collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Stel...  (gelezen 3065 keer)

Offline stefanietjeuh

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 1679 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Stel...
« Gepost op: februari 25, 2010, 09:22:56 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Ik heb momenteel een reu en een teef en er zou nog een reu bijkomen (geen pup meer, maar al volwassen).
Gaan ze om de duur niet 'vechten' om de teef?  :denk:

Lost my heart, I lost my mind without you. I will never be the same without you

Offline marver

• Global-Moderator
  • *
  • 140 HV-Punten
Re: Stel...
« Reactie #1 Gepost op: februari 25, 2010, 09:28:52 »
Volgens mij zit die kans erin.
Een pup red je niet uit zijn aquarium, je laat enkel het moederdier verder afzien.

Offline sepke

• *
  • 722 HV-Punten
« Reactie #2 Gepost op: februari 25, 2010, 09:30:39 »
Bij een steriele teef of steriele reuen denk ik dat dat niet zo snel zal zijn. (en afhankelijk van de honden ook waarschijnlijk)

Ik heb hier ooit een steriele teef gehad en 3 reuen (nadien, 3 gecastreerde en 1 intacte) en ze hebben nooit om haar gevochten.

Offline Marengo

• Global-Moderator
  • *
  • 3051 HV-Punten
  • For Eternity You're an Angel
« Reactie #3 Gepost op: februari 25, 2010, 09:31:07 »
Bij ons zorgt de teef wel dat er niet gevochten wordt.  :roll:  Feya is de alfa van de roedel en houdt iedereen onder haar vuist. Gaat zij te ver, moet ik enkel eens 'hela' zeggen en dan bolt ze het mopperend af. Hangt wat van je huidige honden en het karakter van de nieuwe reu af denk ik. Yousi bvb is een heel onderdanige reu, misschien dat hij nog verandert als hij langer hier is, maar ik zie het echt geen dominant ventje worden. 

De vaste roedel bij mijn ouders bestaat uit twee intacte en één gecastreerde reu, een intacte teef en Feya (ondertussen gesteriliseerd) die pendelt :lol: Zelfs wanneer Feya loops was (en nog niet op haar hoogtepunt uiteraard) werd er niet gevochten om haar. Nu is het afwachten wat er gebeurt als Ikela loops wordt.

(blijf je met de BC in je hoofd zitten?)

Offline Anouk26

• *
  • 158 HV-Punten
  • Alle honden zijn belangrijk, ook straathonden.
« Reactie #4 Gepost op: februari 25, 2010, 09:33:18 »
die kans zit er altijd in, maar het hoeft niet noodzakelijk zo te zijn denk ik.

in het begin goed in het oog houden, is trouwens vaak heel interessant om zien hoe ze met elkaar omgaan.

mijn intacte teef zit nu in het weekend bij 2 steriele reuen, en het is gewoon hilarisch om zien.

Offline sepke

• *
  • 722 HV-Punten
« Reactie #5 Gepost op: februari 25, 2010, 09:34:11 »
Kan het me voorstellen, die 2 loebassen kennende.  :roll:
 :lol:

Offline Anouk26

• *
  • 158 HV-Punten
« Reactie #6 Gepost op: februari 25, 2010, 09:36:02 »
Kan het me voorstellen, die 2 loebassen kennende.  :roll:
 :lol:

Zino houdt zn waardigheid nog wel een beetje ( dina heeft een kleine piercing in haar oor gekregen van hem  :lol:) maar Falco valt volledig uit zijn rol  :mrgreen:

Offline sepke

• *
  • 722 HV-Punten
« Reactie #7 Gepost op: februari 25, 2010, 09:37:20 »
FalcoR

Maar Zino geeft iedereen een oorpiercing, Seppe, Nelson en Falcor hebben allemaal een oorlitteken van hem gehad ooit.

Teken dat ze erbij hoort.  :hmpf:

Offline witte duivels

• *
  • 2343 HV-Punten
    • Witte Duivels Domein
« Reactie #8 Gepost op: februari 25, 2010, 09:37:50 »
Het kan, maar het kan zijn van niet....
Je kunt ook een tweede teef kopen, en daar dikke miserie mee hebben, het is altijd een risico!

Offline Epona

• *
  • 1348 HV-Punten
  • R*I*P Kena I, ik vergeet je nooit!
« Reactie #9 Gepost op: februari 25, 2010, 09:44:00 »
roedelproblemen kunnen altijd, maar zoiets kan jij als eigenaar het beste inschatten.

Hier 2 reuen en 1 teef, geeft geen problemen.

Hadden tot voor kort 2 teven en 2 reuen, en dat gaf dan weer problemen enkel tussen de 2 teefjes zelf  :weetniet:
(niet echt vechten, maar 1tje klapte volledig toe)

Offline Marein

• *
  • 195 HV-Punten
    • Canis-Sanitas
« Reactie #10 Gepost op: februari 25, 2010, 09:50:04 »
Ik heb momenteel een reu en een teef en er zou nog een reu bijkomen (geen pup meer, maar al volwassen).
Gaan ze om de duur niet 'vechten' om de teef?  :denk:

Waarom zouden ze vechten? En waarom zouden ze vechten "om een teef"? Ik heb nog maar zelden 2 reuen zien vechten "om een teef" hoor... Is dat niet heel erg romantiseren, dat reuen vechten om een teefje? Dat gebeurt hier zelfs niet als er een teefje loops is. 't Is nog altijd de teef die dan de lakens uitdeelt...

Een loops teefje op straat en 2 vreemde reuen die anders geen relatie hebben met elkaar en willen strijden om de dekking kunnen beginnen vechten - maar alleen als de teef niet duidelijk is aan wie ze de voorkeur geeft (en meestal is een teef daar heel duidelijk in). En alleen als ze er door dreigtaal en bluf er niet uitraken wie van de 2 het "sterkst" is (mentaal dan toch).

2 reuen die in dezelfde roedel leven en dus een relatie met elkaar hebben opgebouwd, zullen zelden "zomaar" beginnen vechten en al zeker niet voor een niet-intact teefje dat OOK deel uit maakt van diezelfde roedel en waar beide reuen ook een relatie mee hebben opgebouwd.
Als ze beginnen vechten dan zit er al langer iets niet snor, zijn er al duidelijke spanningssignalen geweest of heeft 1 van beide honden een communicatieproblee m (bijvoorbeeld extreme prooinijd, voedselnijd, extreem territoriaal gedrag - ook naar de andere honden toe. Dit leidt eerder tot conflicten dan de relatie met een andere hond...). Het klikt of het klikt niet tussen 2 reuen en dan heeft het feit dat er een teefje rondloopt daar niets mee te maken.
Trouwens, honden zijn niet monogaam! Waarom zouden ze dan strijden om een vaste partner of de voorkeur van die partner??

Offline Anouk26

• *
  • 158 HV-Punten
« Reactie #11 Gepost op: februari 25, 2010, 09:53:54 »
FalcoR

typfout  :oops: :oops: :oops:

RRRRRRRRRRRRRRRRRRR RRRRR  :mrgreen:

Offline gwenda

• *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #12 Gepost op: februari 25, 2010, 09:55:16 »
Ik denk ook dat het eerder van het karakter van de honden afhangt dan van het geslacht.
als uwe reu niet goed overeen komt met reutjes, zou ik het niet wagen. komt hij anders wel goed overeen met reutjes die hij niet kent, zou ik ze eens laten kennismaken.
Niets ter wereld kan een man met de juiste mentale instelling ervan weerhouden zijn doel te bereiken. Niets ter wereld kan een man met de verkeerde mentale instelling helpen. .

Offline stefanietjeuh

• *
  • 1679 HV-Punten
« Reactie #13 Gepost op: februari 25, 2010, 10:22:41 »
Mijn reu heeft geen problemen met andere reutjes, daar bedoel ik dan mee dat hij nooit degene zal zijn die begint te grommen. Wat hij wel enorm heeft is er onozel met beginnen doen en dan durft hij zijn voorste poten op de reu leggen (dominantie dus), zich vree opdringen en dat kan soms tot een knap lijden.
Als James een andere reu ziet (James is trouwens niet meer intact net zoals Caro) dan zet hij wel zijn haren recht, maar dit heeft echt niets met agressie te maken. (ook al denken vele voorbijganger van wel)
James heeft met vele reuen een band, terwijl die reuen nooit met andere reuen overeenkomen, maar soms dringt ie zich zodanig op dat hij een knap krijgt (hij leert het gewoon niet dat reuen niet zo voor opdringerige types zijn :roll: )

Offline stefanietjeuh

• *
  • 1679 HV-Punten
« Reactie #14 Gepost op: februari 25, 2010, 10:24:41 »
Het is wel een volwassen reu die bij de roedel komt (ze zijn al jaren met hun 2), het is dat waar ik mij echt vragen over stel...

Offline Marein

• *
  • 195 HV-Punten
    • Canis-Sanitas
« Reactie #15 Gepost op: februari 25, 2010, 10:32:47 »
Het is wel een volwassen reu die bij de roedel komt (ze zijn al jaren met hun 2), het is dat waar ik mij echt vragen over stel...

Wat maakt dat het verschil uit? Een nieuwe reu zal zowel met James als met Caro een band moeten opbouwen (en met jou natuurlijk  :wink:).

De eerste 14 dagen zijn cruciaal, daarin "zie" je of ze naar de toekomst elkaar zullen vinden of niet. Accepteren ze elkaar alledrie in die periode, dan is er toch geen enkel probleem? En het geslacht van de hond heeft daar niet veel mee te maken hoor  :wink:.

Daarop volgend moet je wel rekening houden dat een volwassen herplaatser (ouder dan anderhalf jaar) gemiddeld 6 maand nodig heeft om zich aan te passen aan de structuur, de regels en zo. En wanneer die aanpassingsperiode voorbij is, zal hij zich altijd even laten gelden (even kijken hoever hij kan gaan). Onafhankelijk van het geslacht van een hond, want een teefje doet dit net zo als een reu!
Afhankelijk van het type hond en z'n individueel karakter kan het "testen" best wel koppig aanhouden, of is het in een flits voorbij en legt hij zich bij zijn definitieve situatie neer.
Koppige testers zijn etters van honden, gelukkig lopen er niet zoveel van deze exemplaren rond  :roll:

Maar je merkt al van bij het begin of een hond veel zal "testen" of niet, hoor. En met een ietwat geoefend oog zie je op een uur tijd ook al welk vlees je in de kuip hebt en hoe de relatie tussen de honden zal evolueren  :yes: (bij kennismaking op vreemd terrein, want dan zijn alle honden gelijk "benadeeld")

Offline marlene

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
  • Faith World Winster 2011
    • Grijze keeshonden kennel
« Reactie #16 Gepost op: februari 25, 2010, 11:13:59 »
Je kan dat moeilijk op voorhand inschatten.

Ik had hier een reu die lief was met mijn eerste reu en nadat ik erg genoeg mijn lieverd had moeten laten inslapen heeft hij met geen enkele reu nog kunnen omgaan. Ik had hem nochtans van pup van 8 weken en dat heeft altijd prima gegaan.
Ook af en toe durfde hij zelfs in de clinch gaan met een teef.
Van miserie heb ik hem moeten uitplaatsen.
Nu heb ik een volwassen reu uit Canada hier op vakantie en die klikt geweldig met alle reuen en teven, wij zelf hebben hier nog een jonge reu en die 2 zijn de beste maatjes .
Zelfs nu er 2 teven tegen de dekdag aan zitten lopen de 2 reutjes nog steeds samen te stoeien.
Ik moet wel zeggen hier is het een echte roedel normaal (bij geen loopse teven) lopen al de honden samen binnen en buiten zoals ze zelf willen.

Eens een kees altijd een kees :)

Offline Buster

• *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #17 Gepost op: februari 25, 2010, 12:14:29 »
Hier ook 2 intacte reuen en 1 steriele teef. Nog nooit problemen mee gehad en ik verwacht ze ook niet.  :happywink:

Offline stefanietjeuh

• *
  • 1679 HV-Punten
« Reactie #18 Gepost op: februari 25, 2010, 12:39:55 »
Wie heeft er een herplaatser in huis gehaald? en hoe hebben jullie dat aangepakt? Want ik kan bv geen verlof nemen om ze bv een week aan een stuk in het oog te houden...

Offline Marein

• *
  • 195 HV-Punten
    • Canis-Sanitas
« Reactie #19 Gepost op: februari 25, 2010, 13:10:23 »
Wie heeft er een herplaatser in huis gehaald? en hoe hebben jullie dat aangepakt? Want ik kan bv geen verlof nemen om ze bv een week aan een stuk in het oog te houden...

Ik heb er 16 in huis gehaald, die gebleven zijn. En daarnaast al zo'n 40'tal die tijdelijk bij ons in de opvang gezeten hebben tot er een super-gezin voor hen gevonden werd  :wink:. Allemaal herplaatsers die vaak al meerdere gezinnen gehad hebben.

Aanpak? Tja, dat hangt af van situatie tot situatie natuurlijk.

Jij hebt het "voordeel" dat je bewust kiest voor een adoptie (of er juist toch maar niet voor kiest). Ik weet niet waar de hond zich bevindt? Nog in het huidig gezin? Dan kan je al eens langsgaan voor een eerste kennismaking met de hond, een wandeling samen met de eigenaars om te kijken hoe hij bij hen op prikkels reageert, kijken hoe hij op jou reageert, op je aanrakingen, ... Kijken of de klik er werkelijk is. Aangezien je al 2 honden hebt, is het ook héél erg belangrijk om te zien hoe de hond op andere honden reageert, dus tijdens de wandeling probeer je zeker ergens een andere hond tegen te komen.

Dan laat je alles bezinken (dat kan een dag zijn of een week) en maak je een beslissing. De volgende stap is de kennismaking tussen jouw honden en de nieuwe hond op neutraal terrein. Het meest ideaal (in mijn ogen) is dat je eerst een aangelijnde wandeling maakt met de 3 honden samen. Jij met jouw 2 en iemand anders met de nieuweling. Je vervolgt de wandeling samen en na verloop van tijd, wanneer de 3 honden gewend zijn aan elkaars aanwezigheid, neem je de lijn van de nieuwe hond er gewoon bij en loop je dus met 3 aangelijnde honden.
Gaat dit goed, dan zoek je ergens een speelweide op en laat je ze alledrie los. Liefst een weide waar nog geen van de 3 al geweest is.
Laat ze minimaal een uur lang met elkaar bezig. Zodra één van de honden steun komt zoeken bij jou of bij de andere aanwezige mensen, stap je weg zonder de hond te bekijken of iets tegen te zeggen.
Zijn ze gekalmeerd en hebben ze vrede met elkaars aanwezigheid, dan gaat het verder naar jouw huis. NIET samen in de auto zetten!!! Dit is een zeer grote inbreuk op territorium én op de persoonlijke zones van de honden, doordat ze allemaal samen zitten. Jouw honden in de koffer, zoals ze gewend zijn (of wat ze ook gewend zijn) en de nieuwe hond apart! Desnoods met iemand anders samen op de achterbank.

Bij je huis maak je opnieuw eerst een aangelijnde wandeling van een 20'tal minuten om de spanningen van de autorit en de zeer kleine ruimte te doen afvloeien en dan ga je met de 3 honden samen het huis binnen. Je lijnt ze pas af als je in de tuin bent (als je tenminste een tuin hebt). Je laat ze samen in de tuin los en je observeert ZONDER je te moeien! Geen enkele hond steunen, zelfs niet terechtwijzen! Grommelingen en een knip is normaal! Zolang ze maar niet in elkaar vliegen... want dan grijp je uiteraard wel in.

Wanneer in de tuin alles goed gaat, en er geen merkbare spanningen meer zijn (dat kan een half uurtje duren, maar even goed enkele uren), dan doe je de deur open en mogen ze binnen alles verkennen.
Geen idee of je een open huis hebt? Indien niet, dan laat je de nieuwe hond nog niet in de woonkamer, dat is pas voor later - als hij volledig geaccepteerd is door je 2 andere honden. Die toegang, tot het hart van je huis, moet hij eerst "verdienen".

De eerste 14 dagen moet je heel goed opletten met agitatie-momenten. Eten geven (nieuweling eerst in de bench of naar buiten, dan pas etenskommen klaar maken), eten maken voor jezelf, aanlijnen voor wandelingen, ... Dit zijn stress momenten en op die momenten durven ze wel eens afreageren op elkaar - zonder dat dit daarom effectief zo bedoeld is. Dit voorkom je gewoon door management  :yes:.

Voor de rest trek je geen enkele hond voor, zijn ze alledrie gelijk voor de wet, op voorwaarde dat alles goed gaat.

Heeft Hond Nieuw wat veel noten op z'n zang, dan schroef je z'n privileges terug tot een minimum en ga je hem vooral negeren. En beperken in zijn vrijheid in huis (buiten hoeft dat niet). Hebben ze heel snel door, hoor.

Stel nu dat de kennismaking niet zo goed verloopt tussen de honden. Dan volgt er een ander scenario, waarbij je vooral gebruik maakt van systemische gewenning. En het scenario is dan ook weer anders, afhankelijk van het feit of jouw hond dan wel de nieuwe hond aanleiding geeft tot conflict. Het eerste geval (jouw hond ettert een beetje) is heel goed op te lossen, het tweede is moeilijker (om niet te zeggen véél moeilijker...) want een vreemde hond die op een vreemde locatie ettert naar een andere hond die wel thuis is op die locatie - dat is niet eenvoudig recht te trekken. Maar ook weer niet onmogelijk!

In ieder geval: bij de kennismaking heb je heel veel in handen om de toekomstige relatie tussen alle honden onderling goed te laten verlopen. Je moet vooral kijken en alle honden zo goed mogelijk lezen. Want eigenlijk "vertelt" elke hond al bij de eerste kennismaking hoe het zal verlopen in de toekomst...

In ieder geval: mijn stokpaardje is een beetje: als je kiest voor een adoptie, ga er dan ook 100% voor, zelfs al zijn er kleine terugvalletjes in die eerste 6 maanden na adoptie! Want die terugvalletjes zijn compleet normaal en geven niet aan dat er toekomstige problemen hoeven te zijn. Gaan de eerste 14 dagen goed, dan zit je eigenlijk goed  :yes:. En voor de rest: investeer in de relatie tussen je honden en vooral in de relatie van elke individuele hond met jou!!

Edit: weer veel te lang  :oops:. Maakt niet uit als je het niet leest, bondiger reacties zullen wel door anderen gegeven worden  :doh:

Edit 2: en dan heb ik nog niet eens alles gezegd wat ik wilde zeggen  :|.
Ik neem ook nooit verlof voor een herplaatser, gewoon omdat een herplaatser hier zelden "gepland" arriveert.
Afhankelijk van de eerste kennismakingsdag laat ik ze de tweede dag al gewoon samen of beslis ik om ze toch nog een tijdje samen te houden. Wij hebben wel het voordeel dat we honden indien nodig makkelijk kunnen scheiden, ons huis is daar op voorzien...
Bench is voor een hele dag alleen blijven in mijn ogen geen oplossing, het wekt frustratie op bij de bench-hond - zeker als de andere honden wel vrij kunnen bewegen...

Ik heb dan ook weer het voordeel dat ik flexibele uren heb, net als m'n man en dat we - indien nodig - allebei van thuis uit kunnen werken. Maar dat gebruiken we vooral als we een erg zieke hond hebben of eentje die zwaar ondervoed is en extra zorg nodig heeft. Een gezonde hond gooien we meteen voor de leeuwen  :mrgreen:, geen medelijden mee! Onze roedel is stabiel en rustig genoeg om het aan te kunnen.
En wat stabiliteit betreft, denk ik toch ook niet dat er bij Caro en James problemen zijn??

O ja, nog vergeten: bij 2 reuen samen hebben je minder kans tot conflict als er minimaal 5 jaar leeftijdsverschil is. Bij teefjes gaat dit om minimaal 3 jaar leeftijdsverschil.
Niet dat ik daar rekening mee (kan) houden, maar algemeen is dit wel een goede regel in een roedel  :yes: (generatieverschille n geven minder conflict dan leeftijdsgenoten).

Edit 3: Ik heb eigenlijk niet geschreven hoe ik het aanpak hoor. Ik heb alleen neergeschreven hoe ik het zou aanpakken in jouw situatie  :shifty:
Moest iemand anders deze vraag gesteld hebben, kon het zijn dat ik een ander voorstel zou doen  :weetniet:. Alles is afhankelijk van situatie tot situatie... En natuurlijk heb ik niet alle wijsheid in pacht! 10'tallen mensen zouden het anders doen en waarschijnlijk véééél minder omslachtig!
« Laatst bewerkt op: februari 25, 2010, 13:21:11 door Marein »

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal