collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Rondzwervende hond die schade aanricht: wie verantwoordelijk  (gelezen 3385 keer)

Offline Gizmogirl

• hondenvriend pro
  • *
  • 960 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
    • Flynn, Koda, Mowgli en Sibo
Rondzwervende hond die schade aanricht: wie verantwoordelijk
« Gepost op: februari 15, 2010, 02:29:33 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Vrijdagavond is de politie hier een Duitse Staande Langhaar komen halen die al een paar keer bij mijn honden in de tuin gekropen/gesprongen was.
Ze vonden de chipnummer niet meteen terug en ik vreesde dus dat het wel even zou duren vooraleer ze zijn baasjes zouden gevonden hebben.
Gisteren avond komt mijn vriend thuis en die zei dat hij een bruine hond met lang haar had zien lopen hier in straat. Wonen de eigenaars nu bij ons in straat en laten zij hun hond gewoon loslopen of ontsnapt hij steeds of is hij aan de politie ontsnapt... I don't know... Hij is in ieder geval terug...
Deze morgen laat ik met een slaapkop mijn honden buiten, ga de prut uit men ogen spoelen enz, en doe na een kwartier de deur open om de honden binnen te laten. Nu ben ik nie de meest alerte 's morgens, en ik ben nog een beetje ziek, maar ik vond toch dat er iets niet klopte. Wacht, nog es tellen, 1, 2, 3...  :shock: Ik heb toch maar twee honden??? Ik wrijf nog eens in mijn ogen en jawel, daar stond meneer de DSL al kwispelend naar mij te kijken, waarop hij zijn weg verder zette door het huis, alsof hij hier altijd gewoond heeft. Ik volg mijn trio nog met verbazing naar de living en zie die DSL gezellig zijn poot opheffen tegen mijn tafelpoot. Nou ja, leuk hoor met twee intacte reuen in huis...

Soit, die hond blijft ons dus achtervolgen, wat ik op zich niet zo erg vind, maar ik heb wel vast mogen stellen dat hij mijn omheining op een aantal plaatsen verwrongen heeft met eronder door te kruipen.
Zou ik de eigenaar hier in principe om een schadevergoeding mogen vragen?
Stel nu dat hij andere dingen zou kapot gedaan hebben/doen?
Of stel nu dat hij was beginnen vechten met mijn honden en hier de DA voor moest inspringen?
Of omgekeerd: stel nu dat mijn honden niet zo'n doetjes waren en die DSL hadden aangevallen. Kan die eigenaar mijn honden/mij hier voor aansprakelijk stellen?
Flynn en Koda vinden de bezoekjes van meneer DSL best leuk, en ik heb er op zich niks op tegen dat hij komt spelen, maar ik hou niet van honden die zomaar rondstruinen en ongevraagd in mijn tuin en huis komen (hij mag op zen minst eerst eens bellen om te vragen of hij mag komen spelen  :hmpf:)
Morgen nog maar eens naar de politie bellen om te vragen hoe het zit want...

The Australian Shepherd - Not just a breed, but a lifestyle

Offline dani

• warme hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
Re: Rondzwervende hond die schade aanricht: wie verantwoordelijk
« Reactie #1 Gepost op: februari 15, 2010, 03:11:17 »
 :denk:  een eigenaar blijft altijd verantwoordelijk voor zijn honden of ze nu gaan .
lopen, inbreken :yes:bij pas wakkere burgers ( hij heeft toch niks gestolen??? fouilleert hem maar als hij terug buiten gaat !
gezien je een omheining hebt wordt er verondersteld dat je al het mogelijke doet om indringers buiten te houden.
het zijn de eigenaars die moeten beletten dat de hond niet kan uitbreken. gebeurt dit dikwijls?
misschien is dit wel een 'brave' maar stel je eens voor dat die onder een fiets loopt of onder een auto en dan nie zichzelf verwondt maar ook anderen : met natuurlijk ook de materiële schade?
Je kan natuurlijk aan de eigenaars vragen om de schade aan je omheining te vergoeden. ze hoeven dit alleen maar aan te geven aan hun familiale verzekering. normaal mag dit geen probleem zijn of het zou moeten zijn dat zij er problemen over maken :roll: dan kan je verdere stappen zetten en jouw fam verzekering aanspreken.
maak alvast fotos van de omheining en verdere schade.
normaal zal jouw fam verzek de verzekering van de eigenaars contacteren om het te regelen.
Willen ze niet dan moet er een pv opgemaakt worden ( dit kan ten allen tijde dus daar staat geen dringendheid tegenover )zodat je een advocaat in de arm kan nemen ( op kosten van jouw verzek ) en met het pv nummer neemt die gerechtelijke stappen. Zo ongeveer gaat de procedure ( voor katten geldt de aansprakelijkheid van de eigenaars niet , wel voor paarden : kijk maar naar de veroordeling van de eigenaar van dat ongeluk verleden jaar : losgebroken paard op autosnelweg met ongeval tgv vuurwerk ).
Wel kan je erop wijzen bij de eigenaars dat indien de hond dikwijls losloopt dat dit nie kan.
Hebben ze er geen oren naar kan je eens met je wijkagent gaan praten. wat het is en blijft gevaarlijk en voor de hond zelf ook. :wave:
Mijn hond, die hond van mij, die halve mens,
die mij tot anderhalve maakt!

Offline lunatic

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 75 HV-Punten
« Reactie #2 Gepost op: februari 15, 2010, 07:49:02 »
Waarschijnlijk niet hoor, maar 't is deze toch niet: http://www.binnenbeest.be/home/index.php?nav=vg&adID=10693

Offline dookia

• *
  • 12 HV-Punten
    • Some kind of Magic's Elixir
« Reactie #3 Gepost op: februari 15, 2010, 08:16:32 »
De eigenaar is volledig verantwoordelijk voor die hond. Je moet gewoon klacht indienen bij de politie en zeggen dat je eist dat de schade vergoed wordt door de eigenaar van de hond
Money can buy a dog, but only love will wag its tail!

Offline Fieke

• warme hondenvriend
  • *
  • 53 HV-Punten
« Reactie #4 Gepost op: februari 15, 2010, 18:13:08 »
Natuurlijk is de eigenaar verantwoordelijk voor eventuele schade maar hoe ga je bewijzen dat het die zwerver was die tegen de tafelpoot plaste ? Verzekeringsmaatsch appijen kunnen daar moeilijk over doen , denk ik.

Offline dani

• warme hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #5 Gepost op: februari 15, 2010, 18:22:06 »
 :denk:'k zou denken : neem een DNA staaltje van de pisser. :lol: :wave:

Offline Fieke

• warme hondenvriend
  • *
  • 53 HV-Punten
« Reactie #6 Gepost op: februari 15, 2010, 18:45:19 »
DNA -onderzoek zal inderdaad uitsluitsel geven maar wie gaat DAT betalen.... :denk.

Offline Gizmogirl

• hondenvriend pro
  • *
  • 960 HV-Punten
« Reactie #7 Gepost op: februari 16, 2010, 01:37:42 »
LOL, dat tegen de tafelpoot pissen is gewoon lastig omdat mijn reuen dat ook ruiken, eender wat je ook gebruikt van poetsmiddel. Maar ik heb het gewoon opgekuist en gedaan, daar moet ik geen schadevergoeding voer hebben. Het enige dat ik graag (minimaal) vergoed zou zien is mijn omheining die op sommige plaatsen helemaal krom gewrongen is. Ik kan ook niet bewijzen dat dat van die hond is trouwens...
Die heidewachtel is het niet. De hond waarover ik het heb is helemaal bruin en groter. Vandaag heb ik hem niet meer gezien, wat me wel doet nadenken...

Offline dani

• warme hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #8 Gepost op: februari 16, 2010, 10:54:48 »
te hopen dat alles goed is met die hond :pray:hij zal toch nie ergens zijn ondergelopen? :wave:

Offline Gizmogirl

• hondenvriend pro
  • *
  • 960 HV-Punten
« Reactie #9 Gepost op: februari 16, 2010, 13:46:12 »
Nou, deze morgen weer bezoek gehad van meneer DSL.
Koda was erg blij hem te zien en besloot zelf maar onder de draad (die meneer DSL dus verwrongen heeft) te kruipen om hem te gaan begroeten.
Ik stond als mama de afwas te doen in de keuken en heb mijn spijbelend kind meteen terug geroepen, waarop meneer DSL besloot om zich bij de groep te voegen; onder de draad door natuurlijk.
Nu, allemaal fijn en wel maar baasje moest wel gaan werken dus roept hondjes binnen. En jawel hoor, ik had weer een derde hond, die ik ook niet zomaar buiten kreeg. Meneer DSL vindt het bij ons blijkbaar gezellig maar ja...
Ok, uiteindelijk toch kunnen vertrekken naar het werk maar ik heb toch net maar naar de politie gebeld en gevraagd of ze mij wilden zeggen van wie die hond was.
Ik heb nu een huisnummer (is bij ons in de straat) en van zodra meneer DSL nog eens komt spelen ga ik hem toch zelf eens terugbrengen en eens horen bij de baasjes hoe dat nu zit...

Offline Buster

• *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #10 Gepost op: februari 17, 2010, 09:56:02 »
Is er echt niemand uit de buurt die die hond al eens gezien heeft ?  :weetniet:

Offline Gizmogirl

• hondenvriend pro
  • *
  • 960 HV-Punten
« Reactie #11 Gepost op: februari 17, 2010, 15:47:01 »
Gisteren op het werk de politie gebeld en gevraagd van wie die hond nu eigenlijk is. Blijkbaar woont hij amper 300 m verder...
Soit, ik ben na het werk tot daar gereden om die mensen te "confronteren" met het probleem. Voor hetzelfde geld weten zij amper van iets hé...
Eerst deed zoonlief open en de jeugd van tegenwoordig kan niet meer praten dus ja, veel slimmer werd ik daar ook niet van... Gelukkig kwam moeder aan de deur en zij was echt super vriendelijk. Zij wonen daar blijkbaar al 13 jaar, hebben 3 honden, en Guusje (dat is meneer DSL zijn naam) heeft nu ontdekt dat hij over de omheining kan springen.
Guusje is de hond van de zoon (ik schat hem 13-14 jaar) blijkbaar, en toen ik tegen de zoon zei van "tja, ervoor zorgen dat hij moe en voldaan is hé. Veel gaan wandelen en fietsen bv." was zijn antwoord: "jamaar dat doe ik hoor"
Vreemd, ik ga elke dag wandelen met mijn honden en ik ben hem nog nooit tegen gekomen hoor. Ik kom zelfs regelmatig voorbij hun huis gewandeld en inderdaad: veel klank, geen beeld...
Soit ja, meer kon ik niet zeggen of doen. Ik had de telefoonnummer van de jongen gekregen voor als Guusje nog eens langs zou komen...
Lang heb ik hierop niet moeten wachten: rond 20.30 u kwam Guusje weer langs.
Ik belde dus naar zijn baasje, die twee keer gewoon niet opnam en volgens mij de GSM afduwde. Daarna maar een bericht gestuurd, maar na een half uur nog altijd geen reactie. Ik deed dus maar mijn jas en schoenen aan om hem zelf terug te brengen. Net op die moment wordt er op de deur geklopt en ja hoor, daar is Guusje zijn baasje.
Ik laat Guusje binnen, baasje zei amper iets tegen hem en deed gewoon zijn dikke, vieze slipketting om. Ik laat hen buiten en kreeg zelfs geen dank u ofzo...
Echt triest vind ik dit... Zo'n fijne hond, die gewoon te weinig beweging, stimulatie en aandacht krijgt... zucht  :roll:

Offline loesje

• *
  • 3042 HV-Punten
  • Bailey, een droom dat werkelijkheid werd.Miss You!
« Reactie #12 Gepost op: februari 17, 2010, 15:51:20 »
Dat is echt wel geen leuke situatie.
Heb je iets gezegd over je afsluiting? Wat was de reactie daarop?

-- Do not make the mistake of treating your dogs like humans or they will treat you like dogs.--

Offline Gizmogirl

• hondenvriend pro
  • *
  • 960 HV-Punten
« Reactie #13 Gepost op: februari 17, 2010, 15:53:42 »
Ja, ik heb het vermeld maar ik heb natuurlijk te weinig "ballen" aan mijn lijf om hier echt op door te drammen.
Men vriend gaat dit weekend eens kijken of hij het zo gemaakt kan krijgen en als dat niet zo is en Guusje komt nog eens langs, dan breng ik hem persoonlijk terug en ga verder over de omheining.
Ik vind het erg voor de mama, want zij heeft duidelijk een goed hart, maar die zoon zou gewoon wat meer bezig moeten zijn met zijn hond...

Offline NiQi

• *
  • 1118 HV-Punten
  • When nothing goes right ... go left.
« Reactie #14 Gepost op: februari 17, 2010, 16:03:07 »
Maar je kan een kleine van 13 à 14 jaar toch niet laten opdraaien voor een hond? Ik wil daar niet mee zeggen dat jullie dan maar alles zo moeten laten maar ik zou dan voor die ouders precies wat minder compassie hebben. :shifty:

IK BEN GOED OPGEVOED ...
Geen idee wat er daarna gebeurd is ...

Offline loesje

• *
  • 3042 HV-Punten
  • Bailey, een droom dat werkelijkheid werd.Miss You!
« Reactie #15 Gepost op: februari 17, 2010, 16:11:20 »
Ja, ik heb het vermeld maar ik heb natuurlijk te weinig "ballen" aan mijn lijf om hier echt op door te drammen.
Men vriend gaat dit weekend eens kijken of hij het zo gemaakt kan krijgen en als dat niet zo is en Guusje komt nog eens langs, dan breng ik hem persoonlijk terug en ga verder over de omheining.
Ik vind het erg voor de mama, want zij heeft duidelijk een goed hart, maar die zoon zou gewoon wat meer bezig moeten zijn met zijn hond...
ja ik zou dat ook niet simpel vinden ze  :wink: Maar als het door hen stukgemaakt wordt is het ergens niet meer dan logisch hé. Jammer dat ze er zelf niet over doorgingen. Ze moeten dat toch gehoord hebben...

-- Do not make the mistake of treating your dogs like humans or they will treat you like dogs.--

Offline dogfreakje

• *
  • 0 HV-Punten
    • Valéas de hulphond
« Reactie #16 Gepost op: februari 17, 2010, 16:15:14 »
Is Guusje een leuke hond? :shifty: ik zou het probleem oplossen door hem gewoon af en toe mee te nemen op wandeling... :shifty: lekker leuk vriendjes erbij :shifty:

Offline Gizmogirl

• hondenvriend pro
  • *
  • 960 HV-Punten
« Reactie #17 Gepost op: februari 17, 2010, 16:27:25 »
@ Loesje: ja, ik denk dat ze een beetje selectief doof zijn...
@ dogfreakje: Guusje is een hele leuke hond, en ik was dit ook aan het overwegen. Toen ik hem gisteren avond wou terugbrengen dacht ik dit te doen met mijn twee rakkers erbij om te zien hoe dit ging. Als het nog een paar keer voorvalt dat Guusje bij ons komt ga ik dit wel verder overwegen, maar ergens ben ik er principieel tegen.
Die jongen moet gewoon met zijn lu*e reet van de bank komen en verantwoordelijkhei d opnemen voor zijn hond... Hun huis staat trouwens te koop, dus heel lang zal Guusje niet meer bij ons komen. Ik ga hem al missen denk ik, lol

Offline NiQi

• *
  • 1118 HV-Punten
  • When nothing goes right ... go left.
« Reactie #18 Gepost op: februari 17, 2010, 16:30:25 »
Die jongen moet gewoon met zijn lu*e reet van de bank komen en verantwoordelijkhei d opnemen voor zijn hond... Hun huis staat trouwens te koop, dus heel lang zal Guusje niet meer bij ons komen. Ik ga hem al missen denk ik, lol

Maar die verantwoordelijkhei d ligt toch bij die ouders en niet bij die jongen, hoe lui die al dan niet mag zijn ... :weetniet:

IK BEN GOED OPGEVOED ...
Geen idee wat er daarna gebeurd is ...

Offline dani

• warme hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #19 Gepost op: februari 17, 2010, 17:47:36 »
 :denk:ik heb er een raar gevoel over als je zegt dat hun huis te koop staat. willen ze zo misschien eerst van arm guustje afraken door hem gewoon los te laten lopen? :pray:arme jongen ( de hond hè)

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal