Auteur Topic: Loslopen  (gelezen 6558 keer)

Offline Pepperke

• hondenvriend pro
  • *
  • 404 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Loslopen
« Gepost op: april 12, 2012, 17:33:14 »
Paravet
Vandaag een wandeling gedaan van 2u waar Bentley los kon. Als we bijna bij de auto zijn, komt er een jeep van Natuur en Bos aangereden. Ik had Bentley al bij mij geroepen en in zit laten wachten. Nu stopt die mens natuurlijk bij ons en zegt dat de hond toch wel aan lijn zullen moeten laten. Ik zeg ok en lijn aan en we wandelen verder naar de auto.
Nu voel ik me direct altijd schuldig natuurlijk, ik weet dat honden niet los mogen lopen, maar m'n hond heeft anders echt niet veel aan een wandeling. Wat als we die jeep aan het begin van de wandeling waren tegengekomen, dan had ik waarschijnlijk m'n hond heel de tijd aan de lijn gehouden uit schrik om de jeep terug tegen te komen. Hoe gaan jullie hier mee om? Dit is eigenlijk de eerste keer in 3 jaar tijd dat er echt iemand ons op aanspreekt (boswachter, politie,...). Ik blijf het een moeilijke kwestie vinden, maar kan het m'n hond echt niet ontzeggen om los te lopen. Hebben jullie soms ook een schuldgevoel?

Wat er zo aangenaam is bij honden, is dat we met hen de idioot mogen uithangen en dat ze ons dat nooit verwijten. Sterker nog: ze doen méé.

Offline terrierlady

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 492 HV-Punten
    • Off the wetlandclan
Re: Loslopen
« Reactie #1 Gepost op: april 12, 2012, 17:51:59 »
De boswachter kent me en laat me rustig doen, enkel in het weekend is hij wat strenger door de dagjesmensen.

Offline Elke - Kay

• *
  • 296 HV-Punten
« Reactie #2 Gepost op: april 12, 2012, 17:59:17 »
Vandaag een wandeling gedaan van 2u waar Bentley los kon. Als we bijna bij de auto zijn, komt er een jeep van Natuur en Bos aangereden. Ik had Bentley al bij mij geroepen en in zit laten wachten. Nu stopt die mens natuurlijk bij ons en zegt dat de hond toch wel aan lijn zullen moeten laten. Ik zeg ok en lijn aan en we wandelen verder naar de auto.
Nu voel ik me direct altijd schuldig natuurlijk, ik weet dat honden niet los mogen lopen, maar m'n hond heeft anders echt niet veel aan een wandeling. Wat als we die jeep aan het begin van de wandeling waren tegengekomen, dan had ik waarschijnlijk m'n hond heel de tijd aan de lijn gehouden uit schrik om de jeep terug tegen te komen. Hoe gaan jullie hier mee om? Dit is eigenlijk de eerste keer in 3 jaar tijd dat er echt iemand ons op aanspreekt (boswachter, politie,...). Ik blijf het een moeilijke kwestie vinden, maar kan het m'n hond echt niet ontzeggen om los te lopen. Hebben jullie soms ook een schuldgevoel?
Op het militair domein?

Als je hem in het begin van je wandeling was tegengekomen, had hij je heel de wandeling gevolgd trouwens  :wink:
Ik ben hem op al die jaren nog maar 1 keer tegengekomen daar, heb ze toen ook aangelijnd. Maar laat ze de dag nadien gewoon terug loslopen. Ik zorg ervoor dat niemand er last van heeft (en dat is ook effectief zo) dus neen ik ontzeg ze dat niet.

Offline Pepperke

• hondenvriend pro
  • *
  • 404 HV-Punten
« Reactie #3 Gepost op: april 12, 2012, 18:06:11 »
Op het militair domein?

Als je hem in het begin van je wandeling was tegengekomen, had hij je heel de wandeling gevolgd trouwens  :wink:
Ik ben hem op al die jaren nog maar 1 keer tegengekomen daar, heb ze toen ook aangelijnd. Maar laat ze de dag nadien gewoon terug loslopen. Ik zorg ervoor dat niemand er last van heeft (en dat is ook effectief zo) dus neen ik ontzeg ze dat niet.
Nee, daar ben ik nog nooit iemand tegengekomen gelukkig  :lol:
Dit was in Wortel-Kolonie bij Hoogstraten.

Wij zorgen er ook voor dat niemand lastig gevallen wordt, maar daar houdt die mens geen rekening mee natuurlijk  :doh:
Wat er zo aangenaam is bij honden, is dat we met hen de idioot mogen uithangen en dat ze ons dat nooit verwijten. Sterker nog: ze doen méé.

Offline Ilse

• VIP-Hondenvriend
  • *
  • 89 HV-Punten
« Reactie #4 Gepost op: april 12, 2012, 19:03:30 »
Daar zijn we maandag ook gaan wandelen ( Wortel Kolonie) en hebben onze honden ook los laten lopen.
We waren met 4 honden die losliepen en niemand gezien.
Er was trouwens veel volk aan het wandelen met honden los.

Zelf ben ik het nog nooit tegengekomen dat er iemand reclameerde maar mijn honden blijven bij mij, mss dat ze ook wel zien dat het geen jagers zijn  :denk:
Ik zou ze dan wel effe aanlijnen maar nadien toch terug los laten, we hebben echt niets aan een aangelijnde wandeling.
God said "I've turned my own name back to front and called you DOG my friend"

Offline Katrien001

• hondenvriend pro
  • *
  • 374 HV-Punten
« Reactie #5 Gepost op: april 12, 2012, 19:10:15 »
In wortel kolonie heb je daar wel eens meer kans op, is nogal toeristisch.
Maar iedereen laat zijn hond daar los hoor.
Niet mee inzitten, die mannen doen ook gewoon hun werk.

Offline Pepperke

• hondenvriend pro
  • *
  • 404 HV-Punten
« Reactie #6 Gepost op: april 12, 2012, 19:16:01 »
Ja, ik zeg het, het was de eerste keer dat daar iemand iets van zei, we zijn er ook al meerdere keren gaan wandelen.
Maar als je je hond terug zou loslaten nadat je die opmerking hebt gehad, en je komt die mens terug tegen, kunnen er dan gevolgen van zijn? Kunnen die mensen een boete geven of zo?

Offline Little wolves

• *
  • 459 HV-Punten
  • Pure trots, speelsheid en drift
    • http://scforum.magical-intentions.com
« Reactie #7 Gepost op: april 12, 2012, 21:46:42 »
Een boswachter kan geen boetes geven, hij kan wel een pv opstellen, maar daarvoor moet jij je identiteitskaart afgeven en dat ben je niet verplicht.Dus gewoon hondje aanlijnen en doorstappen.

He is watching over Eiji & Shunka

Offline Sofie en Lady

• *
  • 235 HV-Punten
  • hoezo hondengek?
    • Working Bearded Collies
« Reactie #8 Gepost op: april 12, 2012, 22:14:31 »
ik trek me er niets van aan.

Ik lijn de hond wel aan en loop door, maar de volgende keer laat ik ze er weer los hoor.

Ik kan ze dit ook niet ontzeggen.
Ben zo ooit iemand tegengekomen aan de teut in Zonhoven en die man sprak toen van de nieuwe hondenweides,... Nu ligt daar hondenvergif, dus echt veilig is het daar ook niet....

Offline Trace

• hondenvriend pro
  • *
  • 255 HV-Punten
« Reactie #9 Gepost op: april 12, 2012, 22:22:58 »

Zelf ben ik het nog nooit tegengekomen dat er iemand reclameerde maar mijn honden blijven bij mij, mss dat ze ook wel zien dat het geen jagers zijn  :denk:

Ik heb het hier minstens 1x per jaar aan de stok met de boswachter.  Vroeger zei hij dan dat ik mijn "jachthonden" aan de lijn moet houden, (had toen een x jachthond) ik zeg dan "dat zijn geen jachthonden maar asielhonden"  :dance:
Vraagt hij mijn ID-kaart dan vertel ik hem de waarheid : dat ik om 7 u 's morgens in het veld niet met mijn sacoche rondloop  :dance:
En vraagt hij dan mijn naam en adres geef ik hem gewoon een iets wat me te binnen schiet maar alles behalve het juiste  :dance:
En weg ben ik, de honden aangelijnd tot hij uit het zicht is.
(ik denk ook niet dat hij hier meeleest  :wink:)
"De beschaving van een volk is te meten aan de mate van respect waarmee ze met hun dieren omgaan."
Mahatma Ghandi.

Offline aster

• VIP-Hondenvriend
  • *
  • 42 HV-Punten
« Reactie #10 Gepost op: april 12, 2012, 23:12:33 »
Goh, als het ergens niet mag, dan ga ik er niet moeilijk over doen en aanlijnen.
Snoopy blijft vlak bij mij, dus laat ik hem loslopen in bvb recreatiegebieden (mocht hij niet in mijn buurt blijven, maar de velden in verdwijnen gedurende minuten of zo, dan zou ik het ook niet doen).
Maar nooit in natuurreservaten, daar zitten teveel beschermde diersoorten die ik niet zou willen verstoren. Daar blijft hij dus aan de leiband en aan een korte lijn.

"Snoopy is niet klein. De wereld is alleen maar heel groot." - Bart

Offline Tara 001

• warme hondenvriend
  • *
  • 377 HV-Punten
  • Geslacht: Man
« Reactie #11 Gepost op: april 12, 2012, 23:43:04 »
Hier ook al eens voorgehad,was een politieagent op de fiets .Had hem zien aankomen en dus riep ik Tara bij mij en lijnde haar aan .De agent maakte er geen probleem van ,hij begon alleen over het probleem van het sluikstort dat daar lag waar wij stonden ,of ik niet wist van wat of hoe  :weetniet:
Vertelde hem dat het volgens mij s'nachts gebeurde ;toen reed hij weer verder & een paar tellen later was Tara weer los . :fuu: :mrgreen:

Offline Timo jr

• *
  • 122 HV-Punten
    • Van de Hereheide Teckels
« Reactie #12 Gepost op: april 13, 2012, 00:16:40 »
Nog geen 'officiële' instantie's tegen gekomen die me tot aanlijnen aangemaand hebben... Als ik ergens een jeep van 't groen zie staan, dan zal ik al wel sterk overwegen om ze toch maar aan te lijnen (maar doe het dan ook niet altijd  :fuu:)
Ik moet wel zeggen dat ze niet door de bosjes mogen crossen, ze moeten op de paden blijven. Degene die dat niet doen, die vliegen aan de lijn.
Ik 'waag' het er dus ook gewoon op... Kom ik eens iemand tegen, dan lijn ik even aan, maar de volgende keer gaan ze ook gewoon weer los.

Offline Sedde

• *
  • 517 HV-Punten
« Reactie #13 Gepost op: april 13, 2012, 00:22:16 »
Ik ben een tijd geleden aangesproken door eentje aan de Teut. Helaas had hij me op een slecht moment getroffen, ik denk dat hij bijna medelijden kreeg met mij  :mrgreen:. "Jamaar, zeg dan wat er mis is met de hondenweides... Geef ons tips, we willen alleen maar helpen...". Aangezien ik nog maar 20 meter ver was, ben ik gewoon terug naar de auto gegaan met een dikke pruillip en ben ik ergens anders gaan wandelen. Ik denk er niet over om ze een ganse wandeling aangelijnd te houden.

Offline tinker

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 14083 HV-Punten
« Reactie #14 Gepost op: april 13, 2012, 07:11:39 »
Heel af en toe al ene van natuur en bos tegengekomen.
Tja... ze doen hun werk. Vragen inderdaad heel vriendelijk om honden aan te lijnen,
wat ik dan ook doe voor de rest van de wandeling.
Mijn eigen honden laat ik op een toeristische plek als Wortel Kolonie niet los.
omdat Balou nog tegen iedereen dag wil gaan zeggen of ze durven met 2 gaan jagen...
en tja... WK zit vol met wild
Ik heb enkele vaste prikkelarmere plekjes voor ze waar ze samen los kunnen.
Of ieder apart los, dat lukt ook.

Jammer dat hier in de buurt nog geen hondenlosloopgebied en zijn, zoals in Nederland.

« Laatst bewerkt op: april 13, 2012, 07:15:59 door tinker »
Canina: heeft ruimte voor de dieren, is er ook voor oudjes of dieren met een mankementje, draait volledig met vrijwilligers, heeft een mooi kattenbeleid, bestaat al ruim 30jr, is elke dag open,... is uniek anders !!

Offline Evil Lien

• hondenvriend pro
  • *
  • 1458 HV-Punten
« Reactie #15 Gepost op: april 13, 2012, 08:57:14 »
Als ik dat zo lees, dan hebben jullie toch wel veel geluk allemaal. Hier in de buurt zijn er strenge controles. Als je je honden laat loslopen, en je komt een controleur tegen, dan heb je gegarandeerd een boete. Een kennis heeft onlangs nog een boete van 250 euro gekregen. In de winter valt het allemaal nogal mee, maar nu het beter weer wordt, lijken de controleurs weer overal tegelijk te zijn. En ik vind dat toch allemaal wat overdreven. Zij kunnen normaal toch ook wel het verschil zien tussen mensen die verantwoord met hun hond omgaan, en anderen? Ik denk dat er hier wel grotere problemen zijn dan een paar loslopende honden. Ze zouden zich beter daarmee bezig houden.

Ik laat mijn jachthond nooit los op wandeling omdat ik weet dat er dan binnenkort hier in de buurt geen vogels of konijnen meer over zijn. Maar mijn cocker kan perfect los. Hij luistert goed, blijft op de paden, en geniet enorm als hij die vrijheid krijgt. Zie ik een wandelaar, jogger, fietser of andere hond aankomen, dan lijn ik hem onmiddellijk aan. Wie kan daar nu last van hebben? Ach ja, ik probeer ogen op mijn rug te hebben. Maar de ene of andere keer zal ik het toch ook wel eens hebben zitten vrees ik.

Offline Liesel

• *
  • 2077 HV-Punten
    • Kaimook, witte herder wordt hulphond
« Reactie #16 Gepost op: april 13, 2012, 09:17:21 »
250 euro boete voor een loslopende hond???  :shock:
Ik dacht altijd dat dat 'maar' 50 euro was...
Maar 250 euro... Komaan zeg...  :roll: 

Kaimookje, waarom heb jij zo'n grote oren?

Offline christelbalou

• *
  • 985 HV-Punten
  • EENS EEN SINT, ALTIJD EEN SINT
« Reactie #17 Gepost op: april 13, 2012, 09:57:43 »
Ik laat Balou ook overal loslopen, één keer controle gehad van boswachter,  tja madammeke, tmag eigenlijk niet maar ja tis gene jachthond, zie wel dat hij beetje op de paadjes blijft en zeker geen nesten verstoord, dan kan het geen kwaad.

Ergens begrijp ik het ook wel, als je je hond maar laat lopen en die verstoren nesten.....das natuurlijk ook niet leuk hé.

Offline Pepperke

• hondenvriend pro
  • *
  • 404 HV-Punten
« Reactie #18 Gepost op: april 13, 2012, 10:13:47 »
Goh, als het ergens niet mag, dan ga ik er niet moeilijk over doen en aanlijnen.
Snoopy blijft vlak bij mij, dus laat ik hem loslopen in bvb recreatiegebieden (mocht hij niet in mijn buurt blijven, maar de velden in verdwijnen gedurende minuten of zo, dan zou ik het ook niet doen).
Maar nooit in natuurreservaten, daar zitten teveel beschermde diersoorten die ik niet zou willen verstoren. Daar blijft hij dus aan de leiband en aan een korte lijn.
Maar dat mag in principe nergens, dus zou je je hond altijd aan de lijn moeten houden  :weetniet:

Heel af en toe al ene van natuur en bos tegengekomen.
Tja... ze doen hun werk. Vragen inderdaad heel vriendelijk om honden aan te lijnen,
wat ik dan ook doe voor de rest van de wandeling.
Mijn eigen honden laat ik op een toeristische plek als Wortel Kolonie niet los.
omdat Balou nog tegen iedereen dag wil gaan zeggen of ze durven met 2 gaan jagen...
en tja... WK zit vol met wild
Ik heb enkele vaste prikkelarmere plekjes voor ze waar ze samen los kunnen.
Of ieder apart los, dat lukt ook.

Jammer dat hier in de buurt nog geen hondenlosloopgebied en zijn, zoals in Nederland.

In Wortel was gisteren echt geen volk, we zijn niemand tegengekomen, behalve een paar fietsers en dus die mens van Natuur en Bos.
Er zouden idd hondenlosloopgebied en mogen zijn. Al denk ik soms dat België daar te klein voor is.

250 euro boete voor een loslopende hond???  :shock:
Ik dacht altijd dat dat 'maar' 50 euro was...
Maar 250 euro... Komaan zeg...  :roll: 
Idd, dat is wel veel  :shock:

Offline aster

• VIP-Hondenvriend
  • *
  • 42 HV-Punten
« Reactie #19 Gepost op: april 13, 2012, 10:14:12 »
Zij kunnen normaal toch ook wel het verschil zien tussen mensen die verantwoord met hun hond omgaan, en anderen? Ik denk dat er hier wel grotere problemen zijn dan een paar loslopende honden. Ze zouden zich beter daarmee bezig houden.

Tja, het is niet omdat er nog andere problemen zijn, dat er voor de rest geen aandacht meer moet zijn. Bijvoorbeeld: het is niet omdat er moordenaars rondlopen, dat we met zijn allen de snelheidsregels aan ons laars mogen lappen, omdat moordenaars belangrijker zijn dan 5 km te hard rijden. Als we zo beginnen, is er altijd wel iets ergers te vinden hé.

Enneuh, het onderscheid maken tussen "verantwoorde baasjes" of niet? Dat kan je ten eerste niet op een halve minuut tijd en bovendien heb je dan helemaal subjectieve willekeur. De wetten gelden voor iedereen hé, of je hond nu braaf is of niet, dat heeft er niets mee te maken. Daarmee heb ik niet gezegd dat mijn hond ALTIJD aangelijnd is, maar mocht ik er een boete voor krijgen omdat ik het niet doe op een plek waar het eigenlijk moet, dan ga ik er ook niet over lopen zeuren. Ik ben me er bewust van dat het niet mag en dus moet ik er de gevolgen van dragen als ik het dan toch doe en betrapt wordt hé. Ik heb dan gespeeld, en ik heb dan verloren.
Jouw en mijn brave hond kunnen naargelang de context en de gebeurtenissen ook gevaarlijk zijn voor anderen hé, denk maar aan verschieten en de straat oplopen, verschieten en plots uitvallen naar een kind dat voorbijkomt op zijn skateboard etc. Dat kan ook gebeuren aan de leiband, maar als je die niet aan de leiband hebt, kan je die al helemaal niet controleren op dat moment.

250 euro is wel veel, zeker dat daar geen overlastboete voor het niet oprapen van hondenpoep bij zat? Want dat wordt ook beschouwd als sluikstorten en even zwaar beboet als ik me niet vergis.

"Snoopy is niet klein. De wereld is alleen maar heel groot." - Bart

Hondenvrienden.be

« Reactie #19 Gepost op: april 13, 2012, 10:14:12 »
   Jolipet: Natuurlijke vriesverse voeding voor huisdieren

Paravet  |  Perro-Perro op Hondenvrienden  |  Woef Magazine
SimplePortal 2.3.5 RC1 © 2008-2012, SimplePortal