collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: enkele vraagjes i.v.m. verse voeding voor pup  (gelezen 1476 keer)

Offline Onyx

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 120 HV-Punten
enkele vraagjes i.v.m. verse voeding voor pup
« Gepost op: augustus 31, 2007, 16:53:29 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Ik zou mijn toekomstige pup graag verse voeding geven, maar voor ik mijn pup koop zou ik me graag goed informeren.

Ik heb al enkele boeken gelezen over verse voeding en ook al heel wat informatie gevonden in de topics op het forum, maar ik heb toch nog enkele vraagjes.

Kan je aan een pup hetzelfde geven als aan een volwassen hond, of zijn er dingen die je beter niet geeft?  Of juist extra moet geven?
Laat ik mijn hond best 1 dag per week vasten, of doe je dit bij een pup beter niet?

Ten slotte, weet er soms iemand of je in het slachthuis van Brugge orgaanvlees, zoals pens en zo kan kopen.  Of weet er iemand een adres in de buurt van Brugge waar ik vlees kan kopen?
Blijkbaar zijn er niet zoveel barfers uit West-Vlaanderen op het forum

Offline spyros legacy

• hondenvriend pro
  • *
  • 2 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
    • "Of Spyro's Legacy" Australian Shepherds
Re: enkele vraagjes i.v.m. verse voeding voor pup
« Reactie #1 Gepost op: augustus 31, 2007, 18:24:39 »
Ik zou mijn toekomstige pup graag verse voeding geven, maar voor ik mijn pup koop zou ik me graag goed informeren.

Ik heb al enkele boeken gelezen over verse voeding en ook al heel wat informatie gevonden in de topics op het forum, maar ik heb toch nog enkele vraagjes.

Kan je aan een pup hetzelfde geven als aan een volwassen hond, of zijn er dingen die je beter niet geeft?  Of juist extra moet geven?
Laat ik mijn hond best 1 dag per week vasten, of doe je dit bij een pup beter niet?

Ten slotte, weet er soms iemand of je in het slachthuis van Brugge orgaanvlees, zoals pens en zo kan kopen.  Of weet er iemand een adres in de buurt van Brugge waar ik vlees kan kopen?
Blijkbaar zijn er niet zoveel barfers uit West-Vlaanderen op het forum

Je goed informeren is echt een noodzaak als je vers wil gaan voeren. 

Mijn pups krijgen steeds hetzelfde als mijn volwassen honden.  Als ik een nest pups heb eten die zelfs al vanaf hun 5de levensweek hetzelfde menu als de andere honden.  Je pup heeft niks extra nodig, maar in vergelijking een volwassen hond heeft hij in hoeveelheid meer nodig.
Ik laat mijn honden tot en met hun 7-8 maanden niet vasten.  Meestal rond die leeftijd ga ik over op 1 keer per dagen voeren en dan krijgen ze  een vastendag.  Enkele maanden later krijgen ze zelfs ook een 2de vastendag.  Maar je moet gewoon vooral goed op je hond letten, die geeft meestal zelf wel aan wanneer hij klaar is om te kunnen vasten ed...  Ik weet niet of je op het barfforum van vlaanderen al geweest bent, maar daar vind je ene lijst met de meest gekende adresjes in Belgie.

Offline Sofie en Lady

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 1052 HV-Punten
  • hoezo hondengek?
    • Working Bearded Collies
« Reactie #2 Gepost op: augustus 31, 2007, 19:26:12 »
in principe mogen pups hetzelfde krijgen als volwassen honden, gewoon goed opbouwen.
Ivm vasten: dat zou ik idd niet doen bij een pup, zowiezo niet voor 6 maanden.

Informeer je verder heel goed (barfplaats.nl of voernatuurlijk.nl)

En als je nog vragen hebt: vraag maar!

Offline Onyx

• *
  • 120 HV-Punten
« Reactie #3 Gepost op: september 02, 2007, 11:34:41 »
bedankt voor de reacties .

Ik zal eens op die sites gaan rondneuzen :wink:

Offline Ebony

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #4 Gepost op: september 08, 2007, 13:35:24 »
Hoi,

heb hier ook een vraagje?

Is dat vasten noodzakelijk? En zo ja, om welke redenen is het goed?  Ben een leek in versvoeding zoals ik al eerder in een ander topic had vermeld  :oops:

Offline Sofie en Lady

• *
  • 1052 HV-Punten
  • hoezo hondengek?
« Reactie #5 Gepost op: september 09, 2007, 21:56:23 »
Hoi,

heb hier ook een vraagje?

Is dat vasten noodzakelijk? En zo ja, om welke redenen is het goed?  Ben een leek in versvoeding zoals ik al eerder in een ander topic had vermeld  :oops:

nee hoor, vasten is zeker niet noodzakellijk. De reden waarom het o.a. goed is, is omdat de maag dan goed leeg gemaakt kan worden dacht ik...
Ik doe het vasten hier vooral als lady de dag voordien een erg grote maaltijd (bijvoorbeeld een haantje) gegeten heeft.

Offline Cavaliers uit Drenthe

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #6 Gepost op: september 10, 2007, 15:51:14 »
Ik zou je adviseren indien je helemaal nog niet veel weet van barf(nrv)om te beginnen met het voeren van kvv.Dit is compleet en je kunt er geen fouten mee maken.Als je er later meer mee bekend bent kun je altijd langzaam overgaan op barf/nrv. :thumbs:

Offline spyros legacy

• hondenvriend pro
  • *
  • 2 HV-Punten
« Reactie #7 Gepost op: september 11, 2007, 16:26:30 »
Ik zou je adviseren indien je helemaal nog niet veel weet van barf(nrv)om te beginnen met het voeren van kvv.Dit is compleet en je kunt er geen fouten mee maken.Als je er later meer mee bekend bent kun je altijd langzaam overgaan op barf/nrv. :thumbs:

Dit snap ik nou helemaal niet??  Veel mensen die met barf/nrv beginnen hebben geen ervaring.  Maar als je enkele regels in acht neemt, rol je der gewoon in.  Waarom iemand KVV doen voeren als ze om meer uitleg vragen?  Snap ik de ballen van.  Hoe kan je der nou bekend in geraken als je het niet voert??  Ik denk wel dat iedereen wel eens een klein foutje gemaakt heeft op het begin, en daar gaan echt geen honden aan dood, het is pas als je op langere termijn de verkeerde dingen gaat geven zodat je tekorten/overschot opbouwt.  Ik ben met mijn honden cold turkey overgeschakelt op barf en achteraf op nrv.  Ze hebben der nooit wat van geweten.  Als je al KVV geeft, gaan ze nog minder last ervan hebben als je overschakelt.

@Onyx: als je wil gaan barfen/nrv'en moet je echt niet eerst op KVV gaan.  Eerst besluit je voor jezelf of je je beter kunt vinden op de barf of nrv methode, dan stel je een menu samen en koop je je vlees.  En als je vraagjes hebt, smijt ze maar op het forum, daar dient het immers voor  :wink:

Offline Sofie en Lady

• *
  • 1052 HV-Punten
  • hoezo hondengek?
« Reactie #8 Gepost op: september 12, 2007, 08:31:39 »
ik ben eerst begonnen met kvv omdat ik eerst met het gedacht zat nooit te barfen :lol:
Nadien rolde ik er idd gewoon in...:mrgreeen:

Offline Onyx

• *
  • 120 HV-Punten
« Reactie #9 Gepost op: september 16, 2007, 17:33:59 »
Kan je kvv en barf niet door elkaar gebruiken?  Ik was ook van plan om in het begin rauwe voeding en Duck te combineren, omdat duck toch wel compleet is.  Ik ben dan zeker dat ze al haar voedingsstoffen binnen heeft.  Ik zal in het begin toch nog moeten uitzoeken waar ik aan vers vlees en benen kan geraken. (ik ben zelf vegetari

Offline spyros legacy

• hondenvriend pro
  • *
  • 2 HV-Punten
« Reactie #10 Gepost op: september 16, 2007, 22:01:27 »
Tuurlijk, kan perfect gemixt worden, al is volledig barfen toch een stuk gezonder, beter en goedkoper....  alleen de juiste adresjes weten te vinden  :D

Offline Sofie en Lady

• *
  • 1052 HV-Punten
  • hoezo hondengek?
« Reactie #11 Gepost op: september 17, 2007, 08:32:51 »
Kan je kvv en barf niet door elkaar gebruiken?  Ik was ook van plan om in het begin rauwe voeding en Duck te combineren, omdat duck toch wel compleet is.  Ik ben dan zeker dat ze al haar voedingsstoffen binnen heeft.  Ik zal in het begin toch nog moeten uitzoeken waar ik aan vers vlees en benen kan geraken. (ik ben zelf vegetari

Offline Cavaliers uit Drenthe

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #12 Gepost op: september 17, 2007, 09:54:02 »
Dit snap ik nou helemaal niet??  Veel mensen die met barf/nrv beginnen hebben geen ervaring.  Maar als je enkele regels in acht neemt, rol je der gewoon in.  Waarom iemand KVV doen voeren als ze om meer uitleg vragen?  Snap ik de ballen van.  Hoe kan je der nou bekend in geraken als je het niet voert??  Ik denk wel dat iedereen wel eens een klein foutje gemaakt heeft op het begin, en daar gaan echt geen honden aan dood, het is pas als je op langere termijn de verkeerde dingen gaat geven zodat je tekorten/overschot opbouwt.  Ik ben met mijn honden cold turkey overgeschakelt op barf en achteraf op nrv.  Ze hebben der nooit wat van geweten.  Als je al KVV geeft, gaan ze nog minder last ervan hebben als je overschakelt.

@Onyx: als je wil gaan barfen/nrv'en moet je echt niet eerst op KVV gaan.  Eerst besluit je voor jezelf of je je beter kunt vinden op de barf of nrv methode, dan stel je een menu samen en koop je je vlees.  En als je vraagjes hebt, smijt ze maar op het forum, daar dient het immers voor  :wink:
Juist,maar dan zal TS eerst op de hoogte moeten raken van die"regels".Je kunt er bekend mee raken door eerst kvv te voeren om te zien hoe je hond reageerd op vers,je kunt er bekend mee raken door te lezen,te vragen,je goed te laten informeren waar een goed barf menu nu eigenlijk uit moet bestaan.Een hond heeft namelijk meer nodig dan een lap goedkope pens en een stukje rundvlees,en dat is iets wat w

Offline Ester

• warme hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
    • VoerNatuurlijk
« Reactie #13 Gepost op: september 17, 2007, 10:32:33 »
Ik voer dus geen BARF maar NRV, in mijn ogen stukken simpeler en bovenal veel natuurlijker.
Ik houd aan:

15% bot
15% orgaan
70% spiervlees

Ik voer geen groente. Ik geef alleen rauwe eieren erbij en wat biogarde of kefir. Verder niks.

Het is helemaal niet zo moeilijk als men doet beweren hoor.

Voorbeeld van een NRV menu:

MA vuile pens
DI kipkarkas
WO kopvlees rund
DO sardines
VRIJ lamsribben + 50 gram lever per 10 kilo hond per week
ZA orgaanvlees ( hart nieren )
ZO paardensnijsels
Groetjes van Ester

Offline spyros legacy

• hondenvriend pro
  • *
  • 2 HV-Punten
« Reactie #14 Gepost op: september 17, 2007, 11:02:05 »
Ik voer dus geen BARF maar NRV, in mijn ogen stukken simpeler en bovenal veel natuurlijker.
Ik houd aan:

15% bot
15% orgaan
70% spiervlees

Ik voer geen groente. Ik geef alleen rauwe eieren erbij en wat biogarde of kefir. Verder niks.

Het is helemaal niet zo moeilijk als men doet beweren hoor.

Goed gesproken.   :thumbs: Ik ben ook een nrv'er en volg volledig je stelling.

Met alle respect aan barfers en mensen die KVV geven, maar sorry daar weet je ook niet wat, hoeveel enz...  in verwerkt word.   Het word wel aanzien als "compleet" maar wat aanzie je als compleet??  Een heleboel granen erin?  Maar goed, ik ga verder niet uitwijden aan dat soort discussie, want daar ging het helemaal niet over  :)

Onyx gaf al aan dat ze verschillende boeken al gelezen had, op verschillende forums leest, en haar vragen op de forums smijt, dus wat meer kan ze/moet ze doen om ineens rauw te voeren??

Ik heb me ook eerst ingelezen op forums en boeken, me aangemeld op enkele forums enz...  toen ik nog niet de juiste adresjes had, kocht ik al eens vlees voor mensenlijke consumptie (duur... :muur:), ben ik beginnen contacten te leggen, rondbellen en mailen, en enkele leuke adresjes gevonden...  ik ben ook cold turkey overgeschakelt, mijn honden en pups hebben nooit ergens last van gehad, mettertijd dingen bijgeleerd en ook afgeleerd enz....

Ik denk als je rauw wil gaan voeren, je eerst moet uitmaken of je wil gaan barfen/nrv'en, dan lees je de forums nog eens goed door, en daar zijn genoeg menu'tjes enz... op te vinden waar je alvast mee kunt beginnen, en bij vragen en/of opmerkingen, smijt je dat gewoon erop, en er zullen genoeg ervaren mensen zijn, die je met veel plezier verder helpen.  :yes:

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal