collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Gelieve respect te hebben voor elkanders mening. Termen als zeveraars, geldwolven, puberaal, ... zijn hier niet gepast!

Auteur Topic: te weinig particuliere nestjes zorgen voor een toeloop naar broodfok  (gelezen 22950 keer)

Offline zjoen

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 247 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Re: te weinig particuliere nestjes zorgen voor een toeloop naar broodfok
« Reactie #80 Gepost op: augustus 06, 2013, 08:32:22 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Hier als particulier een nestje gefokt, enige reden is dat ik zelf opvolging nodig heb en ik heb er niets aan verdiend (integendeel, alleen maar aan toe gestoken omdat ik niets heb verkocht).. Nuja, had ik pups verkocht, dan gingen ze alleen maar naar mensen van wie ik wist dat ze op schapen zouden mogen werken, dus mensen die een tof huishondje willen, heb ik allen doorverwezen)
Heb een aanvraag gehad van een showfokker ook, maar met alle respect, als er daar een pup zou naar toe gaan, dan zou dat met duidelijke fokvoorwaarden zijn dan (lees: IK bepaal dan of er mee mag worden gefokt en nog belangrijker met wie of wat, want ik ben resoluut tegen het zetten van een showlijn op een pure drijverslijn!!)

De oplossing is niet meer particuliere nestjes(want die zijn er mijns inziens wel genoeg), maar een verandering in mentaliteit bij de mensen en helaas is dat net een factor die je moeilijk in de hand heb, het enige wat idd daarin kan helpen is de mensen sensibiliseren en als overheid maatregelen nemen tegen broodfok, want op dit moment is dat alles maar redelijk halfslachtig geregeld heb ik zo de indruk!!
Nu voor mijn part trekken ze die maatregelen dan maar door naar de erkende boomfokkers, want daar zijn evengoed praktijken gaande die het daglicht niet mogen zien en die voor mij evengoed gelijkstaan aan broodfok!

En welke naam moet er dan b.v. voor ons borders uitgevonden worden .... die voldoen voor de gemiddelde showkeurder ook niet aan de standaard en toch hebben die een FCI-stamboom. :denk:

Ik heb geen Borders meer lopen, alleen working sheepdogs :hmpf: voor St-Hubert en de FCI zijn het toch bastaarden (ma dan wel bastaarden met ISDSpapieren :lol:) :vuistje:

Mss kan de generatie working sheepdog bastaarden die ik nu gefokt heb, nog wel aangekeurd worden, maar ik peis er in de verste verte nog niet aan!

Offline Pingo

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 1689 HV-Punten
  • Too Weird To Live, Too Rare To Die
« Reactie #81 Gepost op: augustus 06, 2013, 08:34:04 »
Idd. Waardoor in veel gevallen ook de particulier afvalt en dan lopen ze toch naar de broodfokker.

Dus, om op de beginvraag te antwoorden: Het maakt niet uit. Mensen lopen toch naar de broodfokker want dat is nu eenmaal het makkelijkst.

Ik denk dat dus ook, er zitten liefhebbers tss de particulieren en het is jammer dat zij worden weggedrukt door broodfokkers, daar zou iets moeten aan gedaan worden..., maar om het nu makkelijk te maken voor iederéén om zomaar eens wat te kweken, neen, daar sta ik niet achter...

Inderdaad,tweemaal meegemaakt zo'n vraag :happywink: :zot: :

Ik heb dat ooik al meegemaakt, en m'n honden zijn verre van raszuiver, m'n moeder heeft het overlaatst ook nog gehad, zij heeft een ex-broodfokteef, ze heeft haar daar ff kwaad gemaakt  :lol:

En je vindt zulke ook op kapaza hé... zo van; zoek hont om eens nestje met mij hont, liefst zo slecht mogelijk gespeld ...
I'm Sorry I'm Just Your Equal

Offline Pingo

• *
  • 1689 HV-Punten
« Reactie #82 Gepost op: augustus 06, 2013, 08:35:44 »

De oplossing is niet meer particuliere nestjes(want die zijn er mijns inziens wel genoeg), maar een verandering in mentaliteit bij de mensen en helaas is dat net een factor die je moeilijk in de hand heb, het enige wat idd daarin kan helpen is de mensen sensibiliseren en als overheid maatregelen nemen tegen broodfok, want op dit moment is dat alles maar redelijk halfslachtig geregeld heb ik zo de indruk!!
Nu voor mijn part trekken ze die maatregelen dan maar door naar de erkende boomfokkers, want daar zijn evengoed praktijken gaande die het daglicht niet mogen zien en die voor mij evengoed gelijkstaan aan broodfok!

Daar heb je zeker ook een punt

Offline Zazzewoeze

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 152 HV-Punten
  • A boxer, my kingdom for a boxer!
« Reactie #83 Gepost op: augustus 06, 2013, 08:41:30 »
Ik dacht dat de meeste fokkers particulieren zijn; ken er niet zo heel veel waarvan het fokken hun enige inkomen is. Ik ga ook gewoon voor mijn centen werken; mijn honden hoeven niet te zorgen voor het brood op mijn plank.

Offline Pingo

• *
  • 1689 HV-Punten
« Reactie #84 Gepost op: augustus 06, 2013, 08:45:00 »
Ik dacht dat de meeste fokkers particulieren zijn; ken er niet zo heel veel waarvan het fokken hun enige inkomen is. Ik ga ook gewoon voor mijn centen werken; mijn honden hoeven niet te zorgen voor het brood op mijn plank.
Als iedereen eens zo zou denken hé  :bow:

Alle 'erkende' fokkers van meerdere rassen, die ze ook veelal laten importeren vh oostblok, leven uitsluitend op de kap van die dieren hoor,

1. omdat ze er geen medische kosten insteken
2. omdat die dieren meer slaag dan eten krijgen
3. omdat de kost om hen te 'kweken' of over te kopen nihil is in verhouding met de verkoopprijs

Anders eens broodfok.be zoeken, daar staat info op over hoe dit gebeurt (en hoe de overheid dit laat gebeuren...)

Offline zjoen

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 247 HV-Punten
« Reactie #85 Gepost op: augustus 06, 2013, 08:51:09 »

Bwoa, kan er toch genoeg opnoemen die zelfs met uw definitie niet onder de noemer particulier vallen hoor, en allemaal boomfokkers hoor :fuu:
Enja hoor, veel van hen gaan ook nog werken buitenshuis, dus ik vind dit geen referentie..

Offline watchhorse

• Beheerder
  • *
  • 2929 HV-Punten
  • Geslacht: Man
    • http://www.hondenvrienden.be
« Reactie #86 Gepost op: augustus 06, 2013, 08:56:35 »
Vroeger (30-35 jaar geleden) kon men een hond aanschaffen via:
1) De markt (broodfokkers)
2) Via de vele advertenties in de plaatselijke supermarkt (particulier)
3) via eern advertentie in de krant (particulier en broodfokkers)
4) Via een kweker.
Dit was hoe de mensen vroeger een hond konden vinden.

Heden hebben de mensen minder keuzes want punt 2 mag niet meer en punt 3 mag niet meer voor 'particulieren".
Rest dus nog enkel broodfokkers en kwekers.

Voor alle duidelijkheid: Met particulier bedoel ik de mensen die in heel hun leven 1 tot 2 nestjes kweken (oepsnestjes meetellende).

Offline Gittje

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 351 HV-Punten
« Reactie #87 Gepost op: augustus 06, 2013, 16:36:18 »
Zoals Watchhorse terecht aanhaalt, is het in België nu moeilijker om aan een particulier oepsnestje te geraken.

Voor wie gemotiveerd is om niet bij een broodfokker te kopen, rest de keuze voor een asielhond of een  herplaatser of op regelmatige basis een kijkje nemen op Marktplaats.nl waar ook Belgen stilletjesaan hun weg vinden.

Offline Sieglinde

• *
  • 101 HV-Punten
« Reactie #88 Gepost op: augustus 06, 2013, 16:43:30 »
Op facebook zit het dus echt vol met particuliere nesten he

Offline Liekeuh

• *
  • 796 HV-Punten
  • ...
« Reactie #89 Gepost op: augustus 06, 2013, 17:26:15 »
Op facebook zit het dus echt vol met particuliere nesten he

Idd, begrijp niet dat iemand kan zeggen dat er bijna geen particuliere nestjes meer zijn  :zot: :zot:

Kan iedere dag een ander ras verkrijgen als'k wil  :weetniet:

Offline Sieglinde

• *
  • 101 HV-Punten
« Reactie #90 Gepost op: augustus 06, 2013, 17:40:11 »
Zeker op groepen als uitverkoop, of dieren te koop. Degoutant soms zelf

Offline Pingo

• *
  • 1689 HV-Punten
« Reactie #91 Gepost op: augustus 06, 2013, 17:43:54 »
Zeker op groepen als uitverkoop, of dieren te koop. Degoutant soms zelf

Of te ruil!

Maar ik zie meestal meer nestjes kittens en gewoon particulieren die hun hond (één dus) weg doen, nestjes minder heb ik de indruk.

Offline poeseline

• *
  • 3552 HV-Punten
« Reactie #92 Gepost op: augustus 06, 2013, 19:02:10 »
Of te ruil!

Maar ik zie meestal meer nestjes kittens en gewoon particulieren die hun hond (één dus) weg doen, nestjes minder heb ik de indruk.

Dan zit je in de verkeerde groepen  :mrgreen: vooral met de minisoorten smijten ze naar uwe kop  :puke:

Offline Pingo

• *
  • 1689 HV-Punten
« Reactie #93 Gepost op: augustus 06, 2013, 19:04:55 »
Dan zit je in de verkeerde groepen  :mrgreen: vooral met de minisoorten smijten ze naar uwe kop  :puke:

Ik denk dat ik daar maar blij om kan zijn  :lol: heb mijzelf ook uit een groep verwijderd, iets van tweedehands hoor... omdat ik het beu was de ene na de andere melding te krijgen van beesten die ze wegdeden...

Offline wea

• hondenvriend pro
  • *
  • 525 HV-Punten
« Reactie #94 Gepost op: augustus 06, 2013, 21:50:23 »
Met de overvloed aan particuliere nestjes bij raskatten, blijven veel mensen toch naar de winkels gaan voor hun kat.

Minder dan bij honden, maar onder de particuliere fokkers heb je bij katten ook enorm veel broodfok en veel schrijnende gevallen.

Het probleem is dat men eigenlijk niks van een dier moet kennen om te fokken en er geld op te verdienen. Fokkers die niets testen maken ook veel meer winst.

Ik ben volledig voorstander van een kleinschalige fok bij particulieren, maar ook daar heb je broodfok en ook die fokkers zijn vrij agressief in het verdedigen van hun inkomsten.

Dierenwelzijn in de fok verbeteren is niet enkel zorgen dat de grootschalige fokt stopt, want ook de kleinschalige fok heeft vaak veel problemen

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Offline josiane

• *
  • 864 HV-Punten
« Reactie #95 Gepost op: augustus 06, 2013, 23:06:55 »
Idd, begrijp niet dat iemand kan zeggen dat er bijna geen particuliere nestjes meer zijn  :zot: :zot:

Kan iedere dag een ander ras verkrijgen als'k wil  :weetniet:
Pas op hoor. Sommige "particulieren" werken voor broodfokkers. Zetten nestjes te koop, eender welk ras, als je dan vraagt naar de moeder, mag je ze om een of andere duistere reden niet zien. Toevallig hebben die particulieren dan ook nog een nestje van een ander ras? :weetniet:

Offline Sieglinde

• *
  • 101 HV-Punten
« Reactie #96 Gepost op: augustus 06, 2013, 23:11:12 »
En 'particulieren' zoals nu in het malthezer topic zijn nu ook niet bepaald een goede 'reclame' he :mrgreen:

Offline Voica

• *
  • 3068 HV-Punten
« Reactie #97 Gepost op: augustus 06, 2013, 23:16:06 »
En 'particulieren' zoals nu in het malthezer topic zijn nu ook niet bepaald een goede 'reclame' he :mrgreen:

Heel juist, ik heb echt niks tegen particuliere nestjes zoals ik schreef in dat topic (wat nu gewist is) , ik ken particulieren die meer en betere testen laten uitvoeren hebben ivm erfelijkheid dan sommige stamboomfokkers.

Dus voor mij geen probleem, maar op zo'n manier zoals in dat topic NO WAY! Noem je dat nog deftig ?

Offline josiane

• *
  • 864 HV-Punten
« Reactie #98 Gepost op: augustus 06, 2013, 23:22:19 »
Heel juist, ik heb echt niks tegen particuliere nestjes zoals ik schreef in dat topic (wat nu gewist is) , ik ken particulieren die meer en betere testen laten uitvoeren hebben ivm erfelijkheid dan sommige stamboomfokkers.

Dus voor mij geen probleem, maar op zo'n manier zoals in dat topic NO WAY! Noem je dat nog deftig ?
Oew; dat heb ik gemist dan.

Offline Voica

• *
  • 3068 HV-Punten
« Reactie #99 Gepost op: augustus 06, 2013, 23:33:34 »
Oew; dat heb ik gemist dan.

T'is allezins beter op 'Familie' op den Tv  :lol: :lol: , ja sorry maar je kan er niks anders meer mee dan in't belachelijke trekken.

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal