collapse

Auteur Topic: over opslag, ongenoegen tov gelijke functie / werkgever  (gelezen 2329 keer)

Offline anoniem

• Moderator
  • *
over opslag, ongenoegen tov gelijke functie / werkgever
« Gepost op: januari 22, 2019, 12:22:59 »
Ik doe mijn job al 12j, gedurende die periode heb ik 3x opslag gehad, 1x 150eu, 1x 100eu en 1x 50eu (allen bruto), de laatste dateert van vorig jaar (de 50eu).
Ik werk fulltime, 40u/week.
Mijn evaluatie 2w geleden was uitmuntend. Geen opmerkingen, alleen maar felicitaties en de vraag of ik met een opleiding wil starten voor een extra functie.
Ik heb dat aanvaard, het is leuk om een dag per week mijn jobinhoud anders in te vullen, en ik leer graag bij, bovendien staat het mooi op mijn cv mocht ik ooit anders werk moeten / willen zoeken.
Opslag kreeg ik niet, hij zei dat er reeds een index was, en dat dit jaar niemand opslag krijgt, allen gelijk vr de wet en dat hij bezig was met iets voor ons allemaal (pensioensparen heb ik horen waaien op de werkvloer).
Nu is er een vacature vrij hier, voor dezelfde functie, waarvoor ze net iemand aangenomen. Dat contract kwam per toeval tussen mijn papieren terecht (foutje van de personeelsdienst) waardoor ik te weten kwam dat mijn toekomstige collega + 400eu meer dan ik zal verdienen dan ik én over een bedrijfswagen zal beschikken 😲 Ze is +10j ouder dan ik, en zal 90% werken (ik werk 100%).
Ik voel me écht gepakt door mijn werkgever en wil graag op tafel gaan kloppen dat ik niet naar waarde behandeld word, of is dergelijke loonkloof normaal met een leeftijdsverschil van 10jaar?

Offline Ilse23

• warme hondenvriend
  • *
  • Geslacht: Vrouw
Re: over opslag, ongenoegen tov gelijke functie / werkgever
« Reactie #1 Gepost op: januari 22, 2019, 12:40:08 »
Neen, dat is niet normaal maar helaas dagelijkse realiteit. Nieuwe zogezegde grote lichten krijgen vanalles aangeboden terwijl hard werkende trouwe werknemers het moeten doen met een peulschil en als shit behandeld worden.
Ik ging die opleiding enkel willen volgen op voorwaarde dat ik een verbeterd contract kreeg...

Online Taygi

• warme hondenvriend
  • *
  • "Is this fish that I have, or chicken?"
« Reactie #2 Gepost op: januari 22, 2019, 12:47:10 »
Ik weet niet in wat voor branche je werkt maar ik heb op 3jaar werken evenveel keer opslag gekregen en met grotere getallen dan jij, allen bij dezelfde werkgever. Ik zou daar, eerlijk gezegd, al lang weg zijn.

Verder vind ik dat, bij nieuwe functies en taken bovenop je al bestaande pakket, horen extra verloningen. Je doet namelijk meer werk.

Dat ze een nieuwe collega aannemen en die verdiend toch wel een mooi bedrag meer dan jij, en al zeker die bedrijfswagen, met minder uren en minder ervaring daar zelf dan wil dat denk ik alleen zeggen dat jij onder je marktwaarde betaald wordt.

Ik zou gaan solliciteren.  :weetniet:

Offline poeseline

• verslaafde hondenvriend
  • *
« Reactie #3 Gepost op: januari 22, 2019, 15:36:37 »
Ik weet niet in wat voor branche je werkt maar ik heb op 3jaar werken evenveel keer opslag gekregen en met grotere getallen dan jij, allen bij dezelfde werkgever. Ik zou daar, eerlijk gezegd, al lang weg zijn.

Verder vind ik dat, bij nieuwe functies en taken bovenop je al bestaande pakket, horen extra verloningen. Je doet namelijk meer werk.

Dat ze een nieuwe collega aannemen en die verdiend toch wel een mooi bedrag meer dan jij, en al zeker die bedrijfswagen, met minder uren en minder ervaring daar zelf dan wil dat denk ik alleen zeggen dat jij onder je marktwaarde betaald wordt.

Ik zou gaan solliciteren.
  :weetniet:
Ik zou eigenlijk eerst bij je werkgever gaan. Als je tevreden lijkt met wat je krijgt waarom zouden ze je dan meer betalen. Lekker goedkoop voor hen. Zeg dat je tot de conclusie gekomen bent dat je onderbetaald wordt, dat je daar echt een wrang gevoel over hebt maar dat je hen de kans wil geven om dat recht te zetten.

Je hebt 2 opties: je krijgt wat je vraagt en dan kan je daar blijven of je krijgt het niet en dan kan je als nog gaan solliciteren.

Ik zat met een gelijkaardig issue en mijn loopbaanbegeleiding heeft letterlijk gezegd: als je geen opslag vraagt dan ga je ze niet krijgen ook al verdien je het wel

Online Taygi

• warme hondenvriend
  • *
« Reactie #4 Gepost op: januari 23, 2019, 09:35:50 »
Ik zou eigenlijk eerst bij je werkgever gaan. Als je tevreden lijkt met wat je krijgt waarom zouden ze je dan meer betalen. Lekker goedkoop voor hen. Zeg dat je tot de conclusie gekomen bent dat je onderbetaald wordt, dat je daar echt een wrang gevoel over hebt maar dat je hen de kans wil geven om dat recht te zetten.

Je hebt 2 opties: je krijgt wat je vraagt en dan kan je daar blijven of je krijgt het niet en dan kan je als nog gaan solliciteren.

Ik zat met een gelijkaardig issue en mijn loopbaanbegeleiding heeft letterlijk gezegd: als je geen opslag vraagt dan ga je ze niet krijgen ook al verdien je het wel

Semi-akkoord. Als je werkgever zich totaal niet inzet om de werknemer te houden dmv opslag en dergelijke dan heb ik voor die werkgever al zeker geen loyaliteit. Het zou voor zich moeten spreken dat goeie werknemers daarvoor beloond worden.

Maar zeker akkoord dat je er eerst kan over praten. Alhoewel je ook sterker in je schoenen staat als je gaat solliciteren en weet wat je voor andere bedrijven waard bent. Dan kan je daarmee ook naar je werkgever. Alhoewel dat mss een beetje een agressieve manier van onderhandelen is  :weetniet:

Soit, als TS daar graag wil blijven zal hij/zij idd best eens gaan onderhandelen.

In ieder geval wens ik TS heeeeel veel succes

Offline poeseline

• *
« Reactie #5 Gepost op: januari 23, 2019, 10:14:55 »
Semi-akkoord. Als je werkgever zich totaal niet inzet om de werknemer te houden dmv opslag en dergelijke dan heb ik voor die werkgever al zeker geen loyaliteit. Het zou voor zich moeten spreken dat goeie werknemers daarvoor beloond worden.

Maar zeker akkoord dat je er eerst kan over praten. Alhoewel je ook sterker in je schoenen staat als je gaat solliciteren en weet wat je voor andere bedrijven waard bent. Dan kan je daarmee ook naar je werkgever. Alhoewel dat mss een beetje een agressieve manier van onderhandelen is  :weetniet:

Soit, als TS daar graag wil blijven zal hij/zij idd best eens gaan onderhandelen.

In ieder geval wens ik TS heeeeel veel succes
Hangt af van de toestand van je bedrijf ook. Als er geld genoeg is dan is opslag een evidentie is er te kort dan is dat iets waar ze als eerste op besparen jammer genoeg.

Trouwens wat die bedragen betreft: dat hangt toch echt wel af van de sector hoor in pakweg de voeding is wat jij nu aanhaalt van opslag echt niet aan de orde. Dat zou daar meer dan 10% per jaar zijn bij een starter.  :shock:

Offline Linda G.

• *
« Reactie #6 Gepost op: januari 23, 2019, 13:04:24 »
Ik werk nu 4 jaar in een voedingsbedrijf en heb nog geen opslag gekregen. Enkel indexering..
Twee maand geleden toonde een nieuwe interim me zijn loonfiche en zijn bruto uurloon ligt 50 cent hoger dan het mijne
Niet eerlijk, aangezien hij hetzelfde werk doet als waar ik begonnen ben.
Ik weet dat ik niet moet gaan praten bij de bazen, ze geven me zo mijn ontslag.

Offline poeseline

• *
« Reactie #7 Gepost op: januari 23, 2019, 13:42:36 »
Ik werk nu 4 jaar in een voedingsbedrijf en heb nog geen opslag gekregen. Enkel indexering..
Twee maand geleden toonde een nieuwe interim me zijn loonfiche en zijn bruto uurloon ligt 50 cent hoger dan het mijne
Niet eerlijk, aangezien hij hetzelfde werk doet als waar ik begonnen ben.
Ik weet dat ik niet moet gaan praten bij de bazen, ze geven me zo mijn ontslag.
Ik heb hier toen ik vast aangenomen werd ook een beetje minder bruto gekregen dan op interim omdat vast personeel bijvoorbeeld een onkostenvergoeding, hospitalisatie, pensioensparen,.. heeft terwijl een interim dat niet heeft

Online Taygi

• warme hondenvriend
  • *
« Reactie #8 Gepost op: januari 23, 2019, 16:37:24 »
Ja, helemaal akkoord. De sector is zeker belangrijk. Ik werk in IT en daar is er volk te weinig en werk teveel en is het een continue strijd voor werkgevers (consultancies in ieder geval) om mensen in dienst te houden.

Maar ik had dat idd ook niet moeten verwachten als ik in de wasserij was blijven werken.

Offline wea

• geavanceerde hondenvriend
  • *
« Reactie #9 Gepost op: januari 23, 2019, 17:08:30 »
In mijn vorig bedrijf waren er ook verschillende loonschalen voor eenzelfde functie. Waar je precies zat in de loonschaal hangt af van ervaring, het startloon en hoe goed je op tafel kan slaan voor opslag.

Ik zou ook eens gaan praten want ik herken wel veel. Veel lof en bravo, maar als je dan vraagt naar opslag of promotie is er ineens geen geld. Ik zou dat echt op tafel gooien, wat is de verklaring voor dat verschil. Maar voor je dat doet, moet je wel zeker zijn van wat je wil inzetten. Wil je op zoek naar een andere job, dan zou ik al eens gaan polsen bij andere werkgevers. Wil je dat niet, dan zal je eerder moeten onderhandelen waarom je dat verdient. Ik zou al beginnen met een lijst te maken met wat je hebt gedaan en waarom je denkt dat je dat ook verdient.

Offline loesje

• *
  • Bailey, een droom dat werkelijkheid werd.Miss You!
« Reactie #10 Gepost op: februari 04, 2019, 04:57:43 »
De snelste manier naar opslag is van werk veranderen. Die nieuwe collega komt niet voor hetzelfde loon als haar vorige job. Dat weet uw WG ook.

In een kennisjob is het ook normaal dat er meer dan 400€ verschil is op 10jaar tijd. Ik zou het alvast niet apprecieren moest iemand die 10jaar jonger is denken dat ze hetzelfde loon als mij al verdiend.

Maar sowieso: als jij niet aangeeft waarom je een hoger loon verdient (zonder te vergelijken met een andere collega maar puur op basis van uw capaciteiten), waarom zou de baas dan meer betalen? Die denkt dat je met dit loon al tevreden bent. Hoe minder zij moeten betalen, hoe beter.

Offline poeseline

• *
« Reactie #11 Gepost op: februari 04, 2019, 09:54:37 »
De snelste manier naar opslag is van werk veranderen. Die nieuwe collega komt niet voor hetzelfde loon als haar vorige job. Dat weet uw WG ook.

In een kennisjob is het ook normaal dat er meer dan 400€ verschil is op 10jaar tijd. Ik zou het alvast niet apprecieren moest iemand die 10jaar jonger is denken dat ze hetzelfde loon als mij al verdiend.

Maar sowieso: als jij niet aangeeft waarom je een hoger loon verdient (zonder te vergelijken met een andere collega maar puur op basis van uw capaciteiten), waarom zou de baas dan meer betalen? Die denkt dat je met dit loon al tevreden bent. Hoe minder zij moeten betalen, hoe beter.

Gewoon ff voor de duidelijkheid: je bedoelt dan dat iemand die jaar meer ervaring heeft meer dan €400 bruto meer verdient of bedoel je dat je in 10 jaar tijd €400 euro meer zou verdienen (want dat haal je met indexeringen en CAO loonschaling ook al denk ik)

Offline loesje

• *
  • Bailey, een droom dat werkelijkheid werd.Miss You!
« Reactie #12 Gepost op: februari 13, 2019, 07:51:38 »
Dat het niet raar is dat iemand die 10jaar meer ervaring heeft 400€ meer verdiend.7

Offline poeseline

• *
« Reactie #13 Gepost op: februari 13, 2019, 08:57:23 »
Dat het niet raar is dat iemand die 10jaar meer ervaring heeft 400€ meer verdiend.7
Als die ervaring een meerwaarde is voor de functie klopt dat. Maar ik ben niet zo aan de anciënniteitsprincipe voor alles en iedereen. Als je 20 jaar langer werkt maar nog steeds niks meer weet dan iemand die net begint is er geen reden om meer betaald te worden in mijn ogen.

Offline Topaaz

• warme hondenvriend
  • *
« Reactie #14 Gepost op: februari 13, 2019, 10:59:43 »
Op VDAB kan je normaal kijken wat iemand in jouw sector en jouw ervaring/leeftijd gemiddeld verdient... misschien kan je hier eens kijken? Kom je echt minder uit kan je wel dit aanhalen bij je baas zonder je nieuwe collega hierbij te betrekken.

Mvg

Volg ons op instagram

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal