collapse

Auteur Topic: Schade vakantiehuisje  (gelezen 741 keer)

Offline anoniem

• Moderator
  • *
Schade vakantiehuisje
« Gepost op: maart 24, 2020, 13:15:29 »
In januari zijn we verlof geweest naar een vakantiechalet in de Ardennen, honden toegestaan.
De zetels hebben we ter bescherming afgedekt met hoeslakens. Tijdens ons avondeten hebben we de honden een kauwkluifje gegeven. 1 van onze koters heeft er niet beter op gevonden om haar kluifje te willen verstoppen en heeft met een graafbeweging een fikse kras gemaakt in de zetel (het hoeslaken heeft ze zo weggekrabt).
Deze schade hebben we gefotografeerd en gemeld aan de eigenaar.
2 dagen na vertrek krijgen we bericht van de eigenaar dat hij de zetel vervangen heeft en dat wij deze geheel moeten vergoeden, inclusief 2x verplaatsingskosten van de eigenaar richting het huisje en terug en inclusief afvoerkosten van het containerpark.
We hadden alles ingediend bij onze verzekering maar zij zeggen dat ze geen tussenkomst bieden ( 10.1.1.5. Tijdelijke verblijven
De verzekering geldt voor schade veroorzaakt door vuur, brand, ontploffing, rook, water en het breken van ruiten aan gebouwen, caravans of tenten en hun inhoud die niet aan u toebehoren, maar die u als gevolg van vakanties, familiefeesten en/of reizen om privé- of beroepsredenen in huur heeft genomen of bewoont.

Gezien er geen schade veroorzaakt werd door vuur, brand, ontploffing, rook, water en het breken van ramen kunnen wij in uw dossier geen tussenkomst bieden.

De schade die uw hond heeft aangericht in het vakantiehuisje is bijgevolg niet gedekt.)[/i]

Nu is mijn bedenking echter, is dat zomaar oké dat die eigenaar een compleet nieuwe zetel aanrekent, voor een kras? Er wordt toch ook geen auto vervangen in zijn gehele bij een bluts?

Offline schnauzerfan

• hondenvriend pro
  • *
  • Geslacht: Vrouw
Re: Schade vakantiehuisje
« Reactie #1 Gepost op: maart 24, 2020, 14:43:19 »
Ik krijg de indruk dat die eigenaar ervan geprofiteerd heeft om gratis een nieuwe zetel aan te schaffen.
Kun je de schade van die kras niet laten schatten? Was het te herstellen of niet? Familiale al eens gecontacteerd?
Een hele nieuwe zetel betalen is flink overdreven.

Offline Trace

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #2 Gepost op: maart 24, 2020, 14:44:42 »
Is dat de familiale verzekering die niet wilt instaan voor de schade die jouw hond aangericht heeft? Of is het een andere verzekering?

Wat betreft de eigenaar: staat er iets over schade in de huurovereenkomst? Welk materiaal was de zetel (was het enigszins te herstellen tot min of meer onzichtbaar?) Altijd moeilijk zo'n gevallen: wat de één absoluut niet erg is, is voor de ander een drama...

Offline loesje

• verslaafde hondenvriend
  • *
« Reactie #3 Gepost op: maart 24, 2020, 20:29:08 »
Ik ben ooit gaan quad rijden met mn broers, waarbij mijn ene broer tegen mn andere broer reed en er een klein gaatje in de omkasting zat. Wehebben een volledige nieuwe omkasting kunnen betalen ter waarde van 300€. Redenering: als we dit niet doen en de volgende maakt een grotere beschadiging dan gaat ie ook niet willen betalen omdat het al niet schadevrij was en zo eindigen ze uiteindelijk met allemaal beschadigde quads, waar ik me wel in kon vinden.

Hoe moet een eigenaar anders een kras in een zetel ‘herstellen’? Dat is toch enkel mogelijk met een nieuw3 zetel? Het is niet dat ze 1 kussen kunnen laten bestellen. Uiteindelijk zat de eigenaar door u met kosten, waarom zou die dan met schade of kosten moeten blijven zitten? Het enige wat je kan vragen is de factuur van de vorige zetel, zodat je niet de nieuwe betaald maar de oude.

Het verbaast me wel dat de schade niet gedekt is. Ik zou dat ook wel verwacht hebben  :denk:

Offline Almora

• geavanceerde hondenvriend
  • *
« Reactie #4 Gepost op: maart 25, 2020, 00:04:07 »
1) Normaal gezien is schade die de hond toebrengt, toch wel voor de familiale verzekering. Nu ja, met verzekeringen weet je nooit, maar dat is de enige reden waarom ik een familiale verzekering heb, dus voor het geval dat mijn honden iets van iemand anders kapot doen.
2) Als die zetel niet nieuw was, moet je ook geen nieuwe zetel vergoeden. Die zetel wordt ook afgeschreven. Eenvoudig uitgelegd: als je ervan uitgaat dat een zetel in een vakantiehuisje vijf jaar meegaat, dan is die zetel na drie jaar nog maar 2/5 van zijn oorspronkelijke prijs waard. Als de zetel dan sneuvelt, moet je nog maar 2/5 vergoeden. Zo zal de verzekering het ook doen.

Offline Happy

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #5 Gepost op: maart 25, 2020, 08:22:54 »
1) Normaal gezien is schade die de hond toebrengt, toch wel voor de familiale verzekering. Nu ja, met verzekeringen weet je nooit, maar dat is de enige reden waarom ik een familiale verzekering heb, dus voor het geval dat mijn honden iets van iemand anders kapot doen.
2) Als die zetel niet nieuw was, moet je ook geen nieuwe zetel vergoeden. Die zetel wordt ook afgeschreven. Eenvoudig uitgelegd: als je ervan uitgaat dat een zetel in een vakantiehuisje vijf jaar meegaat, dan is die zetel na drie jaar nog maar 2/5 van zijn oorspronkelijke prijs waard. Als de zetel dan sneuvelt, moet je nog maar 2/5 vergoeden. Zo zal de verzekering het ook doen.

Familiale en brandverzekering zijn wettelijk verplicht   :wink:

Voor de rest ben ik het helemaal mee eens . Zou anders ook niet logisch zijn .
Is volgens mij toch bij elk verzekerd item zo ook bv bij brand of waterschade dat van  de aankoopprijs je een  % trekt van de verzekering = nieuwprijs - jaren dienst = uitgekeerd bedrag  :denk:

Of het moest zijn dat in het verhuurcontract iets anders vermeld staat  :weetniet:

Offline RustlingRose

• *
« Reactie #6 Gepost op: maart 25, 2020, 08:55:38 »
Familiale en brandverzekering zijn wettelijk verplicht   :wink:

Voor de rest ben ik het helemaal mee eens . Zou anders ook niet logisch zijn .
Is volgens mij toch bij elk verzekerd item zo ook bv bij brand of waterschade dat van  de aankoopprijs je een  % trekt van de verzekering = nieuwprijs - jaren dienst = uitgekeerd bedrag  :denk:

Of het moest zijn dat in het verhuurcontract iets anders vermeld staat  :weetniet:

Dat is niet waar, een familiale verzekering is niet verplicht in België.
De enige reden waarom wij zo'n verzekering hebben is omwille van de honden (en eventueel toekomstige kinderen).

@TS, indien je een familiale verzekering hebt, zou ik daar eens horen.

Verder volg ik de verhuurder wel. Je hond doet dat niet expres uiteraard, in de toekomst kan je dit vermijden door de hond niet in de zetel te laten. Wanneer wij op hotel of in een vakantiehuis zitten, mogen de honden niet op de zetels of het bed. Beter voorkomen, dan genezen.

Offline Castia

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #7 Gepost op: maart 25, 2020, 09:13:56 »
Ja inderdaad zo doet de verzekering dit !

En als verhuurder ook nog eens de verplaatsingskosten aan te rekenen lijkt mij helemaal niet oké   :?

Offline Happy

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #8 Gepost op: maart 25, 2020, 10:06:42 »
Dat is niet waar, een familiale verzekering is niet verplicht in België.
De enige reden waarom wij zo'n verzekering hebben is omwille van de honden (en eventueel toekomstige kinderen).

@TS, indien je een familiale verzekering hebt, zou ik daar eens horen.

Verder volg ik de verhuurder wel. Je hond doet dat niet expres uiteraard, in de toekomst kan je dit vermijden door de hond niet in de zetel te laten. Wanneer wij op hotel of in een vakantiehuis zitten, mogen de honden niet op de zetels of het bed. Beter voorkomen, dan genezen.

Is blijkbaar inderdaad niet meer verplicht .
Toen ik trouwde in 1994 is ons dat wel verteld dat een familiale en brandverzekering  verplicht waren .
Mss onder tussen verandert   :weetniet:

Offline witte duivels

• *
    • Witte Duivels Domein
« Reactie #9 Gepost op: maart 25, 2020, 14:35:45 »

ik kan deze volgen!

Offline Jolien.

• begonnen hondenvriend
  • *
« Reactie #10 Gepost op: maart 25, 2020, 18:11:16 »
De volle pot zou ik niet betalen, tenzij het een gloednieuwe zetel was die je hond kapot heeft gemaakt. Ik denk dat, wat hierboven aangehaald is, een goede manier is om te berekenen. Je vraagt de factuur van de oorspronkelijke zetel, kijkt hoe lang ze die al hadden, en berekend op basis daarvan hoeveel je moet betalen. Ik denk dat een zetel in een vakantiehuis bv. wel 10 jaar meegaat. Was de zetel 2 jaar oud, dan betaal je 80% van de originele waarde.

Ik zou dus ook echt kijken naar wat de zetel die jij hebt kapotgemaakt gekost heeft. Als ik tegen iemand anders zijn Fiat rij, betaal ik ook niet voor een nieuwe Ferrari.

Offline foxkyra

• begonnen hondenvriend
  • *
« Reactie #11 Gepost op: maart 25, 2020, 19:01:16 »
Wat staat er vermeld in de huurovereenkomst en heb je een waarborg betaald?

Offline Xtreme Taz

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #12 Gepost op: maart 31, 2020, 23:44:49 »
Ook ooit aan de hand gehad. Beide contact opgenomen met de verzekering, ons familiale heeft alles (behalve de vrijstelling) terug betaald. Ondertussen hebben we een andere verzekering maar als ik zo rap effe lees dan werkt het daar net zo. Al moet je altijd afwachten als het zover is natuurlijk.

Volg ons op Facebook

Volg ons op instagram

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal