collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Mijn hond beet een fietser  (gelezen 2753 keer)

Offline Laluna

• startende hondenvriend
  • *
  • 19 HV-Punten
Mijn hond beet een fietser
« Gepost op: september 21, 2013, 23:04:01 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Sorry als dit topic verkeerd staat alvast.

Vandaag het ergste meegemaakt wat een hondenbaasje zo ongeveer kan meemaken denk ik. Mijn herdershond, een super lieve droomhond voor ons, maar wel een goede waker, heeft vandaag een fietser gebeten. Situatie als volgt:

Na een uurtje met de frisbee gespeeld te hebben was ik aan het werk in mijn bureau, dat eigenlijk als een soort veranda grenst aan de tuin. Ik kan mijn hond constant in de gaten houden van daar uit. Hond lag te slapen dus ik ren even snel naar de wc. In die 2 minuten dat ik weg ben gaat de bel, vrouw toont haar stukgebeten vest en haar geschaafde arm.

Tussen mijn tuin en die van de buren loopt een zeer smal fietspad, misschien 1 meter breed, fietsers haperen eigenlijk altijd aan de omheining van ons of van de buren. Mijn hond heeft altijd de neiging blaffend mee te lopen langs de omheining, omdat ik er altijd bij ben als ze los loopt kan ik haar altijd terugfluiten. Nu was ik er dus even niet en heeft ze door de mazen van de omheining de fietser bij haar mouw getrokken met een schaafwonde tot gevolg. Ik ben meteen met die dame naar haar dokter gereden die er een pleister op heeft gedaan en een prik tegen hondsdolheid heeft gegeven. De schade van haar vest laat ze nog weten.

Ik voel mij zo ontzettend schuldig nu. Ik had de hond natuurlijk in haar kennel of in huis moeten doen als ik naar de wc moest :( Die dame heeft al een hekel aan honden dus ik vrees dat ze klacht zal indienen. De vraag is wat er dan met de hond zal gebeuren. Ik wéét dat ze van geen vreemden moet weten, daarom houden we ook een waakhond. Een gedragstest komt ze dan ook niet doorheen, als die er komt. Onze hond komt nooit onaangelijnd op straat, eigenlijk komt ze alleen in onze tuin en in een rustig bos voor een lange wandeling, aan de leiband wel te verstaan. Er komen 2m hoge houten tuinschermen zodat ze geen fietsers meer zal zien en er al zeker niet meer bij zal kunnen, deze waren trouwens eerder al besteld.

Ik heb mij online wat ingelezen en ja, mijn hond valt als ik dat zo zie onder de categorie agressieve hond omdat ze zomaar een passant heeft gebeten, maar ik denk wel dat menig waakhond gek zou worden als er dagelijks tientallen fietsers vlak langs een omheining passeren. Dat maakt het natuurlijk nog altijd niet de schuld van de fietser, maar ik hoop dat het toch ook geen reden is om onze hond in te slapen.

Wie kan mij wat info geven?

Offline AD1988

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 687 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Re: Mijn hond beet een fietser
« Reactie #1 Gepost op: september 21, 2013, 23:16:01 »
Ik kan je geen info geven, maar jeetje  :huggg: schrikken en helemaal niet leuk. Hoogstwaarschijnlij k probeert je hond natuurlijk het terrein te verdedigen, en als hij dan aan iemand kan (door de mazen van je draad) zal hij die persoon proberen pakken. Ik denk niet dat hij daar een uitzondering in is. Als er mensen langs de draad van bij mijn ouders komt zullen de honden daar ook de tuin verdedigen en ik denk als mensen dicht genoeg komen, ze ook zouden durven bijten.. Het zijn echt verdedigers  :shifty:

Je hoeft jezelf niet schuldig te voelen  :huggg: ik denk echt niet dat er nog nooit iets soortgelijk is gebeurd bij iemand anders. Het is een beetje dubbel natuurlijk, enerzijds is het een waakhond dus ze doet wel waarvoor ze dient, anderzijds kwam de persoon wel niet op het terrein (alhoewel ja, wat beschouwt zij als haar terrein?)

Moest dat met mij gebeuren (ik ben wel een hondenvriend natuurlijk) zou ik dat ook zeker niet leuk vinden, maar ik zou geen klacht indienen. Als het tot een klacht komt denk ik nu ook niet dat het tot inslapen zal komen, is dit de eerste keer? Als ik het zo lees is het een oppervlakkige wond? Kun je de vrouw niet nog eens persoonlijk aanspreken met nogmaals verontschuldigingen kun je het niet proberen regelen onder elkaar?  :weetniet:

De tuinpanelen zijn een héél goed idee, zodat je hond de passerende fietsers niet meer kan zien, en die kun je helaas niet uit de lucht toveren hé  :weetniet:

Offline Laluna

• startende hondenvriend
  • *
  • 19 HV-Punten
« Reactie #2 Gepost op: september 21, 2013, 23:35:30 »
Nee, die fietsers zijn inderdaad super irritant. Toen we dit huis kochten hadden we nog gevraagd of dat fietspad vaak werd gebruikt maar volgens de buurman passeerde er zelden tot nooit iemand. Zijn definitie van zelden tot nooit is blijkbaar niet dezelfde als bij ons.

Probleem is inderdaad dat onze hond denk ik geen onderscheid ziet tussen haar territorium (de tuin) en de fietsstrook 1m naast de tuin. Dit was overigens de eerste x dat ze beet, maar ik hoorde al vaak mensen gillen en vloeken als onze hond ze blaffend achterna loopt, dus bang zijn ze zeker wel (zou ik ook zijn). Een hond hoeft niet eens gebeten te hebben om als agressief gezien te worden denk ik. Hopelijk kunnen we het onderling regelen.

Offline Ilsey

• *
  • 1905 HV-Punten
  • Boogie Wonderland!
« Reactie #3 Gepost op: september 21, 2013, 23:50:36 »
Je hond is toch niet van jullie tuin gegaan? Ik ga ook niet tegen een omheining gaan staan als daar een hond achter zit hoor. Die vrouw is te dicht tegen jouw omheining gekomen, er echt tegen, anders zou je hond er niet bij kunnen... Jij kan evengoed een klacht indienen omdat ze jouw omheining beschadigd door er tegen te ratelen met haar fiets  :hmpf: ik zou mijn schamen moest ik schade terugvragen van mijn vest hoor, dat zou ik niet doen. Nuja als eigenaar van een hond die in het verleden mishandeld geweest is en dus ook niet van vreemden moet weten, kan ik mij daar beter in inleven natuurlijk. Maar dan nog, wat een beu mens :hmpf:
“Until one has loved an animal a part of one's soul remains unawakened.”

Offline Laluna

• startende hondenvriend
  • *
  • 19 HV-Punten
« Reactie #4 Gepost op: september 22, 2013, 00:18:05 »
Nee, de hond kan niet uit de tuin, alleen door de draad knappen dus vandaar die schermen om dat te vermijden.
Onze hond wordt af en toe flink uitgedaagd door kinderen die met een meetlat langs de omheining ratelen, dat triggert haar natuurlijk nog meer om achter fietsers te rennen. Op haar eigen terrein waakt ze en in haar ogen komen de fietsers inderdaad te dicht. Probleem is dat er voor de fietsers geen ruimte genoeg is om verder van de omheining te blijven. In het bos (als er al eens iemand passeert) nog nooit problemen gehad, ik heb mijn hond onder controle dus daar ligt het niet aan.

Die vrouw begon tegen haar dokter over het feit dat hier een schooltje in de buurt is en het wel een kind had kunnen zijn die gebeten werd, wat natuurlijk waar is. Anderzijds is het altijd van dat "het had eens een kind moeten zijn" zonder rekening te houden met het feit dat kinderen een hond maar al te graag pesten en uitdagen. Ik zal blij zijn als die schermen er staan, al zal ze nog altijd blaffen en ertegen springen en op die manier de fietsers irriteren. Belangrijkste is nu dat mijn hond niet wordt ingeslapen enkel en alleen omdat ze haar taak als waakhond vervult.

Offline Ilsey

• *
  • 1905 HV-Punten
  • Boogie Wonderland!
« Reactie #5 Gepost op: september 22, 2013, 00:25:22 »
Inderdaad, je zou eens moeten weten hoe vaak een hond die bijt er de reden toe had door een fout van de persoon/kind ipv fout van de hond. Jammer genoeg. Ik ga natuurlijk niet alle gevallen goedpraten ook niet... Maar tegen een hek van een waakhond ratelen, dat is gewoon geen goed idee, dus die kinderen met hun meetlatten mogen ferm op hun vingers getikt worden, voor hun eigen veiligheid.

De nieuwe schermen zullen alleszins beter zijn  :yes: misschien kan je ze trainen om er niet tegen op te springen en minder fel te blaffen (ze moet natuurlijk wel nog waken...)? Geen idee hoe je daar dan aan begint wel, zeker niet als de personen aan de andere kant uitdagen, pffft.

Offline EmKe

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 287 HV-Punten
« Reactie #6 Gepost op: september 22, 2013, 07:48:18 »
Ilsey er is een pad van 1 meter breed tussen 2 omheiningen naast de tuin, je kan daar dus niet anders dan heel dicht passeren, vooral per fiets. Die fietster heeft imo niets fout gedaan  :weetniet:

TS: Dat moet schrikken geweest zijn, ook voor jou! Gelukkig hebben jullie al platen besteld en is het probleem daarmee hoogstwaarschijnlij k opgelost.
Ik hoop dat er geen gevolgen zijn voor jullie hond maar door de voorzorgen die jullie genomen hebben denk ik het niet.

Offline Gittje

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 351 HV-Punten
« Reactie #7 Gepost op: september 22, 2013, 08:29:13 »
Ik heb mij online wat ingelezen en ja, mijn hond valt als ik dat zo zie onder de categorie agressieve hond omdat ze zomaar een passant heeft gebeten...
Tja, dan vallen daar veel honden onder :denk:

Er wordt in onze maatschappij héél veel gevraagd van honden, waarbij je je de vraag stelt in hoever dit nog realistisch is.

Hopelijk komt die aangepaste omheining er vlug zodat dergelijk incident zich niet meer kan voordoen.

Het is natuurlijk vervelend, voor beide partijen overigens, maar als ieder een beetje water bij de wijn doet, zou de zaak zonder officiële klacht moeten kunnen afgehandeld worden.

Offline elliot

• *
  • 949 HV-Punten
« Reactie #8 Gepost op: september 22, 2013, 08:30:13 »
Ik vind het erg voor je dat dit gebeurd is, maar ben helemaal niet akkoord met sommige commentaren dat die vrouw een ambetant mens is. Een hond hoort niet aan voorbijgangers te zitten door de omheining, of ze nu dicht of ver passeren, praten of niet, kind of volwassenen zijn... en of hij waakhond is of niet.

Als ik jou was zou ik zo snel mogelijk panelen zetten. Als er een klacht volgt kan je al aantonen dat er al maatregelen genomen zijn en dat zal hopelijk helpen.

Goya (MH) is ook zo razend op voorbijgangers op het wandelpad naast haar ren. Wij hebben 1 m voor de bekaertdraad een electrisch draadje gezet op hond- hoogte, zodat ze niet aan de bekaert kan en er geen ongelukken kunnen kunnen gebeuren.
NO OUTFIT IS COMPLETE WITHOUT A FEW DOG HAIRS

Online sepke

• *
  • 722 HV-Punten
« Reactie #9 Gepost op: september 22, 2013, 08:33:00 »
Ben het eens met Elliot. Als je hond dit doet en hij kan effectief aan de mensen daar, dan hoor jij als eigenaar te zorgen dat de 'mazen' dicht zijn.  :weetniet:

Zou dit dus ook zo snel mogelijk in orde maken, zodat je dit bij een klacht reeds kan aantonen.

Offline fleureke

• *
  • 999 HV-Punten
  • Don't mind the dog, beware of the owner
« Reactie #10 Gepost op: september 22, 2013, 08:41:00 »
als het maar 1 meter breed is, is het dan wel de bedoeling dat ze daar zomaar langsfietsen?  (gewoon een bedenking e... wij hebben hier in het dorp ook zo'n wegje, tussen twee tuinen, en je kan daar door... maar als je daar door fietst, is de kans wel groot da je langs 1 kant in de omheining blijft hangen, of langs de nadere kant een tak in je gezicht krijgt, daar staat een rij van die snelgroeiers)...

die houten omheining hebben wij ook gedaan... wonen op een hoek, waar ze speciaal langskwamen met fietsen, jengelende kinderen, andere honden...
ze hadden er hier een sport van gemaakt om stenen naar de honden te gooien, met takjes door de (draad) omheining te steken...
eentje was zo slim om mij te komen zeggen dat mijn labrador haar kind had gebeten... mijn hond moest maar kunnen verdragen dat zo'n steentje haar raakt, en het moet kunnen dat het kind dan nog de hond kan strelen... ze kon van mij kiezen: of ze vertrok voor ik boos werd, of ik diende klacht in tegen haar.. we hebben hen niet meer gehoord...
sinds de houden omheining van 2m20 hebben we geen last meer van debielen (behalve een vrouw die hysterisch wordt als ik met mijn pitbull ga wandelen, ma soit, die is gewoon geflipt)...

laat u ni doen e, vraag eventueel juridisch advies, en laat u ni imponeren

mijn hart bloedt als ik dit lees..

4ever... HERA...Please be our guardian angel...

Offline Ilsey

• *
  • 1905 HV-Punten
  • Boogie Wonderland!
« Reactie #11 Gepost op: september 22, 2013, 08:59:09 »
als het maar 1 meter breed is, is het dan wel de bedoeling dat ze daar zomaar langsfietsen?  (gewoon een bedenking e... wij hebben hier in het dorp ook zo'n wegje, tussen twee tuinen, en je kan daar door... maar als je daar door fietst, is de kans wel groot da je langs 1 kant in de omheining blijft hangen, of langs de nadere kant een tak in je gezicht krijgt, daar staat een rij van die snelgroeiers)...

die houten omheining hebben wij ook gedaan... wonen op een hoek, waar ze speciaal langskwamen met fietsen, jengelende kinderen, andere honden...
ze hadden er hier een sport van gemaakt om stenen naar de honden te gooien, met takjes door de (draad) omheining te steken...
eentje was zo slim om mij te komen zeggen dat mijn labrador haar kind had gebeten... mijn hond moest maar kunnen verdragen dat zo'n steentje haar raakt, en het moet kunnen dat het kind dan nog de hond kan strelen... ze kon van mij kiezen: of ze vertrok voor ik boos werd, of ik diende klacht in tegen haar.. we hebben hen niet meer gehoord...
sinds de houden omheining van 2m20 hebben we geen last meer van debielen (behalve een vrouw die hysterisch wordt als ik met mijn pitbull ga wandelen, ma soit, die is gewoon geflipt)...

laat u ni doen e, vraag eventueel juridisch advies, en laat u ni imponeren

mijn hart bloedt als ik dit lees..

Dat bedoel ik ook, die vrouw is duidelijk niet hondminded als je dat leest in de uitleg... als je tegen een hek ratelt... Het is gewoon niet de eerste keer dat ik hoor dat mensen honden achter een draad uitdagen, dus vind ik een klacht waardoor de hond mss ook nog ingeslapen wordt er ver over...

Offline tina1978

• *
  • 718 HV-Punten
« Reactie #12 Gepost op: september 22, 2013, 09:04:13 »
Ik vind het erg voor je dat dit gebeurd is, maar ben helemaal niet akkoord met sommige commentaren dat die vrouw een ambetant mens is. Een hond hoort niet aan voorbijgangers te zitten door de omheining, of ze nu dicht of ver passeren, praten of niet, kind of volwassenen zijn... en of hij waakhond is of niet.

Als ik jou was zou ik zo snel mogelijk panelen zetten. Als er een klacht volgt kan je al aantonen dat er al maatregelen genomen zijn en dat zal hopelijk helpen.

Helemaal mee akkoord.

Offline terrierlady

• *
  • 1227 HV-Punten
    • Off the wetlandclan
« Reactie #13 Gepost op: september 22, 2013, 09:05:30 »
Dus omdat het maar een meter breed is wordt er vanuit gegaan dat er niemand wat te zoeken heeft. Het is openbare weg en waarom zou je daar dan niet door mogen.

Gewoon met de familial de schade vergoeden.  Voor zoiets gaat de hond niet ingeslapen worden.
Tis al weer op voorhand paniek.
Gewoon je goeie wil tonen door schade af te handelen en dat gat te dichten.

Niet gaan zeiken dat het komt omdat anderen de hond al eens uitdaagden.

Online pipo de clown

• *
  • 3147 HV-Punten
« Reactie #14 Gepost op: september 22, 2013, 09:50:32 »
Het is de bedoeling dat een hond niet door de omheining kan natuurlijk, anders heeft die omheining geen zin.

Je vergoedt de kosten, zet panelen, het lijkt me wel voldoende. Het is de vrouw haar probleem niet dat er kinderen je hond pesten naturlijk.

Offline Joewliii

• *
  • 669 HV-Punten
  • My Dogs <3
« Reactie #15 Gepost op: september 22, 2013, 10:03:58 »
Hier steken de schoolkinderen hun handen gewoon door de omheining  :weetniet: Wat met dat dan?

Online pipo de clown

• *
  • 3147 HV-Punten
« Reactie #16 Gepost op: september 22, 2013, 10:22:36 »
Hier steken de schoolkinderen hun handen gewoon door de omheining  :weetniet: Wat met dat dan?
Dubbele draad, of zoals Elliot het oplost, of doeken, dan kan dat niet.
In de buurt waar ik soms ga wandelen kan een dogo Argentino zijn kop door de draad steken. Leuk om daar voorbij te wandelen hoor. (Ik weet wel dat dat hier niet het geval is.) 

Offline Sedde

• *
  • 135 HV-Punten
« Reactie #17 Gepost op: september 22, 2013, 10:24:58 »
Ik vind het toch wel dubbel. Omdat de hond op zijn eigen terrein zat en er toch ook wel opgebleven is. In dat geval zou ik denken dat de vrouw toch wel heel dicht tegen de draad gekomen is.

Hier staat een draad van maar 80cm hoog rond mijn tuin. Sem springt hier niet over, zelfs niet als zijn grootste vijand passeert. Hij zit in principe nooit alleen in de tuin, tenzij als ik bv. even naar het toilet ga. Meestal waakt Sem ook redelijk waardoor mensen niet snel dicht bij de draad zullen komen (met meestal een hoop gevloek erbij omdat die *** hond hen deed verschieten).
Maar onlangs had hij blijkbaar een suf moment waardoor hij niet blafte en er ineens een familie met twee kinderen over de draad hing (wat dus gemakkelijk kan met een draad op die hoogte) om lieve Sempie te aaien. Ik ben er iets van gaan zeggen omdat ik Sem in zo'n situaties echt niet vertrouw, de familie keek mij aan alsof ik gek was "want de hond doet toch niets" en ik vroeg me daarna alleen maar af wie zijn fout het was als er nu iets gebeurd zou zijn...

Offline Saga

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 55 HV-Punten
« Reactie #18 Gepost op: september 22, 2013, 10:27:39 »
Dit is een situatie die geen enkele hondeneigenaar wil meemaken...  :huggg:

Ik zou net als enkele hv hiervoor ook zo snel mogelijk (ze moeten natuurlijk eerst geleverd geraken) de panelen plaatsen en ook (al is het alleen al voor je gemoedsrust) juridisch advies inwinnen. Waarschijnlijk (hopelijk) komt het zo ver niet. Hou je ons op de hoogte?

Ik woon in een rustige straat waar veel wandelaars en fietsers komen, ook veel kinderen op weg naar school. Toen wij honden namen hebben we een draad gezet van 2m hoog, maar gezien we 70m straatkant hebben en wilden vermijden dat de honden voetgangers en fietsers gingen nazitten.

(ik ben een giga-hondenvriend, maar zelfs ik vind het niet leuk dat ik gevolgd word door een blaffende hond achter alleen een draad, al zeker niet als ik met mijn hond ga wandelen).

We hebben dus achter die draad van twee meter een coniferenhaag gezet om de honden geen zicht te geven op de voorbijgangers en daarachter nog een zelfgeplaatste kippendraad van 1m20.
De honden kunnen dus wel nog eens blaffen om mogelijke inbrekers af te schrikken, maar zitten toch 1m verwijderd van de straat, zodat ze passanten niet de stuipen op het lijf jagen- of andersom - de passanten onze honden niet kunnen pesten (ik vnd het echt rot dat mensen - en zeker kinderen - dat kunnen/durven/willen doen...)

Nog eens een  :huggg: en veel sterkte. Dit is echt niet leuk voor jou.
« Laatst bewerkt op: september 22, 2013, 10:30:56 door Saga, Reden: leesbaarheid zin :) »

Offline Anouk26

• *
  • 158 HV-Punten
  • Alle honden zijn belangrijk, ook straathonden.
« Reactie #19 Gepost op: september 22, 2013, 10:42:14 »
niet helemaal hetzelfde, maar Dina en de mechelaarteef van de achterburen hingen constant ineen door de draad, heb er gewoon op 2 m ervandaan nog een draad voorgezet. ( en aan de achterste draad een zwarte worteldoek gehangen)

inmiddels zitten er in het 'verloren' stuk tuin kippen.

problem solved.

en oh ja, schade vergoeden maar dat heb je al zelf gedaan las ik

komt helemaal goed, ongelukjes gebeuren nu eenmaal  :wink:

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal