collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Met welke hond?  (gelezen 6290 keer)

Offline koenv

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 313 HV-Punten
  • Geslacht: Man
Re: Met welke hond?
« Reactie #20 Gepost op: september 04, 2013, 15:48:28 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Met een goede geleider, anders ook niet.

Ja, daar ben ik mee akkoord. De opleiding door een goede geleider is noodzakelijk, maar eenmaal de hond aan de top staat, denk ik dat de kwaliteiten van de geleider dan van ondergeschikt belang zijn. Zolang dat hij zijn "ding" kan doen, gaat die woef doen wat hij altijd doet en dit zelfs onder begeleiding van iemand anders. Zo denk ik h .   

Offline Fay-Heathcliff

• hondenvriend pro
  • *
  • 1108 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
    • SchapendrijvenWestVlaanderen
« Reactie #21 Gepost op: september 04, 2013, 16:03:55 »
Ja, daar ben ik mee akkoord. De opleiding door een goede geleider is noodzakelijk,  maar eenmaal de hond aan de top staat, denk ik dat de kwaliteiten van de geleider dan van ondergeschikt belang zijn. Zolang dat hij zijn "ding" kan doen, gaat die woef doen wat hij altijd doet en dit zelfs onder begeleiding van iemand anders. Zo denk ik h .   

Zo werkt dat zeker niet in het schapendrijven ... voorbeelden genoeg van honden die  top liepen,verkocht werden en die daarna een jaar meedraaien om te verdwijnen in het niks...
Omgekeerd heb je ook, honden die volgens de handler geen schop onder hun gat waard zijn en die een paar jaar later top lopen met een andere handler.
Top is zoals dit jaar: een podium op de Continental bestaande uit man en vrouw met 3 honden. Steek die honden elk in een ander zijn handen en je krijgt een heel andere podium te zien.  :fuu:

Wakkere honden slapend maken.

Offline Jefkesbaasje

• hondenvriend pro
  • *
  • 306 HV-Punten
« Reactie #22 Gepost op: september 04, 2013, 16:08:24 »
Ja, daar ben ik mee akkoord. De opleiding door een goede geleider is noodzakelijk, maar eenmaal de hond aan de top staat, denk ik dat de kwaliteiten van de geleider dan van ondergeschikt belang zijn. Zolang dat hij zijn "ding" kan doen, gaat die woef doen wat hij altijd doet en dit zelfs onder begeleiding van iemand anders. Zo denk ik h .   
Daar ben ik het niet mee eens.  Ik neem nu het voorbeeld van ons Jefke: ik heb daar ook al agility parcours mee gelopen en foutloos, maar die past zich aan aan mij, dus hij wordt trager door met mij te lopen, gewoon omdat ik zelf niet zo snel kan lopen als mijn man.
Wat niet wegneemt dat er wel honden zijn die met een andere geleider even goed presteren, maar als de begeiding van die andere geleider op niks trekt, gaat die hond niet dezelfde resultaten halen als met zijn eigen geleider.  Kan ook moeilijk h.
Dus de geleiders moeten op zijn minst aan elkaar gewaagd zijn denk ik dan.

Fungus, ik zou niet iedereen die het ver wil schoppen in de hondensport over dezelfde kam scheren.  Mijn man zijn volgende hond, onze Frits, zal het hopelijk ook goed doen in de agility.  Maar is dat niet zo, ja dat is dan heel spijtig, maar we gaan die hond daarom niet minder graag zien.  We hebben honden in de eerste plaats voor onszelf als maatje, wil hij agility doen is dat mooi meegenomen.  Mijn hond, onze Benji, is daar het mooiste voorbeeld van: ik heb er heel wat wedstrijden mee gedaan, maar hij deed het echt niet graag of was onder de indruk.  Heb vanalles geprobeerd, zelfs mijn man ermee laten lopen, maar niks hielp.  Tja, einde carrire, spijtig, maar ik zie die hond nog altijd doodgraag en ga daar echt geen andere voor in de plaats nemen.  Het moet in de eerste plaats plezant zijn voor geleider en hond.

Online pipo de clown

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 3147 HV-Punten
« Reactie #23 Gepost op: september 04, 2013, 16:30:37 »
Daar ben ik het niet mee eens.  Ik neem nu het voorbeeld van ons Jefke: ik heb daar ook al agility parcours mee gelopen en foutloos, maar die past zich aan aan mij, dus hij wordt trager door met mij te lopen, gewoon omdat ik zelf niet zo snel kan lopen als mijn man.Wat niet wegneemt dat er wel honden zijn die met een andere geleider even goed presteren, maar als de begeiding van die andere geleider op niks trekt, gaat die hond niet dezelfde resultaten halen als met zijn eigen geleider.  Kan ook moeilijk h.
Dus de geleiders moeten op zijn minst aan elkaar gewaagd zijn denk ik dan.

Fungus, ik zou niet iedereen die het ver wil schoppen in de hondensport over dezelfde kam scheren.  Mijn man zijn volgende hond, onze Frits, zal het hopelijk ook goed doen in de agility.  Maar is dat niet zo, ja dat is dan heel spijtig, maar we gaan die hond daarom niet minder graag zien.  We hebben honden in de eerste plaats voor onszelf als maatje, wil hij agility doen is dat mooi meegenomen.  Mijn hond, onze Benji, is daar het mooiste voorbeeld van: ik heb er heel wat wedstrijden mee gedaan, maar hij deed het echt niet graag of was onder de indruk.  Heb vanalles geprobeerd, zelfs mijn man ermee laten lopen, maar niks hielp.  Tja, einde carrire, spijtig, maar ik zie die hond nog altijd doodgraag en ga daar echt geen andere voor in de plaats nemen.  Het moet in de eerste plaats plezant zijn voor geleider en hond.
Voor agility snap ik natuurlijk wel dat je op tijd bij de hond moet zijn. Maar qua motivatie zou het geen verschil mogen maken bij een tophond. Een tophond is van nature gemotiveerd. Die moet je niet lopen motiveren door hard te lopen, of verschillende beloningen te zoeken, een tophond loopt elke keer zijn hart uit zijn lijf, gewoon omdat hij het zelf wilt.

In dat opzicht volg ik KoenV.

Uiteraard is een tophond de hond die het best bij je past, maar ik bedoel hier dus echt een tophond voo de sport.

Maar er zijn honden die beter hadden gekund met een betere handler, dat is een waarheid als een koe.

Offline koenv

• *
  • 313 HV-Punten
« Reactie #24 Gepost op: september 04, 2013, 16:32:57 »
Zo werkt dat zeker niet in het schapendrijven ... voorbeelden genoeg van honden die  top liepen,verkocht werden en die daarna een jaar meedraaien om te verdwijnen in het niks...
Omgekeerd heb je ook, honden die volgens de handler geen schop onder hun gat waard zijn en die een paar jaar later top lopen met een andere handler.
Top is zoals dit jaar: een podium op de Continental bestaande uit man en vrouw met 3 honden. Steek die honden elk in een ander zijn handen en je krijgt een heel andere podium te zien.  :fuu:

Ik heb bijna geen ervaring met werkhonden en Falco is mijnen eerste ( en dan nog maar 15 maanden). Maar ik was gewoon  aan het denken : als de hond goed opgeleid is door geleider 1 en dan overgaat in de handen van geleider 2 , die niet de opleidingsbegaafdhe id heeft als geleider 1. Maar den 2 kan de hond nog wel motiveren, zou dit dan genoeg zijn om aan de top te blijven?  :denk:

Offline Sassy

• warme hondenvriend
  • *
  • 422 HV-Punten
« Reactie #25 Gepost op: september 04, 2013, 16:44:27 »
In het schapendrijven is het zo dat diegene die wint heus niet altijd de beste hond heeft, en andersom ook niet, er zijn mensen met meer als gemiddelde honden die toch de top niet bereiken.
Dat ligt dan niet aan de hond  :fuu:

En ja, dat is in mijn geval ook zo, best een stel aardige honden waar meer inzit dan wat ik er ooit uit kan halen, worden de honden daar ongelukkig van? Nee, en dus blijven ze hier  :hmpf: :mrgreen:
(Anders zou ik er ongelukkig van worden, maar dat is weer een ander verhaal)

Soms is het verschil tussen top en subtop heel klein in het schapendrijven.

Zoals Els ook al schrijft, worden er soms top-honden voor veel geld verkocht die in andere handen niet meer presteren als voordien. (Is bij de paarden ook zo, pak Totilas als beste voorbeeld!)

Dat maakt dat ik niet zo snel bij een Serge bijv. een al aangetrainde hond zou kopen, want wat maakt dat die hond goed is?
Natuurlijke aanleg of de goeie training van een tophandler als Serge?

Daarmee dat ik ook nogal kritisch kijk naar een potentiele dekreu voor mijn teef.
Wat doen de nakomelingen uit verschillende teven, en in handen van een doorsnee handler?
Vallen ze dan nog op omdat ze buitengewoon goed zijn, of is er procentueel gezien maar een klein deel echt goeien?

Ik heb het hier nu wel over de werklijn borders, waarmee ik niet een hondje bedoel waar ergens in de verte eens een isds-er inzit, maar over honden die over meerdere generaties (ook in de moederlijnen) geselecteerd werden op werk- en trial capaciteiten (bijv. de eerste 3 generaties teven die allen open klasse lopen)

Offline gustie

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 90 HV-Punten
« Reactie #26 Gepost op: september 04, 2013, 20:45:05 »
Ik heb in belgie al veel wedstrijden gewonnen in verschillende klassen met honden waar een normale mens anders zelfs niet zou naar kijken!(Ook dikwijls omdat ze de kwaliteiten niet zien!).En heb al meerdere malen honden overgenomen die voor iemand anders niet voldoen en voor mij zijn dit de beste die ik ooit al gehad heb!En volgens sommigen die ze dan in mijn handen zien zijn ze dan niks waard,ook omdat ze de kwaliteiten niet kunnen zien of omdat de honden nog altijd in stadium van training zijn en nog niet" afgewerkt".En zo is het altijd wel wat!Maar het moeten geen tophonden zijn,ze moeten je liggen!Sommige types honden zullen hier niet blijven omdat ze gewoon niet voldoen!Ik kan ze wel op een deftig niveau brengen maar steek gewoon liever mijn tijd in degene die me echt liggen!Dat klinkt misschien erg maar dikwijls passen die honden gewoon beter bij iemand anders en ik probeer er voor te zorgen dat ze daar dan ook terecht komen!Maar een tophond is relatief,van de 16 finalisten op het ek schapendrijven vorig weekend was er hoogstens 1 hond die me aansprak!En diegene die me het meeste aansprak is zelfs niet in de finale geraakt en zal zelfs rond de laatste plaats bengelen denk ik!Maar handler en hond matchten niet!

Offline maart

• *
  • 519 HV-Punten
« Reactie #27 Gepost op: september 05, 2013, 07:45:29 »

niet mee eens.
Ook afgericht en opgeleid moet je nog trainen met de hond, training stopt nooit.
Als je niet weet hoe je moet trainen, gaat de hond al gauw zijn eigen ding gaan doen.

Offline Nelweb

• hondenvriend pro
  • *
  • 226 HV-Punten
    • vom Bussardwald - Duitse herders
« Reactie #28 Gepost op: september 05, 2013, 08:11:08 »
niet mee eens.
Ook afgericht en opgeleid moet je nog trainen met de hond, training stopt nooit.
Als je niet weet hoe je moet trainen, gaat de hond al gauw zijn eigen ding gaan doen.

Inderdaad! En als je 2 verschillende geleiders hebt, met 2 verschillende systemen komt er al helemaal niets van en wordt het enkel verwarrend voor de hond en frustrerend voor de nieuwe geleider.
"Only those who dare to fail greatly can ever achieve greatly" - Robert F. Kennedy

Offline Sassy

• warme hondenvriend
  • *
  • 422 HV-Punten
« Reactie #29 Gepost op: september 05, 2013, 08:29:18 »
niet mee eens.
Precies dat dus!

Offline Stessel

• *
  • 2818 HV-Punten
    • denoestewerkers
« Reactie #30 Gepost op: september 05, 2013, 08:29:58 »
niet mee eens.

Inderdaad! En als je 2 verschillende geleiders hebt, met 2 verschillende systemen komt er al helemaal niets van en wordt het enkel verwarrend voor de hond en frustrerend voor de nieuwe geleider.

Daar ben ik het ook mee eens.

Offline Ien

• *
  • 845 HV-Punten
« Reactie #31 Gepost op: september 05, 2013, 08:51:01 »

Uiteraard is een tophond de hond die het best bij je past, maar ik bedoel hier dus echt een tophond voo de sport.

Dan gaat het er meer over of de geleider een topsporter is, die maakt van elke hond die het best bij hem/haar past vanzelf een tophond. Zo'n geleiders zijn echter dun gezaaid.  :lol: De mensen die met meerdere honden aan de top stonden, die zijn er niet veel.

:yes:   :shifty:

Dat is al net zo min waar als dat je automatisch de top zal spelen als je de tophond van een ander in je handen krijgt. Of dat je de top zal spelen als je een pup koopt van tophonden.  :weetniet:

♥♥♥Basko♥Angel♥Kane♥♥♥

Offline terrierlady

• *
  • 1227 HV-Punten
    • Off the wetlandclan
« Reactie #32 Gepost op: september 05, 2013, 09:48:49 »
Tuurlijk, tis te zien hoe je het aanpakt. Ik heb het levende bewijs rondlopen.
Nou 2 van de 3 sporten helaas moeten schrappen, maar ondanks de aandoening niet onmogelijk om in de jachtdisipline niet aan de top te kunnen lopen. Aangepast trainen en op spierconditie houden.
Verder is tommy toch een groot bewijs dat het echt van handler afhangt.

Offline Sofie en Lady

• *
  • 1052 HV-Punten
  • hoezo hondengek?
    • Working Bearded Collies
« Reactie #33 Gepost op: september 05, 2013, 10:03:30 »

En in agility heb je dat ook.
De hond doet veel, maar de geleider ook! :thumbs:

Voor agility snap ik natuurlijk wel dat je op tijd bij de hond moet zijn. Maar qua motivatie zou het geen verschil mogen maken bij een tophond. Een tophond is van nature gemotiveerd. Die moet je niet lopen motiveren door hard te lopen, of verschillende beloningen te zoeken, een tophond loopt elke keer zijn hart uit zijn lijf, gewoon omdat hij het zelf wilt.

Een slechte begeleider kan die motivatie en focus ook zo afbreken.

niet mee eens.

idd! :thumbs: Training stopt nooit, dat moet je onderhouden.

Online pipo de clown

• *
  • 3147 HV-Punten
« Reactie #34 Gepost op: september 05, 2013, 10:32:02 »
En in agility heb je dat ook.
De hond doet veel, maar de geleider ook! :thumbs:

Een slechte begeleider kan die motivatie en focus ook zo afbreken.

idd! :thumbs: Training stopt nooit, dat moet je onderhouden.
Dat klopt uiteraard, maar als je een getrainde tophond bij een andere topbegeleider zet, dan zal die het goed doen. Ik lees hier soms dat er mensen zijn die honden van anderen bij zich houden om wat te trainen enzo.  Bij een zwakkere hond zal dat niet kunnen, zelfs niet wanneer je die naar een tophandler brengt. Hetgeen er niet inzit krijg je er niet uit.

Zo zie ik op training soms echt zalige honden. Als de baasjes komen trainen, raakt de hond waar hij moet zijn, goede, of slechte baasjes. Wij helpen dan wel een handje waar nodig en soms is er een heel hand nodig, maar eens op de rails wordt de baas ook meer ervaren en lopen ze top, ondanks de baas.  :wink:

We hebben ook al goede honden gehad waar de baasjes niet dikwijls komen trainen en thuis niets doen. Dan sta je machteloos. 

Uiteraard is er in flyball veel minder interactie dan bij pakweg IPO en GHZ.   

Offline koenv

• *
  • 313 HV-Punten
« Reactie #35 Gepost op: september 05, 2013, 10:36:37 »
En toch denk ik dat er honden zijn die zo een werklust hebben, dat het niet zoveel uitmaakt wie de geleider is. Op voorwaarde natuurlijk dat de hond goed opgeleid is en de geleiders de hond nog genoeg kunnen motiveren.  :denk: Mss is dit enkel mogelijk voor een korte periode, maar niet voor een lange tijd. Ik zal het wat ervaren vanaf volgende week : ik word geopereerd aan mijn rug en ben ik een tijd out. Mijn vrouw gaat dan wel met Falco nr de trainingen en hij zal daar dan zijn ding kunnen doen , met een andere geleider ( niet mijn vrouw). Mss krijg ik een superhond terug !  :wink: Nog superder !   :wink:   
« Laatst bewerkt op: september 05, 2013, 10:38:38 door koenv »

Offline Ien

• *
  • 845 HV-Punten
« Reactie #36 Gepost op: september 05, 2013, 10:40:45 »
En toch denk ik dat er honden zijn die zo een werklust hebben, dat het niet zoveel uitmaakt wie de geleider is. Op voorwaarde natuurlijk dat de hond goed opgeleid is en de geleiders de hond nog genoeg kunnen motiveren.  :denk: Mss is dit enkel mogelijk voor een korte periode, maar niet voor een lange tijd. Ik zal het wat ervaren vanaf volgende week : ik word geopereerd aan mijn rug en ben ik een tijd out. Mijn vrouw gaat dan wel met Falco nr de trainingen en hij zal daar dan zijn ding kunnen doen , met een andere geleider ( niet mijn vrouw). Mss krijg ik een superhond terug !  :wink: Nog superder !   :wink:

Let maar op of je hond doet het op een ander beter dan met jou  :vuistje:.

♥♥♥Basko♥Angel♥Kane♥♥♥

Online pipo de clown

• *
  • 3147 HV-Punten
« Reactie #37 Gepost op: september 05, 2013, 10:43:28 »
Binnenkort krijg je hem niet meer terug.  :vuistje:

Offline koenv

• *
  • 313 HV-Punten
« Reactie #38 Gepost op: september 05, 2013, 10:44:50 »
Let maar op of je hond doet het op een ander beter dan met jou  :vuistje:.

Mijnen hond vindt mij den beste die er is ! Bwa....  :hmpf:  :fuu:

Offline Idiesel

• *
  • 300 HV-Punten
  • Mijn klein pupje xxx
« Reactie #39 Gepost op: september 05, 2013, 10:45:12 »
om dat te weten, moet je eerst aan de top gestaan hebben.
dan pas weet je wat een 'tophond hebben' is.

naar mijn mening bestaan er 1000den tophonden.  Maar het is de baas die er het al dan niet uithaalt.

Helemaal mee eens, ik kan morgen een tophond in mijn handen krijgen maar daarom haal ik er nog niet uit wat er in zit.
of andersom.  Een middelmatig hondje dat in de handen komt van een goede baas, die haalt er de max uit.

Dat heb ik genoeg gezien de paardenwereld, ze kopen de duurste paarden met een afstamming om u tegen te zegen, als je ze ziet lopen smijten hun ben in de lucht, en na een paar jaar met de foute ruiter loopt het beestje geen meter meer.  Andersom doodgewone mensen met een laag budged kopen een paardje met een gewone afstamming jong aan, maar dat kind dat erop zit heeft het gewoon en rijdt zich stillaan maar zeker naar de top.

Ik denk dat de sleutel zit bij de combinatie

Wij gaan samen door het leven stap voor stap               en bekijk het leven met opgeheven hoofd

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal