collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Hond afstaan? Wat moeten we doen??  (gelezen 13068 keer)

Offline Ellenenbart

• startende hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Hond afstaan? Wat moeten we doen??
« Gepost op: maart 01, 2012, 10:10:30 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Hallo,

Ik weet het echt niet meer.  Ik zou dus heel graag jullie idee willen. 
Wij hebben twee kindjes en dat is zo druk dat onze hond het slachtoffer is geworden. 

Onze dag ziet er als volgt uit:
Opstaan om 7h en baby verzorgen.  Om 7.30 staat zoontje van 2 op en ist het boterhammekes eten, wassen, kleertjes aan...  Zowel van ons als van de kindjes dus.  Om 8.30h vertrekken we naar het werk. 
Onze hond (chowchow) staat op om 8h (slaapt in bench in garage) en gaat dan in de tuin behoefte doen.  Krijgt er ook eten.  Ze blijft buiten tot ik om 17h thuis kom.  Dan mag ze binnen en gaat ze meestal slapen in haar mand.  Ik ben dan bezig met kindjes en eten maken.  Mijn man komt thuis om 19h en dan eten we.  Nadien gaan de kindjes in bad en bed.  Rond 20.30 is alles stil en regelen wij nog onze bankzaken, huishouden,...
Om 22h kruip ik doodmoe het bed in.  Omdat we zelf zo moe zijn hebben we eigenlijk geen energie en zelfs geen tijd meer voor onze hond.  Resultaat is dat die s avonds ligt te slapen en haar energie kwijtgeraakt in de tuin.  We hebben onze tuin laten aanleggen maar daar blijft niets meer vanover. Volledig vernielt, planten stuk, vijverplanten uit water halen en kapot bijten en ongeloofelijk veel putten graven.  Ik ben er enorm kwaad voor maar natuurlijk niet op haar maar op ons.  Ze heeft nu eenmaal een uitlaatklep nodig.  Zo kan het eigenlijk niet verder.  Nu het wat langer licht is enz begint pas echt op te vallen hoe een rampgebied de tuin geworden is.  Als we erbij zijn doet ze nix maar zodra we weg zijn begint ze te graven.  Ik ben ervan overtuigd dat het beter zou gaan als ze voldoende wandelingen en uitdagingen krijgt.  Maar daar hebben we gewoon geen tijd meer voor.  2 kindjes is echt heel druk. 
We dachten een stuk van de tuin af te zetten voor haar maar dan heeft ze nog minder beweging en een hele dag in een klein stukje tuin zitten is ook geen leven.
We zien ze uiteraard graag en ook de kindjes zijn er aan gehecht.  Zij is zelf ook heel lief met de kindjes

Moeten we ze afstaan voor adoptie zodat ze bij mensen komt die wel veel tijd hebben?  Wat moeten we in hemelsnaam doen...??

Offline lore

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 4 HV-Punten
Re: Hond afstaan? Wat moeten we doen??
« Reactie #1 Gepost op: maart 01, 2012, 10:15:32 »
als het enkel om de verwoesting van de tuin is, tja, dan heb je de keuze om ermee te leren leven, of om haar af te staan....
onze tuin is ook 1 woesternij  :weetniet: geen spriet gras staat hier nog, maar hebben ook geen onkruid meer  :mrgreen: mij stoort dat niet, tis hunne tuin, hun speelterrein en zolang ze niet graven, mogen ze daar doen wat ze willen :yes:

kan je écht niet meer tijd voor haar vrijmaken, dan kan je haar best idd afstaan. er is hier een herplaatsingshoekje waar je al haar info en een foto kan zetten

...Repetition does not transform a lie into a truth...

Offline PapaR

• startende hondenvriend
  • *
  • 6 HV-Punten
  • Geslacht: Man
« Reactie #2 Gepost op: maart 01, 2012, 10:20:43 »
Hmm moeilijke situatie.  Ik begrijp dat het niet zozeer de tuin is maar eerder het gebrek aan aandacht dat de TS stoort. 

Offline ankef

• VIP-Hondenvriend
  • *
  • 3493 HV-Punten
« Reactie #3 Gepost op: maart 01, 2012, 10:33:47 »
Wij hebben vorige zomer ook een deel van de tuin afgemaakt voor de honden, voor verschillende redenen.  Eentje dierf al eens te graven (nu niet meer), rosse plekken in de gazon omdat ze plassen, voor dat de kindjes buiten gingen spelen moest er steeds een inspectie gebeuren om te zien of de honden geen kaka gedaan hadden in de tuin, kindjes én hondjes buiten ging niet (ze mogen van mij niet samen zijn zonder toezicht),...  Wel, we hebben nu een deeltje van de tuin afgemaakt voor de honden en het is veel beter zo.  Op hun stuk staat geen gras meer, maar ja...  Honden en kinderen kunnen samen buiten.  Geen 'vuiligheid' meer in de tuin.  En je hond gaat er volgens mij niets van maken dat hij maar een stukje van de tuin ter zijner beschikking heeft om te verwoesten, in plaats van de hele tuin .

Nu, het bewegings- en aandachtsprobleem is iets anders natuurlijk.  Kan je niet een paar keer in de week iemand laten langskomen om een stevige wandeling te gaan doen?  Of zie je het niet zitten om klein beetje vroeger op te staan voor een ommetje en 's avonds de taken verdelen (1 iemand legt de kids in bed, 1 iemand gaat voor een wandelingetje).  Dan is hij twee keer per dag op wandel (zij het dan een korte wandeling) en als je hem dan tussendoor nog wat kan bezighouden met lekkers in een kong en dergelijke...

Als je dit niet ziet zitten, zou ik misschien zeggen: herplaatsen.  De frustraties laten opbouwen is voor niemand goed.

Offline Artan

• *
  • 667 HV-Punten
« Reactie #4 Gepost op: maart 01, 2012, 10:41:31 »
Tijd maken, je hoeft toch niet steeds alles samen te doen? De ene doet iets met de kinderen en de andere iets met de hond?

Hoe zien de weekends eruit? Doe je dan
Wel iets met de hond? Want dan moet je toch niet werken hè..?

En als je dat niet kan opbrengen
Is hij beter af ergens anders

Offline Don Tibolo

• hondenvriend pro
  • *
  • 1208 HV-Punten
  • There's no love like animal-love
    • DogFun
« Reactie #5 Gepost op: maart 01, 2012, 10:49:51 »
Ik zou zeggen, denk er heel goed over na.. Als de hond geen meerwaarde is in jullie leven en enkel frustratie teweeg brengt omwille van de tuin, dan is hij wellicht beter af ergens anders.
Laat het ook niet zo ver komen dat de frustratie plots te hoog is en dat de hond weg MOET (en liefst vandaag)..

Hier is de tuin ook een slagveld. Het is de honden hun terrein en ik probeer die netjes te houden, maar ga zeker niks laten aanleggen of geld investeren om die tuin mooier te maken.. Zoals eerder voorgesteld kan je eens proberen om bvb je man eens te laten wandelen terwijl jij met de kindjes bezig bent. Ik weet niet hoe oud je kindjes zijn, maar ik heb als kind een hond gehad die mijn ouders weggedaan hebben onder andere omwille van de vernielde tuin, en ik ben daar jarenlang (en eigenlijk nog steeds) kwaad voor geweest op mijn ouders.. Misschien zijn ze nog te jong om het te beseffen, maar ik heb alleszins nooit begrepen waarom mijn vriend plaats moest ruimen omdat het gras niet meer groen genoeg was voor mijn ouders..  :?

Offline Bloem

• hondenvriend pro
  • *
  • 2031 HV-Punten
  • Loves animals
« Reactie #6 Gepost op: maart 01, 2012, 10:54:15 »
Ellen en Bart,

dit is geen makkelijke situatie lijkt mij. Je weet dat je te weinig tijd hebt voor je hond, maar langs de andere kant
zie je hem zo graag dat je geen hartverscheurende beslissing wil nemen.
Is het geen optie om iemand te vinden die er overdag eens mee kan gaan wandelen?
Heeft ze speeltjes in de tuin? Ik denk bv aan een kong, dat houdt ze ook even bezig.
Volgens mij graaft ze dus wel degelijk putten uit verveling. Ze moet haar energie idd ook kwijt.
Kunnen jullie 's avonds echt niet een ommetje met haar doen?
Ik ken het ras niet echt goed, dus weet niet echt wat hun noden zijn, maar als je niet kan bieden
wat je hond nodig heeft, dan zal je van je hart een steen moeten maken vrees ik. Voor de hond.
Wie wreed is tegenover dieren, kan geen goed mens zijn.

Offline Tianiz

• hondenvriend pro
  • *
  • 3534 HV-Punten
« Reactie #7 Gepost op: maart 01, 2012, 11:02:54 »
Zonder met de vinger te wijzen...

Ik geloof dat het inderdaad moeilijk is met twee jonge kinderen en dan nog een hondje...
Maar er zijn toch nog genoeg mensen die twee jonge kindjes hebben en wel genoeg tijd voor hun hond kunnen opbrengen, mensen die zelfs nog echt trainen en wedstrijd spelen met hun hond. En dan snap ik dit niet...

Hangt het niet een beetje af van wat wil je voor je hondje opgeven. Slaap, vrije tijd, een iets minder proper huishouden en zelfs een beetje minder tijd met je kindjes. Zoals iedereen al zegt dat de een 's morgens met de hond gaat wandelen en de andere de kindjes klaar maakt en in de avond dan omgekeerd.

Offline klaproos

• warme hondenvriend
  • *
  • 95 HV-Punten
« Reactie #8 Gepost op: maart 01, 2012, 11:11:21 »
Ik weet niet hoe oud de kinderen zijn, maar kun je geen dingen samen met de kinderen doen?

Samen een wandeling maken (langs een speelplein), samen naar school brengen. Het is beter om de hond een deel van het gezin te beschouwen, dan iets extra. Ik begrijp dat het in de winter iets moeilijker is, maar als het mooi weer is, kun je toch combineren?

Offline elliot

• *
  • 949 HV-Punten
« Reactie #9 Gepost op: maart 01, 2012, 11:12:16 »
Maar er zijn toch nog genoeg mensen die twee jonge kindjes hebben en wel genoeg tijd voor hun hond kunnen opbrengen, mensen die zelfs nog echt trainen en wedstrijd spelen met hun hond. En dan snap ik dit niet...

Onafhankelijk van de wil van mensen om dat wel of niet te doen... die energie is niet iedereen gegeven. Je kan onmogelijk gezinssituaties gaan afmeten tgo elkaar.

Vb mijn zoon heeft bepaalde problemen en ik "moet" al vanaf 1ste leerjaar zijn huiswerk redelijk intensief begeleiden, Nu ja, niks "moet" (en ik doe het ook niet elke dag), maar sommige prioriteiten kunnen nogal dwingend zijn eerlijk gezegd  :mrgreen: Op termijn was mijn energie om nog iets anders te doen serieus afgenomen, hoor.
NO OUTFIT IS COMPLETE WITHOUT A FEW DOG HAIRS

Offline ankef

• VIP-Hondenvriend
  • *
  • 3493 HV-Punten
« Reactie #10 Gepost op: maart 01, 2012, 11:16:08 »
Onafhankelijk van de wil van mensen om dat wel of niet te doen... die energie is niet iedereen gegeven. Je kan onmogelijk gezinssituaties gaan afmeten tgo elkaar.

Vb mijn zoon heeft bepaalde problemen en ik "moet" al vanaf 1ste leerjaar zijn huiswerk redelijk intensief begeleiden, Nu ja, niks "moet" (en ik doe het ook niet elke dag), maar sommige prioriteiten kunnen nogal dwingend zijn eerlijk gezegd  :mrgreen: Op termijn was mijn energie om nog iets anders te doen serieus afgenomen, hoor.

Inderdaad.  Ik vind toch ook dat er niet te snel met de vinger mag gewezen worden.  En ik weet niet of er zoveel gezinnen zijn met kinderen en hond, waarbij ze beiden gaan werken, waarbij de hond dagelijks minstens 1 ferme wandeling krijgt hoor.   :weetniet:

Offline lore

• *
  • 4 HV-Punten
« Reactie #11 Gepost op: maart 01, 2012, 11:19:19 »
Hmm moeilijke situatie.  Ik begrijp dat het niet zozeer de tuin is maar eerder het gebrek aan aandacht dat de TS stoort.
mij komt omgekeerd over  :weetniet:
er staat meer over de verwoesting van de aangelegde tuin, dan wat ze allemaal al dan niet doen met de hond  :weetniet:

nu, zoals ik al zei, ofwel leer je leven met een wildernis buiten ofwel sta je hem best af :yes:

...Repetition does not transform a lie into a truth...

Offline Marein

• *
  • 195 HV-Punten
    • Canis-Sanitas
« Reactie #12 Gepost op: maart 01, 2012, 11:23:56 »
Elliot heeft overschot van gelijk, geen enkel gezin en geen enkele persoon is dezelfde. Ik kan me niet voorstellen om niets met de honden te doen en soms heb ik het gevoel dat de kinderen daar soms wat bij inschieten  :oops:. Maar da's een ander verhaal.

Herplaatsen of niet, eigenlijk moet je eens samen met je echtgenoot rond tafel zitten en alles op een rijtje zetten:
- willen jullie hem graag houden?
- indien neen, hoe zie je dan zelf zijn herplaatsing? Wat zijn de voorwaarden en hoe zou een goed gezin er voor hem uitzien in jullie ogen? Zijn jullie eisen naar een nieuw gezin ook realistisch?
- indien ja, welke veranderingen ben je bereid te maken?
Mogelijke veranderingen:
- hoe groot is de tuin? Is het mogelijk jullie hond een eigen stuk tuin te geven, waarin hij verblijft als hij alleen thuis is? Voorzie daar ook een zandbak waarin hij zijn graafhobby volledig kan botvieren. Je kan het zelfs plezant voor hem maken door af en toe eens iets te verstoppen in zijn graafbak  :wink:
- kan je geen beurtrol voor het wandelen opstellen: zie je het zitten om 's ochtends een half uurtje vroeger op te staan en eerst een half uurtje op stap te gaan met de hond voor je aan de rest begint (geloof me: dat is echt verfrissend en opwekkend! En rustig  :wink:)
- kan je man de kinderen niet in bad doen na het eten, terwijl jij met de hond op stap gaat of even met hem bezig bent? Of omgekeerd?
- als je 's avonds voor de televisie zit, maak dan gebruik van de (vele vele) reclameblokken tussen de programma's om tijdens elk reclameblok even met de hond bezig te zijn. Ler hem trucjes aan, laat hem mentaal werken (ja, zelfs met een chowchow is dat mogelijk!)
- enz...

Dit lijstje kan zeker nog aangevuld worden met andere goeie ideeën die niet noodzakelijk veel tijd vragen! Maar ik denk dat jij en je man eerst moeten beslissen of je in je hond wil investeren of niet. Die keuze kan niemand hier voor jullie maken... (maar mijn persoonlijke mening: ooit hebben jullie beslist een hond te nemen, in mijn ogen hoor je dan ook een deel verantwoordelijkhei d op te nemen en in je hond te investeren - zelfs al lijkt je leven nu overvol! Tijd maken voor je hond moet ontspanning zijn, geen inspanning! Bij mij is dat toch zo - en ik hoop bij veel hondeneigenaars!)

Mijn doelstelling is: zorg dat je dagelijks minstens een kwartier (3 x 5 minuten) met elke hond bezig bent en minstens 3 wandelingen per week. Dan krijgt hij voldoende mentale uitdaging. Meer mag altijd, minder liever niet.
En af en toe eens een verrassing tussen door is altijd meegenomen (zoekspelletjes, een gevulde en bevroren kong, een lekker vers bot van bij de slager, ...)

Offline ankef

• VIP-Hondenvriend
  • *
  • 3493 HV-Punten
« Reactie #13 Gepost op: maart 01, 2012, 11:30:57 »
Mijn doelstelling is: zorg dat je dagelijks minstens een kwartier (3 x 5 minuten) met elke hond bezig bent en minstens 3 wandelingen per week. Dan krijgt hij voldoende mentale uitdaging. Meer mag altijd, minder liever niet.
En af en toe eens een verrassing tussen door is altijd meegenomen (zoekspelletjes, een gevulde en bevroren kong, een lekker vers bot van bij de slager, ...)

Awel Marein, dit vind ik nu eens leuk om te lezen!  Dit is echt héél haalbaar voor een gezin met kinderen waarvan de ouders beiden uit werken gaan.  Vaak lees je hier dat je elke dag minstens 1,5 moet gaan wandelen met je hond en daarbuiten nog vanalles extra moet doen ook.  En dat werkt demotiverend voor mensen zoals TS, die het even niet meer zien zitten.  Maar zoals jij hierboven aanhaalt, zulk schema is meer dan haalbaar en op die manier vinden ze misschien terug de zin om er nog meer tijd in te steken (want de frustratie zal minder groot worden). 

Offline Tianiz

• hondenvriend pro
  • *
  • 3534 HV-Punten
« Reactie #14 Gepost op: maart 01, 2012, 11:57:11 »
Inderdaad.  Ik vind toch ook dat er niet te snel met de vinger mag gewezen worden.  En ik weet niet of er zoveel gezinnen zijn met kinderen en hond, waarbij ze beiden gaan werken, waarbij de hond dagelijks minstens 1 ferme wandeling krijgt hoor.   :weetniet:

Ik zeg juist daarom dat ik niet met de vinger wil wijzen... :roll:

Mijn vraag is gewoon dat het altijd wel mogelijk is om er meer tijd in te steken maar hoe ver is de TS bereid opofferingen te maken. En dat zeg ik niet dat er elke dag anderhalf uur met de hond moet gewandeld worden :roll: En het zou in mijn ogen voor de TS toch ook moeten mogelijk zijn om dagelijks een kwartier tot een halfuur tijd in de hond moeten kunnen steken. Dit kan dan vanalles zijn, smorgens 10 min blokje om, 's avonds ook nog eens 10 min blokje om en daarnaast 5 min spelen en 5 min knuffelen.  :weetniet:

En jammer genoeg gaat ze daarbij opofferingen moeten maken, de vraag is wat kan ze opofferen, maar ook wat wil ze opofferen... Want bij mij kwam het ook over alsof ze niet meer in wilde steken... Nu zoals jij het zegt komt, kan het ook overkomen alsof de TS het even niet meer ziet zitten en met enkel richtingaanwijzers van ons dat ze inderdaad betere afspraken kan maken met haar vriend/man over de tijd met de hond en met de kids. Maar sorry dat ik het zo niet gelezen had hoor...

Offline ankef

• VIP-Hondenvriend
  • *
  • 3493 HV-Punten
« Reactie #15 Gepost op: maart 01, 2012, 12:03:51 »
Ik zeg juist daarom dat ik niet met de vinger wil wijzen... :roll:

Mijn vraag is gewoon dat het altijd wel mogelijk is om er meer tijd in te steken maar hoe ver is de TS bereid opofferingen te maken. En dat zeg ik niet dat er elke dag anderhalf uur met de hond moet gewandeld worden :roll: En het zou in mijn ogen voor de TS toch ook moeten mogelijk zijn om dagelijks een kwartier tot een halfuur tijd in de hond moeten kunnen steken. Dit kan dan vanalles zijn, smorgens 10 min blokje om, 's avonds ook nog eens 10 min blokje om en daarnaast 5 min spelen en 5 min knuffelen.  :weetniet:

En jammer genoeg gaat ze daarbij opofferingen moeten maken, de vraag is wat kan ze opofferen, maar ook wat wil ze opofferen... Want bij mij kwam het ook over alsof ze niet meer in wilde steken... Nu zoals jij het zegt komt, kan het ook overkomen alsof de TS het even niet meer ziet zitten en met enkel richtingaanwijzers van ons dat ze inderdaad betere afspraken kan maken met haar vriend/man over de tijd met de hond en met de kids. Maar sorry dat ik het zo niet gelezen had hoor...

Mijn reactie was toch ook helemaal niet op jou bedoeld.   :weetniet:

Offline Tianiz

• hondenvriend pro
  • *
  • 3534 HV-Punten
« Reactie #16 Gepost op: maart 01, 2012, 12:15:55 »
Mijn reactie was toch ook helemaal niet op jou bedoeld.   :weetniet:

Ow mijn fout dan... ik dacht dat omdat ik de enige was die reageerde dat het toch mogelijk zou moeten zijn om meer tijd te steken in de hond. :wink:

Offline ankef

• VIP-Hondenvriend
  • *
  • 3493 HV-Punten
« Reactie #17 Gepost op: maart 01, 2012, 12:19:49 »
Ow mijn fout dan... ik dacht dat omdat ik de enige was die reageerde dat het toch mogelijk zou moeten zijn om meer tijd te steken in de hond. :wink:

Nee, was niet op jou.   :wink:
Vind gewoon dat de algemene tendens hier op HV soms een beetje te 'fanatiek' is.   :oops:

Offline Gizmogirl

• hondenvriend pro
  • *
  • 960 HV-Punten
    • Flynn, Koda, Mowgli en Sibo
« Reactie #18 Gepost op: maart 01, 2012, 13:50:44 »
Ppppfff, écht, sorry dat ik hier ventileer, maar ik ben die uitleg van "wij hebben kindjes dus geen tijd meer voor onze hond" ZO beu hé... Daar had je aan moeten denken voor je aan kinderen of de hond begon...

Ik vind het knap dat je zelf inziet dat het zo niet meer kan, maar dan moet je ofwel de keuze maken om toch de tijd en energie in de hond te steken of hem te herplaatsen.
Een kleiner stuk van de tuin afmaken om daar de hond in te zetten is inderdaad geen optie...

Heb je voor jezelf het gevoel dat je niet meer de moeite kan opbrengen om jullie hond een goed leven te geven, dan moet je je gevoel volgen en iemand zoeken die dat wel kan en wil...

The Australian Shepherd - Not just a breed, but a lifestyle

Offline ankef

• VIP-Hondenvriend
  • *
  • 3493 HV-Punten
« Reactie #19 Gepost op: maart 01, 2012, 13:55:46 »
Een kleiner stuk van de tuin afmaken om daar de hond in te zetten is inderdaad geen optie...

Waarom is dit geen optie?  Niet als oplossing van het probleem, maar wel als deeltje van de oplossing van het probleem?  :weetniet:

En voor de rest... Ach ja....

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal