collapse

Auteur Topic: over communicatie met het baasje en karakter van een hond  (gelezen 312 keer)

Offline Neverever

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • Be nice or fuck off.
    • Quincy's Website
over communicatie met het baasje en karakter van een hond
« Gepost op: november 08, 2019, 07:01:33 »
Ik vraag me zo af, zit hier na te denken over het hondje van mijn ouders, Mila. Heel eerlijk, in vergelijking met mijn Quincy heeft Mila een heel vlak karakter, er zit niet zoveel persoonlijkheid in, das gewoon de waarheid. Ik zelf denk ergens dat het verschil zit in communicatie met het baasje. Ik heb Quincy altijd reactie gegeven als ze mij iets wou duidelijk maken, ik heb een heel alerte en levendige hond op dat vlak, waarbij er constant interactie is met mij, maar Mila kent hooguit zit en pootje en voor de rest wordt daar wel mee gecommuniceerd maar meer de standaardzaken: wil ze buiten voor een plasje, heeft ze dorst, wil ze eten, wil ze knuffel.
Mila is echt een schoothondje, die is de hele dag dicht bij de mensen en ligt graag op schoot.
Quincy is een hond die vanalles en nog wat aan je duidelijk maakt en waarmee je vlot kan communiceren, je dringt bijgevolg ook diep tot haar door en zij doet dat ook, ze komt heel dicht bij je met haar brains.
Ik weet niet goed hoe het uit te leggen eigenlijk.Maar nu komt het : nu vraag ik me af: zou zo een hondje als Mila , als ik haar in huis had genomen, meer zoals Quincy zijn geworden of zou dit gewoon the limit zijn en is het toch meer ook karaktergebonden?
Wie kleine hondjes heeft : hoe maak je daar een hondje met een grote persoonlijkheid van? Zit dat er ook in? Ja toch, dat kan toch niet anders?

Offline runa

• *
    • De Hansbeekse hoeve
Re: over communicatie met het baasje en karakter van een hond
« Reactie #1 Gepost op: november 08, 2019, 10:20:58 »
Ik denk dat het verschil niet ligt in de grootte van de hond maar inderdaad in hoe de hond opgevoed is en hoe je er mee omgaat.
Ik vind de hond van mijn pa ook 'vlak'. Ik vind het altijd moeilijk om uit te leggen want hij kan ook wel enthousiast zijn en spelen. Ik heb er gewoon niet echt een band mee en misschien is het ook die dieptegang die ik mis.
Hij werd ook heel anders opgevoed dan ik zou doen. Alfrol en dergelijke  :doh: Voor de rest ook alleen maar de basiscommando's. Mijn pa gaat er wel veel mee wandelen maar inderdaad, behalve de noodzakelijke noden en behoeften wordt er niet dieper gecommuniceerd.
Hij is een schotse collie, die zijn van nature ook wel wat stoďcijns maar denk dat het ook wel aan de omgang ligt. Er wordt geen diepere communicatie verwacht dus is die er ook niet  :weetniet:

Offline Jolien.

• begonnen hondenvriend
  • *
« Reactie #2 Gepost op: november 08, 2019, 10:39:58 »
Is dat ook niet gewoon omdat het jouw hond niet is en je er daardoor niet zo een band mee hebt?

Offline petitparis

• geavanceerde hondenvriend
  • *
« Reactie #3 Gepost op: november 08, 2019, 10:53:55 »
Denk dat dit deels opvoeding/omgang is en deels toch karakter van de hond in kwestie ongeacht de grootte en ras. Al zijn er natuurlijk wel rassen die vocaler zijn dan andere, maar toch...

Ik heb 2 dalmaten en een jack en ze hebben elk hun eigen koppigheid en volharding als het aankomt op iets duidelijk maken en vragen. Afhankelijk van wat ze willen duidelijk maken zijn ze makkelijk te negeren en weg te sturen of juist totaal niet. Ze kunnen alle 3 enorm uitbundig zijn tot op het punt dat ze met speeltjes en dekens moeten rondsleuren omdat ze weten dat mijn handen (of broek) "vasthouden" of springen om aandacht niet gewenst is.
Ook redenen om te vocaliseren en de manier waarop verschilt enorm en nochtans hebben ze nagenoeg dezelfde opvoeding, waarom nagenoeg? de jack was 1 jaar, de oudste dalmaat 5maand en de jongste 15weken toen ze bij mij kwamen. Qua commando's aanleren zijn ze ook allemaal verschillend (de jack kent alleen een zit, "beertje" en alle andere zaken buiten "hier" resulteert in een ruglig) en ik "vraag" alles op dezelfde manier bij alle 3. Alle 3 hebben ze hun eigen manier om te bedelen voor extra koekjes.
Dus in mijn opinie is "het niveau van communiceren" afhankelijk van het karakter van de hond zelf en de mate waarop jij als baas hiermee omgaat.

Offline Taygi

• warme hondenvriend
  • *
  • "Is this fish that I have, or chicken?"
« Reactie #4 Gepost op: november 08, 2019, 11:23:53 »
Ik heb niet genoeg ervaring met honden om hier een goeie mening over te hebben denk ik  :denk: maar ik zou Ghost op geen enkele manier 'vlak' noemen. Hij laat ons op veel manieren dingen weten, alhoewel wij die denk ik vaak niet goed snappen  :mrgreen: Ik communiceer ook wel veel met hem. Meer dan ik sommige mensen zie doen, enerzijds zijn er de typische commando's anderzijds zijn er ook zinnen/woorden die ik in bepaalde contexten probeer te gebruiken om te kunnen communiceren zonder dat het echt een commando is.

Weet niet goed of dit iets bijdraagt maar vind het in ieder geval wel interessant om te lezen

Offline Thellozorra

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #5 Gepost op: november 08, 2019, 12:24:28 »
Ik heb 3 karaktervolle honden en het zijn niet altijd kleine honden die een schoothondenhartje hebben hoor, van mijn 3 honden zou ik eerder mijn Réglisse (kruising Lab x BC) "vlak" noemen, hij is onderdanig en vertoont minder karakter dan mijn 2 anderen, al is hij niet de gemakkelijkste van de 3, ik vind hem dikwijls een "sukkel", hij schikt zich meestal in zijn lot. Ik heb alledrie mijn honden geadopteerd, Zorra als pup uit het dierenasiel, Sloeber op 11 maanden van een particulier (die hem graag gezien heeft, dat is duidelijk) en Réglisse op zijn 2 jaar van BordeLineCollie, ik denk toch dat een groot deel van het gedrag van de hond te maken heeft met hoe het baasje ermee omgaat, mijn honden zijn alledrie extrovert en zien er duidelijk gelukkig uit (ook Réglisse die soms erg zielig kan kijken en zich soms gedraagt als een geslagen hond, maar hij heeft een minder goede start gekend in zijn leven, zal er ook wel mee te maken hebben)

Offline poeseline

• *
« Reactie #6 Gepost op: november 08, 2019, 12:34:24 »
Ik denk dat er ook meer is dan alleen vocale communicatie en dat het feit of je dat begrijpt en of je hond dat gebruikt bij jou vooral veel afhangt van het baasje. Een paar Roran voorbeelden die vooral non-verbaal zeer communicatief is.

Hij heeft een hele tijd last gehad van een stijve spier in zijn poot die ik, als hij begon stijf te lopen, masseerde. Na een massage of 3 kwam hij die poot gewoon op mijn schoot leggen. Had ik toen niet de reactie gehad om daarop aan zijn spier te voelen en te merken dat zijn spier verkrampt zat en te masseren zou hij dat waarschijnlijk niet blijven doen zijn.

Ik heb hem nu zo ver gekregen dat hij in plaats van uit te vallen naar een hond waar hij schrik van heeft bij mij komt kruipen om bescherming te zoeken. Als je op je hond blijft roepen omdat hij uitvalt in plaats van hem te proberen geruststellen dan ga je dat ook niet krijgen denk ik.

Hij wil niet opgenomen worden als hij in zijn mand ligt (anders wel, t is lijk een klein kind en ook dat komt hij vragen) en dan is hij wel verbaal: hij gromt eens. Wel ja we doen dat nu niet meer dus hij weet ook dat hij zijn grenzen kan aangeven.

Offline barbera

• *
  • groeten Barbera
« Reactie #7 Gepost op: november 08, 2019, 13:04:09 »
Ik denk opvoeding en dus jouw handelen als baas.
Pinda is mijn tweede hond, ik miste in het begin echt dingen die ik van Jack ZOO leuk vond. Nu na twee jaar zie ik diezelfde dingen terug in Pinda, waarschijnlijk omdat het gedrag is dat ik wil zien en waar ik flink voor beloon.

In begin zag ze ons niet staan bij wandelen behalve als we gek deden en gingen rennen(asielhondje dat veel gemist heeft), nu is er aandacht voor ons, krijg ik regelmatig een neusje tegen mijn handen en zoekt ze veel oogcontact.

Een ander voorbeeld: teckel van schoonmama is bij haar een zielig geval (schoonmama vindt alles zielig :weetniet:) en gaat bij bezoek in de gang liggen.
Bij ons is het een superleuk hondje met heel ander gedrag dat graag bij ons wil zijn.

Offline barbera

• *
  • groeten Barbera
« Reactie #8 Gepost op: november 08, 2019, 13:05:56 »
Ik heb hem nu zo ver gekregen dat hij in plaats van uit te vallen naar een hond waar hij schrik van heeft bij mij komt kruipen om bescherming te zoeken. Als je op je hond blijft roepen omdat hij uitvalt in plaats van hem te proberen geruststellen dan ga je dat ook niet krijgen denk ik.

Bij Pinda ook. Ben van corrigeren bij uitvalgedrag gegaan naar aanleren wat ik wel wil. Op mij letten en dat belonen met snoepjes. Ze gaat zo vooruit en zij vindt(en ik ook) het veel leuker om nu honden tegen te komen en rustig te blijven.

Offline Neverever

• *
  • Be nice or fuck off.
    • Quincy's Website
« Reactie #9 Gepost op: november 08, 2019, 20:20:32 »

In begin zag ze ons niet staan bij wandelen behalve als we gek deden en gingen rennen(asielhondje dat veel gemist heeft), nu is er aandacht voor ons, krijg ik regelmatig een neusje tegen mijn handen en zoekt ze veel oogcontact.

Maar dat doet Mila ook gewoon: veel oogcontact maken, je aangapen met zo een blik van pak mij op schoot of knuffel mij of geef mij eten.
Misschien is Quincy op zich ook gewoon een heel expressieve hond, mijn Rika was zo ook niet, maar die had ik dan weer niet veel geleerd.

Jolien: ik heb ooit overwogen Mila in huis te nemen. Ik heb haar dus wel heel erg graag,  dat is mijne mini, maar het is gewoon anders dan Quincy hoe zij in elkaar steekt en reageert op mensen. Ze luistert op bepaalde vlakken zeer slecht, bedelt door eisend te blaffen als ze niks krijgt, zal nooit kunnen tegengehouden worden om te waken (veel beter dan Quincy ooit zou kunnen :lol: ) en als ze je niet moet dan zal niks haar overtuigen om haar gegrommel naar jou toe te staken. Als ze je niet moet , dan is de kans klein dat dat ooit anders gaat zijn.Maar je dringt daar moeilijker tot door om iets aan te leren, ze is niet zo luisterbereid zeg maar. Quincy staat in vergelijking met Mila bij wijze van spreke te wachten tot ze te horen krijgt wat ze moet doen voor je.

Volg ons op instagram

Eurodogshow Kortrijk: 56e Internationale Rashondenshow
De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal