collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Paardentopic  (gelezen 148628 keer)

Offline Calana

• hondenvriend pro
  • *
  • 1607 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Re: Paardentopic
« Reactie #2480 Gepost op: maart 11, 2012, 18:32:24 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Inderdaad!

Die omschrijving kon maar op één manege slaan vond ik :lol:
Ik heb daar tot vorige zomer iedere vakantie kamp gegeven, vind het daar geweldig hoe ze omgaan met de paarden, maar eigenlijk nog toffer hoe ze mensen laten proberen en laten fouten maken. Is ook zo een manege waar de beginnende ruiter zelf opzadelt en poetst en inderdaad zelf zijn paard "uit de stal" haalt. Als het je een beetje gerust stelt: het zijn brave paardjes hoor! En oefening baart kunst!

Offline stropertje

• hondenvriend pro
  • *
  • 378 HV-Punten
« Reactie #2481 Gepost op: maart 11, 2012, 19:55:33 »
Inderdaad!

Die omschrijving kon maar op één manege slaan vond ik :lol:
Ik heb daar tot vorige zomer iedere vakantie kamp gegeven, vind het daar geweldig hoe ze omgaan met de paarden, maar eigenlijk nog toffer hoe ze mensen laten proberen en laten fouten maken. Is ook zo een manege waar de beginnende ruiter zelf opzadelt en poetst en inderdaad zelf zijn paard "uit de stal" haalt. Als het je een beetje gerust stelt: het zijn brave paardjes hoor! En oefening baart kunst!
Hé, da's toevallig! Ja, 'k vind het er erg leuk en leerrijk. Tot nu toe heb ik enkel op Lally gereden. Maude en Niel gaan er ook (op de shetlanders natuurlijk). 'k Vind het wel grappig: tot nu toe, elke keer dat ik in de les iets zie over voeding, huisvesting,... dan kom ik altijd tot de vaststelling dat het hier gedaan wordt op de manier die ideaal is voor de pony's. (iets waar ik honderd procent van overtuigd ben, dat dit ook z'n effect heeft op de gezondheid van de paarden) Woon jij dan ook in 't Waasland? Wij wonen in De Klinge.

Offline julie

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 1431 HV-Punten
  • Liefhebber van paarden,honden en het moederschap
« Reactie #2482 Gepost op: maart 12, 2012, 10:58:05 »
Amai Stropertje dat klinkt echt super voor die haflingers!! :thumbs:

'k had gisteren een beetje schrik,Lisa(hoogdrachtig) had smorgens wat kolieken. We hebben ooit een pony gehad die erge kolieken kreeg en daarbij bleek het veulen er dood op te zitten,die hebben we dan met man en macht moeten eruithalen.
Gelukkig is het overgegaan! Ik steek ze nu op de weide,kan ze gras eten en kan alles goed schuiven,ze was gisterenavond en vanmorgen weer helemaal OK. Ik vraag me af of haar veulen zou gedraaid zijn misschien? Vanmorgen had ze ook meer uier. In "theorie" bevallen ze dan binnen dit en 2 weken :denk:

Hebben jullie je weides al bemest? En met wat? Hier nog niks,Gino wilt nog niet,'t is te vroeg zegt hij. (wij gooien kunstmest)

Offline Rebecca

• *
  • 148 HV-Punten
« Reactie #2483 Gepost op: maart 12, 2012, 12:26:24 »
Hier ook nog niet bemest, maar ik zou de achterste weide eigenlijk wel willen doen. Dan zouden ze er in april op kunnen. En dan kunnen we nadien de voorste weide mesten.
Het zijn maar kleine stukken en we kunnen die gerust met de hand mesten eigenlijk. Maar ze moeten dan ook nog gesleept worden.

Begin maart zag ik de loonwerker en ik vroeg hem om onze weides ook mee te vetten en te slepen, als hij eraan begon. Maar "het is nog véél te vroeg!, ten vroegste in april". Maar die boeren reageren altijd wel een beetje zo.  :wink:

Wij gaan stilaan uitkijken om een kleine tractor te kopen. Voor het onderhoud van de piste gaan we dat toch nodig hebben en dan kunnen we ook zelf onze weides slepen en zo. Als iemand een goeie (goedkope) tractor te koop weet, of een goed adres heeft...
Keep calm & love your Icelandic Sheepdog.

Offline julie

• *
  • 1431 HV-Punten
« Reactie #2484 Gepost op: maart 12, 2012, 15:18:10 »
Heel handig zo een klein tractortje hoor! wij hadden zo een leukerd,heel makkelijk,klein en niet te zwaar. Schoonpa heeft he verkocht en een grotere gekocht,waar je dus in zo een weer niet mee in de weide kan,en ook te groot om door de stal te rijden...nuja,we hebben hem ook al vaak nodig gehad,daar niet van.
Hahaha ja hier zijn het boeren dus je kent dat wel... :lol: Ik zou de weides ook willen klaar hebben tegen dat de eerste veulens komen,allez ja,dat er tenminste al 1 stuk bemest is.

Offline Lies - Onak

• *
  • 18 HV-Punten
« Reactie #2485 Gepost op: maart 12, 2012, 19:41:28 »
Kan je Adel geen eenvoudige sleep laten trekken ?
In the end everything will be fine... if it's not fine, it's not the end

Offline Calana

• hondenvriend pro
  • *
  • 1607 HV-Punten
« Reactie #2486 Gepost op: maart 12, 2012, 19:44:42 »
Hé, da's toevallig! Ja, 'k vind het er erg leuk en leerrijk. Tot nu toe heb ik enkel op Lally gereden. Maude en Niel gaan er ook (op de shetlanders natuurlijk). 'k Vind het wel grappig: tot nu toe, elke keer dat ik in de les iets zie over voeding, huisvesting,... dan kom ik altijd tot de vaststelling dat het hier gedaan wordt op de manier die ideaal is voor de pony's. (iets waar ik honderd procent van overtuigd ben, dat dit ook z'n effect heeft op de gezondheid van de paarden) Woon jij dan ook in 't Waasland? Wij wonen in De Klinge.

Lally is inderdaad een braveke :-) Op welke shetlanders rijden de kinderen dan? Ik heb meer de shetlanderkampen gegeven dan de haflingerkampen, maar kende wel zowat alle paardjes!

Ik ben trouwens niet van het Waasland, maar van Dendermonde, is drie kwartier rijden denk ik.

Ze worden daar inderdaad erg goed verzorgd, als je 't muggenziftend zou bekijken staan ze wel op iets te weinig oppervlakte met hun allen, maar met periodes mogen ze ook op de grote wei wat verderop.

Offline stropertje

• hondenvriend pro
  • *
  • 378 HV-Punten
« Reactie #2487 Gepost op: maart 12, 2012, 20:29:25 »
Lally is inderdaad een braveke :-) Op welke shetlanders rijden de kinderen dan? Ik heb meer de shetlanderkampen gegeven dan de haflingerkampen, maar kende wel zowat alle paardjes!
Maude en Niel hebben allebei al op Santa gereden (en bij allebei heeft Santa al nen goeie stamp aan haar achterbuur gegeven  :doh:). Dat is mij toch een element zenne! Maar wel een grappige al betwijfel ik het sterk, of ik het ook nog grappig zou vinden moest één van de haflingers zo'n stoot uithalen met mij. En verder heeft Maude op de grotere bruine shetlander gezeten, maar die naam weet ik niet meer (op diegene die goed de benen moet gegeven worden, voor ze in actie schiet).

Hm, misschien moet ik de komende tijd nog maar even bij Lally blijven. 't Mag dan wel een braveke zijn, ik heb er m'n handen mee vol. 'k Denk dat de rest er mij gewoon afzwiert.  :fuu:

Offline Rebecca

• *
  • 148 HV-Punten
« Reactie #2488 Gepost op: maart 12, 2012, 21:21:42 »
Kan je Adel geen eenvoudige sleep laten trekken ?

Ik denk niet dat Adel ooit ingespannen is. En Adel kennende zou dat wel eens een avontuur kunnen zijn.  :mrgreen:

Vandaag heb ik hem voor het eerst terug gelongeerd. Hij staat op dieet en nu gaan we zijn conditie terug opbouwen. Hij was best braaf, al blijven er altijd spoken zitten in de hoeken.  :wink: Maar ik mag zeker niet klagen. Morgen een dagje rust, want ik heb teveel ander werk. Maar hopelijk woensdag terug een half uurtje longeren (stap en draf).
Keep calm & love your Icelandic Sheepdog.

Offline Djeenie

• warme hondenvriend
  • *
  • 488 HV-Punten
« Reactie #2489 Gepost op: maart 12, 2012, 23:11:35 »
@ julie: Goed dat ze nu geen last meer heeft van haar koliek! Hoelang moet ze nog? Zit ze dicht bij de uitgerekende datum?
@ Lies: Heb je hem op een speciaal voeder gezet? Of geef je hem minder krachtvoer en veel ruwvoeder? Onze pony moet ook op dieet, maar weet niet goed wat ik moet veranderen... Ze krijgt 2 handjes KV per dag en een grote portie hooi (geen voordroog) 's avonds... Ik denk dat enkel beweging zal helpen bij haar... :)

Ferrari is weer helemaal propertjes en heb haar staart bijgeknipt. Ze begint ook al te ruiven en dat heeft mijnen arm geweten  :mrgreen: Volgende week komt de hoefsmid en wordt ze weer gevaccineerd en dan staat ze weer helemaal in orde  :dance:

Offline Tammy 2

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 127 HV-Punten
« Reactie #2490 Gepost op: maart 13, 2012, 09:14:19 »
Jipppppiiiiiieeeee!!!!! Ik mag het hier eindelijk komen posten, wij hebben sinds een paar dagen een D-pony (schoft 140cm); een heel lieve meid van 10 jaar. Ze heet Orthea, is een pony die we al een goed jaar "kennen", ze heeft zowel al dressuurwedstrijden als springwedstrijden gereden, en vooral in het springen is ze goed (heeft reeds vele 1ste prijzen gereden), ze springt max 90cm. Ze stond al een tijdje te koop, en ons Nyne bleef de oren van ons hoofd zagen, dus hebben mama en papa toegegeven, en heeft ze nu eindelijk haar eigen pony. Nu momenteel staat ze redelijk hevig, daar ze de laatste weken niet consequent is ingereden, maar daar komt verandering in, aangezien ik na bijna 15 jaar terug ga beginnen rijden. Dit zal wel geen zicht zijn een volwassen vrouw van 1m74 op een pony van 1m40  :mrgreen:.
Hierbij een foto (is nog met de vorige eigenaar erop).

Offline Epona

• *
  • 1348 HV-Punten
  • R*I*P Kena I, ik vergeet je nooit!
« Reactie #2491 Gepost op: maart 13, 2012, 09:15:05 »
Ik denk niet dat Adel ooit ingespannen is. En Adel kennende zou dat wel eens een avontuur kunnen zijn.  :mrgreen:

Viper hebben we op z'n 11 jaar is voor de eerste keer ingespannen voor de fun, na 10 minuten konden we de baan op  :fuu:

Offline julie

• *
  • 1431 HV-Punten
« Reactie #2492 Gepost op: maart 13, 2012, 10:21:37 »
Tammy proficiat,wat een leuke pony ziet dat eruit! :dance:
Enneh dat kan best wel hoor,jij op die pony,ik zou het alleszins ook nog proberen. Pony's zijn leuk! :mrgreen:

Djeenie ik denk ook dat je het met beweging moet doen,hooi kun je moeilijk verminderen,en 't is al geen voordroog..dat wordt afmatten :mrgreen:
Lisa is inderdaad hoogdrachtig. Ze is vandaag 305 dagen,bij een shet/minipaard kan het dan al levensvatbaar zijn. Maar ze doet nog wel een weekje of 2-3 denk ik. Gisteren en vandaag nergens meer last van :thumbs:

Offline Tammy 2

• *
  • 127 HV-Punten
« Reactie #2493 Gepost op: maart 13, 2012, 10:57:16 »
Tammy proficiat,wat een leuke pony ziet dat eruit! :dance:
Enneh dat kan best wel hoor,jij op die pony,ik zou het alleszins ook nog proberen. Pony's zijn leuk! :mrgreen:

Djeenie ik denk ook dat je het met beweging moet doen,hooi kun je moeilijk verminderen,en 't is al geen voordroog..dat wordt afmatten :mrgreen:
Lisa is inderdaad hoogdrachtig. Ze is vandaag 305 dagen,bij een shet/minipaard kan het dan al levensvatbaar zijn. Maar ze doet nog wel een weekje of 2-3 denk ik. Gisteren en vandaag nergens meer last van :thumbs:

Mercikes Julie, ze is idd heel leuk; alhoewel ze soms meer mee heeft van een hond dan van een pony :zot:. Wanneer we de bak met poetsgerief open doen, en ze ruikt de snoepjes; dan geeft ze gewoon haar voorbeen. Zou ze dat met de tijd willen afleren, zou niet graag hebben dat ze met haar hoef op een van de kids hun voetjes staan. En likjes geven kan ze als de beste.
Ik ga ze deze namiddag uitlaten, en natuurlijk weer uitgebreid knuffelen. Pony's zijn idd leuk  :dance:
Waar ga je meestal achter gerief? Moet nog het één en het ander bijkopen, en had graag een paar adresjes om mijn bestaande adressenlijst mee aan te vullen.

We duimen voor Lisa, dat ze toch nog maar een weekje of 2 wacht. :thumbs:

Offline julie

• *
  • 1431 HV-Punten
« Reactie #2494 Gepost op: maart 13, 2012, 13:57:30 »
ik ga nergens achter gerief :oops:
Hun halstertjes en anti-klit bestel ik meestal bij Agradi,en dat is het zowat :lol:
Zoutsteen en brokken hier bij de plaatselijke Fouragehandel.
Borstels ed. gaan al mee van in de Pretty tijd (18 jaar terug) en die winkel is intussen al failliet. Je hebt het Vliegend Peerd langs de Rijksweg,daar hebben ze vanalles maar wel duur.

Hebben ze ze dat geleerd misschien van die voetjes geven? Pretty heeft zo ook nog mijn bak verwoest,sindsdien stond de bak meestal op veilige afstand,probleem opgelost!

Offline Tammy 2

• *
  • 127 HV-Punten
« Reactie #2495 Gepost op: maart 13, 2012, 15:39:29 »
ik ga nergens achter gerief :oops:
Hun halstertjes en anti-klit bestel ik meestal bij Agradi,en dat is het zowat :lol:
Zoutsteen en brokken hier bij de plaatselijke Fouragehandel.
Borstels ed. gaan al mee van in de Pretty tijd (18 jaar terug) en die winkel is intussen al failliet. Je hebt het Vliegend Peerd langs de Rijksweg,daar hebben ze vanalles maar wel duur.

Hebben ze ze dat geleerd misschien van die voetjes geven? Pretty heeft zo ook nog mijn bak verwoest,sindsdien stond de bak meestal op veilige afstand,probleem opgelost!

In het vliegend Peerd zien ze me niet hoor, is idd veels te duur.
Borstels komen hier van de Decathlon, die zijn nu aan het drogen, want de kids gebruikten die meestal voor de manégepony's, heb ze dees weekend een sopke met dettol gegeven. Longe en hoevevet ben ik gaan halen bij Horse and Freedom langs de Torhoutsebaan.
Die voetjes geven hebben ze haar niet geleerd, ben het nu aan het afleren.
Ben ze daar juist gaan buitenlaten, en gaan longeren, maar ze had niet veel zin, want ze waren juist vers hooi aan het geven in de stallen :mrgreen:

Probleem 1 stelt zich al: de stijgbeugels van de vorige eigenaar haar nieuw zadel zijn nog niet binnen, en ze gebruikt die van Orthea haar zadel nu nog voor haar paard. Gevolg geen stijgbeugels voor zeker al 1 week, en ons Nyne kijkt er zo naar uit om er vrijdag mee te rijden, zal strx es gaan kijken in de dacathlon voor nieuwe.

Offline julie

• *
  • 1431 HV-Punten
« Reactie #2496 Gepost op: maart 13, 2012, 15:41:07 »
Ben ze daar juist gaan buitenlaten, en gaan longeren, maar ze had niet veel zin, want ze waren juist vers hooi aan het geven in de stallen :mrgreen:

zoals het een echte pony betaamd dus :mrgreen:

Offline Calana

• hondenvriend pro
  • *
  • 1607 HV-Punten
« Reactie #2497 Gepost op: maart 15, 2012, 22:00:38 »
Pff... Had maandag mijn wijsheidstanden laten trekken, dus ben twee dagen niet bij pony geweest. Gisteren uitgebreid gepoetst en haar rond 5 uur weer op de wei gezet. Vandaag kom ik toe, ze heeft wat bloed hangen op achterbenen maar och ja ze is hengstig... Na nader onderzoek blijkt dat haar vulva een uitstulping heeft. Nog nader onderzoek wijst uit dat haar vulva dus een stukje is ingescheurd, dat er een sneetje in zit.
Zusje heeft dierenarts gebeld, zij is veearts in opleiding en ze gaf hem een hele duidelijke beschrijving van wat er was te zien met allemaal Latijnse termen ed. Veearts vond het niet nodig om langs te komen , naaien was het te klein voor en zit onderaan de vulva . Hij heeft in geuren en kleuren uitgelegd hoe we het nu moeten verzorgen en waarmee dus mama spullen gaan halen en wij maar verzorgen dan. Moeten wassen met lauw water, daarna isobetadine (lopende) erop doppen en dan tot slot cyclo? spray erop (iets blauw met antibiotica in). Ze liet dat redelijk goed doen en heeft nu dus een blauwe spleet.

Nog tijdje dagelijks verzorgen en haar goed in't oog houden! Is ons echt een raadsel hoe ze dit heeft opgelopen :muur:

Offline elliot

• *
  • 949 HV-Punten
« Reactie #2498 Gepost op: maart 15, 2012, 22:33:17 »
och ja ze is hengstig...

Ergens tegenaan geschuurd omdat ze hengstig staat?

Staat ze alleen => anders gedekt?
NO OUTFIT IS COMPLETE WITHOUT A FEW DOG HAIRS

Offline Calana

• hondenvriend pro
  • *
  • 1607 HV-Punten
« Reactie #2499 Gepost op: maart 15, 2012, 22:37:34 »
Ze staat alleen ja... Ze heeft sinds gisteren enkel in stal + op klein weitje gestaan. Daar staat onze jonge ex-hengst naast maar die twee kunnen net neus aan neus omdat de elektriciteitsdrade n erg breed rond de palen staan. Dus dekken is onmogelijk.

Heb ook heel de stal afgespeurd en daar is niets te zien, morgen de wei nog eens grondiger bekijken.

Dat schuren lijkt mij meest logische omdat ze ook klein schaafwondje heeft op vulva en op poep (zo stukje naast vulva) maar haar staart dan?! Daar is niets aan, vind het erg raar...

We zullen er waarschijnlijk nooit achter komen wat er is gebeurd maar kunnen wel nu aanpakken wat we zien en haar zo goed mogelijk verzorgen...

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal