collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: hondenluik ervaringen  (gelezen 17776 keer)

Offline evie

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 3455 HV-Punten
  • waasland
hondenluik ervaringen
« Gepost op: november 30, 2011, 10:41:17 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Zijn er hier mensen met goede ervaringen met een hondenluik:
Hoe installeer je dit, kan dit in elke deur? Mijn keukendeur naar buiten, die deur wordt nooit gebruikt, vermits ik daarnaast een schuifraam heb, is zo een aluminium deur (ale ja eigenlijk geen idee, het is in alle geval geen houten deur, met bovenaan glas maar onderaan dus volgens mij aluminium ofzo, ale tzal niet het duurste materiaal zijn). Is dat mogelijk in zon deur?
Hoe zit het met doorlaten van koude/tocht?
Gaan de honden er werkelijk door? Hoe hoog installeer je dat best? (langs binnen is het andere hoogte dan langs buiten om erdoor te gaan vermits er buiten nog een dorpeltje is en het terras dus lager is dan de keukenvloer)
Wat met de grootte? (misschien dat enkel Kaya er door moet kunnen maar dan kunnen er ook katten  naar binnen komen dan als die dat durven)
Ervaringen met goede/stevige luiken?

Offline Timo jr

• *
  • 1595 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
    • Van de Hereheide Teckels
Re: hondenluik ervaringen
« Reactie #1 Gepost op: november 30, 2011, 11:06:31 »
http://www.zooplus.nl/shop/honden/hondenhok_hondenluik/hondenklep/100950

Wij hebben deze in Medium in onze garage-achterdeur. Benz kan er ook door btw...

Helaas is onze flap nu (na 2 jaar gebruik) gedeeltelijk afgescheurd (lang leve Duct tape!) MAAR dit komt door onze opvang Hovawart die zich daar dus ook door wrong terwijl het voor haar ECHT wel te klein was... Bij normaal gebruik denk ik niet dat het dus zo snel stuk zou gaan...

Die achterdeur waar het in gemonteerd staat, is ook een aluminium deur, bovenkant glas, maar onderkant zo'n paneel, geen idee van wat voor soort materiaal dat is... Zo typisch 80' wit mdf achtig materiaal.
Bij ons is het langs de buitenkant ook hoger springen, dan langs binnen, das geen enkel probleem. Na een tijdje sjezen ze daar tegen een tempo door van heb ik jou daar en springen ze langs buiten al vanop een meter afstand door dat ding (wat vreselijke taferelen oplevert als je het luik een keertje dicht doet...).

De flap wordt door magneten redelijk op zijn plaats gehouden en er zit een borstel aan de onderkant van de flap tegen de tocht. Als het hard waait, dan beweegt dat ding dus wel, maar bij normaal weer niet.
Uiteraard heb je er wel 'koude' van. Ik zou het dus niet in mijn keuken-achterdeur willen hebben eerlijk gezegd... Door het dicht te schuiven met 'het luik', zal dat wel minder zijn, maar ik vermijd dat hier dus zoveel mogelijk aangezien elke hond hier gewend is dat dat ding open is, langs buiten zie je dus niet goed of het open of dicht is en dan knallen ze er dus tegen...

Aangezien het hier in mijn garage-achterdeur zit, hebben we geen last van de nadelen en ben ik er dus wel heel tevreden van... De honden (en onze katten dus ook) kunnen 'naar believen' binnen en buiten... Vreemde katten halen het niet in hun hoofd om hier binnen te komen...

Offline Loetje

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 393 HV-Punten
« Reactie #2 Gepost op: november 30, 2011, 12:13:21 »
Hondenluik niet, ik heb kattenluikje, ook in zo'n aluminiumdeur zoals je beschrijft. Dat heeft de schrijnwerker, die de deur gemaakt heeft, er in gezet (toen ik het huis heb gebouwd, was deel van de offerte  :lol:). Ik heb een staywell luikje en dat is niet zo stevig, het is nu al het kweetnie hoeveelste dat er in zit. maar ik zit dus vast aan de afmetingen van dat gat natuurlijk.
Kou weet ik niet, bij mij is dat in een bergruimte met uitgang naar buiten, ik zit daar 's avonds niet.

Offline TASHAtje

• *
  • 4 HV-Punten
« Reactie #3 Gepost op: november 30, 2011, 12:31:36 »
Zijn er hier mensen met goede ervaringen met een hondenluik:
Hoe installeer je dit, kan dit in elke deur? Mijn keukendeur naar buiten, die deur wordt nooit gebruikt, vermits ik daarnaast een schuifraam heb, is zo een aluminium deur (ale ja eigenlijk geen idee, het is in alle geval geen houten deur, met bovenaan glas maar onderaan dus volgens mij aluminium ofzo, ale tzal niet het duurste materiaal zijn). Is dat mogelijk in zon deur?
Hoe zit het met doorlaten van koude/tocht?
Gaan de honden er werkelijk door? Hoe hoog installeer je dat best? (langs binnen is het andere hoogte dan langs buiten om erdoor te gaan vermits er buiten nog een dorpeltje is en het terras dus lager is dan de keukenvloer)
Wat met de grootte? (misschien dat enkel Kaya er door moet kunnen maar dan kunnen er ook katten  naar binnen komen dan als die dat durven)
Ervaringen met goede/stevige luiken?

je hebt luikjes waar je je hond/kat een bandje kan omdoen.. en enkel met een bandje om kan de klep open.. (electronisch dus)
dus bijvoorbeeld straatkatten ofzo kunnen niet door dat luikje..

Offline evie

• *
  • 3455 HV-Punten
  • waasland
« Reactie #4 Gepost op: november 30, 2011, 13:03:05 »
Mja maar Kaya is nogal een straffe en ik vertrouw het niet haar een bandje een ganse dag aan te laten doen, die blijft da wel ergens aanhangen.

Oei, maar precies dan toch geen optie. Mijn keuken en living zijn open dus ja als dat dan echt kou is dan ga ik veel verstoken natuurlijk (en ik en kaya zijn koukleumen).
Nu als ik thuis ben zo ik dat dan wel dichtdoen het luikje (komt er dan ook nog veel kou door?), ze willen dan toch alleen maar bij mij zijn  :mrgreen: maar dan zou ik precies zo wa plakkers op 'dat luik' plakken zodat ze weten dat het dicht is als ze die plakkers zien?

of als er hier een handige harry zit die zelf een steviger en tochtvrijere luik kan maken mag die zich steeds aanbieden
« Laatst bewerkt op: november 30, 2011, 13:15:27 door evie »

Offline Timo jr

• *
  • 1595 HV-Punten
    • Van de Hereheide Teckels
« Reactie #5 Gepost op: november 30, 2011, 13:29:27 »
Mja maar Kaya is nogal een straffe en ik vertrouw het niet haar een bandje een ganse dag aan te laten doen, die blijft da wel ergens aanhangen.

Oei, maar precies dan toch geen optie. Mijn keuken en living zijn open dus ja als dat dan echt kou is dan ga ik veel verstoken natuurlijk (en ik en kaya zijn koukleumen).
Nu als ik thuis ben zo ik dat dan wel dichtdoen het luikje (komt er dan ook nog veel kou door?), ze willen dan toch alleen maar bij mij zijn  :mrgreen: maar dan zou ik precies zo wa plakkers op 'dat luik' plakken zodat ze weten dat het dicht is als ze die plakkers zien?

of als er hier een handige harry zit die zelf een steviger en tochtvrijere luik kan maken mag die zich steeds aanbieden

Dat luik, dat schuif je er aan de binnenkant voor. Echt tocht heb je dan niet meer. Aan de binnenkant zien ze dus ook wel goed dat het dicht is dan. 't Is dus als ze van buiten komen en door de flap naar binnen willen, dat het dus niet goed zichtbaar is.

Hier gebeurt het eigenlijk vooral als ik bv aan het poetsen ben en geen honden binnen wil hebben, dat het luik dicht gaat met de honden buiten... Wij hebben 2 achterdeuren, het kan dus gebeuren dat de keukendeur open staat, maar het luik dicht is, en dan krijg je de botstoestanden... Heb je gewoon 1 achterdeur en doe je het alleen dicht als ze binnen zijn, dan heb je normaal geen ongevallen...

(Personen)Toegangssystemen zijn toevallig mijne branche... De oplossing voor jouw probleem is, ofwel een sasfunctie, 2 luiken na mekaar dus, ofwel een luchtgordijn op je buitendeur installeren  :mrgreen:

Offline evie

• *
  • 3455 HV-Punten
  • waasland
« Reactie #6 Gepost op: november 30, 2011, 13:38:21 »
Dat luik, dat schuif je er aan de binnenkant voor. Echt tocht heb je dan niet meer. Aan de binnenkant zien ze dus ook wel goed dat het dicht is dan. 't Is dus als ze van buiten komen en door de flap naar binnen willen, dat het dus niet goed zichtbaar is.

Hier gebeurt het eigenlijk vooral als ik bv aan het poetsen ben en geen honden binnen wil hebben, dat het luik dicht gaat met de honden buiten... Wij hebben 2 achterdeuren, het kan dus gebeuren dat de keukendeur open staat, maar het luik dicht is, en dan krijg je de botstoestanden... Heb je gewoon 1 achterdeur en doe je het alleen dicht als ze binnen zijn, dan heb je normaal geen ongevallen...

(Personen)Toegangssystemen zijn toevallig mijne branche... De oplossing voor jouw probleem is, ofwel een sasfunctie, 2 luiken na mekaar dus, ofwel een luchtgordijn op je buitendeur installeren  :mrgreen:

men vorige werkgever installeert dat ook, ik zal ze eens terug contacteren :p
ik wil gewoon een simpel luik dat deftig afsluit of nen handige vent  :lol:

Offline Lila

• hondenvriend pro
  • *
  • 1675 HV-Punten
« Reactie #7 Gepost op: november 30, 2011, 13:52:56 »
Wij hebben een hondenluik en ik ben alleszins fan (en onze honden sowieso ook)! Het zit gewoon in onze achterdeur (of eigenlijk de muur naast de deur) en komt dus in de keuken uit. Als het heel hard waait kan het soms wel eens openstaan, maar wij hebben er toch niet echt veel last van. Wij hadden gehoord van andere mensen dat de luikjes met een harde flap snel stuk gaan als de honden erdoor crossen dus wij hebben een flexibele flap genomen (beetje zoiets in de aard: http://www.anniemall.nl/staywell-hondenluik-aluminium-p-3330.html). Het was wat duurder, maar ik denk dat je het er op termijn wel uithaalt.
Bij ons hangt het tamelijk laag omdat de kat er ook door moet kunnen, maar de honden hebben er geen probleem mee. Ik denk dat ook op de doos staat hoe hoog je het best hangt.
Het is echt zo geweldig dat de honden lekker binnen en buiten kunnen wanneer ze willen, vooral als wij zijn gaan werken. Het is toch maar zielig om hen al die uren binnen op te sluiten (of buiten) vonden wij.
In het begin moet je hen enkele keren met een koekje erdoor lokken en dan hebben ze wel snel door dat ze het kunnen gebruiken.
Je kan het luikje inderdaad afsluiten, maar wij zetten er altijd ook nog iets voor om aan te geven dat het dicht is, anders lopen onze slimmerds er gegarandeerd tegen. :)

Offline evie

• *
  • 3455 HV-Punten
  • waasland
« Reactie #8 Gepost op: november 30, 2011, 14:03:53 »
uhm, dus enkel als het hard waait is het kouder. Jullie keuken is wel dicht vermeod ik
pff twijfel twijfel  :mrgreen: En ik moet dan een schrijnwerker zoeken vermoed ik

Offline Blackwings88

• hondenvriend pro
  • *
  • 1122 HV-Punten
« Reactie #9 Gepost op: november 30, 2011, 14:08:38 »
ik volg mee, mits in de toekomst hier misschien ook zo'n hondenluik komt

Offline ands

• *
  • 2368 HV-Punten
« Reactie #10 Gepost op: november 30, 2011, 15:03:54 »
Wij zitten nu aan het tweede.

Had eerste met een harde flap.  Was al snel stuk, maakte veel lawaai.  Nu met de flexibele flap, veel geluidlozer, sluit ook beter af dan met harde flap.

Zit bij ons in de verandadeur.  Afsluiten met bijgeleverde flap gaat niet bij ons omdat we een mollureke op de deur hebben staan.

Offline Buster

• *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #11 Gepost op: november 30, 2011, 15:23:47 »
Wij hebben sinds jaar en dag een hondenluik in ons tuinhuis (dagverblijf honden). Wij zijn daar heel tevreden van. Gewoon een gat gemaakt in de muur van het tuinhuis op JR-hoogte.  :mrgreen: Ding vastgevezen en klaar is klara. Wij hebben er eentje van Ferplast denk ik.  :denk:
Toch een koude blijft goed buiten.  Je hebt ze in verschillende maten en soorten.
Ik heb ze ook al gezien in aluminiumdeuren hoor.  :wink:

Offline Lila

• hondenvriend pro
  • *
  • 1675 HV-Punten
« Reactie #12 Gepost op: november 30, 2011, 15:33:05 »
@ Evie: Ik vermoed dat je bedoelt dat onze keuken kan worden afgesloten van de rest van het huis? Dat is niet het geval hoor, alles loopt in elkaar over en we hebben geen binnendeuren. Geen probleem dus, we voelen de wind echt absoluut niet tot in de living ofzo hoor.

Offline evie

• *
  • 3455 HV-Punten
  • waasland
« Reactie #13 Gepost op: november 30, 2011, 15:37:24 »
Een graad minder in een tuinhuis of in de living is wel een groot verschil natuurlijk. Voor de garage zou een klein beetje tocht me ook niet deren maar voor men living/keuken wel vermits verwarming duur is. Dus buster ga nekeer een week in het tuinhuis leven zodat ke echt zeker weet dat er geen kou van binnenkomt :)

Offline witte duivels

• *
  • 2343 HV-Punten
    • Witte Duivels Domein
« Reactie #14 Gepost op: november 30, 2011, 17:35:22 »
Ik heb onlangs op een site een nieuwe model gezien, die beter de kou zou buiten laten, weet alleen niet meer waar  :oops:
Zal eens opzoeken voor jou!  :wink:

Offline evie

• *
  • 3455 HV-Punten
  • waasland
« Reactie #15 Gepost op: november 30, 2011, 20:47:52 »
Ik heb onlangs op een site een nieuwe model gezien, die beter de kou zou buiten laten, weet alleen niet meer waar  :oops:
Zal eens opzoeken voor jou!  :wink:

Na wat googlen kom ik ook altijd enkel maar die staywell en ferplast dus laat maar weten moest je euro terug vallen!

@lynn; ha ok, hier is het ook allemaal open. Goed om jou ervaringen te horen!  Is dat van jullie n van staywell of niet (vermits je zegt 'iets in die aard' )
« Laatst bewerkt op: november 30, 2011, 21:00:46 door evie »

Offline karinaknokke

• hondenvriend pro
  • *
  • 6 HV-Punten
    • http://www.cavaliersvlaamsetafel.be/
« Reactie #16 Gepost op: november 30, 2011, 21:47:21 »
Hier een Ferplast die er zeker al 10 jaar inzit.  :thumbs:
Zit ook onder een raam, in een paneel van de achterdeur (kunststof, allez een soort PVC)
Zelfs bij veel wind beweegt dat deurtje niet.

Offline Sedde

• *
  • 135 HV-Punten
« Reactie #17 Gepost op: november 30, 2011, 22:09:50 »
Tegenwoordig zijn er blijkbaar ook luikjes die werken via de chip. Eventueel eens achter zoeken.

Offline Lila

• hondenvriend pro
  • *
  • 1675 HV-Punten
« Reactie #18 Gepost op: november 30, 2011, 22:41:41 »
Ik heb eens even gekeken en het mer is Petsafe. Als ik dat google kom ik bij allemaal van die luikjes met zo'n halsband, maar dat hebben we dus niet. Het lijkt gewoon op dat Staywell-ding waarvan ik een link zette, maar blijkbaar van een ander merk.

Offline Sedde

• *
  • 135 HV-Punten
« Reactie #19 Gepost op: november 30, 2011, 22:45:59 »
Precies alleen voor katten: http://www.petporte.nl/

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal