collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Gelieve respect te hebben voor elkanders mening. Termen als zeveraars, geldwolven, puberaal, ... zijn hier niet gepast!

Auteur Topic: te weinig particuliere nestjes zorgen voor een toeloop naar broodfok  (gelezen 22838 keer)

Offline gotcha

• hondenvriend pro
  • *
  • 526 HV-Punten
  • her pawprints is in our hearts forever
Re: te weinig particuliere nestjes zorgen voor een toeloop naar broodfok
« Reactie #280 Gepost op: augustus 16, 2013, 08:20:59 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
ik vind een broodfokker en een stamboombroodfokker(ŤŤn ras wel te verstaan) toch een groot verschil voor de ouderdieren zelf.En daar gaat het toch over bij broodfok dacht ik.

Men spreekt hier meestal over teven wat denk je dat een dekreu als leven bij een broodfokker heeft :denk:

Enof ze nu veel verdienen of niet als ik zie dat de ouderdieren verzorgd ,gezond zijn primeerd dat wel boven andermans rekening maken :fuu:

Offline klaproos

• warme hondenvriend
  • *
  • 95 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #281 Gepost op: augustus 17, 2013, 19:42:48 »
verdienen of niet als ik zie dat de ouderdieren verzorgd ,gezond zijn primeerd dat wel boven andermans rekening maken :fuu:

Er zijn wel meerdere broodfokkers die goed verzorgde ouders tonen. Ze halen die uit een hokje achteraan (het hokje mag je uiteraard niet zien vanwege stress of hygiŽne of zo) en zeggen dat dit de ouders zijn. Het is dan maar de vraag of het werkelijk de ouders zijn...

Offline maudy

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 187 HV-Punten
  • honden zijn niet voor even maar voor het leven.
    • http://egorbazil.come2me.nl/
« Reactie #282 Gepost op: augustus 18, 2013, 16:06:24 »
Dus in principe moet je bij stamboomfokkers afgaan op hoeveel nestjes het teefje per jaar heeft om te conlcuderen of het broodfok is? En ook zien wat ze anders nog van activiteiten met hun teefje doen?

Een teefje mag geen meerdere nestjes hebben op een jaar het beste is dat ze wachten tot ze ongeveer 2 jaar zijn dan moet er min 1 loopsheid tussen een nestje zitten anders krijgen de beestjes geen tijd om aan te sterken dus normaal gezien kan een teefje geen 2 nesten op een jaar krijgen tenzij ze het teefje elke loopsheid laten dekken .Volgens mij kunnen de honden  (pups ) geen stamboom  krijgen als het teefje elke loopsheid pups heeft( daar ben ik niet zeker van ) volgens mij moet er een bepaalde tijd tussen het eerste en het volgende nest zitten misschien zijn er mensen die op de hoogte zijn hoe st hubertus dat controleert en die weten hoeveel tijd er moet tussen zitten ik weet niet of dat bij elk ras anders is .
« Laatst bewerkt op: augustus 18, 2013, 16:08:52 door maudy »

Good friends are like stars. You don't always see them .But you know they're always there !

Offline AD1988

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 687 HV-Punten
« Reactie #283 Gepost op: augustus 18, 2013, 18:05:55 »
Een teefje mag geen meerdere nestjes hebben op een jaar het beste is dat ze wachten tot ze ongeveer 2 jaar zijn dan moet er min 1 loopsheid tussen een nestje zitten anders krijgen de beestjes geen tijd om aan te sterken dus normaal gezien kan een teefje geen 2 nesten op een jaar krijgen tenzij ze het teefje elke loopsheid laten dekken .Volgens mij kunnen de honden  (pups ) geen stamboom  krijgen als het teefje elke loopsheid pups heeft( daar ben ik niet zeker van ) volgens mij moet er een bepaalde tijd tussen het eerste en het volgende nest zitten misschien zijn er mensen die op de hoogte zijn hoe st hubertus dat controleert en die weten hoeveel tijd er moet tussen zitten ik weet niet of dat bij elk ras anders is .

Ik vind dit allemaal super leerrijk, thanks for sharing  :shifty: het zijn ze-ker dingen die ik bij een aankoop van volgende pup heel goed in mijn hoofd ga houden!

Offline triene

• hondenvriend pro
  • *
  • 496 HV-Punten
« Reactie #284 Gepost op: augustus 19, 2013, 20:31:35 »

Voore BelgiŽ klopt dit maar voor bijv. Nederland moet er maar 8 maand tussen elk nest zitten.  BTW 2 jaar is voor een teef nog wel vroeg, naar mijn mening.
ę Le bonheur est une direction, pas une destination Ľ

Offline Kaszi

• *
  • 381 HV-Punten
    • Polski Owczarek Nizinny 'Van het Goralenhof'
« Reactie #285 Gepost op: augustus 19, 2013, 21:03:27 »
Voore BelgiŽ klopt dit maar voor bijv. Nederland moet er maar 8 maand tussen elk nest zitten.  BTW 2 jaar is voor een teef nog wel vroeg, naar mijn mening.

Dat klopt niet voor NL hoor, minstens een jaar tussen en ook max 2 nesten in 24 maanden. 
In BelgiŽ mag je 2 nesten achtereen doen, maar maximum 3 nesten per 24 maanden.

Offline pipo de clown

• *
  • 3147 HV-Punten
« Reactie #286 Gepost op: augustus 19, 2013, 21:38:54 »
wat is nu eigenlijk het antwoord? Zorgen te weinig particuliere nesten voor een toeloop naar broodfok, of niet? 

Offline maart

• *
  • 519 HV-Punten
« Reactie #287 Gepost op: augustus 19, 2013, 21:41:09 »

nederland is 10 maanden  :wink:

Offline wea

• hondenvriend pro
  • *
  • 525 HV-Punten
« Reactie #288 Gepost op: augustus 19, 2013, 22:34:13 »
Dat klopt niet voor NL hoor, minstens een jaar tussen en ook max 2 nesten in 24 maanden. 
In BelgiŽ mag je 2 nesten achtereen doen, maar maximum 3 nesten per 24 maanden.

Bij stamboomfokkers is dat dus strenger dan de wet want de wet zegt gewoon max 2 nesten per jaar. Vandaar mss ook een reden dat niet altijd een stamboom wordt gegeven....
There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Offline terrierlady

• *
  • 1227 HV-Punten
    • Off the wetlandclan
« Reactie #289 Gepost op: augustus 20, 2013, 09:42:36 »
In nl kan je wel vroeger dan die 10 maand dekken en kom je voor het tuchtcollege en betaal je een boete van 300Ä dacht ik. Krijgen de pups gewoon hun stamboom.

Offline RustlingRose

• *
  • 385 HV-Punten
« Reactie #290 Gepost op: augustus 20, 2013, 09:56:45 »
wat is nu eigenlijk het antwoord? Zorgen te weinig particuliere nesten voor een toeloop naar broodfok, of niet?
volgens de ene wel, volgens de andere niet. Zolang daar geen onderzoek naar wordt gedaan kunnen we er alleen maar naar raden.

Offline wea

• hondenvriend pro
  • *
  • 525 HV-Punten
« Reactie #291 Gepost op: augustus 20, 2013, 11:33:36 »
Ik denk dat er altijd een groot deel van de mensen naar de winkels gaat gaan. Simpelweg omdat dit makkelijk is en er een ruime keuze is.

Meer of minder particuliere nestjes maakt niet uit voor die mensen.

Ik denk ook dat meer particuliere nestjes er wel voor zorgt dat er meer mensen zijn die een hond houden omdat ze makkelijker in kontakt komen met een hond om te kopen.

Ik denk ook dat particulieren en asielen wel een deel van de markt kunnen afsnoepen van winkels. Afhankelijk aan de eisen die ze stellen, zal dat een groter of kleiner deel zijn. Hoe strenger, hoe groter de aankoop in winkels blijft.

Dus ik vrees dat de oplossing niet zo simpel is als meer particuliere nestjes om aankoop in winkels tegen te gaan.

Voor broodfok (wat voor mij elke manier van dieronvriendelijk en/ of onverantwoord fokken is), dat zie je bij verkoop in winkels, stamboomfokkers en particulieren. Enkel winkels hiervoor aanklagen is het probleem onderschatten. Broodfok gaat niet verdwijnen als de winkels weg zijn. Dat gaat gewoon verschuiven.

Offline Peter en Barbara

• warme hondenvriend
  • *
  • 182 HV-Punten
« Reactie #292 Gepost op: augustus 20, 2013, 12:16:56 »
Ik denk dat er altijd een groot deel van de mensen naar de winkels gaat gaan. Simpelweg omdat dit makkelijk is en er een ruime keuze is.

Volgens mij heeft er al een groot deel beslist wat voor pup ze willen. En in de winkel kun je er direct eentje kopen. Onlangs iemand kunnen overtuigen om een hondje bij particulieren te zoeken. Gelukkig eentje gevonden, want anders waren ze hoogstwaarschijnlij k de dag erop naar de winkel geweest.

Zelf een half jaar wachten op een mogelijke kans bij een bepaalde moeder-hond, dat is ook niets voor mij.

Offline Xanthippe

• warme hondenvriend
  • *
  • 44 HV-Punten
« Reactie #293 Gepost op: augustus 20, 2013, 12:19:21 »
Dat denk ik ook. Mensen die "gewoon een leuke hond" willen, gaan naar een asiel of nemen een herplaatser of etc, etc.
Mensen die naar een broodfokker (of stamboomfokker) gaan, hebben meestal wel een ras in hun hoofd.

Niet noodzakelijk, denk maar aan impulsaankopen... Zo zijn er mensen die gewoon kopen wat er "mooi en schattig" uitzag.

Offline pipo de clown

• *
  • 3147 HV-Punten
« Reactie #294 Gepost op: augustus 20, 2013, 12:28:51 »
volgens de ene wel, volgens de andere niet. Zolang daar geen onderzoek naar wordt gedaan kunnen we er alleen maar naar raden.
Ja hallo.

Het was maar om te lachen, omdat die nesten hier maar blijven duren.

Als je mte kennis nog zo als niemand kan overtuigen, zal het door meer te fokken ook niet lukken. Het zou alleen kunnen door politiek, maar die zitten er zelf tussen. Dus...

Offline RustlingRose

• *
  • 385 HV-Punten
« Reactie #295 Gepost op: augustus 20, 2013, 13:41:37 »
Ja hallo.

Het was maar om te lachen, omdat die nesten hier maar blijven duren.
.
ja dat was dan ook mijn punt.  :wink: net zoals velen discussie hier op 't forum, das toch niets nieuws onder de zon?  :lol:

Offline wea

• hondenvriend pro
  • *
  • 525 HV-Punten
« Reactie #296 Gepost op: augustus 20, 2013, 13:56:32 »
Ja, maar ik heb ook gemerkt dat men vaak heel andere dingen verstaat onder een woord en dat je dan al een paar pagina's ver zit eer je weet dat x voor die dat betekent en voor die iets anders.

Offline DarrenRastaKaitť

• *
  • 709 HV-Punten
    • AppyLeash
« Reactie #297 Gepost op: augustus 20, 2013, 14:00:15 »
Enkele dagen terug weer het hele concept van broodfok uitgelegd en raad gegeven om (stamboom)fokkers te contacteren, enz. enz.
Ik kreeg het "verwijt" dat je dan wel heel elitair bezig bent... Ik heb gezegd dat het misschien beter is dat er alleen een 'elite' is die honden kan houden dan dat iedereen een hond heeft uit een broodfokwinkel.

Ik was het even beu. :silenced:
Het was wea die hier het mooi verwoord heeft in puntjes hoe en wat.

Offline jef2

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 184 HV-Punten
  • Geslacht: Man
« Reactie #298 Gepost op: augustus 20, 2013, 16:39:13 »

Indien mensen meer particuliere nesten kunnen vinden (kan hier niet wegens de
broodfok/commerce-beschermende hk-regeling) via de normale advertenties, dan zou dat zeker ten koste gaan van de broodfok.
Bovendien zouden sensibiliseringen tegen broodfok dan ook veel effectiever zijn, daar veel mensen dan ook het type hond dat ze zoeken ook weer(zoals voor de
hk-regelgeving) in het niet-commerciele circuit kunnen vinden.

Voor de hk-regeling waren er meer particuliere nestjes, waren er veel lagere pupprijzen en was de commerciele sector lang niet zo groot als nu.

Bij de fokkers is er intussen ook een steeds groter wordende groep(niet enkel
hk-nrhouders maar ook anderen die via bvb reclame vd rasclub werken) de commerciele toer opgegaan.
Zowel de winkels als die commerciele fokkers zien die particuliere nestjes niet zitten wegens de neerwaartse prijsdruk(bij eenmalige particuliere nestjes is de
pupprijs vaak veel lager) en verlies van potentiele klanten.
Vandaar de vele(vaak op het hilarische af)flutverhaaltjes  en verdachtmakingen uit de commerciele hoek
(zowel vanwege winkels als vanwege de  commerciele stamboom(broodfok)hoek)
over particulieren.
In realiteit is die particuliere pup helemaal niet ongezonder dan de dure elite pup
met zijn inmiddels vaak meervoudige aandoeningen en veel te korte leven.

Offline Akasha

• *
  • 281 HV-Punten
« Reactie #299 Gepost op: augustus 20, 2013, 16:45:52 »
Niet noodzakelijk, denk maar aan impulsaankopen... Zo zijn er mensen die gewoon kopen wat er "mooi en schattig" uitzag.

Inderdaad, ze weten wel dat ze een rashond willen en ze hebben wel een ras in hun hoofd maar ze zijn daar meestal heel gemakkelijk vanaf te brengen. In mijn voorbeeld was het niet ras 1, niet ras 2 maar uiteindelijk ras 3 waar ze mee naar huis gegaan zijn. Het ging in dit geval wel steeds over gezelschapshonden.

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal