collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: kan een hond verdrinken?  (gelezen 7360 keer)

Offline Voica

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 3068 HV-Punten
Re: kan een hond verdrinken?
« Reactie #20 Gepost op: juli 08, 2013, 12:35:23 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit

Honden hebben het heel vaak moeilijk met het ontdekken dat ze achterpoten hebben en dat die degelijk voor iets dienen.

Voornamelijk bij het zwemmen, heb je regelmatig honden die ze niet gebruiken en er geen besef van hebben , zodoende
spartelen ze meer in't water. (zoals mijn Vienté, maar die gaat gelukkig nooit te ver in't water) Eens ze besef hebben dat die
poten hun goed van pas komen, dan zwemmen ze mooi horizontaal.

Verdrinken kan altijd , door gelijk welke reden. Zo zat vorig jaar Vaya vast in Visdraad die blijkbaar in't water lag gesmeten,
ze raakte geen meter meer verder en ging telkens onder. Had er toen niemand bij mij geweest die een Mes mee had was het
gewoon gedaan. We zijn met 2 (ik een een meneer die mee was op wandeling) in't water gesprongen, ik heb haar boven gehouden en meneer heeft de vis draad van rond haar poot gesneden.

Gelukkig hebben we toen beidden snel gereageerd, maar als ze dus vermoeid raken gaan ze steeds onder en komen ze op den duur gewoon niet meer boven. Da's t'gevaar.

Offline Sofie en Lady

• *
  • 1052 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
  • hoezo hondengek?
    • Working Bearded Collies
« Reactie #21 Gepost op: juli 08, 2013, 14:05:01 »
Ik ga de eerste keren gewoon mee in het water, tot wanneer ze rustig zijn in het water.
gisteren nog met een hond van 16 maanden die niet in het water durfde. Op het einde sprong hij er zelf in  :thumbs:
Het is wel niet gezond voor je lichaam, je moet tegen een krasje kunnen  :fuu:

idd, ik ben met beide honden mee het water ingegaan, echt zelf gaan zwemmen. In het begin neem ik de hond mee en laat hem dan naar de kant zwemmen.
Nadien laat ik ze naar me toe zwemmen en krijgen ze hun apport.

ds snapte het in het begin echt niet, zoveel jaar geleden. Zij heeft toen eens een zwemvest aangehad, toen had ze door dat ze haar achterpoten ook kon gebruiken. Sindsdien nooit problemen meer met zwemmen.

Hier is een zwemvest ook de oplossing gebleken om 'normaal' te zwemmen ipv als een idioot. Resultaat, Q krijgt geen water meer binnen en zwelt bijgevolg niet meer op als een ballon. Meer waterpret zonder schadelijke gevolgen. Ze is met dit weer niet meer uit het water te houden!  :thumbs:

Bleven jullie honden de hele tijd zo trappelen of enkel in het begin?
Naessa trappelt in het begin heel fel met haar voorpoten en je ziet dan dat haar achterhand laag in het water hangt.
Ik vraag me af of ze ook niet beter een zwemvest zou aandoen? :denk:

Hoe hebben jullie dit dan aangepakt? Een tijdje met een zwemvest laten zwemmen en dan nadien eens proberen zonder vest?

Offline Nelweb

• hondenvriend pro
  • *
  • 226 HV-Punten
    • vom Bussardwald - Duitse herders
« Reactie #22 Gepost op: juli 08, 2013, 14:15:22 »
idd, ik ben met beide honden mee het water ingegaan, echt zelf gaan zwemmen. In het begin neem ik de hond mee en laat hem dan naar de kant zwemmen.
Nadien laat ik ze naar me toe zwemmen en krijgen ze hun apport.

Naessa trappelt in het begin heel fel met haar voorpoten en je ziet dan dat haar achterhand laag in het water hangt.

Hoe hebben jullie dit dan aangepakt? Een tijdje met een zwemvest laten zwemmen en dan nadien eens proberen zonder vest?

Q heeft haar zwemvest altijd aan als we gaan zwemmen, 't is een gewoonte geworden. Ze lag wel redelijk ok in het water zonder zwemvest, maar zwemt vele malen beter met. 't Is deel van haar, dat onstuimige, maar die vest helpt haar netter te liggen en vooral minder water binnen te krijgen.
"Only those who dare to fail greatly can ever achieve greatly" - Robert F. Kennedy

Offline Maddock

• hondenvriend pro
  • *
  • 1997 HV-Punten
  • Geslacht: Man
  • 7 op 7 een hondenleven
« Reactie #23 Gepost op: juli 08, 2013, 16:01:32 »
als je niet zeker bent of een hond zich wel zeker voelt in het water of ofdat hij spartelt uit paniek kan je ze helpen door er samen mee in te gaan -ook al kan je dat niet overal, dat begrijp ik- zo hebben wij dat met Maks gedaan, die was al 3 jaar als hij bij ons kwam en hij had nog nooit gezwommen, dus ook nooit als pup geleerd, was wel gek van water dus dat hielp, alhoewel hij alleen maar ging tot waar hij met zijn poten nog aan de grond kon...

mee ingegaan en zijn borst/buik ondersteunen, terwijl steeds ietsje verder gaan, dat trappelen doen ze uit automatisme, instinct misschien... steeds ietsje minder ondersteunen en op een gegeven moment doen ze het zelf... de onze had het zelfs precies niet door dat ik hem plots niet meer ondersteunde... zo voorkom je dat ze effectief panikeren en misschien schrik krijgen van water omdat ze er een negatieve ervaring mee hadden...

Offline maart

• *
  • 519 HV-Punten
« Reactie #24 Gepost op: juli 08, 2013, 16:05:43 »

Ze bleef verticaal hangen, wist echt niet wat te doen.
1 keer de zwemvest aangehad, dan viel het kwartje ook echt. De volgende dag op dezelfde plaats terug gegaan, zonder zwemvest en het was niet meer nodig. Heel mooi horizontaal.

moest ze echt nog laag hangen in het water, zou ik wel eens een zwemvest proberen hoor. Zwemmen is heel gezond, maar ik denk dat het toch wel gezonder is als het op de juiste manier gebeurd  :denk:  (geen idee of het ook zo is hoor, ik denk dat gewoon)

Offline Sofie en Lady

• *
  • 1052 HV-Punten
  • hoezo hondengek?
« Reactie #25 Gepost op: juli 08, 2013, 16:08:35 »
moest ze echt nog laag hangen in het water, zou ik wel eens een zwemvest proberen hoor. Zwemmen is heel gezond, maar ik denk dat het toch wel gezonder is als het op de juiste manier gebeurd  :denk:  (geen idee of het ook zo is hoor, ik denk dat gewoon)

ja daar zeg je zoiets :denk:

Offline happy sneeuwklokje

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 416 HV-Punten
« Reactie #26 Gepost op: juli 08, 2013, 22:09:14 »
Nu ik dat hier allemaal zo lees durf ik met Metske niet meer gaan... Ze spartelde idd met haar voorste poten, zwom 1 keer een stuk mooi rustig en dat was toen ze de hele vijver overzwom, zag er zo mooi uit!  :clap:

Waar koop je zo een zwemvest?

Volgende week vertrekken we naar zuid Frankrijk en daar verblijven we kort bij een rivier, zal daar met haar in het water gaan en het haar zo rustig leren; lijkt me iets leuker dan in de vijver hier  :fuu:

Offline Ien

• *
  • 845 HV-Punten
« Reactie #27 Gepost op: juli 09, 2013, 09:37:48 »
Zwemmen is heel gezond, maar ik denk dat het toch wel gezonder is als het op de juiste manier gebeurd  :denk:  (geen idee of het ook zo is hoor, ik denk dat gewoon)

Ik denk dat eigenlijk ook wel.  :denk:

Waar koop je zo een zwemvest?

Volgende week vertrekken we naar zuid Frankrijk en daar verblijven we kort bij een rivier, zal daar met haar in het water gaan en het haar zo rustig leren; lijkt me iets leuker dan in de vijver hier  :fuu:

Er staan al wel topics over zwemvesten op het forum. Ik zou in dit geval zeker eentje nemen dat ver genoeg over de rug ligt, zodat ook de achterhand voldoende omhoog gehouden wordt. Geeft een beetje meer ondersteuning zodat ze leren hun rug te gebruiken tijdens het zwemmen.
Fijne vakantie en veel plezier! En opletten met stromend water als je nog geen goede zwemmer hebt  :happywink:.

♥♥♥Basko♥Angel♥Kane♥♥♥

Offline Maddock

• hondenvriend pro
  • *
  • 1997 HV-Punten
  • 7 op 7 een hondenleven
« Reactie #28 Gepost op: juli 09, 2013, 09:42:33 »
Zwemmen is heel gezond, maar ik denk dat het toch wel gezonder is als het op de juiste manier gebeurd  :denk:  (geen idee of het ook zo is hoor, ik denk dat gewoon)

denk het ook... denk niet dat het de bedoeling is dat de hond er angstig van wordt of  mogelijks panikeert omdat hij niet weet wat hij moet doen en daar maar wat hangt... vrees dat ze dan op den duur schrik gaan krijgen in de buurt van water.
enfin, als het dat is dat je bedoelde...  :vuistje:

Offline Sofie en Lady

• *
  • 1052 HV-Punten
  • hoezo hondengek?
« Reactie #29 Gepost op: juli 09, 2013, 10:10:21 »
denk het ook... denk niet dat het de bedoeling is dat de hond er angstig van wordt of  mogelijks panikeert omdat hij niet weet wat hij moet doen en daar maar wat hangt... vrees dat ze dan op den duur schrik gaan krijgen in de buurt van water.

Denk dat ze vooral fysiek bedoeld :denk:

Offline maart

• *
  • 519 HV-Punten
« Reactie #30 Gepost op: juli 09, 2013, 10:12:52 »

bwa, hangt af van het type hond dat je hebt zeker.
Ik maak persoonlijk korte metten met die 'angst' voor water en sleur ze gewoon het water in.  Niet zwemmen is hier geen optie  :oops:
Deze hond is hier vorige maandag toegekomen, hij zwom niet volgens het baasje  :mrgreen: :mrgreen:

Offline Ien

• *
  • 845 HV-Punten
« Reactie #31 Gepost op: juli 09, 2013, 10:15:20 »
Denk dat ze vooral fysiek bedoeld :denk:

Ik denk dan ook meer aan verkeerde belasting van spieren.

♥♥♥Basko♥Angel♥Kane♥♥♥

Offline Maddock

• hondenvriend pro
  • *
  • 1997 HV-Punten
  • 7 op 7 een hondenleven
« Reactie #32 Gepost op: juli 09, 2013, 10:21:54 »
"jump" zeg!  :shock:
den onze is ook heel graag in het water maar gaat er altijd 'pootje-per-pootje' in.  :vuistje:
 :thumbs:

Offline maart

• *
  • 519 HV-Punten
« Reactie #33 Gepost op: juli 09, 2013, 10:31:06 »
Ik denk dan ook meer aan verkeerde belasting van spieren.

ja idd, bedoelde ik ook

Offline Yoicka

• *
  • 1023 HV-Punten
« Reactie #34 Gepost op: juli 09, 2013, 10:44:08 »
bwa, hangt af van het type hond dat je hebt zeker.
Ik maak persoonlijk korte metten met die 'angst' voor water en sleur ze gewoon het water in.  Niet zwemmen is hier geen optie  :oops:
Deze hond is hier vorige maandag toegekomen, hij zwom niet volgens het baasje  :mrgreen: :mrgreen:

kga Yenko es brengen :mrgreen: die durft echt niet zwemmen, moet al moeite doen om hem gewoon in't water te krijgen :( maarja, als pup wel in vijver gevallen en kopke onder gegaan :(

Offline maart

• *
  • 519 HV-Punten
« Reactie #35 Gepost op: juli 09, 2013, 10:46:42 »
kga Yenko es brengen :mrgreen: die durft echt niet zwemmen, moet al moeite doen om hem gewoon in't water te krijgen :( maarja, als pup wel in vijver gevallen en kopke onder gegaan :(

ik heb Runar gewoon het water in gegooid als pup  :shifty:

Offline Yoicka

• *
  • 1023 HV-Punten
« Reactie #36 Gepost op: juli 09, 2013, 10:53:38 »
mja, das een pak stoerdere hond dan mijn Yenko eh :shhh:
echt gewoon stom dat die slechte ervaring opgedaan heeft als pup, kwas er niet bij ook :cry:
ik vrees dat ik op mijn volgende hond zal moeten wachten om een zwemhond te hebben :doh:

Offline Maddock

• hondenvriend pro
  • *
  • 1997 HV-Punten
  • 7 op 7 een hondenleven
« Reactie #37 Gepost op: juli 09, 2013, 10:54:28 »

hehe! onze Maks is dat ook overkomen, in Citadelpark in Gent, vijvertje volledig overwoekerd door drijvende planten, zo van die fijne kleine groene blaadjes, maar superveel zodat het water niet meer zichtbaar was... op dat moment ziet Maks een poes aan de overkant en loopt er naartoe, niet beseffend dat hij recht op dat vijvertje afstuift en "plons" kopje onder, tegen dat hij er vol verbazing uitkroop was poes allang weg natuurlijk.... en stinken dat ie deed! :vuistje:
maar heeft er toch nooit schrik van gekregen, gaat nog altijd graag in water, gelukkig maar!

Offline Yoicka

• *
  • 1023 HV-Punten
« Reactie #38 Gepost op: juli 09, 2013, 10:57:24 »
hebt gij chance! Maar die was ervoor mss wel al in water geweest enz? bij Yenko was het echt zijn eerste kennismaking met water.. en tja, 't is gewoon een seut :fuu: :mrgreen:

Offline Ien

• *
  • 845 HV-Punten
« Reactie #39 Gepost op: juli 09, 2013, 10:58:13 »
ik heb Runar gewoon het water in gegooid als pup  :shifty:

Oooh stout!  :mrgreen:
De ene kan daar tegen en de andere niet.

Yoicka, ik heb dat met Vig ook gehad. Die vloog als pup volle kadé Angel na het water in, maar waar Angel kon staan ging hij onder. Hij kreeg flink wat water binnen. Daarna was hij erg wantrouwig tegenover water, tot aan zijn buik en niet verder. Wij zijn daarom een tijdje met hem in het zwembad gaan zwemmen, eerst een paar keren met zwemvest, om hem te tonen dat hij met zijn beweging zelf de touwtjes in handen heeft.  :happywink: Hij kreeg gelukkig geen paniek maar miste wel wat techniek. En leuk vond hij het niet, maar moest en zou wel dat balletje apporteren.  :vuistje: (goede motivator zoeken is een eerste punt!)
Daarna in open water, eerst ook met zwemvest. Hij blijft nog steeds voorzichtig aftasten tot waar de bodem ligt, maar eens hij dat weet gaat het super.  :mrgreen:
Ik denk wel dat je eraan kan werken hoor.  :happywink:

♥♥♥Basko♥Angel♥Kane♥♥♥

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal