collapse

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

ZOOBIO.BE

Flexadin by Vetoquinol.

Auteur Topic: Intelligentie.  (gelezen 1552 keer)

Offline boskabouter

• begonnen hondenvriend
  • *
  • Geslacht: Man
Intelligentie.
« Gepost op: januari 09, 2017, 08:02:22 »
Honden zijn over het algemeen intelligent te noemen; als je ziet wat sommigen bereiken met hun hond. :clap:
Maar is intelligentie eigenlijk ook afhankelijk van het ras of is dat eerder individu gebonden?
Ik heb het boek van Stanley Coren gelezen, ook met de rangschikking der rassen naar intelligentie. Moet je dat letterlijk nemen?
Ikzelf heb nu mijn twaalfde hond in mijn leven nl. Buck, een jonge boerboel van 11 weken.
Ik merk op dat al mijn honden verschillend zijn/waren inzake karakter en intelligentie; bepaalde karaktertrekken zijn rasgebonden, andere zijn individueel; zo denk ik ook met intelligentie.
Maar als ik bv. mijn twee oudere honden- Mechelse herder en kruising herder- vergelijk met Buck krijg ik toch wel heel andere resultaten.
Mijn herders zijn slim, weten wat te doen bij zelfs maar een teken zonder klank; maar ze wachten naar mij om iets uit te voeren.
Buck neemt zelf beslissingen en als iets hem niet bevalt, kan hij dat goed laten merken.
Of verwar ik dienstbaarheid (= herders) met zelfstandigheid (= boerboel)?

Offline Neverever

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • Just me and the dog
Re: Intelligentie.
« Reactie #1 Gepost op: januari 09, 2017, 09:39:22 »
Ik heb diezelfde vraag hier ook al eens gesteld.
Rottweilers worden gezien als intelligente honden, maar ook met een grote mate van zelfstandigheid.
Toch zie ik individuele verschillen tussen mijn eerste hond en mijn tweede hond.
De hond die ik nu heb, verstaat veel dingen als vanzelf, zonder dat ik haar dat bewust heb aangeleerd.
Als ik bijvoorbeeld zeg: gaan we bedje in, dan gaat ze voor de deur van de slaapkamer staan. Ik zeg dat blijkbaar wel vaker en zo heeft ze vanzelf de link gelegd.
Ze neemt meer initiatief dan mijn vorige hond, maar eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik bij mijn vorige hond niet echt iets heb aangeleerd en er ook niet zo mee bezig was om haar te trainen, dus kan het niet met zekerheid zeggen.
Ik zal eens zoeken of ik het linkje naar dat ene topic kan vinden, er stonden wel een paar interessante reacties tussen.

Offline Neverever

• *
  • Just me and the dog

Offline Fieke1984a

• geavanceerde hondenvriend
  • *
« Reactie #3 Gepost op: januari 09, 2017, 09:48:12 »
Ik denk dat het er van af hangt wat je verstaat onder intelligentie...

Will to please (bij herders doorgaans in grote mate aanwezig) zorgt er vaak voor dat iets vlug aangeleerd wordt. Maar vaak wacht de hond inderdaad op een commando. Is dàt intelligentie in uw ogen?

Mijn saarlooswolfhond heeft nul komma nul will to please. Maar verdorie, ze had de gewoontes des huizes rap door, en ze leert ook heel snel (als ze zin heeft). Ook is ze heel vindingrijk - zowel in het uithalen van kattekwaad als het oplossen van denkspelletjes. Is dàt intelligentie in uw ogen?

Ik persoonlijk denk dat intelligentie zich uit in verschillende zaken. Dienstbaarheid vind ik er niet één van, dat vind ik eerder een karaktertrek. Zelfstandigheid wel, alsook de snelheid waarbij iets geleerd wordt (eens je de motivatie hebt gevonden).

Offline musicon08

• *
  • Ons Vehna
« Reactie #4 Gepost op: januari 09, 2017, 09:48:47 »
Een intelligente hond is geen hond die snel trukjes aanleert. Het is een hond die zijn baasjes snel trukjes aanleert. Hij weet hoe hij zijn goesting kan krijgen.... Ik vind zelfstandigheid dus eerder een intelligentietrek dan baasgedrevenheid. Zo zie ik het  :wink:

Je kan de lijn ook daar trekken naar mensen trouwens  :vuistje:

Offline Bandolero

• *
« Reactie #5 Gepost op: januari 09, 2017, 10:04:07 »
Een intelligente hond is geen hond die snel trukjes aanleert. Het is een hond die zijn baasjes snel trukjes aanleert. Hij weet hoe hij zijn goesting kan krijgen.... Ik vind zelfstandigheid dus eerder een intelligentietrek dan baasgedrevenheid. Zo zie ik het  :wink:

Ik volg niet helemaal.
In staat zijn om snel iets aan te leren is volgens mij weldegelijk een heel groot en belangrijk deel van intelligentie, maar het moet genuanceerd worden naar 'in staat zijn om snel iets te KUNNEN aanleren', en daar komt dan idd de will to please bij kijken.
Mijn Jack Russell van vroeger, kon heel snel vanalles en veel aanleren, ALS hij goesting had, evengoed kreeg ik regelmatig de spreekwoordelijke middelvinger te zien, maar de mogelijkheid was er wel. Herdershonden gaan veel sneller en vaker die capaciteit gaan tonen dan vele terriërs bv, maar evengoed kunnen die soms koppig zijn en weigeren iets te doen/leren  :lol:

Een ander deel is dan idd hetgeen ze uit zichzelf uitvogelen en gaan oppikken, maakt voor mij zeker ook een deel uit van intelligentie. Kan zich uiten in denkspelletjes, het oppikken van gewoontes in huis nog voor je ze zelf doorhebt, inventieve oplossingen voor dingen die je hun ontzegt of geweigerd had, ...

Offline boskabouter

• begonnen hondenvriend
  • *
« Reactie #6 Gepost op: januari 09, 2017, 10:29:06 »
@ Neverever
Bedankt voor de link naar het oudere topic.

Volgens het boek van Coren zijn er verschillende soorten intelligentie.
En als ik de reacties hier lees, denk ik dat dat juist is.
Je hebt intelligentie nodig om iets te kunnen aanleren en daarna te kunnen uitvoeren.
Maar er is ook zoiets als probleemoplossende intelligentie.
Ik denk dat dat twee geheel verschillende zaken zijn.
Enerzijds is een hond- zoals bv herder- intelligent omdat hij veel opdrachten kan aanleren.
Anderzijds is een hond met een groot probleemoplossend vermogen zéker intelligent te noemen!

Offline Joska

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #7 Gepost op: januari 09, 2017, 12:01:25 »
Leuk onderwerp!

Er zijn inderdaad veel verschillende soorten intelligentie.
Voor de mensen is het vooral belangrijk dat honden snel kunnen leren wat wij van hen verwachten en dat dan ook doen wanneer wij dat willen.
Maar zelfs in die optiek kan je niet duidelijk omschrijven wat een slimme hond nu eigenlijk is.
Sinds ik een koolie heb, ben ik mij gaan verdiepen in wat nu eigenlijk het verschil is in werken met vee tussen dat ras en de meer traditionele border collie. Zo ben ik vorige week in gesprek geraakt met iemand die ervaring heeft met beide bij de schapen. Allebei de rassen werkten goed bij de schapen volgens hem, toch neemt hij enkel de borders mee op wedstrijd. De koolie weet heel goed wat hij moet doen met de schapen, en zal daarbij veel eigen initiatief nemen, lost problemen op voor de baas het nog maar opmerkt en is dus de gedroomde werk-partner als je een boerderij vol schapen hebt. Maar als er dan op wedstrijd wordt gevraagd om de schapen door een specifiek poortje te sturen, terwijl ze eigenlijk even goed naast dat poortje kunnen passeren om van A naar B te gaan, tja, dan krijg je dat moeilijk verkocht aan je koolie. Een border doet dat wel, omdat die, naast de schapen, ook oog heeft voor wat de herder nu eigenlijk van hem verlangt.

Ook interessant vond ik het bij 'Dogs the untold story' getoonde onderzoek waar ze testen of een hond en een wolf kunnen leren van het observeren van andere honden. Ze lieten daar een getrainde hond voordoen hoe een kist te openen waarin voedsel zat. Al de geteste wolven konden daarna zelf die kist openen, op de getoonde manier, terwijl maar een kleine minderheid van de honden daar in slaagden. Wil dat nu zeggen dat wolven intelligenter zijn dan honden?
De tests werden uitgevoerd door het Wolf Science Center in Wenen. Op hun site staat precies nog meer leuks dat ik nog eens moet bekijken: http://www.wolfscience.at/en/research/tests/

Offline Neverever

• *
  • Just me and the dog
« Reactie #8 Gepost op: januari 09, 2017, 14:01:22 »
Een intelligente hond is geen hond die snel trukjes aanleert. Het is een hond die zijn baasjes snel trukjes aanleert. Hij weet hoe hij zijn goesting kan krijgen....

Je zou ook kunnen stellen dat dan de baas minder handig is in het aanleren van iets.

edit: even ter verduidelijking: Quincy lijkt mij wel te trainen als ik telkens aan dezelfde kant beloon, dan bepaalt zij wanneer de oefening stopt. Door de beloning van verschillende kanten te laten komen (nu bij het aanleren van achterwaarts rond mij te stappen) bepaal ik wanneer de oefening stopt en niet zij.
Ik denk dat als je zo een type hond hebt, het er net op aankomt om als trainer meer inzicht te verwerven in hoe je daarop kan inspelen.
Bewaren
« Laatst bewerkt op: januari 09, 2017, 14:14:16 door Neverever »

Offline musicon08

• *
  • Ons Vehna
« Reactie #9 Gepost op: januari 09, 2017, 16:06:10 »
Je zou ook kunnen stellen dat dan de baas minder handig is in het aanleren van iets.

edit: even ter verduidelijking: Quincy lijkt mij wel te trainen als ik telkens aan dezelfde kant beloon, dan bepaalt zij wanneer de oefening stopt. Door de beloning van verschillende kanten te laten komen (nu bij het aanleren van achterwaarts rond mij te stappen) bepaal ik wanneer de oefening stopt en niet zij.
Ik denk dat als je zo een type hond hebt, het er net op aankomt om als trainer meer inzicht te verwerven in hoe je daarop kan inspelen.
Bewaren

Voor alle duidelijkheid: het is niet omdat je hond veel trukjes kent, dat ze dom is. Dat heb ik niet gezegd. Maar ik vind het feit dat Quincy zelf bepaalt wanneer de oefening stopt, eigenlijk een groter teken van intelligentie dan dat zij de commando's kent. Ze gebruikt jouw commando's om haar goesting te krijgen. Das toch knap  :thumbs:. Natuurlijk wil je dat niet als baasje, maar het ging hier zuiver over intelligentie bij honden.

Ik vind je weg kunnen vinden om je goesting te krijgen een teken van intelligentie  :wink:

Offline musicon08

• *
  • Ons Vehna
« Reactie #10 Gepost op: januari 09, 2017, 16:07:28 »
Ik volg niet helemaal.
In staat zijn om snel iets aan te leren is volgens mij weldegelijk een heel groot en belangrijk deel van intelligentie, maar het moet genuanceerd worden naar 'in staat zijn om snel iets te KUNNEN aanleren', en daar komt dan idd de will to please bij kijken.
Mijn Jack Russell van vroeger, kon heel snel vanalles en veel aanleren, ALS hij goesting had, evengoed kreeg ik regelmatig de spreekwoordelijke middelvinger te zien, maar de mogelijkheid was er wel. Herdershonden gaan veel sneller en vaker die capaciteit gaan tonen dan vele terriërs bv, maar evengoed kunnen die soms koppig zijn en weigeren iets te doen/leren  :lol:

Een ander deel is dan idd hetgeen ze uit zichzelf uitvogelen en gaan oppikken, maakt voor mij zeker ook een deel uit van intelligentie. Kan zich uiten in denkspelletjes, het oppikken van gewoontes in huis nog voor je ze zelf doorhebt, inventieve oplossingen voor dingen die je hun ontzegt of geweigerd had, ...

Ik ga akkoord met wat je zegt hoor.

Offline boskabouter

• begonnen hondenvriend
  • *
« Reactie #11 Gepost op: januari 09, 2017, 16:56:19 »
Vele honden zijn opportunist van nature uit.
Maar intelligente opportunisten, moet je denk ik voor oppassen; die rollen je waar je bij staat als je niet oppast.
Wat te denken van het volgende:
Buck weet dat hij alvorens iets te krijgen, moet gaan zitten. Hij moet er dus iets voor doen, voor hij iets krijgt.
Maar hij weet dat al zo fijn dat, als ik iets neem, hij al gaat zitten.
Sta ik daar om het bevel 'zit' te geven; hij zit al lang en wacht op zijn beloning.
11 weken oud!!

Offline musicon08

• *
  • Ons Vehna
« Reactie #12 Gepost op: januari 09, 2017, 17:10:31 »
Vele honden zijn opportunist van nature uit.
Maar intelligente opportunisten, moet je denk ik voor oppassen; die rollen je waar je bij staat als je niet oppast.
Wat te denken van het volgende:
Buck weet dat hij alvorens iets te krijgen, moet gaan zitten. Hij moet er dus iets voor doen, voor hij iets krijgt.
Maar hij weet dat al zo fijn dat, als ik iets neem, hij al gaat zitten.
Sta ik daar om het bevel 'zit' te geven; hij zit al lang en wacht op zijn beloning.
11 weken oud!!

Dat is normaal hoor. Ik vermoed dat alle pups dat doen. Ik geef dan enkel een snoepje als het werd vooraf gedaan door het zit commando :)

Offline Fieke1984a

• *
« Reactie #13 Gepost op: januari 09, 2017, 17:13:48 »
Jamaar je moet niet met beloning gaan zwieren voor hij gedaan heeft wat je wil je he  :wink:

En al hij al zat omdat hij door heeft dat het "trainingstijd" is, en anticipeert, dan vraag je iets anders

Offline boskabouter

• begonnen hondenvriend
  • *
« Reactie #14 Gepost op: januari 09, 2017, 17:20:26 »
Ja, maar hoe kan ik hem het bevel ' zit' geven, als hij al zit?
Nu ga ik proberen hem het bevel ' af' te geven, om te gaan liggen.
Eens hij dat gesnapt heeft, kan ik natuurlijk hem doen liggen als hij al zit.
Een bijkomend bevel geven dus.

Offline Fieke1984a

• *
« Reactie #15 Gepost op: januari 09, 2017, 17:27:37 »
Dat zal inderdaad niet gaan. Maar zet een paar stappen achteruit en laat hem komen. Of inderdaad, liggen. Zolang het hem uit de zit positie haalt.

Offline anarya

• *
« Reactie #16 Gepost op: januari 09, 2017, 17:40:56 »
Hoe ik het heb gedaan is zoals Fieke1984 zegt, mijn pup had ook vlug door wanneer we gingen trainen en ging dan perfect voor mij zitten  :vuistje:. Heel knap maar daar krijgt hij niets voor  :lol:, ik zorgde dan wel dat hij even uit zit ging door wat naar achter te wandelen of eender wat en zei dan zit. Als hij dan ging zitten kreeg hij het snoepje.
Anders traint hij mij en niet omgekeerd  :lol:.

Offline Neverever

• *
  • Just me and the dog
« Reactie #17 Gepost op: januari 11, 2017, 11:24:02 »
Voor alle duidelijkheid: het is niet omdat je hond veel trukjes kent, dat ze dom is. Dat heb ik niet gezegd. Maar ik vind het feit dat Quincy zelf bepaalt wanneer de oefening stopt, eigenlijk een groter teken van intelligentie dan dat zij de commando's kent. Ze gebruikt jouw commando's om haar goesting te krijgen. Das toch knap  :thumbs: . Natuurlijk wil je dat niet als baasje, maar het ging hier zuiver over intelligentie bij honden.

Ik vind je weg kunnen vinden om je goesting te krijgen een teken van intelligentie  :wink:

Hier wou ik toch nog even op reageren. Die eerste zin: zo had ik het niet opgevat hè  :vuistje:
Maar ik denk als je een hond hebt met dat soort trucken dat je dan - vanuit trainingsstandpunt bekeken dan hè, dat was mijn punt eigenlijk - je moet aanpassen en net moet proberen de hond voor te zijn.
Ik wil niet dat ze mijn commando's gebruikt voor haar goesting  :mrgreen: maar zo is ze wel ja :lol:
Heb meermaals ondervonden dat dat de grootste uitdaging is in het aanleren van dingen aan die van mij, dat én zorgen dat ze niet afhaakt omdat het een hond is die veel variatie nodig heeft.
Vraag je haar te vaak hetzelfde dan heeft ze zoiets van : maar dat kan ik toch al allemaal.

Maar ik snapte wat je wil zeggen: zuiver over intelligentie gesproken kan je dan concluderen dat Quincy wel bij de pinken is gezien ze zo in elkaar zit. :twistedevil:
Bewaren

Offline Gerlinde Andriessens

• begonnen hondenvriend
  • *
« Reactie #18 Gepost op: januari 11, 2017, 21:03:32 »
ik heb hier zeker wel een vraag over. Hoe normaal vinden jullie het dat je hond van -geen hondenschool- achtige oefening opleiding op ongeveer 2 weken kan trainen naar een zo goed als volledig afgetrainde hond op typische hondenschool oefeningen ? (duidelijk niets met de opleider te maken maar wel met de hond) - ik vraag me dit echt af. (persoonlijk zou ik het absoluut niet normaal noemen voor het ras waar ik het over heb maar misschien wel voor een herder of zo ?

Offline DarrenRastaKaité

• *
« Reactie #19 Gepost op: januari 11, 2017, 21:40:34 »
Leuk onderwerp!

Er zijn inderdaad veel verschillende soorten intelligentie.
Voor de mensen is het vooral belangrijk dat honden snel kunnen leren wat wij van hen verwachten en dat dan ook doen wanneer wij dat willen.
Maar zelfs in die optiek kan je niet duidelijk omschrijven wat een slimme hond nu eigenlijk is.
Sinds ik een koolie heb, ben ik mij gaan verdiepen in wat nu eigenlijk het verschil is in werken met vee tussen dat ras en de meer traditionele border collie. Zo ben ik vorige week in gesprek geraakt met iemand die ervaring heeft met beide bij de schapen. Allebei de rassen werkten goed bij de schapen volgens hem, toch neemt hij enkel de borders mee op wedstrijd. De koolie weet heel goed wat hij moet doen met de schapen, en zal daarbij veel eigen initiatief nemen, lost problemen op voor de baas het nog maar opmerkt en is dus de gedroomde werk-partner als je een boerderij vol schapen hebt. Maar als er dan op wedstrijd wordt gevraagd om de schapen door een specifiek poortje te sturen, terwijl ze eigenlijk even goed naast dat poortje kunnen passeren om van A naar B te gaan, tja, dan krijg je dat moeilijk verkocht aan je koolie. Een border doet dat wel, omdat die, naast de schapen, ook oog heeft voor wat de herder nu eigenlijk van hem verlangt.

Ook interessant vond ik het bij 'Dogs the untold story' getoonde onderzoek waar ze testen of een hond en een wolf kunnen leren van het observeren van andere honden. Ze lieten daar een getrainde hond voordoen hoe een kist te openen waarin voedsel zat. Al de geteste wolven konden daarna zelf die kist openen, op de getoonde manier, terwijl maar een kleine minderheid van de honden daar in slaagden. Wil dat nu zeggen dat wolven intelligenter zijn dan honden?
De tests werden uitgevoerd door het Wolf Science Center in Wenen. Op hun site staat precies nog meer leuks dat ik nog eens moet bekijken: http://www.wolfscience.at/en/research/tests/

Klopt, als mijn Kelpies iets moeten doen waar ze een 'kortere' weg kunnen nemen, zullen ze dat ook doen. Er bestaan ergens iets op internet van Border Collie does XX, Ras YY doet ZZ en the Kelpie wants to have it done yesterday.

Bij het reddingswerk bijvoorbeeld hebben mijn Kelpies zo iets van 'het zit hier, graaf zelf maar'. Het zijn eigenlijk meesters in manipuleren. Ik heb zo'n filmpje waar hij echt kijkt naar de persoon naast zich om hem te helpen. Terwijl de gemiddelde Duitse Herder zich te pletter zal graven :mrgreen:

Wie is er dan slim? :mrgreen:

Hondenvrienden.be

« Reactie #19 Gepost op: januari 11, 2017, 21:40:34 »
Dier algemeen

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

Plan de verzorging van je hond of kat dankzij Life Plan van WelloPet.

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal