collapse

Auteur Topic: Raskeuze gezelschaps-/huis-/gezinshond  (gelezen 1668 keer)

1 lid en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pepperke

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • Geslacht: Vrouw
Re: Raskeuze gezelschaps-/huis-/gezinshond
« Reactie #20 Gepost op: juli 08, 2019, 18:34:01 »
Een border terriŽr is volgens mij ook een leuk hondje dat niet te groot/zwaar is, wel rustig kan zijn, maar ook actief wanneer nodig. Of een parson russell terrier (ruwharig). Alleen weet ik niet hoe het zit met allergieŽn.

Een vlinderhondje zit in dezelfde klasse als een cavalier, kan ook actief zijn en is misschien wat gezonder? Is wel kleiner dan een cavalier

Offline Linda G.

• *
« Reactie #21 Gepost op: juli 08, 2019, 18:59:56 »
Ik zie ook wel iets in een ruwharige podenco. Een grote hond met licht gewicht. Speels buiten mar rustig in huis.

Offline kwidoer

• begonnen hondenvriend
  • *
« Reactie #22 Gepost op: juli 08, 2019, 19:06:57 »
En waarom toch geen poedel ? Leuke gezelschaphondjes en toch zeer actief en speels . En qua allergie ben je zeker echt safe.  Laat je toch niet misleiden omdat velen ze zo nodig ď truttig ď laten knippen . Gewoon om de zoveel weken overal gelijk laten scheren .
Je kan kiezen voor de dwerg of middenslag . Zelfs zonder opvoeding trekt geen enkele dwerg ( + / - 5 kg ) iemand er onderuit  :wink:
Ik zou zeggen maak eens kennis met poedels en je gaat versteld staan hoe leuk ze zijn .

Offline Sedde

• *
« Reactie #23 Gepost op: juli 08, 2019, 19:25:27 »
Op zich denk ik dat een cavalier wel een tof hondje kan zijn voor jullie. Mijn bazen hebben een cavalier en dat is een actief energiek, maar uitermate lief en zacht, hondje dat ook best mee zou willen gaan lopen volgens mij.

Een markiesje of kooikerhondje is misschien ook nog iets?

Offline Nigra

• Global-Moderator
  • *
  • di Amici Eterna...
    • lagotto romagnolo
« Reactie #24 Gepost op: juli 08, 2019, 20:04:41 »
Gezien de cpap en astma zou ik voor de poedel gaan, ze vergen wel vachtonderhoud en uiteraard ook de nodige activiteit maar het zijn echt leuke hondjes...

Offline Larshann

• begonnen hondenvriend
  • *
« Reactie #25 Gepost op: juli 08, 2019, 23:28:33 »
Ik zou ook denken aan een poedeltje, een border terrier of een kleine schnauzer..
ik ken verschillende honden van deze rassen en die zouden allemaal wel passen in jullie situatie..

De weimaraners en viszla's die ik ken absoluut niet  :shock:

Offline RustlingRose

• *
« Reactie #26 Gepost op: juli 09, 2019, 08:53:39 »
Qua ras is onze middenslag keeshond (6kg) eigenlijk de perfecte hond voor jullie. Daar kan je in het weekend mee gaan joggen en de rest van de week is die tevreden met een (korte) wandeling, zelfs niet dagelijks als ze in de tuin kan waken. Maar het grote no-no is de vacht natuurlijk...

Een middenslag poedel lijkt me nog het best in jullie situatie te passen, zoals Kwidoor hier al aanhaalde.

Offline Happy

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #27 Gepost op: juli 09, 2019, 09:42:55 »
En waarom toch geen poedel ? Leuke gezelschaphondjes en toch zeer actief en speels . En qua allergie ben je zeker echt safe.  Laat je toch niet misleiden omdat velen ze zo nodig ď truttig ď laten knippen . Gewoon om de zoveel weken overal gelijk laten scheren .
Je kan kiezen voor de dwerg of middenslag . Zelfs zonder opvoeding trekt geen enkele dwerg ( + / - 5 kg ) iemand er onderuit  :wink:
Ik zou zeggen maak eens kennis met poedels en je gaat versteld staan hoe leuk ze zijn .

Sluit ik mij helemŠŠl  bij aan  :yes:

Dat zijn echt hondjes met een fijn speels lief karakter .

Ik zou nooit een CK of iets uit die vachtgroep in huis willen , mss trap ik enkele hvers nu op hun tenen maar dat is een vachtgroep die hťťl snel "naar hond " ruikt , zeker bij vochtig of nat weer  :shifty:

Offline MaXX99

• startende hondenvriend
  • *
  • Geslacht: Man
« Reactie #28 Gepost op: juli 09, 2019, 09:56:02 »
Ik ben eerlijk gezegd overweldigd over de respons op mijn topic! Ik ben zeer aangenaam verrast door de respons en de goede tips die naar voor komen.

Ik heb ook al enkele rassen die naar voor werden geschoven door mister Google gehaald op zoek naar de hypoallergene kenmerken. Algemeen gesteld zijn zowat alle ruw-/draadharige rassen hypoallergeen evenals rassen die niet in de rui komen.

De poedel hadden we vreemd genoeg nooit overwogen (wel een doodle), maar zou inderdaad nog een leuke aanwinst kunnen zijn.

Qua karakter zijn terriers meestal wat onafhankelijker, zeer energiek en robuuster, maar het zijn meestal ook ontsnappingskoninge n met een zeer sterk jachtinstinct. Daar gaan we dan wel rekeing mee moeten houden. Maar inderdaad al enkele leuke voorstellen voorbij gekomen (Airdale/Welsch, Fox).

In de podenco moeten we ons nog wat verdiepen, het ras was me eerlijk gezegd onbekend.

De schnauzer is inderdaad ook nog een hele leuke. Meer werkhond dan terrier dus waarschijnlijk iets huiselijker. Die houden we ook in de gaten.

Offline Artan

• *
« Reactie #29 Gepost op: juli 10, 2019, 08:40:03 »
Ik begrijp eerder uit de tekst dat er in het weekend gesport gaat worden met de hond en door de week dat mevrouw zich zal beperken tot spelletjes in de tuin.
Niet dat de hond vijf dagen in zijn eentje in de tuin wordt opgesloten.
Dan zie ik echt geen probleem.
Ook ik een tuin kan een hond zijn energie kwijt. Zeker als hij daar niet alleen zit.

Voor een staande hond is dat wel degelijk een probleem.
Met een tuin en/of spelletjes in de tuin (vermoedelijk balletjes gooien) maak je een staande hond echt niet gelukkig of voldaan... integendeel, veelal eerder nog hyperactiever en opgefokt.

Ik ga 200% akkoord met Steve wat betreft staande honden, zťker ook dat stuk over de Weimaraner. Deze worden tť vaak onderschat, en zijn alles behalve beginnershonden.

Ik zou in jullie situatie ook voor de Cavalier King Charles SpaniŽl of een Dwerg/middenslag poedel gaan. Eerder de poedel zelfs, onderschat het verschil niet tussen op bezoek gaan bij vrienden, en zelf een hond fulltime in huis hebben met zware allergieŽn en astma.

Offline barbera

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • groeten Barbera
« Reactie #30 Gepost op: juli 10, 2019, 09:08:56 »
Ik ben eerlijk gezegd overweldigd over de respons op mijn topic! Ik ben zeer aangenaam verrast door de respons en de goede tips die naar voor komen.

Ik heb ook al enkele rassen die naar voor werden geschoven door mister Google gehaald op zoek naar de hypoallergene kenmerken. Algemeen gesteld zijn zowat alle ruw-/draadharige rassen hypoallergeen evenals rassen die niet in de rui komen.

De poedel hadden we vreemd genoeg nooit overwogen (wel een doodle), maar zou inderdaad nog een leuke aanwinst kunnen zijn.

Qua karakter zijn terriers meestal wat onafhankelijker, zeer energiek en robuuster, maar het zijn meestal ook ontsnappingskoninge n met een zeer sterk jachtinstinct. Daar gaan we dan wel rekeing mee moeten houden. Maar inderdaad al enkele leuke voorstellen voorbij gekomen (Airdale/Welsch, Fox).

In de podenco moeten we ons nog wat verdiepen, het ras was me eerlijk gezegd onbekend.

De schnauzer is inderdaad ook nog een hele leuke. Meer werkhond dan terrier dus waarschijnlijk iets huiselijker. Die houden we ook in de gaten.

Als je geen jachtinstinct wil zou ik zeker niet gaan voor een podenco. Kunnen over het algemeen niet los wegens hoge jachtlust.

Offline Nigra

• Global-Moderator
  • *
  • di Amici Eterna...
    • lagotto romagnolo
« Reactie #31 Gepost op: juli 10, 2019, 09:34:20 »
Ik zou in de gegeven situatie ook niet voor een echt werkhonden of jachthonden type gaan...het moet ook voor de echtgenote nog leuk zijn...als ik kijk naar mijn eigen hypoallergene ras met gigantische aaibaarheidsfactor zou dat in veel gevallen ook geen goede match zijn...
Het is een moeilijke oefening maar top dat ts zich daarover informeert...maar het is niet omdat een ras tot de gezelschap honden behoort dat ze geen beweging/uitdaging nodig hebben...
Nog een tip, als je raskeuze vastligt en je bezoekt goede fokkers wees dan eerlijk en open over de situatie zodat de juiste match kan gevonden worden...

Offline Ilse23

• warme hondenvriend
  • *
« Reactie #32 Gepost op: juli 10, 2019, 13:50:31 »
De organisatie waar ik naar verwees in UK is: https://www.wkd-uk.com/

Nu, misschien is een afgekeurde hulphond voor jullie wel een optie (mocht qua vacht lukken). Die is dan al rustiger qua karakter en deels opgevoed. Misschien eens jullie licht opsteken bij alle organisaties in BelgiŽ en Hulphond Nederland...

Voor zij die niet geloven dat een type staande hond ook als hulphond kan fungeren, zoek volgende maar eens op: Hulphond Fire, dalmatiŽr.
En er zijn er nog die worden opgeleid...

Offline Stessel

• *
    • denoestewerkers
« Reactie #33 Gepost op: juli 10, 2019, 14:13:39 »
Ik weet niet of een whippet geschikt is qua vacht maar is een niet te zwaar hondje dat zeker mee kan met de kinderen om te lopen maar staan ook gekend om rustig te zijn in huis. En als die eens kunnen sprinten in een grote tuin zijn die ook al heel tevreden.

Offline schnauzerfan

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #34 Gepost op: juli 11, 2019, 14:22:34 »
Moest je voor een schnauzer opteren, dan woont in Ieper een hele goede fokker van middenslagen en dwergen, beiden peper/zout, met super gezondheid en karakter.
Ik heb beide variŽteiten, jammergenoeg niet van deze fokker, maar voor mij zijn het superhonden. De dwerg is wel veel en veel handiger en makkelijker dan de middenslag, en zou ik voor jullie de betere keuze vinden. Kan meerennen en sporten, wandelt heel graag, maar kan zich ook in de tuin bezig houden mits je dan eens een balspelletje ofzo speelt. Qua opvoeding was een fluitje van een cent, kan je niet omver trekken, komt lekker op schoot zitten, trouw aan het eigen gezin, aanhankelijk......  De middenslag heeft echt wel veel uitdaging nodig, is niet tevreden als hij er niet dagelijks op uit kan trekken, opvoeding heeft veel inzet gevergd, en zelfs nu na 10j is hij nog geen doetje  :vuistje:
Voor dwergen zijn er meerdere goede fokkers te vinden. Moest je hiervoor gaan, dan mag je me gerust contacteren  :thumbs:

Offline MaXX99

• startende hondenvriend
  • *
  • Geslacht: Man
« Reactie #35 Gepost op: juli 11, 2019, 21:20:53 »
Moest je voor een schnauzer opteren, dan woont in Ieper een hele goede fokker van middenslagen en dwergen, beiden peper/zout, met super gezondheid en karakter.
Ik heb beide variŽteiten, jammergenoeg niet van deze fokker, maar voor mij zijn het superhonden. De dwerg is wel veel en veel handiger en makkelijker dan de middenslag, en zou ik voor jullie de betere keuze vinden. Kan meerennen en sporten, wandelt heel graag, maar kan zich ook in de tuin bezig houden mits je dan eens een balspelletje ofzo speelt. Qua opvoeding was een fluitje van een cent, kan je niet omver trekken, komt lekker op schoot zitten, trouw aan het eigen gezin, aanhankelijk......  De middenslag heeft echt wel veel uitdaging nodig, is niet tevreden als hij er niet dagelijks op uit kan trekken, opvoeding heeft veel inzet gevergd, en zelfs nu na 10j is hij nog geen doetje  :vuistje:
Voor dwergen zijn er meerdere goede fokkers te vinden. Moest je hiervoor gaan, dan mag je me gerust contacteren  :thumbs:

Hoe meer ik me inlees, hoe meer ik wel geneigd ben naar de schnauzer eerlijk gezegd. Het blijft wel een open discussie natuurlijk, maar vermits ik in augustus in de panne langs moet kan ik eventueel wel even een pauze in Ieper inplannen, dan testen we onmiddellijk de allergenen van het ras :) je mag me dus zeker de contactgegevens even in een pb zetten.

Hulphonden worden op 3 criteria afgekeurd: wil om te werken/leren, leeftijd, gezondheid. In BelgiŽ krijgen de afgekeurde een andere functie kwestie van geen kapitaal weg te gooien. Ik had er eens een webpagina over gevonden...

Offline barbera

• *
  • groeten Barbera
« Reactie #36 Gepost op: juli 12, 2019, 08:02:16 »
Ik weet niet of een whippet geschikt is qua vacht maar is een niet te zwaar hondje dat zeker mee kan met de kinderen om te lopen maar staan ook gekend om rustig te zijn in huis. En als die eens kunnen sprinten in een grote tuin zijn die ook al heel tevreden.

Goede tip. Italiaans windhondje ook leuk
Pinda is (waarschijnlijk) mix whippet: heerlijk rustig in huis. Wel wandel ik minimaal twee uur per dag. Maar ik heb geen grote tuin waar ze kan rennen

Offline barbera

• *
  • groeten Barbera
« Reactie #37 Gepost op: juli 12, 2019, 08:06:00 »
Goede tip. Italiaans windhondje ook leuk
Pinda is (waarschijnlijk) mix whippet: heerlijk rustig in huis. Wel wandel ik minimaal twee uur per dag. Maar ik heb geen grote tuin waar ze kan rennen

Wel verliest ze momenteel heel veel haar :shhh: En ze heeft al zo weinig vacht...

Offline muis 123

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 2 honden en 2 kids
« Reactie #38 Gepost op: juli 13, 2019, 12:13:47 »
Wat dacht je van een Bolognezer en een Maltezer,zijn kleine hondjes,zeer goed voor mensen met een allergie.Kunnen ook zeer sportief zijn en de vachtverzorging,dit valt wel mee,aangezien je vrouw elke dag thuis is kan ze dit wel leren,ik heb er zelf van elk eentje en als die 1 maal per jaar naar de kapper gaan is dit veel.Heb 2 tieners die ook zeer sportief zijn,maar de honden zijn altijd bij hun in de buurt als ze thuis zijn  :wink:
Trouwens een hond met lang haar,is makkelijker in de onderhoud dan een hond met kort ,afgeknipt of slechter nog afgeschoren haar,behalve een poedel dan  :mrgreen:
Als je meer info wil over deze rassen,ik ken wel een paar goede fokkers  :happywink:

Offline Gittje

• *
« Reactie #39 Gepost op: juli 13, 2019, 16:21:42 »
Gezien jullie specifieke situatie zou ik de vrouw des huizes de raskeuze laten bepalen. In de praktijk zal zij toch het meest tijd met het de hond doorbrengen.

Gezien de vereisten zou ik mij in eerste instantie focussen op de groep van "gezelschapshonden" en werk- of jachthonden buiten beschouwing laten.

De Cavalier King Charles of een dwerg- of middenslag poedel lijken mij ideaal. Een dwerg schnauzer vind ik ook leuk, maar heb wel een voorbehoud voor de middenslag schauzer. Daar kunnen stevige karakters tussen zitten en hun gewicht kan oplopen tot 20 kg.

Volg ons op instagram

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal