collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: discussie: rauw vlees ongezond  (gelezen 11215 keer)

Offline aster

• VIP-Hondenvriend
  • *
  • 23 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Re: discussie: rauw vlees ongezond
« Reactie #100 Gepost op: januari 21, 2007, 21:11:17 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Dan kunnen we opnieuw deze discussie houden, maar dan met fatsoenlijke argumenten en niet met "zijn pelske blinkt veel beter :yes:"

Hier was er trouwens geen sprake meer van een pelske, meer van kale plekken.
Sorry, maar ik vind deze laatste zin redelijk kleinerend  :denk:.

Wat is daar kleinerend aan?
ik stel gewoon vast dat in discussies over al dan niet goed zijn van voer het argument is "zijn pels blinkt meer" dat was niet op jou bedoeld, ook niet op eventuele huidproblemen van je hond of zo, maar gewoon, dat veel mensen denken dat als hun woefke meer blinkt het dan ook sowieso beter is.
het zal waarschijnlijk wel beter zijn, versta me niet verkeerd, maar zolang er geen fatsoenlijk onderzoek naar gedaan is vind ik elke discussie nogal zinloos want gebrek aan wetenschappelijk bewijs.
Tuurlijk is het mooi dat zoveel mensen uit ervaring kunnen stellen dat het beter gaat met hun honden, ik geloof hen ook best, maar een discussie sensu strictu over het BEWEZEN beter zijn van vers/barf tov brokken, daarvoor wacht ik op onderzoeksresultate n, en niet op die persoonlijke ervaringen alla "hij ziet er beter uit"

maar nogmaals, mijn excuses als het verkeerd is aangekomen, was niet kleinerend bedoeld, gewoon als algemeen voorbeeld dat dat geen wetenschappelijk bewijs is, maar een subjectieve ervaring.

"Snoopy is niet klein. De wereld is alleen maar heel groot." - Bart

Offline timstyle

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 64 HV-Punten
  • Geslacht: Man
« Reactie #101 Gepost op: januari 21, 2007, 21:20:26 »
Wat is daar kleinerend aan?
ik stel gewoon vast dat in discussies over al dan niet goed zijn van voer het argument is "zijn pels blinkt meer" dat was niet op jou bedoeld, ook niet op eventuele huidproblemen van je hond of zo, maar gewoon, dat veel mensen denken dat als hun woefke meer blinkt het dan ook sowieso beter is.
het zal waarschijnlijk wel beter zijn, versta me niet verkeerd, maar zolang er geen fatsoenlijk onderzoek naar gedaan is vind ik elke discussie nogal zinloos want gebrek aan wetenschappelijk bewijs.
Tuurlijk is het mooi dat zoveel mensen uit ervaring kunnen stellen dat het beter gaat met hun honden, ik geloof hen ook best, maar een discussie sensu strictu over het BEWEZEN beter zijn van vers/barf tov brokken, daarvoor wacht ik op onderzoeksresultate n, en niet op die persoonlijke ervaringen alla "hij ziet er beter uit"

maar nogmaals, mijn excuses als het verkeerd is aangekomen, was niet kleinerend bedoeld, gewoon als algemeen voorbeeld dat dat geen wetenschappelijk bewijs is, maar een subjectieve ervaring.

Moet je de lijn dan niet doortrekken?
Ieder heeft zijn manier van opvoeden, is er ooit wentenschappelijk bewezen welke methode de beste is?
Je hoort verschillende methoden en je probeert er verschillende en op de manier die voor jou het beste lijkt ga je verder.

Dus waarom zou je dan geen ervaringen kunnen delen over voeding en dan zelf uit maken welke voor jou de beste is.
Je kan natuurlijk ook niets veranderen en wachten tot dat er eens een onderzoek komt en dan daar blind op vertrouwen.

Offline Elke - Kay

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 505 HV-Punten
« Reactie #102 Gepost op: januari 21, 2007, 21:21:30 »
@ Aster, als jij iets hebt. Ze vinden niet wat en door iets te veranderen aan je eten raakt het opgelost. Ga je dan ook wachten totdat er wetenschappelijke onderzoeken zijn voordat je je iets veranderd?

Of ga je dan verder op de ervaring van mensen met hetzelfde probleem?

Offline aster

• VIP-Hondenvriend
  • *
  • 23 HV-Punten
« Reactie #103 Gepost op: januari 21, 2007, 21:28:04 »
@ Aster, als jij iets hebt. Ze vinden niet wat en door iets te veranderen aan je eten raakt het opgelost. Ga je dan ook wachten totdat er wetenschappelijke onderzoeken zijn voordat je je iets veranderd?

Of ga je dan verder op de ervaring van mensen met hetzelfde probleem?

tuurlijk dat, ik heb er ook begrip voor, daar niet van hoor :lol:

maar ik heb het moeilijker met beweringen van "experts" zoals ene Dr. Lonsdale die niet geruggesteund worden door wetenschappelijk onderzoek (op grotere schaal dan de honden die hij in zijn praktijk gezien heeft)

maar zoals gezegd, ik heb totaal niets tegen barf, en als snoopy een allergie zou hebben die niet opgelost raakt met de klassieke hypo-allergene brokken (gemakszucht voor al h

Offline Irma

• *
  • 17 HV-Punten
« Reactie #104 Gepost op: januari 21, 2007, 21:45:28 »
Ik denk dat er voor elk onderwerp waarover je ook discussieerd wel wetenschappelijke bewijzen staan (of juist niet) die het tegendeel of voordeel bewijzen.

Das dus discussieren tot je een ons weegt. Persoonlijk zeggen wetenschappelijke studies mij niets.

Als mijn hond morgen doodziek wordt en de wetenschap zegt dat ik haar biefstuk met kruidenboter moet geven omdat het helpt, dan zal ik dat proberen. Maar misschien werkt varkenshaas met champignons van de andere wetenschapper toch beter.

Om het maar zo uit te leggen.

Offline timstyle

• *
  • 64 HV-Punten
« Reactie #105 Gepost op: januari 21, 2007, 21:46:39 »
Ik denk dat er voor elk onderwerp waarover je ook discussieerd wel wetenschappelijke bewijzen staan (of juist niet) die het tegendeel of voordeel bewijzen.

Das dus discussieren tot je een ons weegt. Persoonlijk zeggen wetenschappelijke studies mij niets.

Als mijn hond morgen doodziek wordt en de wetenschap zegt dat ik haar biefstuk met kruidenboter moet geven omdat het helpt, dan zal ik dat proberen. Maar misschien werkt varkenshaas met champignons van de andere wetenschapper toch beter.

Om het maar zo uit te leggen.

:D heel duidelijk

Offline Bartistuta

• hondenvriend pro
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #106 Gepost op: januari 21, 2007, 22:54:55 »

Denk dat je het woordje "onderbouwen" een moet gaan opzoeken zunne.

Als je een mening hebt uit ervaring is die ook onderbouwd... en wat die pH waarde betreft, dat komt uit een boek over natuurlijke voeding voor honden.

Ik heb het in het algemeen over meningen onderbouwen, daardoor ontstaan er misverstanden.

Maar vertel me dan eens waar ik een rare en zwakke discussie heb gevoerd zonder mijn mening te onderbouwen.
En iemand heb aangevallen of persoonlijk verwijten heb gemaakt...
ik heb nergens geschreven dat je iemand hebt aangevallen, ik heb ook nergens toen ik het had over niet-onderbouwde antwoorden, jouw post gequote als voorbeeld.

@ Elke
Citaat
Zoals Timstyle al zegt, wat moet ik onderbouwen als ik spreek uit eigen ervaring

Citaat
Ik ben er 100% van overtuigd dan 75% van de huidproblemen bij brokken honden opgelost kunnen worden door de omschakeling naar vers.

op hoeveel honden heb jij zelf dat dan toegepast? 1 hond van jezelf vind ik een bijzonder kleine testgroep.Er zijn hier niet veel honden die barfen wegens allergie, in vergelijking met de mensen die gewoon barfen omdat ze erin gevloven. Toch zo'n conclusies trekken voor (gn flauw idee hoe groot) de totale hondenpopulatie.

Citaat
Niemand kan ernaast dat sinds de brok zo commercieel is, meerdere honden ziek worden. (huidproblemen etc)
dat heb je ook zelf onderzocht? Geteld hoeveel honden er 10 jaar geleden ziek werden en hoeveel nu?

@Timstyle
dat zijn voorbeelden van niet-onderbouwde antwoorden, specifiek van Elke, in dit geval. Waarom? Je kan gerust uit eigen ervaring zeggen dat JOU eigen hond het er beter op doet, maar het is nog altijd niet zo dat iets dat voor 1 hond geldt, dat dat ineens voor alle honden geldt (zou btw gemakkelijk zijn in de wiskunde of fysica als je iets moet bewijzen).
"1 dag niet gelachen is 1 dag niet geleefd"

One day you find the Astrid of your life

Offline Sofie en Lady

• *
  • 1052 HV-Punten
  • hoezo hondengek?
    • Working Bearded Collies
« Reactie #107 Gepost op: januari 21, 2007, 23:19:14 »
Als er later wat meer bekendheid rond komt, zal er ook meer onderzoek naar gebeuren.
Dan kunnen we opnieuw deze discussie houden, maar dan met fatsoenlijke argumenten en niet met "zijn pelske blinkt veel beter :yes:"

ik kan je zat verhalen geven met 'fatsoenlijke' argumenten....
Maarja....de discussie stopt hier....er zijn toch geen wetenschappelijke onderzoeken.... :roll:

dat zijn voorbeelden van niet-onderbouwde antwoorden, specifiek van Elke, in dit geval. Waarom? Je kan gerust uit eigen ervaring zeggen dat JOU eigen hond het er beter op doet, maar het is nog altijd niet zo dat iets dat voor 1 hond geldt, dat dat ineens voor alle honden geldt (zou btw gemakkelijk zijn in de wiskunde of fysica als je iets moet bewijzen).

dat geldt dan niet enkel voor vers, maar ook voor al die 'dieetbrokken'....Waar staan we dan met onze wetenschappelijke onderzoeken?

Offline Bartistuta

• hondenvriend pro
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #108 Gepost op: januari 22, 2007, 00:13:33 »

dat geldt dan niet enkel voor vers, maar ook voor al die 'dieetbrokken'....Waar staan we dan met onze wetenschappelijke onderzoeken?
ik heb ook nergens beweert dat alle honden daarmee geholpen zijn. Feit is wel dat het aantal honden die brokken krijgen gigantisch veel groter is dan het aantal barfers/kvv'ers of wat je nog allemaal hebt. Hoe groter het aantal, hoe groter de kans dat er een uitzondering tussen zit.
"1 dag niet gelachen is 1 dag niet geleefd"

One day you find the Astrid of your life

Offline maart

• *
  • 519 HV-Punten
« Reactie #109 Gepost op: januari 22, 2007, 10:29:35 »
ik heb ook nergens beweert dat alle honden daarmee geholpen zijn. Feit is wel dat het aantal honden die brokken krijgen gigantisch veel groter is dan het aantal barfers/kvv'ers of wat je nog allemaal hebt. Hoe groter het aantal, hoe groter de kans dat er een uitzondering tussen zit.

omdat het BARF systeem gewoon niet zo bekend is. en geen enkele DA spreekt van BARF, wel van een brok hier, een brok daar, helpt dat niet, dan is er nog een brok ginder... de mensen kennen gewoon BARF niet (of willen het niet kennen)

gelukkig komt er verandering in, zijn meer mensen zich aan het inlezen en meer DA's ook. Zodat je een keuze kunt maken brok-KVV-BARF-NRV
en ieder zijn hond kan voeren waar hij zich het beste bij voelt en waar de hond het het best op doet. En niet wat er in de wetenschappelijke tijdschriften staat want die veranderen toch elke week  :roll:

Offline Sofie en Lady

• *
  • 1052 HV-Punten
  • hoezo hondengek?
    • Working Bearded Collies
« Reactie #110 Gepost op: januari 22, 2007, 11:06:36 »
omdat het BARF systeem gewoon niet zo bekend is. en geen enkele DA spreekt van BARF, wel van een brok hier, een brok daar, helpt dat niet, dan is er nog een brok ginder... de mensen kennen gewoon BARF niet (of willen het niet kennen)

gelukkig komt er verandering in, zijn meer mensen zich aan het inlezen en meer DA's ook. Zodat je een keuze kunt maken brok-KVV-BARF-NRV
en ieder zijn hond kan voeren waar hij zich het beste bij voelt en waar de hond het het best op doet. En niet wat er in de wetenschappelijke tijdschriften staat want die veranderen toch elke week  :roll:

idd de meeste willen het gewoon niet kennen, staan er niet voor open. Brokken worden aanvaard gelijk kouwe pap...maar owee als je met vers op de proppen komt....dan bekijken ze je allemaal aan alsof je je hond vergiftigd..... :lol:

Maar stilaan zal het wel komen....hoop ik...denk ik....  :?

In de dierentuinen is het doodnormaal dat men wolven en weet ik veel wat rauw voert....maar owee als je je hond dit durft geven...dan is het..oei de nieren, oei dit, oei dat...Terwijl honden intern net hetzelfde zijn als wolven...alleen hebben de honden een ander komsumpje gekregen... :lol:

Offline aster

• VIP-Hondenvriend
  • *
  • 23 HV-Punten
« Reactie #111 Gepost op: januari 22, 2007, 11:20:15 »

nog zo'n vooroordeel over wetenschappelijke onderzoeken: die spreken mekaar toch altijd tegen :roll:
ja, er zullen altijd onderzoeken elkaar tegenspreken, maar even een vergelijking:

Er is op de moment een grote consensus wereldwijd onder wetenschappers dat de opwarming van de aarde een feit is. 986 onderzoeken die akkoord zijn met de consensus, 1 die het in twijfel trekt. Als je dat vergelijkt denk ik dat de kans groter is dat die 986 het aan het juiste eind hebben, jij niet?

Mijn punt is: over hypo-allergene brokken is zeer ruim en door verschillende instanties (niet alleen de producenten) onderzoek gebeurd, over barf nog nul de botte.

tuurlijk zullen er daar ook tegensprekende onderzoeken tussenzitten, het resultaat hangt vaak ook af van je onderzoeksvraag en van de keuze van de testpopulatie.
Maar als de algehele tendens is "rauw vlees beter dan geen vlees" zou dat er ook duidelijk uit blijken, zoals bij het global warming onderzoek.

Ik vind het jammer dat barf onbekend is en er juist daarom geen onderzoek naar gebeurd, maar ik vind het nog jammerlijker dat mensen op basis van eigen ervaring, met 1 of een paar honden, dan alle hypo-allergene brokken afdoen als "slechter".
Dan is die mening enkel op een SUBJECTIEVE eigen ervaring gestoeld, en niet op OBJECTIEF crossectioneel onderzoek.

Als je wat meer wetenschappelijke artikels zou inkijken, of beter nog, helpen bij wetenschappelijk onderzoek, dan zouden de mensen inzien dat dat niet proffen met een grijze baard zijn die vanuit hun labo ff gaan vertellen hoe de wereld in mekaar zit, maar dat dat gemotiveerde mensen zijn, die een openstaande vraag ("is barf beter voor het bestrijden van huidproblemen) gaan beantwoorden, op feitelijke bewijzen, gehaald uit de zo gehate dierproeven, die vergelijkbaar zijn met resultaten van onderzoek naar brokken.

Dat is geen discussie tot je een ons weegt, dat is de bewijzen gaan halen op de plaats waar het moet: aan de hand van labotesten, dierproeven en wat nog meer en dan op zo'n manier testen dat de resultaten van de onderzoeken VERGELIJKBAAR zijn. Het is absoluut zinloos om het effect van brokken op de nieren te vergelijken met het effect van barf op huidproblemen. Pas als je twee "effecten" dezelfde zijn, en belangrijker, je onderzoeksgroep vergelijkbaar is, ga je een echte uitspraak kunnen doen van "Dit is bewezen beter dan dat".

Mijn vader zweert bij een bepaalde huidcr

Offline maart

• *
  • 519 HV-Punten
« Reactie #112 Gepost op: januari 22, 2007, 11:37:20 »
ik ben helemaal niet tegen brokken, ik voer het zelf gedeeltelijk aan mijn hond  :wink:
en ik respecteer je mening,
maar als uit mijn eigen ervaring blijkt dat de kale plekken van mijn hond verdwenen na het voeren van vers vlees, mag de rest van de wereld voor mijn part aan mijn deur staan met 1000 verschillende hypo-allergene wetenschappelijk bewezen en geteste brokken, ik blijf mijn hond vers vlees geven. en hecht meer belang aan mijn ervaring dan aan die testen van

Offline aster

• VIP-Hondenvriend
  • *
  • 23 HV-Punten
« Reactie #113 Gepost op: januari 22, 2007, 11:42:30 »
tuurlijk, dat is mijn punt ook, dat je uit eigen ervaring iets eerder gebruikt dan iets anders, dat is niet meer dan normaal, dat kan ook perfect, want iedereen is anders.

Ik sta ook wel open voor barf, maar ik zou het nooit aan eender wie aanraden van "probeer dat eens", juist omdat er geen bewijs is :lol:
maar zelf proberen zie ik wel zitten, al zal het niet voor gauw zijn zolang snoops het goed doet op brokken, want dat is nu eenmaal veel gemakkelijker en goedkoper :)

Offline timstyle

• *
  • 64 HV-Punten
« Reactie #114 Gepost op: januari 22, 2007, 19:34:57 »
tuurlijk, dat is mijn punt ook, dat je uit eigen ervaring iets eerder gebruikt dan iets anders, dat is niet meer dan normaal, dat kan ook perfect, want iedereen is anders.

Ik sta ook wel open voor barf, maar ik zou het nooit aan eender wie aanraden van "probeer dat eens", juist omdat er geen bewijs is :lol:
maar zelf proberen zie ik wel zitten, al zal het niet voor gauw zijn zolang snoops het goed doet op brokken, want dat is nu eenmaal veel gemakkelijker en goedkoper :)

Goedkoper???
Duck komt bij ons per jaar 40 euro goedkoper uit...

Offline aster

• VIP-Hondenvriend
  • *
  • 23 HV-Punten
« Reactie #115 Gepost op: januari 22, 2007, 21:44:11 »
Goedkoper???
Duck komt bij ons per jaar 40 euro goedkoper uit...

nja, ik heb een 1 hondje van 7 kg, ik geloof nooit dat duck geven aan snoopy (kleine vriezer ed, huidige brok is Pedigree, een goedkoper merk) goedkoper zou zijn...

Offline dutske

• *
  • 432 HV-Punten
« Reactie #116 Gepost op: januari 22, 2007, 21:49:09 »
goh ja, in elke vriezer krijg je wel een pak of 5 duck
als je doet zoals ik dan koop je 5 pakken duck, was iets minder dan 15 euro kwijt
Dan heb je 50 plakken duck.
ik geef 1 plak duck, 5 dagen per week.
de andere 2 dagen geef ik dus bv stoofvlees (die op de dag zelf moest geconsumeerd worden, maar ingevroren is dit nog lang goed) kippebillen (als je er braadt voor jezelf een achterwege houden) lever (een halve euro per plak? zoiets)
op deze manier kun je voor 20-25 2 maanden voederen aan je hond.

(in mijn geval is de brok ook pedigree, daar heeft ze constant een pot van staan, maar eet ze nauwelijks nog van, terwijl ze geen tafelrestjes krijgt, en enkel nu en dan een kauwbotje of een koekje oid)

kom makkelijk 3-4 maanden weg met een zak van 3 kilo van hoeveel, 5 euro?

Offline aster

• VIP-Hondenvriend
  • *
  • 23 HV-Punten
« Reactie #117 Gepost op: januari 22, 2007, 21:52:29 »
Hier ook een zak van drie kilo waar een maand over gedaan wordt ongeveer... (100g per dag peins ik)
en iets van een vijf euro idd...
dus ja...

Offline Kirsten

• *
  • 12 HV-Punten
« Reactie #118 Gepost op: januari 22, 2007, 23:50:26 »
Tja, ik weet eigenlijk niet wat voor mij 't goedkoopst zou uitkomen. Nu krijgt Casper hypoallergene brokken van Hill's. Kost bijna 70 euro voor een zak en doe er zo'n 6 weken mee. Doet er wat mij betreft ook helemaal niet toe. Zo lang het betaalbaar is natuurlijk geef ik gewoon de voeding waarvan ik vind dat mijn hond er het het best op doet.

Citaat
maar als uit mijn eigen ervaring blijkt dat de kale plekken van mijn hond verdwenen na het voeren van vers vlees, mag de rest van de wereld voor mijn part aan mijn deur staan met 1000 verschillende hypo-allergene wetenschappelijk bewezen en geteste brokken, ik blijf mijn hond vers vlees geven. en hecht meer belang aan mijn ervaring dan aan die testen van
Als je hond denkt dat jij de beste bent, zoek dan geen tweede mening.

Offline aster

• VIP-Hondenvriend
  • *
  • 23 HV-Punten
« Reactie #119 Gepost op: januari 23, 2007, 10:37:49 »
@Kirsten: ben het volkomen 100% met je eens :thumbs:

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal