collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: 'Vers' vlees in IndonesiŽ  (gelezen 710 keer)

Offline Spruitje

• startende hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
  • Geslacht: Man
'Vers' vlees in IndonesiŽ
« Gepost op: november 06, 2012, 16:00:49 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Hallo iedereen,

Hier mijn eerste post na t voorstellen

Ik ben hier terechtgekomen omdat ik mijzelf eens grondig aan t verdiepen ben in het samenstellen van Ruby's verse hondenvoer
Al snel kwam ik na het doorlezen van wat topics de term 'BARF' tegen en onder andere de website barfplaats.nl

Ik lees dat er druk links en plaatsen worden uitgewisseld over het inkopen van diverse ingrediŽnten voor het samenstellen van het menu

Nu ben ik heel erg geintresseerd in het beginnen hiermee, maar er rijzen mij gelijk wat vragen
Zoals ik bij t voorstellen al zei, ik woon in Indonesie en het werkt hier allemaal even wat anders, zo hebben we geen slagerijen,visafslagen of poeliers met gekeurd vlees, vis en of gevogelte

Over het algemeen kopen we alles van de markt, en is alles bij eventueel navraag wel te krijgen echter wordt bijna alles ongekoeld en niet zo hygienisch verhandeld

Nu is dat voor mij niet zo een groot probleem, aangezien ik mijn vlees, vis en gevogelte grondig kook,bak,frituur of grill maar ik leef dat voor een BARF-menu je vooral rauwe ingredienten kiest

Zelf zal ik hier nooit een halfdoorbakken biefstuk eten

Hoe gaat dat met de hond?

Ik wil mijn Rottweilertje natuurlijk in opperbeste conditie en gezondheid houden maar is dat met BARF hier wel zo veilig?
Ik ben een echte leek op dit gebied

Je zou al het vlees, vis en gevogelte hier wel 'scharrel' of 'biologisch', (men bestookt de dieren liever niet met medicijnen en genetische manipulatie) kunnen noemen, alles wat je koopt is in principe dezelfde dag geslacht en er wordt wel wat gekoeld bewaard, maar in principe ongekoeld en nogal onhygienisch verkocht(voor westerse begrippen)

Wat er zowal te koop is:
Kip, Haan en Eend
Rund
Lam,Schaap
Varken (in mindere mate, omdat het een moslimland is)
Diverse (zee)vis (voor ons bekend oa. makreel,zalm,sardine en tonijn en misschien wat minder bekend katvis)

In principe kan ik op de markt van bovenstaande bijna alles krijgen, inclusief bot en orgaan

Verder is er verkoop van veel bladgroentes, koolsoorten (o.a. bloemkool en broccoli)) mais, wortels, aardappels en natuurlijk rijst

Uitjes en prei moet ik wat vermijden las ik

Wat meer hygienisch zijn de Carrefour en vergelijkbaar Matahari, maar die verkopen voornamelijk wat rundvlees zonder bot, gehakt maar ook kippenkoppen(met nek), kippenborst (file of met borstbeen),verse kippenhartjes en levers en ingevroren runderlever en hart

Er zijn niet veel dierenwinkels en hun aanbod is beperkt

Zelf kocht ik hetzelfde voer wat Ruby bij de vorige eigenaar kreeg, droge Puppybrokken van Hills maar omdat ik al eerder vernomen heb dat Rottweilers nogal eens te hard groeien op puppyvoer wil ik snel omschakelen

Andere bekende merken die hier te koop zijn zijn o.a. Pedigree,Royal Canin en Purina

Wat zouden jullie doen in mijn situatie?

Gewoon BARF gaan proberen of beter geproduceerd hondenvoer (zowel nat en/of droogvoer)
Ik heb wel zelf een vriezer, een kleine gehaktmolen en wat goede messen

Ik weet dat de weerstand van een hond anders is als die van de mens, maar ik wil niet dat ze een raar virus of parasiet binnenkrijgt

Gelukkig zijn er wel dierenartsen, Ruby is gevaccineerd, ontwormd en staat onder controle

Pfff...eerste post, lang verhaal, veel vragen
Wie helpt me wijzer worden en spreekt me wat zelfvertrouwen in?

Mijn dank alvast voor het lezen

Offline kiangara

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 4050 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Re: 'Vers' vlees in IndonesiŽ
« Reactie #1 Gepost op: november 06, 2012, 16:32:27 »
Ik geloof dat er hier ook iemand op het forum zat die in afrika woont...  :denk:

De mensen daar hebben meer 'weerstand' tegen het eten van daar, wij moeten oppassen van allerlei bacteriŽn enzo, zou dat dan ook niet opgaan voor een hond die gewoon is om in dat werelddeel te wonen.  :denk:
Maar ik vrees dat ik je dus niet veel nuttigs kan vertellen.  :doh:

Miss dat er mij anderen zullen tegenspreken, maar je kan altijd eens proberen om vlees te geven dat je van de markt koopt en zien hoe Ruby erop reageert? Afgewisseld met korrels bvb?

Succes in elk geval!
(en maak ons maar jaloers met het warme weer en betere, aangenamere temperaturen  :mrgreen:)

Offline Spruitje

• startende hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #2 Gepost op: november 06, 2012, 16:52:00 »
Ach die weerstand bouw je zelf snel op, in het begin heb ik ook wel eens flinke last van diarree gehad maar tegenwoordig wijkt mijn eetpatroon niet af van iemand die hier geboren is

Het is vooral de omschakeling van anders eten denk ik en nogmaals alles wordt goed gaar gegeten, dus veel problemen zijn daar niet
Gewoon wat extra probiotica (Yakult) en een vitamientje hier en daar en alles gaat prima

Voor de hond? Tsja, Rottweilers zijn hier natuurlijk ook geimporteerd
Mensen weten er hier mss wat minder over als wij over t algemeen, bovendien is een hond als Rottweiler vaak nog een waakhond en weten de meeste niet wat een knuffeldieren t zijn, mits goed opgevoed

Ketting en kooihonden zijn hier heel gewoon, maar mijn Ruby is heel vrij, ik heb gelukkig ook een groot huis met ruime kamers en flink balkon

De mensen die langskwamen zijn al bang voor haar, alleen omdat het een Rottweiler is, ondanks dat het nog een klein donzige pup is

Als ik de fotos van Bullet (mijn Hollandse rottweiler die ik helaas achter heb moeten laten) laat zien dan gaan de meeste haren bij die mensen rechtop staan, en staren ze me aan met ongeloof als ik ze vertel hoe lief en zachtaardig hij was

Als voeding geven de meeste gewoon droge brokken, vaak hoe goedkoper hoe beter, dat zegt niet dat t meteen slechte kwaliteit is maar 'bewezen' kwaliteitsmerken daar moet je hier goed naar zoeken
Anders dan dat krijgen ze vaak de restjes van de baas, dus meestal iets van rijst en kip

Er zijn er bij mij weten niet veel (als ze er zijn) bij mij in de omgeving die vers rauw voedsel geven

In het wild wil het misschien wel best, maar honden zijn inmiddels wel zo gecultiveerd dat die er misschien meer moeite of risico mee hebben

Eigenlijk heb ik geen idee, dus vandaar mijn vragen aan diegene die er meer van weten

En betere temperaturen? ach t gras is altijd groener bij de buren he, het heeft z'n voor en nadelen, soms is het er erg warm :lol:
Om je een hart onder de riem te steken: We hebben hier ook regelmatig een hevige bui, waarbij de straten in minuten onderlopen, om nog niet eens te spreken van het regenseizoen :mrgreen:

Offline orinake

• *
  • 5968 HV-Punten
« Reactie #3 Gepost op: november 06, 2012, 17:59:14 »
Hallo iedereen,

Hier mijn eerste post na t voorstellen

Ik ben hier terechtgekomen omdat ik mijzelf eens grondig aan t verdiepen ben in het samenstellen van Ruby's verse hondenvoer
Al snel kwam ik na het doorlezen van wat topics de term 'BARF' tegen en onder andere de website barfplaats.nl

Ik lees dat er druk links en plaatsen worden uitgewisseld over het inkopen van diverse ingrediŽnten voor het samenstellen van het menu

Nu ben ik heel erg geintresseerd in het beginnen hiermee, maar er rijzen mij gelijk wat vragen
Zoals ik bij t voorstellen al zei, ik woon in Indonesie en het werkt hier allemaal even wat anders, zo hebben we geen slagerijen,visafslagen of poeliers met gekeurd vlees, vis en of gevogelte

Over het algemeen kopen we alles van de markt, en is alles bij eventueel navraag wel te krijgen echter wordt bijna alles ongekoeld en niet zo hygienisch verhandeld

Nu is dat voor mij niet zo een groot probleem, aangezien ik mijn vlees, vis en gevogelte grondig kook,bak,frituur of grill maar ik leef dat voor een BARF-menu je vooral rauwe ingredienten kiest

Barf/NRV is ALTIJD rauw, door te koken, bakken wat dan ook gaan er veel voedingstoffen verloren.

Zelf zal ik hier nooit een halfdoorbakken biefstuk eten

Hoe gaat dat met de hond?

Ik wil mijn Rottweilertje natuurlijk in opperbeste conditie en gezondheid houden maar is dat met BARF hier wel zo veilig?

Of het veilig is.. tja hangt een beetje af van waar je koopt. zoek een marktkraampje/winkel waar men zo zuiver mogelijk werkt en vries het vlees onmiddellijk in. Dat zal al een heel deel schelen in "gevaar" denk ik zo.

Je zou al het vlees, vis en gevogelte hier wel 'scharrel' of 'biologisch', (men bestookt de dieren liever niet met medicijnen en genetische manipulatie) kunnen noemen, alles wat je koopt is in principe dezelfde dag geslacht en er wordt wel wat gekoeld bewaard, maar in principe ongekoeld en nogal onhygienisch verkocht(voor westerse begrippen)

Wat er zowal te koop is:
Kip, Haan en Eend
Rund
Lam,Schaap
Diverse (zee)vis (voor ons bekend oa. makreel,zalm,sardine en tonijn en misschien wat minder bekend katvis)

Geen aub GEEN VARKEN!!!!! Dit is een risico vanwege Aujeszcki, hiervan sterven honden. bij BARF moet je zorgend ar je 4 soorten kan voeren, Kip - eend - schaap heb je al, als je daarbij bvb rund kan voegen zit je goed. Lam en schaap reken ik persoonlijk als 1 soort, al scheelt de voedingswaarden ook. Naast de 4 soorten ook vis bij geven. Zalm is heel goed voor de hond, makreel sardine eten ze ook wel, maar niet alle honden zijn daar gek van. Tonijn is hier natuurlijk te duur om aan de hondjes te geven :)

In principe kan ik op de markt van bovenstaande bijna alles krijgen, inclusief bot en orgaan

Verder is er verkoop van veel bladgroentes, koolsoorten (o.a. bloemkool en broccoli)) mais, wortels, aardappels en natuurlijk rijst

Uitjes en prei moet ik wat vermijden las ik<---- klopt, als je aardappelen wil geven, geef dan zoete aardappel en niet de gewone, rijst is maagvulling, heeft je hond niet nodig :), rauwe groenten moet je ook pureren, dit ivm vertering.

Wat meer hygienisch zijn de Carrefour en vergelijkbaar Matahari, maar die verkopen voornamelijk wat rundvlees zonder bot, gehakt maar ook kippenkoppen(met nek), kippenborst (file of met borstbeen),verse kippenhartjes en levers en ingevroren runderlever en hart
Dit mag je pup allemaal eten :)

Er zijn niet veel dierenwinkels en hun aanbod is beperkt

Zelf kocht ik hetzelfde voer wat Ruby bij de vorige eigenaar kreeg, droge Puppybrokken van Hills maar omdat ik al eerder vernomen heb dat Rottweilers nogal eens te hard groeien op puppyvoer wil ik snel omschakelen

Hoe oud is je pupje? ten laatste op 6 maanden zou ik haar op een gewone brok zetten :s Ik ben niet zo voor puppybrokken. Als je vers voer geeft dan maak je ook weinig onderscheid in voeding voor pup vs volwassen hond

Andere bekende merken die hier te koop zijn zijn o.a. Pedigree,Royal Canin en Purina

Gewoon BARF gaan proberen of beter geproduceerd hondenvoer (zowel nat en/of droogvoer)
Ik heb wel zelf een vriezer, een kleine gehaktmolen en wat goede messen

Ik weet dat de weerstand van een hond anders is als die van de mens, maar ik wil niet dat ze een raar virus of parasiet binnenkrijgt

Gelukkig zijn er wel dierenartsen, Ruby is gevaccineerd, ontwormd en staat onder controle

Pfff...eerste post, lang verhaal, veel vragen
Wie helpt me wijzer worden en spreekt me wat zelfvertrouwen in?

Mijn dank alvast voor het lezen

ik heb even mijn idee neergezet in het vetgedrukt. Vanwaar komt je pupje?

Offline Spruitje

• startende hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #4 Gepost op: november 07, 2012, 04:36:14 »
Hallo iedereen,

....

Barf/NRV is ALTIJD rauw, door te koken, bakken wat dan ook gaan er veel voedingstoffen verloren.

Ik had dat inderdaad gelezen, ik had dat beter moeten omschrijven

Citaat

Of het veilig is.. tja hangt een beetje af van waar je koopt. zoek een marktkraampje/winkel waar men zo zuiver mogelijk werkt en vries het vlees onmiddellijk in. Dat zal al een heel deel schelen in "gevaar" denk ik zo.

Zo doe ik het voor mijzelf ook, maar uiteraard eet ik het niet rauw:P
Wassen, schoonsnijden en per portie de vriezer in, voor gebruik ontdooi ik in de koelkast ivm de hoge temperaturen en het vele ongedierte (mieren en vliegen)

Citaat
...

Wat er zowal te koop is:
Kip, Haan en Eend
Rund
Lam,Schaap

Geen aub GEEN VARKEN!!!!! Dit is een risico vanwege Aujeszcki, hiervan sterven honden. bij BARF moet je zorgend ar je 4 soorten kan voeren, Kip - eend - schaap heb je al, als je daarbij bvb rund kan voegen zit je goed. Lam en schaap reken ik persoonlijk als 1 soort, al scheelt de voedingswaarden ook. Naast de 4 soorten ook vis bij geven. Zalm is heel goed voor de hond, makreel sardine eten ze ook wel, maar niet alle honden zijn daar gek van. Tonijn is hier natuurlijk te duur om aan de hondjes te geven :)

Ik dacht eigenlijk alleen aan varken voor de oren als snack, verder was t een globale opsomming van wat er te koop was
Uiteraard zal ik me eerst grondig in de materie verdiepen voordat ik zomaar wat geef, dit forum was de eerste stap
Zalm is te koop, echter niet altijd, tonijn is hier gelukkig niet zo duur
Elders las ik dat sommige honden zalomkoppen als maaltijd lusten
En kan je vis gewoon in mootjes snijden en met graat vin en al geven?

Citaat
...

Uitjes en prei moet ik wat vermijden las ik<---- klopt, als je aardappelen wil geven, geef dan zoete aardappel en niet de gewone, rijst is maagvulling, heeft je hond niet nodig :), rauwe groenten moet je ook pureren, dit ivm vertering.

Goede tip van die rijst, ik zie t regelmatig in geproduceerd hondenvoer zitten en dacht dat t wel geschikt was

Citaat
Dit mag je pup allemaal eten :)

Dat mag ik ook wel! :mrgreen:
Alleen zou ik voor mezelf nooit kippenkoppen en of nekken eten :vuistje:
Nekken zijn ok voor de hond, maar de kop is dus ook geen probleem?
Ook de kippenpoten (of eigenlijk voeten, het deel zonder veren) zijn volop verkrijgbaar, echter weinig vlees (spiervlees toevoegen?) en vol met kleinere botjes, moet ik deze als draagbotten beschouwen?

Citaat
...

Hoe oud is je pupje? ten laatste op 6 maanden zou ik haar op een gewone brok zetten :s Ik ben niet zo voor puppybrokken. Als je vers voer geeft dan maak je ook weinig onderscheid in voeding voor pup vs volwassen hond

Nu van 19 Juli dus bijna 4 maanden oud :mrgreen:, ik wilde inderdaad wachten tot een maand of 6, en heb zo nog even de tijd om mezelf goed voor te lichten en voor te bereiden
Puppybrokken zijn misschien wel geschikt voor een hoop honden, maar toen ik Donn kocht hoorde ik al snel dat hier soms wat teveel stoffen in zouden zitten die een te snelle groei zouden bevorderen, en dus zwakkere botten zouden opleveren
Specifiek Rottweiler puppyvoer is hier gewoonweg niet te koop
Vandaag maar eens begonnen met het langzaam wisselen van voer, Purina Adult bij de bestaande Hills puppybrokjes
Het was eigenlijk het enige wat beschikbaar was, de Royal Canin overal bleek kattenvoer :weetniet:

De bak werd volledig leeggesmuld en ze blijkt qua smaak niet kieskeurig :thumbs:

Citaat
...

Nat(blikvoer) ook nergens aanwezig vandaag, echter weet ik bij de Carrefour verkopen ze het wel (ook van Purina), ik ga er vandaag even langs
Ik ga de BARF na voorbereiding gewoon proberen, het wordt zowiezo al een avontuur om allee leveranciers van de ingredienten bijeen te speuren :mrgreen:

Bedankt voor de uitgebreide reactie, ik heb er inmiddels al meer vertrouwen in :thumbs:

Citaat
ik heb even mijn idee neergezet in het vetgedrukt. Vanwaar komt je pupje?

Ruby komt van Bali, ik woon op het eiland ernaast Java
Haar moeder was aanwezig en dat was een mooie en lieve Rottweiler, jammer alleen dat ze (grotendeels van de dag?) aan de ketting onder een afdak zat, de man was naast hondenfokker ook politieagent en alleen, dus overdags niet thuis :?
Naast de Rottweiler had hij ook Doberman, Teckel, Franse bulletjes en wat andere kleinere rassen, die er wel allemaal gezond en vrolijk bijzaten

Trainen deed hij ook, Ruby's mam kon netjes opzitten, op achterpoten staan, poten geven, omrollen etc, echter weet ik niets van zijn methodes
Zelf kies ik voor de 'negatief geen aandacht en positief belonen'- methode
Ruby moet ik natuurlijk zelf gaan trainen

Ruby was lekker vrolijk en sprong spelend in het rond zodra haar kooitje open ging, geen kale plekken of merkbare vergroeiing, mooie tekening maar een beetje aan de magere kant naar mijn mening

We hebben haar goed gevoerd de laatste twee weken en ze eet dankbaar haar bakje leeg, ze heeft nu een iets mooier gewicht en is iets voller
Echt afwegen van het voer doe ik niet, ik stem het af op haar behoefte en let op haar groei en figuur
Ze is heel actief en haar ontlasting is mooi

Verder had ze geen teekjes of vlooien, is getatoeŽerd in het oor en heeft alle papieren(stamboom) en medicijnen/vaccinverslag
Toevallig krijgt ze vanmiddag(volgens schema) haar volgende vaccin

« Laatst bewerkt op: november 07, 2012, 04:40:27 door Spruitje, Reden: er mistte een stukje »

Offline orinake

• *
  • 5968 HV-Punten
« Reactie #5 Gepost op: november 07, 2012, 07:32:21 »
Ik had dat inderdaad gelezen, ik had dat beter moeten omschrijven

Zo doe ik het voor mijzelf ook, maar uiteraard eet ik het niet rauw:P
Wassen, schoonsnijden en per portie de vriezer in, voor gebruik ontdooi ik in de koelkast ivm de hoge temperaturen en het vele ongedierte (mieren en vliegen)

Ik dacht eigenlijk alleen aan varken voor de oren als snack, verder was t een globale opsomming van wat er te koop was
Uiteraard zal ik me eerst grondig in de materie verdiepen voordat ik zomaar wat geef, dit forum was de eerste stap
Zalm is te koop, echter niet altijd, tonijn is hier gelukkig niet zo duur
Elders las ik dat sommige honden zalomkoppen als maaltijd lusten
En kan je vis gewoon in mootjes snijden en met graat vin en al geven?

Varkensoren gedroogd worden gegeven ja, zelf geef k de voorkeur aan runderoren ;) maar het kan dus wel :) (al moet je wel goed opletten vanwaar ze komen dan! Hier in BE (en ik denk ook NL) is dat geen probleem, maar  ginder ver weet ik het niet :) Zalmkoppen is een complete maaltijd zeg maar. Als jonge hond kan je de kop doormidden doen, als volwassen hond geef je die maar in zijn geheel :) een rottie heeft tandjes en trekt zijn plan wel :) Vis kan je overigens gewoon zo in zijn geheel geven naargelang welke vis natuurlijk :) stel je hond eet 1kg en er staat makreel op het menu: geef dan egwoon hele makrelen tot je aan die 1kg komt, wat meer maakt ook niet uit :); graten en vinnen vormen geen probleem :) het enige waar je op moet letten (heb geen idee wat voor vis er ginder allemaal zwemt :)) Sommige vissen hebben "stekels" op de rug/kop wat dan ook, doe die er altijd af voor de veiligheid. Verse vis (ik ga er vanuit dat dit wilde vis is en dus geen gekweekte) zowiso ALTIJD eerst 3 weken invriezen. Vooral bij wilde zalm is dit belangrijk.

Goede tip van die rijst, ik zie t regelmatig in geproduceerd hondenvoer zitten en dacht dat t wel geschikt was
Ze gaat er niets van over houden he als je rijst geeft, als ik hier een restje heb dan krijgen ze dat ook wel is, maar je hoeft niet speciaal rijst voor der te gaan koken. komt er toch gewoon weer uit aan de achterkant :)

Dat mag ik ook wel! :mrgreen:
Alleen zou ik voor mezelf nooit kippenkoppen en of nekken eten :vuistje:
Nekken zijn ok voor de hond, maar de kop is dus ook geen probleem?
Ook de kippenpoten (of eigenlijk voeten, het deel zonder veren) zijn volop verkrijgbaar, echter weinig vlees (spiervlees toevoegen?) en vol met kleinere botjes, moet ik deze als draagbotten beschouwen?

Koppen kan je gewoon geven, maar niet alle honden eten dit even graag. Ik heb er hier 3 die het opeten, de 4de bijt de nekken er vanaf, de koppen krijg ik netjes terug :) (idem met konijnkoppen trouwens die eten ze hier geen van de 4)
Wat de loopvoeten betreft, zowel van de kip/eend of ander gevogelte: dit zou ik niet als maaltijd geven, maar eerder als snack. Hier in BE en NL bestellen wij vaak eendenpootjes om te drogen en dan als kauwsnack te voeren. Als je bvb een hele kip geeft (incl verenpak) kan je ze der gewoon aanlaten. Moet je ze niet speciaal af doen

Nu van 19 Juli dus bijna 4 maanden oud :mrgreen:, ik wilde inderdaad wachten tot een maand of 6, en heb zo nog even de tijd om mezelf goed voor te lichten en voor te bereiden
Puppybrokken zijn misschien wel geschikt voor een hoop honden, maar toen ik Donn kocht hoorde ik al snel dat hier soms wat teveel stoffen in zouden zitten die een te snelle groei zouden bevorderen, en dus zwakkere botten zouden opleveren
Specifiek Rottweiler puppyvoer is hier gewoonweg niet te koop
Vandaag maar eens begonnen met het langzaam wisselen van voer, Purina Adult bij de bestaande Hills puppybrokjes
Het was eigenlijk het enige wat beschikbaar was, de Royal Canin overal bleek kattenvoer :weetniet:

Specifiek Rasvoer bestaat niet ;) dat zijn verkoopstruucjes :) kost wat meer dan de gewone adult voeding maar zit eigenlijk hetzelfde in hoor :) word gewoon wat anders omschreven :) Purina is voor zover ik het ken geen topvoer, maar er zijn genoeg honden die het er super op doen, dus waarom niet :)
De Royaal konijn ben ik zelf niet zo voor maar ja ik geef eigenlijk enkel de pups brokjes nadien aan ze hier fulltime over op vers :)

De bak werd volledig leeggesmuld en ze blijkt qua smaak niet kieskeurig :thumbs:
Nat(blikvoer) ook nergens aanwezig vandaag, echter weet ik bij de Carrefour verkopen ze het wel (ook van Purina), ik ga er vandaag even langs
Ik ga de BARF na voorbereiding gewoon proberen, het wordt zowiezo al een avontuur om allee leveranciers van de ingredienten bijeen te speuren :mrgreen:

Misschien kan je even kijken bij de lokale slachthuizen? Ik heb geen idee in hoeverre ze bij jullie pens verkopen op de markt. Dit is ook wel belangrijk in een menu :)

Bedankt voor de uitgebreide reactie, ik heb er inmiddels al meer vertrouwen in :thumbs:

Ruby komt van Bali, ik woon op het eiland ernaast Java
Haar moeder was aanwezig en dat was een mooie en lieve Rottweiler, jammer alleen dat ze (grotendeels van de dag?) aan de ketting onder een afdak zat, de man was naast hondenfokker ook politieagent en alleen, dus overdags niet thuis :?
Naast de Rottweiler had hij ook Doberman, Teckel, Franse bulletjes en wat andere kleinere rassen, die er wel allemaal gezond en vrolijk bijzaten

Trainen deed hij ook, Ruby's mam kon netjes opzitten, op achterpoten staan, poten geven, omrollen etc, echter weet ik niets van zijn methodes
Zelf kies ik voor de 'negatief geen aandacht en positief belonen'- methode
Ruby moet ik natuurlijk zelf gaan trainen

Ruby was lekker vrolijk en sprong spelend in het rond zodra haar kooitje open ging, geen kale plekken of merkbare vergroeiing, mooie tekening maar een beetje aan de magere kant naar mijn mening

We hebben haar goed gevoerd de laatste twee weken en ze eet dankbaar haar bakje leeg, ze heeft nu een iets mooier gewicht en is iets voller
Echt afwegen van het voer doe ik niet, ik stem het af op haar behoefte en let op haar groei en figuur
Ze is heel actief en haar ontlasting is mooi

Verder had ze geen teekjes of vlooien, is getatoeŽerd in het oor en heeft alle papieren(stamboom) en medicijnen/vaccinverslag
Toevallig krijgt ze vanmiddag(volgens schema) haar volgende vaccin

Leuk dat ze het zo goed doet, wat dat gewicht betreft, zet ze nog niet te zwaar :) Rotties zijn vaak gevoelig aan ellebogen en heupen. (ik weet niet hoe die van mams en paps waren?) en als ze als pup al te zwaar komen vergroot je het risico alleen maar.
Hou er ook rekening mee dat je pup anders opgroeit op barf dan op brokken... Naar mijn mening duurt het langer voor ze "volwassen" uitgegroeid zijn. Ze schieten ook zo niet de hoogte in, maar gaan gelijdelijker aan. ik wens je er nog veel plezier mee :) Nu ga ik hier de 9 puppekinders schoonleggen (2de keer vandaag :p) en dan men mensenkinders aankleden voor school. als ik je nog ergens mee kan helpen roep je maar :)

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal