collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Het juiste ras  (gelezen 19036 keer)

Offline Bloem

• hondenvriend pro
  • *
  • 2031 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
  • Loves animals
Re: Het juiste ras
« Reactie #140 Gepost op: september 03, 2013, 22:35:46 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Ga je naar Maggy?  Indien ja, doe haar de groeten, af en toe zie ik haar nog wel eens op shows, maar ik heb haar jarenlang goed gekend.   :thumbs:
Nee kben niet bij Maggy geweest.
Maar wel bij een andere stamboomfokker.

Oké aan alle nieuwsgierigen;
Ik ben in de wolken!
Eerst werd ik ontvangen door 3blaffende woefkes. Wat zijn ze klein!  :mrgreen:
Op foto's op het internet lijken ze "groot" maar in het echt zijn ze tamelijk klein.
Ze komen met hun schoft amper aan mijn knie (ik ben 165cm groot) en hun hoofd komt iets boven mijn knie uit.
Nu ja, ik was een vreemde op hun terrein en de ene stak de andere aan in zijn geblaf. Ik heb mij dan iets kleiner
gemaakt en toen stopte 2 van de 3 met blaffen. Ze zijn wel allemaal nieuwsgierig komen snuffelen aan mij.
De ene volwassen hond (en ik denk niet dat het de moeder hond was) durfde wel porren/nippen aan mijn been als ik mij voortbewoog.
De volwassen honden bleven buiten zitten terwijl wij dan binnen gingen bij de pups. Wat een dotjes!
@Larshann: Ik snap vollédig waarom je voor het zwartje gekozen hebt, azo een schatje!  :wub:
De pups waren allemaal levendig en gezond. Ik heb donkere oogjes en lichte oogjes gezien (zelfs een blauw oogje dacht ik).
Kheb goede en duidelijke antwoorden gekregen op mijn resterende vragen en ik voelde mij daar heel welkom.
We hebben nog wat gepraat terwijl we een wandelingetje doorheen de tuin maakten. Echt vriendelijk mens!
En na wat gekeuvel moest ik vertrekken want zowel ik als de fokster hadden nog andere activiteiten op de agenda staan.

Ik ben vooral blij dat ik kennis gemaakt heb met het ras en nu dat ik ze gezien heb, sta ik er alleen maar meer voor open.
Kga het allemaal op het gemakje laten bezinken en toch denk ik nog eens verder kijken naar andere rassen, hoewel ik daar momenteel niet meer toe geneigd ben. Kdenk dat ik stiekem mijn goesting al gevonden heb en denk er zelfs over om mij mssn al op de wachtlijst te laten plaatsen voor het volgende nestje (wat pas over anderhalf jaar en over 3jaar zal plaatsvinden, afhankelijk van de teef, want uit deze nest houdt de fokster zelf ook een teefje aan).
Zowiso mag ik nog steeds vrijblijvend vragen stellen en ik ben altijd welkom. Ik zou nu vooral eens willen gaan kijken op een wedstrijd om het ras eens echt aan het werk te zien. Ik had ook vermeld dat ik wat terughoudend was voor buitenlandse kennels, omdat het contact op een andere manier verloopt ed, maar ook hier antwoordde de fokster dat ze mij desnoods in contact wou brengen bij goede kennels en me wou helpen om de wereld wat te leren kennen.

Bon, met dit verslag moeten jullie het stellen  :mrgreen:
Wie wreed is tegenover dieren, kan geen goed mens zijn.

Offline Ilsey

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 1905 HV-Punten
  • Boogie Wonderland!
« Reactie #141 Gepost op: september 03, 2013, 22:45:18 »
Ik ben vooral blij dat ik kennis gemaakt heb met het ras en nu dat ik ze gezien heb, sta ik er alleen maar meer voor open.
Kga het allemaal op het gemakje laten bezinken en toch denk ik nog eens verder kijken naar andere rassen, hoewel ik daar momenteel niet meer toe geneigd ben. Kdenk dat ik stiekem mijn goesting al gevonden heb en denk er zelfs over om mij mssn al op de wachtlijst te laten plaatsen voor het volgende nestje (wat pas over anderhalf jaar en over 3jaar zal plaatsvinden, afhankelijk van de teef, want uit deze nest houdt de fokster zelf ook een teefje aan).

Oooooh, jaja in de toekomst ga ik dus een mudi mogen ontmoeten  :fuu: :mrgreen: :thumbs:
“Until one has loved an animal a part of one's soul remains unawakened.”

Offline Larshann

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 120 HV-Punten
« Reactie #142 Gepost op: september 03, 2013, 22:50:45 »

@Larshann: Ik snap vollédig waarom je voor het zwartje gekozen hebt, azo een schatje!  :wub:

:mrgreen: ja he
iedereen kijkt altijd naar de speciale kleurtjes en mijn zwartje wordt vaak over het hoofd gezien, maar als je echt naar haar kijkt is ze gewoonweg prachtig  :wub:

degene die durft pitsen is idd niet de moeder van de pupjes

Als je toch niet voor een mudi zou gaan, ik ken 2 hele toffe pyrenese herdertjes van :
du Champ d'Onix
ze hebben korter haar in hun gezicht, ik ben het even kwijt hoe dat weer noemt. Een van hen is zo'n tof hondje dat ik twijfel of ik er misschien ooit zelf eentje van wil !
« Laatst bewerkt op: september 03, 2013, 22:55:59 door Larshann »

Offline Bloem

• hondenvriend pro
  • *
  • 2031 HV-Punten
  • Loves animals
« Reactie #143 Gepost op: september 03, 2013, 22:58:29 »
:mrgreen: ja he
iedereen kijkt altijd naar de speciale kleurtjes en mijn zwartje wordt vaak over het hoofd gezien, maar als je echt naar haar kijkt is ze gewoonweg prachtig  :wub:

degene die durft pitsen is idd niet de moeder van de pupjes
Linde is echt het lieveke van het nestje!
Ze  trok me ook direct aan  :mrgreen:
Kheb ze ook eens geknuffeld!
En der zit enen dikken in de nest, de Mazzel  :vuistje:
Nee maja, alsk op uiterlijk zou kiezen, zou ik voor de blonde kiezen of een merletje.
Zwart is gewoon het minst aantrekkelijke, maar Linde haar karakter trok me dan wel het meest aan.
Tenslotte moet je voor het karakter kiezen, want het is daarmee dat je een heel hondenleven mee overweg moet  :thumbs:
Goed gekozen!  :wub:

Het bruintje had duidelijk de meest wollige vacht en ze heeft ook het kortste staartje.
Even over de staart want dat is waar mijn hoofd niet zo goed mee overweg kan.
Ik vind hun staart minder "erg" dan die van een husky bv. Geen starende aarzen gezien vanmorgen  :mrgreen:

Offline Larshann

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 120 HV-Punten
« Reactie #144 Gepost op: september 03, 2013, 23:16:31 »
De staarten verschillen hond per hond, er zijn mudi's met een echte krulstaart zoals keeshonden enz, maar er zijn ook mudi's met een staart die wat "losser" is en wat meer rechtop gericht is. Als hun vacht lang genoeg is zie je idd geen aars.

ja Linde is echt de liefste en het zachtste karakter...ze is echt degene die het beste bij mij en mijn andere honden past  :wub:. Ik had ook het liefste een merle gehad, maar er waren dus geen teefjes merle.

Offline Bloem

• hondenvriend pro
  • *
  • 2031 HV-Punten
  • Loves animals
« Reactie #145 Gepost op: september 03, 2013, 23:23:46 »
De staarten verschillen hond per hond, er zijn mudi's met een echte krulstaart zoals keeshonden enz, maar er zijn ook mudi's met een staart die wat "losser" is en wat meer rechtop gericht is. Als hun vacht lang genoeg is zie je idd geen aars.

ja Linde is echt de liefste en het zachtste karakter...ze is echt degene die het beste bij mij en mijn andere honden past  :wub:. Ik had ook het liefste een merle gehad, maar er waren dus geen teefjes merle.
Je hebt een goeie keuze gemaakt met Linde!  :thumbs:
Mijn veters waren interessant  :fuu:
Maar khad niet anders verwacht van pups  :vuistje:
Ook mijn broek was leuk op in te bijten en mee te sleuren, maar ze waren toch snel afgeleid door een speeltje.
Kvond deze pups echt megaleuke geluidjes maken als ze speelden, superschattig als die in hun spel opgaan en beginnen te grommen naar elkaar  :rofl:
Ik ben al enkele nesten pups gaan bezoeken in mijn leven, maar nog nooit vond ik de geluidjes zo leuk, ze zijn wel hevig in hun spelgedrag, och, hadk nu maar zo'n wolleke in mijnen trui gestoken  :wub:

Offline Larshann

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 120 HV-Punten
« Reactie #146 Gepost op: september 03, 2013, 23:39:48 »
Er is nog een reutje vrij  :fuu:

Offline Bloem

• hondenvriend pro
  • *
  • 2031 HV-Punten
  • Loves animals
« Reactie #147 Gepost op: september 03, 2013, 23:47:57 »
Er is nog een reutje vrij  :fuu:
Ik weet het, maar dat gaat momenteel niet.
Voor jou klinkt het misschien gek, maar kzou niet weten hoe ik het met 3honden zou moeten doen  :fuu:
En mijn mama (ik woon nog thuis) wordt gék denk ik alsk nu weer afkom voor nog nen hond  :mrgreen:
Ik ga mijn tijd mooi afwachten.
Yvonne zei dat ze het nog zou zien zitten om hem zelf te houden

Offline Larshann

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 120 HV-Punten
« Reactie #148 Gepost op: september 04, 2013, 10:09:07 »
Ik weet het, maar dat gaat momenteel niet.
Voor jou klinkt het misschien gek, maar kzou niet weten hoe ik het met 3honden zou moeten doen  :fuu:
En mijn mama (ik woon nog thuis) wordt gék denk ik alsk nu weer afkom voor nog nen hond  :mrgreen:
Ik ga mijn tijd mooi afwachten.
Yvonne zei dat ze het nog zou zien zitten om hem zelf te houden

nee hoor, klinkt helemaal niet gek, ik snap dat zeker. 3 honden is gewoon moeilijker dan 2, en zeker als je nog thuis woont kan je niet zomaar zo'n dingen beslissen. Ik heb ook moeten wachten tot ik thuis weg was.
ik denk dat Yvonne liefst alle pupjes zelf zou bijhouden  :vuistje:

Offline Bloem

• hondenvriend pro
  • *
  • 2031 HV-Punten
  • Loves animals
« Reactie #149 Gepost op: november 29, 2013, 17:02:43 »
Even misschien deze nog updaten:

Volgende rassen staan op mijn lijstje, en ik ga mijn tijd nemen om nog wat fokkers te bezoeken van sommigen.
De Mudi
Schotse Collie - Uit Amerikaanse lijn! (geen europese)
De Pyreneese herder
Flatcoated retriever
Border collie

Ze staan opgelijst in volgorde van mijn eigen voorkeur.
De pyreneese herder wil ik nog wat verder onderzoeken (ken er maar 1 tje van op de hs), dus mssn nog een deftige fokker bezoeken waar er meerdere exemplaren aanwezig zijn. Liefst in het binnenland.
En border collie wil ik toch ook denk ik nog eens onderzoeken. Ik zou graag de kennel Luna Tale of van 't rattenkasteel eens bezoeken, omdat ze daar echte werkers hebben, en dan zou ik eens border uit eerder showlijnen willen bezoeken om voor mezelf eens goed het verschil uit te maken.

Voorlopig hou ik het bij deze rassen, er zijn zoveel rassen die mij interesseren, maar deze spreken me het meest aan. Ik weet dat ze uiteenlopend zijn, zowel kwa grootte als kwa vachtonderhoud als mssn ook wel kwa karakter. Maar ik heb nu ook een yorkshire en een golden, dus ben niet echt een "rassenmens" denk ik. Ik zoek gewoon een leuke, actieve hond, waar je al eens ietsje meer mee kan doen dan gewoon gehoorzaamheid.

Offline Bandolero

• *
  • 3421 HV-Punten
« Reactie #150 Gepost op: november 29, 2013, 17:58:28 »
En border collie wil ik toch ook denk ik nog eens onderzoeken. Ik zou graag de kennel Luna Tale of van 't rattenkasteel eens bezoeken, omdat ze daar echte werkers hebben, en dan zou ik eens border uit eerder showlijnen willen bezoeken om voor mezelf eens goed het verschil uit te maken.

Ik weet niet wat je bedoelt met "werkers", maar er is toch een immens verschil in type hond en type werk tussen Luna Tale en Rattenkasteel...

Wil je werkhonden zien, ga je best ook eens naar een trial gaan kijken (of een training schapendrijven).
voor showlijnen zijn er ook wel een aantal fokkers waar je eens kan langsgaan.

De show in Gent in februari is misschien ook de ideale moment om wat fokkers van alle rassen die je oplijstte te leren kennen (dan wel het showtype ervan uiteraard)

Offline Bloem

• hondenvriend pro
  • *
  • 2031 HV-Punten
  • Loves animals
« Reactie #151 Gepost op: november 29, 2013, 18:38:47 »
Ik weet niet wat je bedoelt met "werkers", maar er is toch een immens verschil in type hond en type werk tussen Luna Tale en Rattenkasteel...

Wil je werkhonden zien, ga je best ook eens naar een trial gaan kijken (of een training schapendrijven).
voor showlijnen zijn er ook wel een aantal fokkers waar je eens kan langsgaan.

De show in Gent in februari is misschien ook de ideale moment om wat fokkers van alle rassen die je oplijstte te leren kennen (dan wel het showtype ervan uiteraard)
't Is juist in een huiselijke omgeving dat ik de iets meer "werktypes" wil ontmoeten. Ik ben ervan overtuigd dat werkers zullen werken op het schapendrijven ed..

Offline Bandolero

• *
  • 3421 HV-Punten
« Reactie #152 Gepost op: november 29, 2013, 18:45:16 »
't Is juist in een huiselijke omgeving dat ik de iets meer "werktypes" wil ontmoeten. Ik ben ervan overtuigd dat werkers zullen werken op het schapendrijven ed..

Ik doelde meer op het zien van hoe ze zijn voor en na het werken  :wink:

Offline Fay-Heathcliff

• hondenvriend pro
  • *
  • 1108 HV-Punten
    • SchapendrijvenWestVlaanderen
« Reactie #153 Gepost op: november 29, 2013, 19:04:50 »

Als je werkers in hun huiselijke omgeving wilt zien, dan kun je beter mensen bezoeken die werkers lopen hebben ...  die 2 kennels worden al helemaal niet meer onder de werktypes gerekend.(toch niet voor wie schapen drijft  :wink: )
Een Round Robin of Maeglin komen we daar nog tegen, maar that's it ... .
En je zou nog kunnen verschieten van hoeveel werkers er niet (meer) werken op het schapendrijven.  :fuu:

Wakkere honden slapend maken.

Offline Bandolero

• *
  • 3421 HV-Punten
« Reactie #154 Gepost op: november 29, 2013, 19:07:14 »
Als je werkers in hun huiselijke omgeving wilt zien, dan kun je beter mensen bezoeken die werkers lopen hebben ...  die 2 kennels worden al helemaal niet meer onder de werktypes gerekend.(toch niet voor wie schapen drijft  :wink: )
Een Round Robin of Maeglin komen we daar nog tegen, maar that's it ... .
En je zou nog kunnen verschieten van hoeveel werkers er niet (meer) werken op het schapendrijven.  :fuu:

Dat gewoon dat haar definitie van werkhonden nogal afwijkt van mijn definitie, en al zeker van die van u  :mrgreen: :wink:

Offline Bloem

• hondenvriend pro
  • *
  • 2031 HV-Punten
  • Loves animals
« Reactie #155 Gepost op: november 29, 2013, 19:16:42 »
Ik bedoel geen schapendrijvers, maar gewoon de iets lichtere werklijnen tov de showlijnen...

Offline -Tom-

• hondenvriend pro
  • *
  • 604 HV-Punten
  • Geslacht: Man
    • Powder Puff
« Reactie #156 Gepost op: november 29, 2013, 19:22:52 »
Het is dan misschien geen herder, maar als ik het zo lees dan denk ik dat een Toller ook wel heel geschikt zou zijn.

Offline gustie

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 90 HV-Punten
  • Geslacht: Man
« Reactie #157 Gepost op: november 29, 2013, 19:37:54 »
Als je ze wat te doen geeft zijn die werkers beter handelbaar in een huiselijke omgeving als vele showlijnen.Maar zoals hierboven gezegd hangt het er vanaf wat je onder werklijn verstaat hé!

Offline Bloem

• hondenvriend pro
  • *
  • 2031 HV-Punten
  • Loves animals
« Reactie #158 Gepost op: november 29, 2013, 19:41:26 »
Het is dan misschien geen herder, maar als ik het zo lees dan denk ik dat een Toller ook wel heel geschikt zou zijn.
Ja nen toller vind'k wel leuk, maar ik weet niet wat het is, maar ze trekken me niet genoég aan.
En ik ken er toch wel enkele, dus 't is ni gebaseerd op 1 hondje.
Kweetni, 't is alsof ik iets mis bij dat ras.. Maar ze passen inderdaad wel in mijn lijstje: actief, niet te groot, all around maar het iets meer werkende, ...

Offline RustlingRose

• *
  • 385 HV-Punten
« Reactie #159 Gepost op: november 29, 2013, 20:10:00 »
Als je ze wat te doen geeft zijn die werkers beter handelbaar in een huiselijke omgeving als vele showlijnen.Maar zoals hierboven gezegd hangt het er vanaf wat je onder werklijn verstaat hé!
Ik vermoed dat ze het eerder op "sportlijnen" heeft. Denk dat ze ook agility wil doen.

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal