collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Barf/NRV  (gelezen 1588 keer)

Online Liekeuh

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 796 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
  • ...
Barf/NRV
« Gepost op: november 08, 2012, 19:17:13 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Ja ... Saint krijgt al geruime tijd KVV en doet het daar goed op.

Nu krijgt hij ook wel kippencarcas en eet dat super graag! Ze weten wat goed is uiteraard ...

En met beetje héél veel geluk, staat er hier morgen nen grote diepvrieskoffer (  :pray: ) ...

De stap om helemaal op vers over te schakelen is een stuk dichter zo natuurlijk ...

Ik ben enkel niet goed mee met al die hoeveelheden  :fuu: Saint weegt nu een kleine 26 kg. Nu krijgt hij 500gr KVV per dag en die karkas in twee keer.
Ik zou die hoeveelheid toch graag behouden (of is dat te weinig?)

Maar dan eh :P

50% rauw vleesbot
20% spiervlees

Ok, dat bot begrijp ik, dat vlees niet zo goed, dat hangt toch aan het bot? How the fuck moet ik nu inschatten hoeveel gram dat dat vlees is ?? Alles eraf snijden en dan wegen ofzo ?  :lol:

20% orgaanvlees
Ok daar ben ik ook nog mee ^^

10% gepureerde groenten
Dat is wat anders ... Welke groenten ? En mag ik bv. ne hele grote kom maken met verschillende groenten? Is dat één groente of mag dat gemixt zijn ??

En dan: mag ik alles mooi afwegen en samen verpakken ? Dus in zo'n diepvrieszak bv. en zo mijn "menu" in't weekend klaarmaken?  :denk: Daarom dat ik ook vroeg of die groenten in een grote kom mogen ??

En dan het opdienen zelf  :lol:

Gewoon ontdooien dan en ... Hem geven? Moet er dan achterna nog iets gebeuren ? Wat met de groentenpurre? Daar gewoon tussen zwierelen ??

:lol: :lol: :lol: :lol: Zalig eh, ontwetend zijn  :dance: :dance:

Offline Lieze

• *
  • 256 HV-Punten
  • There's no I in team.
Re: Barf/NRV
« Reactie #1 Gepost op: november 08, 2012, 19:44:28 »
Ik zou zeggen, lees je eerst eens voldoende in op www.barfplaats.nl, daar staat een schat van informatie!

Iemand die niet weet hoe zeep smaakt, heeft nog nooit een hond gewassen.

Offline Sieglinde

• *
  • 101 HV-Punten
« Reactie #2 Gepost op: november 08, 2012, 20:06:22 »
Ja ... Saint krijgt al geruime tijd KVV en doet het daar goed op.

Nu krijgt hij ook wel kippencarcas en eet dat super graag! Ze weten wat goed is uiteraard ...

En met beetje héél veel geluk, staat er hier morgen nen grote diepvrieskoffer (  :pray: ) ...

De stap om helemaal op vers over te schakelen is een stuk dichter zo natuurlijk ...

Ik ben enkel niet goed mee met al die hoeveelheden  :fuu: Saint weegt nu een kleine 26 kg. Nu krijgt hij 500gr KVV per dag en die karkas in twee keer.
Ik zou die hoeveelheid toch graag behouden (of is dat te weinig?)

Maar dan eh :P

50% rauw vleesbot
20% spiervlees

Ok, dat bot begrijp ik, dat vlees niet zo goed, dat hangt toch aan het bot? How the fuck moet ik nu inschatten hoeveel gram dat dat vlees is ?? Alles eraf snijden en dan wegen ofzo ?  :lol:

20% orgaanvlees
Ok daar ben ik ook nog mee ^^

10% gepureerde groenten
Dat is wat anders ... Welke groenten ? En mag ik bv. ne hele grote kom maken met verschillende groenten? Is dat één groente of mag dat gemixt zijn ??

En dan: mag ik alles mooi afwegen en samen verpakken ? Dus in zo'n diepvrieszak bv. en zo mijn "menu" in't weekend klaarmaken?  :denk: Daarom dat ik ook vroeg of die groenten in een grote kom mogen ??

En dan het opdienen zelf  :lol:

Gewoon ontdooien dan en ... Hem geven? Moet er dan achterna nog iets gebeuren ? Wat met de groentenpurre? Daar gewoon tussen zwierelen ??

:lol: :lol: :lol: :lol: Zalig eh, ontwetend zijn  :dance: :dance:
Die 50%  vleesbot is dus effectief vleesbot dus geen bot alleen maar bot+ wat vlees die er aan hangt.
Dus zeker niet afsnijden en wegen. Neen, ongeveer 250 gr is jouw vleesbot.  Daar bovenop geef je 100 gr puur spiervlees, dus zonder bot. Denk bv aan den kipfilet ofzo( nuja, dat zullen dan wss snippers zijn, maar kwestie dat je het je kan voorstellen).
20% orgaan. Ook dat moet goed verdeeld worden. Hier krijgen ze van die 20%=100 gram de helft pens. De andere helft verdeel ik over hart, nier en lever.

Qua groenten maak oo 1x in de zoveel tijd een mix.
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,92472.0.html
Ik neem een mix van deze groenten, neem steeds een soort of 6 a 10. Ik pureer half rauw. Vries in in ijsblokbakjes en na een dagje haal ik die er uit, steek ik die in een diepvrieszakje en haal ik voor elke hond een blokje uit.
Laat dat ontdooien in hun bak, leg er achteraf het orgaan/spiervlees op en ze likken alles op :mrgreen:

Maar zoals reeds gezegd: barfplaats.nl

Offline Sofie en Lady

• *
  • 1052 HV-Punten
  • hoezo hondengek?
    • Working Bearded Collies
« Reactie #3 Gepost op: november 08, 2012, 22:05:20 »
Qua hoeveelheid ga je een beetje moeten zien.
Mijn beide meiden wegen 17-18kg en krijgen elk 500gram.
Van kvv hebben ze meestal minder nodig dan van los vlees.
Voer gewoon op het oog. Zie je dat hij vermagert, dan geeft je gewoon wat meer.

Qua percentage bot. Dat is wat kijken. Soms heb je een verdeling van 50/50 bot/vlees, soms 40/60, soms 30/70,... Dat hangt wat af van het soort vleesbot.

Spiervlees is allerlei los vlees zoals snippers, karbonaden,...

Op dit forum staat een héél interessant topic (en nog véél meer topics) over de ontleding van vleesbotten. Ik raad je aan op je op dit fgorum aan te melden. Je gaat er echt veel uit leren.
http://www.forumwereld.nl/rauwevoedingvoorhonden/index.php?action=forum (vind dit persoonlijk overzichtelijker dan barfplaats)

Ivm groenten: best maak je mixen met ongeveer 4 soorten erin.
Je mag veel groenten geven behalve prei en ui. Ook groenten van de nachtschadefamilie zoals tomaten en paprika kunnen bij sommige honden reactie geven (jeuk).
Als je het rauw geeft moeten de groenten héél fijn gemalen zijn. Als je ze stoomt of kookt mogen ze groffer gemalen zijn. Omdat doot het stomen of koken de harde celkern doorbroken is. Het is die celkern die ze anders niet kunnen verteren.
Groenten zorgen ook wel voor een goede passage in de darmen, soort van ruwe vezel. Dus je kan gerust enkele groffere stukken behouden.

Hier krijgen ze enkel restjes gekookte groenten.
Vroeger maakte ik ook mixen. Ik kocht dan een deel in 1 keer, maakte de mix en verdeelde het dan in diepvrieszakjes.

Hier wordt alles soort per soort verkapt: dus pens wordt verdeeld, vleesbot is verdeeld, spiervlees,.. Ik maak geen dagpakketten. Ze krijgen sowiezso de helft kvv en dan vul ik de ene dag aan met spiervlees, dan vleesbot, pens of vis.

Opdienen: gewoon laten ontdooien (hier wordt het de avond ervoor uitgehaald) en dan wordt het zo gegeven. Sommige dingen worden hier wel in stukjes geknipt.
Groentenmix kan je gewoon bij in de kom doen.

Offline orinake

• *
  • 5968 HV-Punten
« Reactie #4 Gepost op: november 09, 2012, 00:13:35 »
Groentenmix is niet noodzakelijk, ook zijn er die vinden dat als je groentenmix maakt je 50% bovengronds en 50% ondergrondsgroeiend e  groenten moet nemen.
Ikzelf reken men groenten niet mee in men menu. de honden krijgen hier soms wel een restje maar ze krijgen zeker niet dagelijks een vaste portie...

Offline Nelweb

• hondenvriend pro
  • *
  • 226 HV-Punten
    • vom Bussardwald - Duitse herders
« Reactie #5 Gepost op: november 09, 2012, 07:24:24 »
Ik denk dat het eerst en vooral tijd is om je goed in te lezen in rauwe voeding.

Om te beginnen zijn er 2 grote rauwvoerprincipes. Aan de ene kant heb je BARF en aan de andere kant heb je NRV. Beide principes geven rauwe voeding aan hun honden maar houden wel andere ideeën aan over wat je nu juist aan je honden moet geven.

Barfplaats -> BARF
voernatuurlijk -> NRV

Ikzelf volg het NRV principe, ik geloof dat het nastreven van het geven van volledige prooidieren het dichtst aansluit bij wat een hond nodig heeft.

Eens je voor jezelf uitgemaakt hebt wat je wil gaan doen (BARF of NRV) kan je beginnen met het opstellen van een menu. Na een tijdje kan je zelfs van principe veranderen (ik startte ook met het BARFprincipe en ben gaandeweg overgestapt naar NRV) en gaat alles vanzelf. Ik hoef niet meer na te denken over wat ik mijn hond moet geven en stel zelfs geen menu meer op.

Veel plezier en vooral welkom in de wondere wereld van de rauwe voeding!  :thumbs:
"Only those who dare to fail greatly can ever achieve greatly" - Robert F. Kennedy

Online Liekeuh

• *
  • 796 HV-Punten
  • ...
« Reactie #6 Gepost op: november 09, 2012, 09:10:25 »
Ik denk dat het eerst en vooral tijd is om je goed in te lezen in rauwe voeding.

Om te beginnen zijn er 2 grote rauwvoerprincipes. Aan de ene kant heb je BARF en aan de andere kant heb je NRV. Beide principes geven rauwe voeding aan hun honden maar houden wel andere ideeën aan over wat je nu juist aan je honden moet geven.

Barfplaats -> BARF
voernatuurlijk -> NRV

Ikzelf volg het NRV principe, ik geloof dat het nastreven van het geven van volledige prooidieren het dichtst aansluit bij wat een hond nodig heeft.

Eens je voor jezelf uitgemaakt hebt wat je wil gaan doen (BARF of NRV) kan je beginnen met het opstellen van een menu. Na een tijdje kan je zelfs van principe veranderen (ik startte ook met het BARFprincipe en ben gaandeweg overgestapt naar NRV) en gaat alles vanzelf. Ik hoef niet meer na te denken over wat ik mijn hond moet geven en stel zelfs geen menu meer op.

Veel plezier en vooral welkom in de wondere wereld van de rauwe voeding!  :thumbs:

Dank je  :dance: :mrgreen:

Ik moet eerlijk zijn dat ik er altijd van overtuigd ben geweest dat een hond geen groenten nodig heeft, dus daarom dat ik nogal vragen had omtrent die groentenmix. Langs de andere kant denk ik ook dat je in vlees niet alle nodige voedingsstoffen hebt die een hond nodig KAN hebben  :denk: :denk: Moet er dan geregeld mss een extra'tje worden gegeven ? (supplement?)

Granen zie ik helemaal niet in waarom ze dat zouden nodig hebben, daarom dat wij brok hebben opgegeven  :hmpf: Als je die verpakking leest, kom je haast slecht  :silenced:

Ik leun meer aan tegen het NRV principe en als ik lees dat hij 2 à 3% van zijn lichaamsgewicht mag hebben, kom ik aan 500 à 750 gr. Dat vind ik goed :)

Wat Sofie zegt ... Die percentage bot , is er daar een indicatieve tabel voor of moet ik echt wel op het zicht zien van ja dat is 50/50 of dan is 30/70 ?

Offline ands

• *
  • 2368 HV-Punten
« Reactie #7 Gepost op: november 09, 2012, 10:02:08 »
Lees dit eens:

http://www.hondenvrienden.be/forum/barf-nrv-en-kvv/verse-voeding-voor-honden-een-gezond-en-volwaardig-alternatief/

Na een tijdje kan je zelfs van principe veranderen (ik startte ook met het BARFprincipe en ben gaandeweg overgestapt naar NRV) en gaat alles vanzelf.
Hier hetzelfde. Geef tussendoor ook wel nog overschotjes van groenten van ons, maar dat is dan gewoon een supplementje.  Bij vis (die ik zelf maal) gaan er wel sperzieboontjes bij, maar louter als maagvulling.

Langs de andere kant denk ik ook dat je in vlees niet alle nodige voedingsstoffen hebt die een hond nodig KAN hebben  :denk: :denk: Moet er dan geregeld mss een extra'tje worden gegeven ? (supplement?)
Toch wel.  Maar in bovenstaand artikel staan ook dingen vermeld die wel als supplementen gebruikt worden.
Ondanks dat ik wekelijks vis geef (in gemalen versie wel is waar) geeft ik ook nog lupoderm en hokamix als extra.  Ook kefir wordt hier op regelmatige basis gegeven. Lupoderm dagelijks, hokamix 2 a drie keer per week.  Anders heeft Casper een enorm droge huid.  Komt ook wel deels door de castratie.

Ik gebruik wel nog steeds een maandmenu, maar is vooral omdat ik met onregelmatige uren werk en ook mijn man de hond moet eten geven. (Vergeet soms is uit te leggen).  Heb daarvoor een excellfille in elkaar gestoken die alles op die maand voor mijn uitrekend.  Ik vul het vleessoort in en de hoeveelheid dat ik geef en kan op einde van maand kijken of er hier en daar tekorten zijn en daar dan mee spelen.

Ik leun meer aan tegen het NRV principe en als ik lees dat hij 2 à 3% van zijn lichaamsgewicht mag hebben, kom ik aan 500 à 750 gr. Dat vind ik goed :)

Wat Sofie zegt ... Die percentage bot , is er daar een indicatieve tabel voor of moet ik echt wel op het zicht zien van ja dat is 50/50 of dan is 30/70 ?

Die percentages zijn geen vast gegeven.  Ik voer momenteel aan 1.4 %, moest diene nog aan 2 % staan was diene moddervet.  Ben ook wel fameus moeten beginnen snoeien in zijn menu na zijn castratie. 
ook de verhoudingen ga je licht moeten met spelen en is niet strikt hetzelfde voor iedere hond.  Je gaat ook zijn stoelgang moeten in het oog houden.  Bij bvb krijtpoep ga je minder bot moeten geven.

Offline Sofie en Lady

• *
  • 1052 HV-Punten
  • hoezo hondengek?
    • Working Bearded Collies
« Reactie #8 Gepost op: november 09, 2012, 11:32:45 »

Op dat forum waarvan ik de link gegeven hebt staat zo'n heel topic met alles berekend (mensen die bot echt helemaal ontvleesd hebben,...)

Offline Sieglinde

• *
  • 101 HV-Punten
« Reactie #9 Gepost op: november 09, 2012, 12:21:23 »
Dit kan ook een interessant fotoalbum zijn. Is van iemand op barplaats

http://s541.beta.photobucket.com/user/202spots/media/BARF/56.jpg.html

Offline Emmanuelle

• *
  • 148 HV-Punten
    • Trimsalon / winkel / webshop
« Reactie #10 Gepost op: november 09, 2012, 12:38:22 »
Dit kan ook een interessant fotoalbum zijn. Is van iemand op barplaats

http://s541.beta.photobucket.com/user/202spots/media/BARF/56.jpg.html
Werkt hier niet  :weetniet:

Offline ands

• *
  • 2368 HV-Punten
« Reactie #11 Gepost op: november 09, 2012, 12:41:04 »

Offline Sieglinde

• *
  • 101 HV-Punten
« Reactie #12 Gepost op: november 09, 2012, 12:43:51 »
Oei. Humz dan weet ik niet hoe dat komt

Zo?
« Laatst bewerkt op: november 09, 2012, 13:23:12 door watchhorse, Reden: url aangepast »

Online Liekeuh

• *
  • 796 HV-Punten
  • ...
« Reactie #13 Gepost op: november 09, 2012, 21:10:34 »
Wow super bedankt voor de informatie al allemaal!!

Ands ik heb het artikel uitgeprint en ga dat morgen eens lezen ! :)

Met véél trots is de diepvrieskoffer hier vanavond dan toch geplaatst  :dance: :dance:

K'heb nu nog een volledige maand om mij er écht in te verdiepen  :dance: :dance: :vuistje Tegen dan zijn we er helemaal klaar voor .. Enfin dat hoop ik toch  :hmpf: :vuistje:

Offline tina1978

• *
  • 718 HV-Punten
« Reactie #14 Gepost op: november 09, 2012, 21:35:34 »
Honden hebben geen groenten nodig, dus als je wil kan je die makkelijk weglaten. (Hier krijgen ze geen groenten). Verder ook geen suplementen ed. In het begin is barf wat sukkelen, maar je leert het snel. Ik zorg er gewoon voor dat ze op een maand alles binnenkrijgen en voeder voor de rest op zicht (op basis van de kakjes die ze leggen). Ze hebben allebei dit jaar een bloedtest gehad waarbij ze gecontroleert zijn op zowat alles en perfect gezond bevonden. M'n da zei dat ik zeker niets aan hun voedsel moet veranderen, dus ik content.
Succes allesinds!

Offline Sieglinde

• *
  • 101 HV-Punten
« Reactie #15 Gepost op: november 09, 2012, 21:52:23 »
Honden hebben geen groenten nodig, dus als je wil kan je die makkelijk weglaten. (Hier krijgen ze geen groenten). Verder ook geen suplementen ed. In het begin is barf wat sukkelen, maar je leert het snel. Ik zorg er gewoon voor dat ze op een maand alles binnenkrijgen en voeder voor de rest op zicht (op basis van de kakjes die ze leggen). Ze hebben allebei dit jaar een bloedtest gehad waarbij ze gecontroleert zijn op zowat alles en perfect gezond bevonden. M'n da zei dat ik zeker niets aan hun voedsel moet veranderen, dus ik content.
Succes allesinds!
Check, al kijken de mensen op straat soms raar

Offline orinake

• *
  • 5968 HV-Punten
« Reactie #16 Gepost op: november 09, 2012, 22:10:13 »
Check, al kijken de mensen op straat soms raar

alle gij :)
mij bekeken ze ook raar toen ik stond te kijken welke :drol: Tristan legde en naar Fanne riep: tis een schoon kakske dus hij heeft ni te veel last (had een pak boter gepikt  :muur:)

Offline Mister B.

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 63 HV-Punten
  • Geslacht: Man
« Reactie #17 Gepost op: november 09, 2012, 22:32:09 »
 :roll: :mrgreen:

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal