collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: BARF dieet--meningen?  (gelezen 12482 keer)

cattystyle

• Gast
BARF dieet--meningen?
« Reactie #100 Gepost op: mei 19, 2006, 17:59:28 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Citaat
ten eerste al de tegenstrijdigheid
ten tweede, definitie van adellijk vlees?

Heb ik inderdaad verkeerd gepost. Zoals Juliette de Bairacly-Levy zegt mag vlees niet groen uitgeslagen zijn, wel licht bedorven. Voor een hond kan het geen enkel kwaad vlees 5 dagen in de koelkast te laten liggen. Wij gaven dan ook LICHT bedorven vlees, dat we zelf nooit zouden willen eten.

AB is geen wondermiddel en is het ook nooit geweest. Het is onnatuurlijk. Rauw vlees, botten en organen voor een carnivoor zijn dat nooit geweest en ook nu niet.

Offline Sofie en Lady

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 1052 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
  • hoezo hondengek?
    • Working Bearded Collies
BARF dieet--meningen?
« Reactie #101 Gepost op: mei 19, 2006, 20:07:50 »
Zo ver ga ik toch niet hoor om bedorven vlees te geven... :roll:

Offline Bartistuta

• hondenvriend pro
  • *
  • 0 HV-Punten
  • Geslacht: Man
BARF dieet--meningen?
« Reactie #102 Gepost op: mei 19, 2006, 21:57:45 »
Citaat van: cattystyle
Heb ik inderdaad verkeerd gepost. Zoals Juliette de Bairacly-Levy zegt mag vlees niet groen uitgeslagen zijn, wel licht bedorven. Voor een hond kan het geen enkel kwaad vlees 5 dagen in de koelkast te laten liggen. Wij gaven dan ook LICHT bedorven vlees, dat we zelf nooit zouden willen eten.

AB is geen wondermiddel en is het ook nooit geweest. Het is onnatuurlijk. Rauw vlees, botten en organen voor een carnivoor zijn dat nooit geweest en ook nu niet.

hm, dus adellijk vlees is licht bedorven ipv bedorven, dat is het grote verschil? al
"1 dag niet gelachen is 1 dag niet geleefd"

One day you find the Astrid of your life

Offline Sofie en Lady

• *
  • 1052 HV-Punten
  • hoezo hondengek?
BARF dieet--meningen?
« Reactie #103 Gepost op: mei 20, 2006, 09:38:43 »

Euhm de dag dat jouw hond doodziek is zal je content zijn dat het verdorie bestaat.... :?

Offline binno

• hondenvriend pro
  • *
  • 732 HV-Punten
    • Wood Fen Moos
BARF dieet--meningen?
« Reactie #104 Gepost op: mei 20, 2006, 10:20:09 »
Citaat van: Bartistuta
En tot slot: blijkbaar is het wel afgekeurd vlees dan, vermits ik niet denk dat je dat in 1 restaurant zou mogen vinden (of je het er vindt is nog een andere zaak vermits nu eenmaal er altijd een verschil is tss wet en praktijk maar kom, laat ons zeggen dat ik hoop gn bedorven vlees in de voedingsketen te vinden ...)

Ik kan ff niet helemaal volgen, over welk vlees heb je het hier dan? :?
Het vlees wat ik aan mijn honden geef koop ik meestal gewoon vers in de winkel, is dikwijls hetzelfde vlees dat mensen op hun bord hebben liggen.
Maar af en toe koop ik ook wel vlees aan snelverkoop, of heb ik vlees liggen wat ik zelf niet meer zou opeten, niet dat het slecht is, maar twijfelachtig omdat het een dagje te lang in de koelkast blijven liggen is.
Dat geef ik nog zonder problemen aan mijn honden.
Als je het over Duck hebt (is wel rauw, maar valt niet onder de noemer BARF of NRV), die zullen hopelijk ook nooit bewust bedorven vlees verwerken (ze gebruiken vlees goedgekeurd voor menselijke consumptie), maar er kan altijd eens iets mislopen ergens in de productieketen, of op weg naar of in de winkel zelf of bij de mensen thuis (te lang uit de koeling gelegen bvb).
Dat kan ook bij andere producten gebeuren.

Nog een kleine aanvulling.
De mogelijkheid bestaat ook dat mensen zonder zich vooraf goed in te lezen op een dag beslissen ook rauw te gaan voeren en hun hond bvb. vooral orgaanvlees zoals hart, maag en lever gaan voeren omdat ze daar makkelijk en goedkoop aan kunnen komen. Natuurlijk grote kans dat de hond hier diarree van krijgt want teveel orgaanvlees werkt laxerend.
Of hij krijgt enkel kippenvlees te eten, veel te eenzijdig en de hond wordt na een tijdje ziek.
Al gauw zijn ze dus overtuigd dat "Barfen" niet gezond is want hun hond deed het er absoluut niet goed op.
Terwijl ze eigenlijk zelf (onbewust) helemaal fout bezig waren, maar "Barf" door zoiets wel een slechte naam krijgt.
Misschien beetje extreme voorbeelden, maar hoop dat het wel duidelijk is wat ik hiermee bedoel. :wink:

Offline Elke - Kay

• *
  • 505 HV-Punten
BARF dieet--meningen?
« Reactie #105 Gepost op: mei 20, 2006, 11:51:26 »
Citaat van: binno
De mogelijkheid bestaat ook dat mensen zonder zich vooraf goed in te lezen op een dag beslissen ook rauw te gaan voeren en hun hond bvb. vooral orgaanvlees zoals hart, maag en lever gaan voeren omdat ze daar makkelijk en goedkoop aan kunnen komen. Natuurlijk grote kans dat de hond hier diarree van krijgt want teveel orgaanvlees werkt laxerend.
Of hij krijgt enkel kippenvlees te eten, veel te eenzijdig en de hond wordt na een tijdje ziek.
Al gauw zijn ze dus overtuigd dat "Barfen" niet gezond is want hun hond deed het er absoluut niet goed op.
Terwijl ze eigenlijk zelf (onbewust) helemaal fout bezig waren, maar "Barf" door zoiets wel een slechte naam krijgt.
Misschien beetje extreme voorbeelden, maar hoop dat het wel duidelijk is wat ik hiermee bedoel. :wink:

Daarom dus dat ik zoveel mogelijk info wil, raad en tips!! Ik ben ervan overtuigd dat het wel goed is (al beweer ik niet dat brokken slecht zijn!!). Alle begin is moeilijk zullen we maar denken  :wink:

Offline Sofie en Lady

• *
  • 1052 HV-Punten
  • hoezo hondengek?
BARF dieet--meningen?
« Reactie #106 Gepost op: mei 20, 2006, 12:40:38 »

Hierin moet ik je gelijk geven! Veel mensen denken dat barfen iets simpel is: gewoon wat vlees bij elkaar flanzen en hupsa je hebt een goed menu voor je hond. Maar idd niets is minder waar. Je moet er wel wat bij nadenken. Zo moet je van het ene (spiervlees) veel voeren terwijl van het andere (orgaanvlees) in kleine mate.
Ik heb me daarom ook eerst volledig ge

cattystyle

• Gast
BARF dieet--meningen?
« Reactie #107 Gepost op: mei 21, 2006, 00:41:38 »
Citaat
En tot slot: blijkbaar is het wel afgekeurd vlees dan, vermits ik niet denk dat je dat in 1 restaurant zou mogen vinden (of je het er vindt is nog een andere zaak vermits nu eenmaal er altijd een verschil is tss wet en praktijk maar kom, laat ons zeggen dat ik hoop gn bedorven vlees in de voedingsketen te vinden ...)

Natuurlijk is dat afgekeurd vlees. We kregen die partij natuurlijk gratis mee. Maar wat maakt dat uit? Voor een hond niks in ieder geval.

Citaat
Misschien beetje extreme voorbeelden, maar hoop dat het wel duidelijk is wat ik hiermee bedoel.

Zeker niet extreem! Heel goed uitgedrukt. Net als dat mensen niet begrijpen wat ontgiftingsverschij nselen zijn en dan stoppen na een paar dagen of een paar weken, omdat het "niet werkt". Daar word ik dan zo doodmoe van, zulke dingen gebeuren je gewoon niet als je je eerst gaat inlezen op een goed rauw voedingsforum, daar staan alle antwoorden op alle vragen. Want alles is ooit al een keer gevraagd. Het komt zelden voor dat ons team het antwoord op een vraag niet weet.

We gaan op VoerNatuurlijk ook altijd uit van de gezonde hond. Natuurlijk is er veel te lezen over ziektes en wat je daar tegen kunt doen en er zijn ook goede boeken voor, maar je kunt niet alles benoemen. Veel ziektes hebben baat bij goede, soortgerichte voeding. Sterker nog, er zou een dag gekomen zijn dat mijn 5-jarige herplaatser zich doodgekrabd had met haar graanallergie. Die was zo ernstig, daar kun je je geen voorstelling van maken. Maar goed, dat is al bekend, want hier werd bestreden dat het om dezelfde hond ging toen er foto's verschenen.

Dus dat de verschillen enorm zijn mag wel duidelijk zijn.

Offline Bartistuta

• hondenvriend pro
  • *
  • 0 HV-Punten
BARF dieet--meningen?
« Reactie #108 Gepost op: mei 21, 2006, 10:07:20 »
Citaat

Natuurlijk is dat afgekeurd vlees. We kregen die partij natuurlijk gratis mee. Maar wat maakt dat uit? Voor een hond niks in ieder geval.

website dierenkliniek VVD:
1.
Citaat
Botten/beenderen van het type gevogelte en varken of schapenkotelet aan hond/kat geven

Dit type is absoluut niet geschikt voor ons huisdier: het bot is te klein en splintert gemakkelijk. Te kleine stukken worden in zijn geheel ingeslikt en zorgen niet zelden voor darmverstopping (obstructie). Veelal draait de obstructie op een operatie uit, om het vastgeknelde botje uit de darm te verwijderen. Splinters zijn zo mogelijk nog gevaarlijker: de scherpe punten prikken tijdens de darmperistaltiek (beweging) doorheen de darmwand. Dit heeft lekkage van de darminhoud in de buikholte met buikvliesontsteking (peritonitis) als gevolg.

Zware antibioticabehandel ing en operatie zijn de gevolgen. Welke beenderen zijn dan wel veilig ? Voor kat geen enkele. Voor hond: een koeien- of kalfsschenkel. Dit bot moet een tweetal uurtjes afkoken. Zo

Offline Sofie en Lady

• *
  • 1052 HV-Punten
  • hoezo hondengek?
BARF dieet--meningen?
« Reactie #109 Gepost op: mei 21, 2006, 11:21:23 »
1. Botten/beenderen van het type gevogelte en varken of schapenkotelet aan hond/kat geven

Dit type is absoluut niet geschikt voor ons huisdier: het bot is te klein en splintert gemakkelijk. Te kleine stukken worden in zijn geheel ingeslikt en zorgen niet zelden voor darmverstopping (obstructie). Veelal draait de obstructie op een operatie uit, om het vastgeknelde botje uit de darm te verwijderen. Splinters zijn zo mogelijk nog gevaarlijker: de scherpe punten prikken tijdens de darmperistaltiek (beweging) doorheen de darmwand. Dit heeft lekkage van de darminhoud in de buikholte met buikvliesontsteking (peritonitis) als gevolg.

Niet echt mee eens. Ten eerste: rauwe botten versplinteren niet. Versplinteren geldt enkel voor gekookte,...botten.
Natuurlijk moet je je botsoort aanpassen aan de hond. Een grote hond zal idd een bot zoals een kippennek in 1 hap inslikken en dus geef je hen beter halve kippen,... Als je zo te werk gaat heb je geen problemen met in 1 keer inslikken.
De enige gevolgeltebot die versplinterd zijn kalkoenbotten, dus die geef je beter niet.

Zware antibioticabehandel ing en operatie zijn de gevolgen. Welke beenderen zijn dan wel veilig ? Voor kat geen enkele. Voor hond: een koeien- of kalfsschenkel. Dit bot moet een tweetal uurtjes afkoken. Zo

Offline Sady

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 3 HV-Punten
BARF dieet--meningen?
« Reactie #110 Gepost op: mei 21, 2006, 11:24:01 »

Offline binno

• hondenvriend pro
  • *
  • 732 HV-Punten
    • Wood Fen Moos
BARF dieet--meningen?
« Reactie #111 Gepost op: mei 21, 2006, 11:28:35 »
Citaat
1.Botten/beenderen van het type gevogelte en varken of schapenkotelet aan hond/kat geven

Offline Bartistuta

• hondenvriend pro
  • *
  • 0 HV-Punten
BARF dieet--meningen?
« Reactie #112 Gepost op: mei 21, 2006, 11:30:30 »
lees sady's website eens :)

over dat splinteren: zeg dat nog is als je ziet hoe regelmatig er mensen binnenkomen met honden die last hebben van bot...

Offline Sofie en Lady

• *
  • 1052 HV-Punten
  • hoezo hondengek?
BARF dieet--meningen?
« Reactie #113 Gepost op: mei 21, 2006, 11:45:06 »

Mijn engels is niet goed dus als iemand het kort in het nederland skan samenvatten...

Citaat
over dat splinteren: zeg dat nog is als je ziet hoe regelmatig er mensen binnenkomen met honden die last hebben van bot...

Natuurlijk is het nooit zonder gevaar en moet je er altijd bijblijven...nu ik vraag me af...wat voor botten waren dat dan? :|

Offline Bartistuta

• hondenvriend pro
  • *
  • 0 HV-Punten
BARF dieet--meningen?
« Reactie #114 Gepost op: mei 21, 2006, 11:53:31 »
euh een samenvatting, tis nogal een lange tekst en als je niet alles leest, maar er stukken uithaalt, dan krijg je gegarandeerd gezever. Bovendien zijn er veel verwijzingen naar andere websites dus...

Offline binno

• hondenvriend pro
  • *
  • 732 HV-Punten
    • Wood Fen Moos
BARF dieet--meningen?
« Reactie #115 Gepost op: mei 21, 2006, 11:56:32 »

Gezien, zo zullen er nog wel zijn.
Net zoals er ook meer zijn die de positieve dingen opsommen, lees die ook eens! :mrgreen:

Ik geloof wel dat er in de dierenkliniek honden binnenkomen met problemen door bot of botsplinters hoor.
Maar hoe dikwijls gebeurt dat bij honden die Barfen?
(Als je trouwens bot geeft dat splintert, dan geef je verkeerd bot)
En hoe dikwijls gebeurt dat bij honden die andere voeding krijgen en tussendoor een kaal botje krijgen, of een gekookt bot, of een gebakken kippenboutje of koteletje?
Ik zeg niet dat er hier nooit wat k

Offline Sofie en Lady

• *
  • 1052 HV-Punten
  • hoezo hondengek?
BARF dieet--meningen?
« Reactie #116 Gepost op: mei 21, 2006, 11:58:33 »
(Als je trouwens bot geeft dat splintert, dan geef je verkeerd bot)
En hoe dikwijls gebeurt dat bij honden die andere voeding krijgen en tussendoor een kaal botje krijgen, of een gekookt bot, of een gebakken kippenboutje of koteletje?

Idd die vraag ahd ik dus ook.... :|

Verder: met kauwstaven van buffelhuid kan ook enorm veel fout gaan. Heb zelf 1 keer zoiets voorgehad in de familie met de fox-terri

Offline Bartistuta

• hondenvriend pro
  • *
  • 0 HV-Punten
BARF dieet--meningen?
« Reactie #117 Gepost op: mei 21, 2006, 11:58:37 »

Gezien, zo zullen er nog wel zijn.
Net zoals er ook meer zijn die de positieve dingen opsommen, lees die ook eens! :mrgreen:

ik veronderstel dat je het over de website hebt? of heb je het over het splinteren? laat ons zeggen dat ik toch ook al wel wat andere websites erover heb gelezen.

Offline Sady

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 3 HV-Punten
BARF dieet--meningen?
« Reactie #118 Gepost op: mei 21, 2006, 12:04:48 »
Citaat

Meer dan je denk .

Offline Bartistuta

• hondenvriend pro
  • *
  • 0 HV-Punten
BARF dieet--meningen?
« Reactie #119 Gepost op: mei 21, 2006, 12:05:48 »
@Sofie
idd, let zeker ook op met buffelhuiden !

en over die botten, tja als u cijfers hebt? :) ik ga ze in ieder geval ni bijhouden :)

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal