten
« Reactie #147 Gepost op: augustus 21, 2012, 19:00:01 »
Hier heeft Patouf tot aan zijn 16 weken op 7% van zijn lichaamsgewicht gestaan, nu is zijn groeispurt wat geminderd en staat hij nog op 5%. Maar ik gaf de eerste week ook te weinig, ik was op 5% begonnen en het manneke had gewoon continu honger en hij bleef te mager.

Nu staat hij mooi op gewicht, het is een beetje zoeken naar de juiste porties in het begin. Ik voer hier vooral op het oog.

Offline Bananenpuree

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #148 Gepost op: augustus 21, 2012, 20:05:28 »
Hier is ze verre van te mager, hoor. Dus daar had ik het niet aan gezien, dat ze honger had.
Integendeel... ze is vreed goed gezet eigenlijk.
Soit, goed dat ik hier meteen kom vragen wat en hoe, haar porties gaan aanzienlijk vermeerderd worden nu. :wink:

Nota aan zelf: niet meer geloven wat er op de verpakkingen staat.
~ Albert Einstein

Offline Tinne1990

• *
  • 3519 HV-Punten
« Reactie #149 Gepost op: augustus 21, 2012, 20:06:32 »
Hetgeen er op de verpakking staat is normaal bedoeld voor volwassen honden  :wink:

Offline Bananenpuree

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #150 Gepost op: augustus 21, 2012, 21:16:31 »
Heb het ondertussen nagekeken, staat niet op de verpakking, maar op hun website. Ik wist dat ik het gaan opzoeken was... minder ontaard dan het lijkt. :p
~ Albert Einstein

Online ands

• *
  • 2368 HV-Punten
« Reactie #151 Gepost op: augustus 22, 2012, 10:09:15 »
Off topic, ik zie veel mensen zich vasthouden aan 2% vooreenvolwassen hond.  Als ik dat zou doen staat Casper moddervet.  Wel bij vermelden dat het een gecastreerde reu is.

Offline Sedde

• *
  • 135 HV-Punten
« Reactie #152 Gepost op: augustus 22, 2012, 10:13:59 »
Off topic, ik zie veel mensen zich vasthouden aan 2% vooreenvolwassen hond.  Als ik dat zou doen staat Casper moddervet.  Wel bij vermelden dat het een gecastreerde reu is.

Kan ik met Sem ook niet hoor. Momenteel krijgt hij terug brok, ook al omdat ik dat veel gemakkelijker kan doseren bij hem.

Offline Sieglinde

• *
  • 101 HV-Punten
« Reactie #153 Gepost op: augustus 22, 2012, 10:15:44 »
Ik heb er dan een moddervet en een die niet meer leeft denk ik.
Gecastreerde reu krijgt hier 1 a 1,5%. Teef krijgt rond de 6%( al wil ze dat tegenwoordig niet meer opeten, dus zitten we nu rond de 4'a 5% en is ze te mager)

Offline Sofie en Lady

• *
  • 1052 HV-Punten
  • hoezo hondengek?
    • Working Bearded Collies
« Reactie #154 Gepost op: augustus 22, 2012, 10:24:12 »
Ik denk dat ik dat zo ga doen, want om eerlijk te zijn, hier sta ik letterlijk bij te braken  :oops:
Zelfs het verse vlees vind ik zo vies nog niet...

Welke kvv geef je?
De ene kvv geeft meer vocht af dan de andere.

Qua handige potjes: ik heb in de ikea een afsluitbare doos gekocht met in de doos een rooster waar al het vocht onder komt te staan. Zo ligt je vlees zelf nog 'droog'. Erg handig! Je kan dan zelf kieze wat je met het vocht doet: weggooien of over het eten gieten.

Deze dus:
http://www.google.be/imgres?imgurl=http://www.ikea.com/be/nl/images/products/ikea--voorraaddoos-met-deksel__0084633_PE211465_S4.JPG&imgrefurl=http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/40131909/&usg=__h_CedtAi0QgnUp-sj4s1XefphYs=&h=500&w=500&sz=9&hl=nl&start=2&zoom=1&tbnid=E30Mxi7uE3YjIM:&tbnh=130&tbnw=130&ei=9pU0UIuwE4TG0QWu44HoBQ&prev=/search%3Fq%3DIKEA%2BVOORRAADDOOS%26um%3D1%26hl%3Dnl%26gbv%3D2%26tbm%3Disch&um=1&itbs=1

Hl handig! Roostjertje, luchtdicht en dus geen geur, groot genoeg voor 1kg rollen.

Qua ontdooien: als ik het de avond ervoor uithaal laat ik het buiten de frigo ontdooien en de volgende ochtend steek ik het in de frigo. Als ik het pas s' morgens uithaal, laat ik het buiten de frigo staan en geef het dan 's avonds. Soms steek ik het 's middags al in de frigo als het ontdooid is.

Denk dat dat wel went, heb vandaag 15 kg haasorgaan in porties verdeeld, bah zit je precies met je handen in een bloedbadje.

En die Tinlo worsten zien er voor mij wel heel goed uit qua KVV,  heb al veel erger gezien  :mrgreen:

idd Tinlo vind ik n van de beste kvv's!

En ja haasorgaan, man man wat een bloedbad telkens :doh: :mrgreen:

Qua percentages moet je naar je hond kijken. Voer op het oog zeg ik altijd! :thumbs:

Offline pearlsofpassion

• warme hondenvriend
  • *
  • 390 HV-Punten
« Reactie #155 Gepost op: augustus 22, 2012, 10:36:59 »
Het vocht zit echt vol waardevolle stoffen, dus ik zou het er maar bij geven.

(Voor mensen die ook katten op vers hebben, bij katten is het zelfs vrijwel noodzakelijk om het erbij te geven want er gaat veel taurine verloren in het dooivocht.)
Groetjes Valerie & Kleintje, Cuzco en Lus

Offline Sofie en Lady

• *
  • 1052 HV-Punten
  • hoezo hondengek?
    • Working Bearded Collies
« Reactie #156 Gepost op: augustus 22, 2012, 10:57:19 »
Het vocht zit echt vol waardevolle stoffen, dus ik zou het er maar bij geven.

(Voor mensen die ook katten op vers hebben, bij katten is het zelfs vrijwel noodzakelijk om het erbij te geven want er gaat veel taurine verloren in het dooivocht.)

idd, hier krijgen ze het meestal ook of een deel. Want soms is het echt veel vocht.... :vuistje:

Offline Bananenpuree

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #157 Gepost op: augustus 22, 2012, 15:05:30 »
Vocht geef ik er bij gewoon.
Balou wil het niet, maar Mango lekt de (beide) kommen telkens netjes leeg. :fuu: Die is daar zot van.

Kvv werkt hier al goed ondertussen, het went na een tijdje. Qua barf heb ik gewoon nog te weinig variatie in de diepvries liggen om daar deftig mee te starten, dus blijft het momenteel gewoon kvv met af en toe eens een extra'tje vlees bij.
Met de tijd zullen we wel overschakelen of misschien blijven we combineren, we zien wel...

Balou heb ik moeten "dwingen" om het te eten. Hij weigerde (vooral de eend-versie) gewoon. Heeft ie 2 dagen volgehouden en ik denk dat hij dan wel doorhad dat ik niet ging buigen voor meneer.
Hij is het begin eten. Met lange tanden, maar hij at het toch op.
Ondertussen is hij ook gewend, heb ik de indruk. Hij vreet het niet op, maar zijn kom is toch wel leeg altijd. Een nieuwe smaak duurt meestal wat langer dan de rest, maar soit... als het maar op is.
Mango die vreet... op 1 2 3 is dat op. Die is daar zot van! Ik ben echt blij dat we zijn overgeschakeld. Dit is zoveel beter.
~ Albert Einstein

Offline nathalieke

• hondenvriend pro
  • *
  • 408 HV-Punten
    • Nathalie & Pieter en Yargo & Aki
« Reactie #158 Gepost op: augustus 23, 2012, 10:47:27 »
Om je een idee te geven ...

Mijn bernerpupje is nu bijna 5 maand oud en krijgt ongeveer 800gr per dag denk ik.
Maar ik weeg niets af, ik denk in 'delen', een runderstrot is net geen 500gr, konijnenbouten met ribben zijn 250-300 gr, ... Op die manier krijgt ze dus eten bij ons. Ik weeg voor de volwassen honden ook zelden nog iets af. De ene dag krijgt de berner misschien 800gr, de dag nadien 1.5 kg.

Toen ze 2 maand oud was ben ik begonnen aan 500gr maar snel kreeg ze 600-700gr per dag omdat ze vermagerde.

Jara - Teef
9 weken oud - 7.5 kg
16 weken oud - 15 kg
4 maand - 20 kg

Hier heeft Patouf tot aan zijn 16 weken op 7% van zijn lichaamsgewicht gestaan, nu is zijn groeispurt wat geminderd en staat hij nog op 5%. Maar ik gaf de eerste week ook te weinig, ik was op 5% begonnen en het manneke had gewoon continu honger en hij bleef te mager.

Nu staat hij mooi op gewicht, het is een beetje zoeken naar de juiste porties in het begin. Ik voer hier vooral op het oog.

Idem hier! Begonnen met 500 gr (ze kregen bij de fokker een 250gr brok, ik heb dat gewoon verdubbeld naar vers) en dan eten geven naar gelang hun 'omvang'.

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal