collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Met welke hond?  (gelezen 6301 keer)

Offline pipo de clown

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 3147 HV-Punten
Met welke hond?
« Gepost op: augustus 31, 2013, 11:33:19 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Kan je met een hond, die geen tophond is, de top halen in een sport?

Ik ben duidelijk van mening van niet.

Een hond kan de fysieke kwaliteiten hebben, maar als hij niet heel gedreven is, zal hij er niet komen.

Een hond kan de juiste mentaliteit hebben, maar niet de juiste fysiek en dan kan het ook niet imo.

In flyball zie ik bvb dat niet veel honden durven wisselen. Dat kan/durft enkel een hond met de juiste mentaliteit. Waneer die dan nog de fysiek heeft, dan pas wordt het een tophond.

Offline maart

• *
  • 519 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Re: Met welke hond?
« Reactie #1 Gepost op: augustus 31, 2013, 11:39:35 »
om dat te weten, moet je eerst aan de top gestaan hebben.
dan pas weet je wat een 'tophond hebben' is.

naar mijn mening bestaan er 1000den tophonden.  Maar het is de baas die er het al dan niet uithaalt.

Offline pipo de clown

• *
  • 3147 HV-Punten
« Reactie #2 Gepost op: augustus 31, 2013, 11:48:34 »
Dat is juist, maar kan je de top halen met een niet-tophond?

Offline an

• hondenvriend pro
  • *
  • 90 HV-Punten
    • Echtenhof, bouviers en corgi's
« Reactie #3 Gepost op: augustus 31, 2013, 11:58:04 »
om dat te weten, moet je eerst aan de top gestaan hebben.
dan pas weet je wat een 'tophond hebben' is.

naar mijn mening bestaan er 1000den tophonden.  Maar het is de baas die er het al dan niet uithaalt.

Volledig mee akkoord, een hond is enkel een tophond dankzij/ondanks zijn baas.

Volgens mij bestaat een "tophond" niet.  Aan elke hond zijn "fouten", mindere kanten.  Het is de kunst om die als baas op te vangen en te "verdoezelen".

Zo heb ik met mijn slechtste hond ooit, mijn allerbeste resultaten gehaald (gehoorzaamheid).  Niet door op wedstrijden te "foefelen", maar door haar gebreken proberen op te vangen en er op een manier mee om te gaan dat ze er op wedstrijd geen last van had. 
Iedereen vond dat een goeie hond, ik vond er niks aan want ik wist hoe ze echt was, en hoeveel ik moest doen om ze in de gang te houden.  Toch zag je daar op wedstrijd blijkbaar niks van.

Nu heb ik veel betere honden, waar ik mindere punten mee speel, maar waar ik wel veel liever mee bezig ben. 
Voor mij zijn dat "toppere" honden dan die andere.

Antwoord op je vraag : je kan zeker de top halen met een mindere hond.  Kwestie is om het goed aan te pakken, afgestemd op die bepaalde hond.

Wat iets anders is dan dat je met elke hond de top kan bereiken ! 

Offline maart

• *
  • 519 HV-Punten
« Reactie #4 Gepost op: augustus 31, 2013, 12:07:23 »
idd An  :thumbs:

de tophond binnen mijn sport hoef ik geen pup van.  Toch is die momenteel (terecht) onklopbaar.
Steek die in mijn handen en dat werd helemaal geen tophond.

Steek mijn hond in die andere persoon zijn handen en die deed hem weg, terwijl die voor mij perfect is.

Offline terrierlady

• *
  • 1227 HV-Punten
    • Off the wetlandclan
« Reactie #5 Gepost op: augustus 31, 2013, 19:37:53 »
Tuurlijk, tis te zien hoe je het aanpakt. Ik heb het levende bewijs rondlopen.

Offline witte duivels

• *
  • 2343 HV-Punten
    • Witte Duivels Domein
« Reactie #6 Gepost op: augustus 31, 2013, 20:40:20 »
Wat is een tophond? is die zo geboren? of zo gemaakt?

Ik ben zeker dat een topafrichter met een "mindere" hond/pup de top kan halen, maar vanaf dan heeft hij een tophond zeker?

Offline shinju

• hondenvriend pro
  • *
  • 6768 HV-Punten
    • mijn weblogje
« Reactie #7 Gepost op: augustus 31, 2013, 20:58:12 »
je kan niet weten welke hond een tophond is.
een hond die op bouw mogelijk niet aan de wensen voldoet kan bij de juiste baas de sterren van de hemel lopen.
Een hond met de perfecte bouw kan bij de verkeerde baas lijken op een hond die geen zin heeft om te werken.
dan hangt het ook weer af van welke sport en hoeveel belasting er is voor de hond zijn gestel/denkwerk.

Hoe geweldig is het niet om de vreemde eend of achterblijver plots de grote koploper te zien worden?
Publieksfavoriet van de troon stoot omdat hij plots bij de persoon is die begrijpt hoe met de hond te werken.
het is een team-effort en alles moet gewoon samenvallen.

De hond op zichzelf gekeken is natuurlijk altijd de beste, als hij de beste is op alle vlakken. Niet meer, niet minder  :mrgreen:

Offline Kinai

• hondenvriend pro
  • *
  • 112 HV-Punten
« Reactie #8 Gepost op: augustus 31, 2013, 21:23:53 »
Kinai loopt foutloos in flyball, draait perfect op de box, durft scherp wisselen (niet met alle honden) maar... is te traag... daar sta je dan hé. Einde verhaal...

Offline pipo de clown

• *
  • 3147 HV-Punten
« Reactie #9 Gepost op: augustus 31, 2013, 22:08:56 »
Kinai loopt foutloos in flyball, draait perfect op de box, durft scherp wisselen (niet met alle honden) maar... is te traag... daar sta je dan hé. Einde verhaal...
Dat is hetgeen ik bedoel. Een goede manier van trainen, een goede handler, maar heeft de wil, of de fysiek niet.

Op flyball zie je dat goed. De hond die het niet heeft komt er niet. Met gelijk welke handler komt die er niet. Zet in jouw handen een werkmechel en je loopt de absolute top.

Offline shinju

• hondenvriend pro
  • *
  • 6768 HV-Punten
    • mijn weblogje
« Reactie #10 Gepost op: augustus 31, 2013, 22:45:43 »
Dan kijken we naar verschillende rassen en verschillende bouwen. Kan je ook zeggen dat een mops het niet kan halen op flyball tegenover grotere/gestroomlijnde honden. Is logisch toch?

Offline shinju

• hondenvriend pro
  • *
  • 6768 HV-Punten
    • mijn weblogje
« Reactie #11 Gepost op: augustus 31, 2013, 22:46:22 »
GSM foutje dubbele post :oops:
« Laatst bewerkt op: september 01, 2013, 11:50:58 door shinju »

Offline pipo de clown

• *
  • 3147 HV-Punten
« Reactie #12 Gepost op: augustus 31, 2013, 22:52:37 »
Dan kijken we naar verschillende rassen en verschillende bouwen. Kan je ook zeggen dat een mops het niet kan halen op flyball tegenover grotere/gestroomlijnde honden. Is logisch toch?
Idd, een rolmops kan in flyball dus geen tophond zijn.  :wink:
« Laatst bewerkt op: augustus 31, 2013, 23:09:27 door pipo de clown »

Offline an

• hondenvriend pro
  • *
  • 90 HV-Punten
« Reactie #13 Gepost op: september 02, 2013, 12:46:30 »
Daar zal ik dan wel verkeerd in zijn, maar ik vind in bv flybal, kun je daar een top-hond in hebben ?
Snelheid speelt de grootste rol daar, dan is het logisch dat veel honden afvallen. 

Maar die honden kunnen in ander disciplines misschien wel top worden ?

Voor mij is snelheid altijd van ondergeschikt belang geweest, en nooit een basis om een hond op te beoordelen.
Er zijn sporten waar een hond veel meer moet zijn dan een goede loper, en die spreken mij veel en veel meer aan.
Vooral als hij ook nog z'n verstand moet gaan gebruiken, kan ook een "mindere" hond qua snelheid, zich wel meten met snelle honden.

Offline pipo de clown

• *
  • 3147 HV-Punten
« Reactie #14 Gepost op: september 02, 2013, 12:57:52 »
Daar zal ik dan wel verkeerd in zijn, maar ik vind in bv flybal, kun je daar een top-hond in hebben ?
Snelheid speelt de grootste rol daar, dan is het logisch dat veel honden afvallen. 

Voor mij is snelheid altijd van ondergeschikt belang geweest, en nooit een basis om een hond op te beoordelen.
Er zijn sporten waar een hond veel meer moet zijn dan een goede loper, en die spreken mij veel en veel meer aan.
Vooral als hij ook nog z'n verstand moet gaan gebruiken, kan ook een "mindere" hond qua snelheid, zich wel meten met snelle honden.
Natuurlijk kan je daar een tophond hebben. Hoe wordt anders het verschil gemaakt tssn de teams?

Snelheid speelt op zich geen grote rol in flyball en is ook voor mij geen basis om een hond te beoordelen. Op de renbaan vind ik de snelste whippets niet noodzakelijk de beste.

Er zijn tal van honden die keihard lopen op een grasplein, maar zeer traag zijn op flyball. Het is in flyball vooral te doen om drive en durven de wissel te maken. Lenigheid over de horden en op de box zijn ook belangrijk.
Een tragere hond met veel drive is sneller dan een supersnelle hond die drive en durf mist. Maar een snelle hond met durf en drive is de tophond in flyball.

Offline pipo de clown

• *
  • 3147 HV-Punten
« Reactie #15 Gepost op: september 02, 2013, 13:03:08 »

Dat klopt ook. De slimme, volgzame honden, met minder fysieke kwaliteiten (bvb snelheid) kunnen top worden in GHZ.

Maar die honden gaan in flyball en agility niet mee kunnen. Mijn whippet gaat bvb ook niet mee kunnen in GHZ.

Het is afhankelijk van de sport, maar er zijn sporten waar de honden wel top kunnen halen. Het verschil tssn fysieke en coghnitieve sporten is natuurlijk groot. Het zijn andere honden die daar zullen uitblinken.

Maar elke discipline heeft zijn tophonden denk ik. En enkel de beste vertegenwoordigers van een ras geraken aan de top.   

Offline an

• hondenvriend pro
  • *
  • 90 HV-Punten
« Reactie #16 Gepost op: september 04, 2013, 15:07:59 »

Maar elke discipline heeft zijn tophonden denk ik. En enkel de beste vertegenwoordigers van een ras geraken aan de top.

Met een goede geleider, anders ook niet.

Offline Stessel

• *
  • 2818 HV-Punten
    • denoestewerkers
« Reactie #17 Gepost op: september 04, 2013, 15:19:05 »
het is inderdaad erg afhankelijk bij welke geleider de hond terecht komt. Een goede geleider kan met een mindere hond toch nog heel goede resultaten neerzetten.

Voor mij is een tophond een hond die perfect bij mij past en waar ik mijn gewenste doelstellingen mee kan bereiken. Dit is dus persoonsafhankelijk volgens mij.

Offline Jefkesbaasje

• hondenvriend pro
  • *
  • 306 HV-Punten
« Reactie #18 Gepost op: september 04, 2013, 15:40:51 »
Voor mij is een tophond een hond die perfect bij mij past en waar ik mijn gewenste doelstellingen mee kan bereiken. Dit is dus persoonsafhankelijk volgens mij.
Dat vind ik ook. 

En wat is een tophond of 'de top'?  Is ons Jefke een tophond omdat hij op het WK agility heeft gestaan of op de EO?  Qua lichaamsbouw en snelheid is hij verre van een tophond, maar hij is gedreven, net zoals zijn geleider (mijn man).
Hangt inderdaad af wat je er als geleider van verwacht en mee bereikt en wat dus ook je doelstellingen zijn.
Ik zou dat nooit met hem kunnen bereiken, maar ben dan zelf ook niet zo competitief ingesteld als mijn man en daar ligt volgens mij ook heel veel aan.

Ik ga er dus ook mee akkoord dat het grootste werk bij de geleider ligt en die een hond tot een 'tophond' maakt.  Zo zijn er evengoed honden die qua fysiek en snelheid aan de top zouden kunnen staan als ze een andere geleider zouden hebben.  De kunst is van het beste uit je hond te kunnen halen en dat is niet iedereen gegeven en dat hoeft ook niet als dat je doelstelling niet is.

Offline fungus

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 192 HV-Punten
« Reactie #19 Gepost op: september 04, 2013, 15:47:21 »
Het antwoord is eigenlijk redelijk eenvoudig: als je het goed wil doen in een sport moet de combinatie van handler en hond goed zijn. Als je wil uitblinken heb je een hond nodig die uitblinkt en moet je die hond ook zelf aankunnen.

Niettemin vind ik dat hele gedoe rond de top in hondensport gevaarlijk. Alle respect voor mensen die heel ver willen geraken in de hondensport. Maar het begint moeilijk te worden als er op voorhand verwachtingen gecreëerd worden. Ik geloof wil dat er lijnen zijn waarmee je een grotere kans hebt om een sportieve hond te krijgen, maar sommige geloven dat een sporthond bepaald wordt door de combinatie van 2 genen. Dan sta je daar als je een pup hebt die niet de fysieke of mentale eigenschappen heeft om uit te blinken, ondanks 2 superouders. Jammer genoeg zijn er dan veel "dierenvrienden" die hun hond plots al veel minder interessant vinden.

Ik wil ook een sportieve hond. In mijn geval niet om uit te blinken, maar om mij te amuseren. Maar als onze toekomstige geen schijf wil vangen, zoek ik gewoon iets anders. En ik wil in eerste instantie een leuke hond hebben, waarmee ik een band heb. Da's al een heel ander verwachtingspatroon, dan bij sommigen, wiens nieuwe pup al op voorhand wereldkampioen gaat worden.

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal