collapse

Cadeauwinkel

Auteur Topic: op pensioen maar wat dan met al die vrije tijd?  (gelezen 2763 keer)

Offline anoniem

• Moderator
  • *
op pensioen maar wat dan met al die vrije tijd?
« Gepost op: juli 30, 2018, 20:18:06 »

Hallo
Mijn man is 57 en zou binnen aantal jaar op vervroegd pensioen willen, voor zover dat  nog mogelijk is tegen dan
Ik moet tot mijn schaamte zeggen dat ik er wat tegen op zie dat hij altijd thuis gaat zijn
Mijn man heeft geen vrienden en geen hobby's
Als hij thuis is met verlof of windermaanden te koud om te werken leunt hij enorm op mij
Zelf werk ik 3 dagen per week en wil dit toch nog aantal jaar doen (ben 7 jaar jonger dan hem)
Hij rommelt wat in huis, ziet wat tv, speelt wat spelletjes op de pc, stofzuigt eens of kookt af en toe
Verder wacht hij op mij en als ik thuis kom wil hij dat ik bij hem kom zitten of wil dat we ergens heen gaan
Maar ik heb daar niet altijd tijd voor, huishouden en honden wachten dat op mij
Ik heb ook mijn vriendinnen waar ik af en toe mee afspreek.
Hij wil niet helpen in huishouden en niet gaan wandelen
Hij klaagt dikwijls dat het leven saai is en ik zeg dan  altijd dat hij er zelf iets van moet maken, hobby en vrienden zoeken bv
We hebben 2 kleinkinderen maar zo heel dikwijls komen die nu ook niet, als die komen is hij er heel de tijd mee bezig en fleurt hij helemaal op
Nu is dat maar met periodes dat dit zo is dus als hij een tijdje thuis is
Maar wat als hij definitief thuis is
Hoe ervaarde jullie dat toen 1 van beide op pensioen ging?
Word het beter na een tijdje of gaat dit de rest van ons leven zo blijven?
Ik ken verschillende koppels waarvan de man thuis is en de vrouw klaagt ook altijd dat haar man bijna niks doet zonder haar en dat het niet leuk meer is

Offline runa

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • Geslacht: Vrouw
    • De Hansbeekse hoeve
Re: op pensioen maar wat dan met al die vrije tijd?
« Reactie #1 Gepost op: juli 30, 2018, 20:30:54 »
Geen ervaring met op pensioen gaan, daar ben ik te jong voor  :mrgreen:
Maar misschien kan hij eens kijken om vrijwilligerswerk te doen? Misschien iets met kinderen, als hij daar zo van op fleurt. Hij is bezig, leert nieuwe mensen kennen en het geeft zijn leven ook wat meer zin.

Offline Annemie

• *
« Reactie #2 Gepost op: juli 30, 2018, 22:12:49 »
Mss kan hij iets doen op de school vd kleinkinderen, bij mijn kinderen zijn er leesopa's, opa's die schaakles, houtbewerking, Spaans ... geven.

Online tara

• *
« Reactie #3 Gepost op: juli 31, 2018, 07:55:21 »
Mijn man is begonnen met part time te gaan werken, konden we zo al een beetje wennen aan het idee van meer samen zijn.
Toen zijn er ook afspraken gemaakt,hij ging koken , want dat doet hij graag. De rest neem ik wel voor mezelf.
In het begin was het zoeken,om die tijd in te vullen,maar hij is naar een fotoclub gegaan, heeft nog cursussen fotografie gevolgd.Daar kon hij zich wel in uitleven.
Ik ben mijn vrijheid blijven houden, dingen doen met de honden, mijn vriendinnen op tijd zien.
Ik vind het belangrijk, dat je zelf ook je eigen dingen kan doen. Hij moet voor zichzelf gaan zoeken wat hij nog graag wil doen, eventueel wat bijleren, of vrijwilligerswerk gaan doen.
Er zijn mannen die in een put vallen na hun pensioen, dus daar rekening mee houden,maar zeker niet de fout maken om er alleen nog maar "voor hem te zijn"...

Offline Neverever

• *
  • Be nice or fuck off.
    • Quincy's Website
« Reactie #4 Gepost op: juli 31, 2018, 08:14:59 »
Ik heb hier ook ooit de vraag gepost hoe ik dode momenten moet opvullen.
Maar nu heb ik geen tijd over meer, ik heb me gericht op een aantal hobby's: ik draai nu vier websites vanaf een stukje server dat ik huur, ik ben begonnen aan een cursus zendamateurisme en leer zo telkens wat nieuws, ik maak fleece speeltjes voor honden in de winter en ga dan ook verder werken aan 1 van mijn sites die daarover gaat en waarop ik allerlei handleidingen ga zetten voor mensen die graag met fleece knutselen. En ik heb mijn hond natuurlijk.
Mijn ouders hebben het druk met de kleinkinderen en gaan vaak fietsen, ze hebben elk een elektrische fiets gekocht en trekken het hele land door en mijn ma heeft zich weer volop op haar naaiwerk gegooid en maakt nu bloesjes en shorts en broeken voor zichzelf, mijn zus, de kinderen en ik  :bow: en pa die gaat geregeld nog eens vissen, naar de voetbal kijken met de nonkels en is zelf ook weer zeer actief als zendamateur op de frequenties. Samen gaan ze ook geregeld eens een weekendje of midweekje weg. En die mensen zijn 69 en 71...

Het is zo belangrijk om leuke hobby's te hebben!  Je leert vanzelf mensen kennen en dat is gewoon boeiend en als je samen een interesse deelt kan je samen bijleren, experimenteren en creëren.

Er zijn vaak dagen in het begin van het schooljaar van hobbyclubs en verenigingen waar je kan kennismaken of een initiatieles volgen, er is zoveel te doen, maar dan moet hij zelf natuurlijk ook wat initiatief tonen.

Offline gotcha

• *
  • her pawprints is in our hearts forever
« Reactie #5 Gepost op: juli 31, 2018, 14:15:20 »
 ,mij lijkt het eerder een vraag van hoe hou ik mijn huwelijksleventje nog boeiend genoeg na een pensioen van èèn van de twee.Ik ken er ook die zagen over hun echtgenoot.Maar die deden dat altijd al.En dan ken ik er andere die het tof vinden.

Ik kan mij voorstellen dat de gesprekken stil vallen ,daarvoor kon je nog lekker iets vertellen over het werk enz.Met je kleinkinderen fleurt hij op,een abonnement zoo,dagtrips met de trein,flandria zoveel te doen.Pretpark,iK weet niet hoe oud ze zijn natuurlijk.
Niets zo leuk als een grootvader die zelf zijn kleinkids uitnodigd.
Stamboom aanmaken van de familie enz.

Iets dat je samen kunt doen is naar verschillende restaurants iets gaan eten,wij doen dit nu al :mrgreen:

Zelf zou ik niets laten anders heb je helemaal niets meer om over te praten.En verdwijn je ook in een voor jou saai leven.

Offline Ilsey

• *
  • Boogie Wonderland!
« Reactie #6 Gepost op: juli 31, 2018, 15:20:23 »
Mijn grootvader is vorig jaar alleen gevallen na overlijden van mijn grootmoeder en die vult zijn dagen wel goed in heb ik de indruk. Maar die doet ook wel zelf zijn huishouden, kookt zelf enz. Verder heeft hij een elektrische fiets gekregen van de kinderen en daarmee gaat hij vaak een flinke rit doen. Hij gaat ook wel eens naar de zee, bezoekt een brouwer voor een voorraad van een bier, gaat als vrijwiller kaarten bij een ouder koppel (via een vzw die meer sociaal contact voor oudere mensen regelt is dat denk ik), enz. Hij houdt zich goed bezig eigenlijk. Hij neemt ook gewoon voor alles de tijd. Niet 1x in de week grote boodschappen, maar meerdere keren in de week rustig te voet naar de winkels om weer enkele inkopen te doen enzo.

Mijn schoonpa is met medisch pensioen sinds 2 jaar. Die past meer in de leeftijdscategorie van jouw man. Maar die heeft wel wat te doen. Hij werkte voordien in de bouw. Ondertussen heeft hij nog kleine verbouwingswerken aan hun huis en tuin gedaan, heeft hij bij ons regelmatig geholpen, gaat hij bij anderen regelmatig helpen met klusjes, sinds kort hebben ze een kleinkind die meermaals per week bij hen komt (mijn schoonma werkt halftijds) en hij heeft een koersfiets gekocht en een motor waarmee hij regelmatig op zwier is, hij was vroeger nog slager en scheepskok (voordat hij in de bouw werkte) dus kookt ook heel graag. Regelmatig kondigt hij aan dat hij bepaalde gerechten gaat klaarmaken en laat hij de familie bij hem een bestelling doen voor een kleine bijdrage voor de kost die hij er in steekt. Wij krijgen regelmatig een paar liter soep (wij zijn vegan dus eten de andere gerechten die hij maakt niet).

Twee verschillende mensen die met pensioen zijn en twee verschillende invullingen van hun leven... het is een kwestie van interesses ook hé. Dus da's moeilijk om daar een antwoord op te geven. Ik vind het maar raar dat hij klaagt dat het leven saai is, maar zelf niets onderneemt. Jij kan het niet voor hem doen natuurlijk, maar je kan hem wel wat ideeën aanreiken waarvan je denkt dat het bij hem past?

Als ik mij zou vervelen zou ik iets zoeken van vrijwilligerswerk alleszins. En boeken lezen, en piano leren spelen en mijn Frans weer opkrikken, teken- en schilderles nemen en weer meer oefenen op fotografie. So much to learn, ik ga nooit uitgeleerd geraken  :vuistje:

Offline wea

• geavanceerde hondenvriend
  • *
« Reactie #7 Gepost op: juli 31, 2018, 17:08:12 »
Ikzelf zit door reorganisatie op mijn werk al thuis sinds mid December en de tijd vliegt voor mij gewoon voorbij. Ik doe ondertussen vrijwilligers werk, hou me bezig met die oneindig lang uitgestelde klusjes, lees eindelijk eens weer die boeken, doe een online cursus,... Ik heb me nog geen minuut verveeld.

Mijn ouders zijn beide ook op pensioen en ik moet echt bellen voor ik langsga want ze zijn zelden thuis. Ze hebben ook elk hun hobbies en mijn moeder heeft een grote familie waar ze vaak op bezoek gaat.

Ik zie wel mensen op pensioen die idd de hele tijd in hun zetel zitten en klagen over het leven. Maar het is wat je er zelf van maakt. Dus als je man gaat klagen over hoe saai zijn leven is, maar niks onderneemt, dan is dat een keuze die hij gemaakt heeft. Want dat hoeft niet saai te zijn.

Zolang jij gaat werken en hij niet, vind ik het ook totaal niet kunnen dat alle huishoudelijk werk op jou komt. (wat eigenlijk nooit zou moeten kunnen).

Offline Ilsey

• *
  • Boogie Wonderland!
« Reactie #8 Gepost op: juli 31, 2018, 17:15:46 »
Zolang jij gaat werken en hij niet, vind ik het ook totaal niet kunnen dat alle huishoudelijk werk op jou komt. (wat eigenlijk nooit zou moeten kunnen).

Tenzij bepaalde dingen moeilijk gaan door fysieke klachten vind ik dat eigenlijk ook niet echt kunnen.

Offline Irisvdb

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #9 Gepost op: augustus 01, 2018, 09:45:35 »
Mijn mama was al lang huisvrouw en het dus gewoon om veel tijd en het huis voor haar te hebben. Toen mijn papa op medisch pensioen ging, hield ik dus mijn hart vast. Maar het lijkt goed te gaan! Ze maken zelfs minder ruzie dan er voor! Mijn papa kan niet heel veel omdat hij zwaar slechtziend is, maar hij probeert toch te helpen in het huishouden, gaat mee met de hond wandelen en zo.
Hij zal wel een bezigheid moeten zoeken. Vrijwilligerswerk misshcien? En wat meer klusjes in huis zodat jij meer tijd hebt als je gedaan hebt met werken.

Offline petitparis

• warme hondenvriend
  • *
« Reactie #10 Gepost op: augustus 01, 2018, 20:21:18 »
Mijn eerste reactie op je titel was: "hoezo te veel vrije tijd, ik ken alleen gepensioneerden die zeggen nooit tijd te hebben en altijd wel iets te doen hebben".

Erg vervelend dat je man weinig/geen interesses heeft. Je gaat hem er toch op attent moeten maken dat hij zelf iets van zijn leven moet maken en niet kan verwachten dat jij samen met hem gaat thuiszitten. Iedereen heeft recht op "me-time" en als hij wil dat je veel tijd voor hem hebt, zal hij moeten bijspringen in het huishouden...

Als mijn partner thuiswerkt, dan doet hij meer in het huishouden zodat ik alleen nog maar moet koken en voor de honden zorgen. Als ik echt een lange dag heb, dan zal hij al met de honden gaan wandelen (ok niet zo'n lange wandeling, maar goed hij doet het wel) zodat we nog "samen" tijd hebben of dat ik nog naar mijn paard of vriendinnen kan. Hij leest of "speelt" met zijn foto camera of zoekt technische zaken voor mij uit.
Je gaat toch een evenwicht moeten zoeken...

Offline Liesel

• *
    • Du loup rieur witte herders
« Reactie #11 Gepost op: augustus 02, 2018, 08:03:55 »
Is hij een hondenliefhebber?
Gastgezin worden bij Hachiko...  :mrgreen:
Bezigheid en sociale contacten genoeg.  En ze zoeken er.   :fuu:

Offline Thellozorra

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #12 Gepost op: augustus 02, 2018, 11:21:07 »
Mijn man en ik zijn oude gepensioneerde mensen (mijn man was op prepensioen op zijn 55 dat is ondertussen al meer dan 15 jaar geleden) maar wij vervelen ons echt nooit, je hebt meer tijd en automatisch doe je alles wat meer op je gemak, staan al later op, ontbijten rustig op ons gemak, mijn man is nog erg actief met zijn paarden en spendeert al elke dag een paar uur met het opkuisen van de wei, het werken met zijn paard, alles rustig en zonder gejaagd te zijn, echt veel sociaal contacten heeft hij niet, hij is een einzelganger en vind het goed zo. Ik (ben maar een paar jaar jonger dan mijn man, dus reken maar) daarentegen heb een redelijk rijk sociaal leven, heb een leuke vriendenkring, ben erg sociaal, regelmatig van huis, fietsmeerdaagse met vriendinnen, elke zondag en soms ook in de week met een pak andere hondenliefhebbers op uitstap met de honden, ik amuseer mij geweldig en als ik niets gepland heb, ik lees graag, kan ook eens genieten van een goed boek. Moest ik mijn sociaal contacten niet hebben, ik zou mij ook te pletter vervelen, dus vind ik het belangrijk dat een mens toch wel op z'n minst één hobby of één passie heeft in zijn leven. Maar als niet je interesseert is het ook moeilijk. Mijn man en ik doen bijna niets samen, zelfs op vakantie gaan doen wij niet samen, ik ga op fietstochten met mijn vriendinnen en hij blijft thuis met de paarden en de honden, en binnenkort vertrekt hij op trektocht met zijn paard en zit ik thuis met de honden en de andere paarden. Op den duur ontstaat er sowieso een routine in het "niets doen" , bij één van mijn vriendinnen is de man ook eerder lui dan moe en lusteloos, zij wilt echt niet haar leven naar zijn ritme zetten, wil hij gewoon in zijn zetel zitten voor TV, OK, dat weerhoudt haar niet om op haar ritme te leven en om veel weg te zijn (fietsen vooral). Het is wel zo, dat mijn man bvb door mijn vriendenkring, zelf ook wel aan een paar "contacten" is geraakt en soms, heel soms, als hij weet dat er van mijn vriendinnen ook de man aanwezig zal zijn bij een activiteit, zal de mijne ook per uitzondering meegaan. Ieder moet een beetje zijn evenwicht vinden in zijn leven, het zal wel komen hoor, jouw man zal toch ook zijn evenwicht vinden en zal wss een invulling vinden van zijn vrije tijd. Ik zou nu toch niet al panikeren.

Offline boskabouter

• begonnen hondenvriend
  • *
  • Geslacht: Man
« Reactie #13 Gepost op: augustus 02, 2018, 16:48:32 »
Het is zoals Thellozorra zegt; dat komt wel op zijn pootjes terecht.
Als alleenstaande- bijna- gepensioneerde, vanaf mijn 58 jaar op brugpensioen en vanaf 1 januari 2019 als gepensioneerde, weet ik perfect wat te doen.

Ik heb mijn drie honden, een vrij grote tuin en ik kweek vogels voor tentoonstellingen.
Alle dagen zijn bezet; inderdaad, je doet alles wat meer op je gemak en ik heb regelmatig contact met collega vogelkwekers.
Ook het huishouden wordt- met wat hulp- gedaan en s'avond ben ik dikwijls echt moe en blij dat het avond is.
Je moet je op iets kunnen toeleggen dat je écht interesseert en dan vliegt de tijd!
Ik denk niet dat dat bestaat dat er écht niets is dat je aanspreekt!

Offline loesje

• *
  • Bailey, een droom dat werkelijkheid werd.Miss You!
« Reactie #14 Gepost op: augustus 04, 2018, 13:13:11 »
mijn ouders hebben in het begin echt een nieuw evenwicht moeten zoeken. Ineens gingen mijn vader zich moeien met de boodschappen, voor het eerst in 30 jaar wat niet zo goed viel bij mn moeder.
Mn moeder is voorzitster van Sanoma (ziekenzorg), mn vader is penningmeester bij de plaatselijk voetbal (waar eerst zijn zonen en nu zijn kleinzonen spelen). Mijn vader spaart champagnecapsules en zit ook in het bestuur van zo’n club, dus die zijn regelmatig op champagneweekend. Verder gaan ze ook nog 1x per jaar verder op reis. Nu zitten ze in Schotland.
Ik teken zo voor hun oude dag!

Offline Sedde

• *
« Reactie #15 Gepost op: augustus 04, 2018, 16:29:24 »
Mijn moeder had volgens mij wel schrik toen mijn vader op pensioen ging. Zij heeft altijd halftijds gewerkt en had echt nood aan die paar dagen per week alleen thuis te zijn en haar ding te kunnen doen. Maar volgens mij is het allemaal wel goed gelopen. Mijn papa fietst erg veel en heeft één grote hobby: de giga tuin van mijn zus (die zelf amper thuis is). Meerdere dagen per week is hij daar aan het werk en dat vindt hij echt tof om te doen. 

Volg ons op instagram

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal