collapse

Auteur Topic: Fietsen met hond  (gelezen 581 keer)

Offline FloretteV

• begonnen hondenvriend
  • *
  • Geslacht: Vrouw
    • Instagram
Fietsen met hond
« Gepost op: januari 17, 2020, 17:13:16 »
Dag iedereen

Ik heb mijn hond nu een tijd maar ik merk toch dat het lastig word om op bezoek te gaan bij vrienden.
Alleen maar qua vervoer, sommige wonen net te ver om te wandelen. Maar ik wil ook niet steeds de auto nemen.
Nu is mijn favoriete vervoerswijze fietsen, daarom wou ik graag een fietskar aanschaffen.
Zelf heb ik maar een oude fiets, wel een goede! Maar dus geen elektrische.

Wat zijn jullie ervaringen met fietskarren? Is dit doenbaar (het is voor een 6-tal kilometer ongeveer) niet voor dagen mee op pad te gaan.
We hadden momenteel de Trixie hondenfietskar Medium op het oog, niet extreem duur maar toch goeie reviews over de kwaliteit.

Ragna is geen zware hond, maar is nog wel in de groei en gaat volgens ons vrij groot worden. Al is ze heel slank gebouwd.

Offline Thellozorra

• hondenvriend pro
  • *
Re: Fietsen met hond
« Reactie #1 Gepost op: januari 17, 2020, 19:37:02 »
Ik heb een Doggy Ride, bolt zeer goed, heeft grote wielen, kan gemakkelijk geplooid worden.(de Trixie ken ik niet).  Maar voor 6 km kun je de hond niet mee laten lopen? Toen mijn honden nog jong waren ging ik regelmatig met hen fietsen in  het bos, ze liepen dan een km of 12 mee (los) maar ik heb ook een Springer waaraan ik ze desnoods kon vastmaken.   Ik heb net gegoogeld, de Trixie lijkt op de Doggy Ride.

Offline FloretteV

• begonnen hondenvriend
  • *
    • Instagram
« Reactie #2 Gepost op: januari 17, 2020, 22:13:38 »
Ik heb een Doggy Ride, bolt zeer goed, heeft grote wielen, kan gemakkelijk geplooid worden.(de Trixie ken ik niet).  Maar voor 6 km kun je de hond niet mee laten lopen? Toen mijn honden nog jong waren ging ik regelmatig met hen fietsen in  het bos, ze liepen dan een km of 12 mee (los) maar ik heb ook een Springer waaraan ik ze desnoods kon vastmaken.   Ik heb net gegoogeld, de Trixie lijkt op de Doggy Ride.

6 km kan voor de gewone wandelingen wel maar als we ergens op bezoek gaan en laat blijven is dat vaak te veel nog. Ook zijn de wandelingen naar die plekken niet zo gezellig. Grote banen etc. We wandelen wel dagelijks 9 km door de bossen of in de natuur!

Offline Thellozorra

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #3 Gepost op: januari 18, 2020, 10:50:51 »
 :thumbsup: succes bij je zoektocht naar een fietskar, ik kan alleen maar over de Doggy Ride oordelen.

Offline Perdita

• verslaafde hondenvriend
  • *
« Reactie #4 Gepost op: januari 18, 2020, 11:02:11 »
6 km fietsen met een hondenkar is goed te doen hoor.
Als ze ouder is (vanaf 1 jaar ongeveer) kan je haar geleidelijk aan laten wennen aan het lopen naast de fiets. Een springer aan de fiets vind ik hiervoor ideaal. Heb ik ook altijd gebruikt.
Het wennen aan de fiets kan eerder ook hoor, ik denk dat Nimue vanaf een maand of 7 al eens aan de springer hing (maar dan met de fiets aan de hand, of eens 10m fietsen).

Ik lees wel dat je dagelijks 9 km gaat wandelen. Persoonlijk vind ik dat echt wel teveel voor een pup van 6 maanden.
Er is de "regel" van 5 minuten wandelen per maand dat je hond oud is. Ik heb die regel zelf ook nooit opgevolgd hoor, ik vind die te strict. Dan zou ik met een overactieve pup gezeten hebben.

Een langere wandeling kan zeker, en dan best een rustdagje daarna.

Maar 9 km dagelijks, nee, dat vind ik dan weer TE.
Al haar botten, spieren en gewrichten zijn nog in volle groei. (Bovendien vind ik ook wel dat ze rust moet aanleren, en niet enkel moe zijn van de beweging. Maar dat ben ik)

Jij doet natuurlijk met je hondje wat je zelf wilt, maar ik zou dat toch allemaal wat anders doen :wink:.

Offline FloretteV

• begonnen hondenvriend
  • *
    • Instagram
« Reactie #5 Gepost op: januari 18, 2020, 11:08:26 »
6 km fietsen met een hondenkar is goed te doen hoor.
Als ze ouder is (vanaf 1 jaar ongeveer) kan je haar geleidelijk aan laten wennen aan het lopen naast de fiets. Een springer aan de fiets vind ik hiervoor ideaal. Heb ik ook altijd gebruikt.
Het wennen aan de fiets kan eerder ook hoor, ik denk dat Nimue vanaf een maand of 7 al eens aan de springer hing (maar dan met de fiets aan de hand, of eens 10m fietsen).

Ik lees wel dat je dagelijks 9 km gaat wandelen. Persoonlijk vind ik dat echt wel teveel voor een pup van 6 maanden.
Er is de "regel" van 5 minuten wandelen per maand dat je hond oud is. Ik heb die regel zelf ook nooit opgevolgd hoor, ik vind die te strict. Dan zou ik met een overactieve pup gezeten hebben.

Een langere wandeling kan zeker, en dan best een rustdagje daarna.

Maar 9 km dagelijks, nee, dat vind ik dan weer TE.
Al haar botten, spieren en gewrichten zijn nog in volle groei. (Bovendien vind ik ook wel dat ze rust moet aanleren, en niet enkel moe zijn van de beweging. Maar dat ben ik)

Jij doet natuurlijk met je hondje wat je zelf wilt, maar ik zou dat toch allemaal wat anders doen :wink:.

Dagelijks is wat veel. We doen onze grote wandeling van 8 km op woensdag, donderdag, zaterdag en zondag. Die dagen krijgt ze nog twee kleinere wandelingen van een half uur. De andere dagen twee wandelingen van een half uur en eentje van iets meer dan een uur. Misschien is het veel maar anders is er niet veel met haar te doen, ze is extreem actief en energetisch.

Offline Taygi

• warme hondenvriend
  • *
  • "Is this fish that I have, or chicken?"
« Reactie #6 Gepost op: januari 20, 2020, 15:05:44 »
Dagelijks is wat veel. We doen onze grote wandeling van 8 km op woensdag, donderdag, zaterdag en zondag. Die dagen krijgt ze nog twee kleinere wandelingen van een half uur. De andere dagen twee wandelingen van een half uur en eentje van iets meer dan een uur. Misschien is het veel maar anders is er niet veel met haar te doen, ze is extreem actief en energetisch.

Niet echt waar dit topic over ging maar in dat geval ben je beter met denkspelletjes, neusspelletjes en gehoorzaamheids oefeningen. Je hond mentaal moe maken.
Hoe meer je met de hond wandelt, hoe beter die getrained is en hoe meer activiteit die zal nodig hebben.
Ik vind het ook heel veel beweging voor een niet volgroeide pup. Zeker als het een groot? ras is.
Zoals Perdita zegt uiteraard, je doet er mee wat je wil.

Offline FloretteV

• begonnen hondenvriend
  • *
    • Instagram
« Reactie #7 Gepost op: januari 20, 2020, 15:53:01 »
Niet echt waar dit topic over ging maar in dat geval ben je beter met denkspelletjes, neusspelletjes en gehoorzaamheids oefeningen. Je hond mentaal moe maken.
Hoe meer je met de hond wandelt, hoe beter die getrained is en hoe meer activiteit die zal nodig hebben.
Ik vind het ook heel veel beweging voor een niet volgroeide pup. Zeker als het een groot? ras is.
Zoals Perdita zegt uiteraard, je doet er mee wat je wil.

Die doen we ook allemaal dagelijks. Ze krijgt krijgt drie keer per dag eten en steeds uit een puzzle toy die dan nog vaak verstopt zijn in huis.
Ze is extreem food focust dus dit geeft haar niet meer dan tien minuten bezigheid. Daarom zijn we nu begonnen met 1 keer per dag een bevrozen kong erbij te doen. Het langste dat ze daar tot nu toe mee bezig is geweest is een kwartier.

Dagelijks doen we ook nog 15 min gehoorzaamheidstrai ning maar nadien is ze volledig gefrustreerd en heeft ze haar uitlaatklep nodig, dus beweging.

Helaas, dit maakt haar echt niet moe hoor ;) Of ze een groot ras is weten we niet. Op dit moment is ze nog niet zo groot (maatje toller maar heel slank) en weten we niet wat ze gaat worden. Ze heeft stevige poten dat is alles wat we weten. Misschien zijn we vroeg begonnen met lange wandelingen. Maar ik maakte deze wandelingen al voor ik een hond had, zou zonde zijn om haar niet mee te nemen.

Nu als iemand ervaring heeft met fietskarren voor de hond, die hoor ik zeer graag ;)

Offline maart

• *
« Reactie #8 Gepost op: januari 20, 2020, 20:28:51 »

Dagelijks doen we ook nog 15 min gehoorzaamheidstrai ning maar nadien is ze volledig gefrustreerd

Daar zou ik eerder richting vermoeidheid zoeken en overprikkeling de oorzaak van zoeken.
Verplicht rust geven dan, dat moeten sommige nu eenmaal leren, maar het is in mijn ogen wel het belangrijkste aspect van het opvoeden van een hond.  Het kan immers altijd eens van pas komen. Vandaag ben ik vb door ziekte de deur niet uitgekomen. De honden hebben daar helemaal geen probleem van gemaakt. Die hebben er samen met mij een chill dagje van gemaakt.

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je hond gefrustreerd raakt als je er mee traint...

Online runa

• *
    • De Hansbeekse hoeve
« Reactie #9 Gepost op: januari 20, 2020, 23:18:32 »
Ik zou ook eerder rust inbouwen. Hoe meer je er mee gaat doen hoe hyperactiever ze gaat worden. Ze moet natuurlijk genoeg beweging en stimulatie krijgen maar rust is even belangrijk.

Offline barbera

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • groeten Barbera
« Reactie #10 Gepost op: januari 21, 2020, 14:49:30 »
Mijn advies is ook:

Nooit trainen tot het gaatje, hiermee bereik je precies wat je niet wil. Training stop je altijd bij succeservaring (dat onthoudt de hond en dus blijft het leuk) en breek training op tijd af, als ik het zo lees is dat kwartier dus veel te lang. Liever 5 minuten met lol en succes. :wink:

Verder is rust aanleren zo belangrijk, verplichte mandrust met commando blijf kan wonderen doen. Vergeet niet dat het niet doen van wat de hond wil, ook een vorm van training is, houdt ook in dat hij leert impulsen te beheersen.

Offline barbera

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • groeten Barbera
« Reactie #11 Gepost op: januari 21, 2020, 14:51:17 »
Misschien zijn we vroeg begonnen met lange wandelingen. Maar ik maakte deze wandelingen al voor ik een hond had, zou zonde zijn om haar niet mee te nemen.

Het is niet goed voor het volgroeien van de botten en spieren. Ik snap dat je haar graag meeneemt, maar dat kan dus slecht voor haar zijn...

Offline evie

• *
  • waasland
« Reactie #12 Gepost op: januari 21, 2020, 16:22:47 »
ik heb een wandelkar van doggyride (doggyride novel), initieel is dit een fietskar
Ik ben daar echt heel tevreden over als wandelkar dus ik vermoed dat die achter de fiets ook wel goed zijn

Je kan ze dus als fietskar kopen maar ook een wandelset (stang en extra wiel) voor kopen. Ik heb die wel 2de hands gekocht want het is niet zo goedkoop maar als je van plan bent het vaak te gebruiken is dat zeker wel een goede investering

en off topic: wat bedoel je met 'hond is niet moe' in wat manifesteert zich dat? Een hond hoeft niet volledig uitgeput zijn om rustig te zijn. Ik denk dat er vaak in de fout wordt gegaan en gedacht wordt dat een uitgeputte hond (die dan rustig is) een gelukkige hond is.

Offline FloretteV

• begonnen hondenvriend
  • *
    • Instagram
« Reactie #13 Gepost op: januari 22, 2020, 17:59:08 »
ik heb een wandelkar van doggyride (doggyride novel), initieel is dit een fietskar
Ik ben daar echt heel tevreden over als wandelkar dus ik vermoed dat die achter de fiets ook wel goed zijn

Je kan ze dus als fietskar kopen maar ook een wandelset (stang en extra wiel) voor kopen. Ik heb die wel 2de hands gekocht want het is niet zo goedkoop maar als je van plan bent het vaak te gebruiken is dat zeker wel een goede investering

en off topic: wat bedoel je met 'hond is niet moe' in wat manifesteert zich dat? Een hond hoeft niet volledig uitgeput zijn om rustig te zijn. Ik denk dat er vaak in de fout wordt gegaan en gedacht wordt dat een uitgeputte hond (die dan rustig is) een gelukkige hond is.

Bedankt voor de tip!

Als Ragna moe en voldaan is legt ze zich neer in haar mand, zetel of de bench. Dit doet ze automatisch. Als ze niet moe is gaat ze niet liggen, dan wilt ze aandacht en spelen en moeten we haar dus vaak verplicht even wegzetten in de bench omdat we geen tijd hebben. Natuurlijk legt ze zich dan ook met gemor uiteindelijk neer, maar het verschil is dat ze dit meteen opnieuw doet als de benchdeur weer opengaat. Als ze moe en voldaan is, is dit dus niet het geval. Dan is ze de rust zelve die soms een wat water gaat drinken, vraagt voor een plasje en dan weer verder slaapt.

Mentale trainingen brengen haar dus nooit in deze staat, alleen beweging doet dit op dit moment.

Offline Jolien.

• begonnen hondenvriend
  • *
« Reactie #14 Gepost op: januari 23, 2020, 08:04:16 »
Ik snap dat je haar graag meeneemt, zeker als ze actief is, maar bedenk je wel dat je hierdoor toch het risico loopt op mankementen zoals HD. Zolang een pup nog in de groei is vind ik 8km meerdere keren per week wandelen (en dan diezelfde dag zelfs nog een wandeling van een half uur) echt teveel en dus mogelijks schadelijk. Stel dat ze hierdoor wat krijgt, kan het zijn dat je op jonge leeftijd met een hond zit die je niet eens teveel mag laten bewegen, terwijl de kop wel meewilt. Dat is dan veel erger dan haar nu rustig houden. Zou beter zijn om dan 3 keer per dag een half uurtje te wandelen, in plaats van 1 keer een wandeling van anderhalf uur.

Ook als ze niet moe is, kan je haar leren om rustig te zijn trouwens. Ik snap je hoor, heb zelf een pup van bijna 6 maanden die extreem hevig en actief is. Maar ook die heeft geleerd om rustig te zijn en zich neer te leggen, ookal is hij niet helemaal op. Als je een hond extreem moe moet maken voor hij gaat neerliggen, is dat gewoon een teken dat hem niet anders geleerd is. Net zoals een kind dat moet leren rustig in de zetel/stoel te zitten ookal is hij niet helemaal uitgespeeld naar zijn gevoel. Probeer anders iets zoals een hertengewei, daar bijten ze praktisch niets vanaf, maar kunnen ze wel heel lang op kauwen.

Ik fiets met die van mij af en toe, denk dat ik een trixie heb, maar dat moet ik nog bekijken. Nu heb ik opgeteld wel maar een 14 kilo in de kar, dus niet zoveel als jou waarschijnlijk. Maar met mijn (zeer) slechte conditie, fiets ik er toch met gemak een 5tal km mee.  :mrgreen:

Offline FloretteV

• begonnen hondenvriend
  • *
    • Instagram
« Reactie #15 Gepost op: januari 23, 2020, 10:55:11 »
Ik snap dat je haar graag meeneemt, zeker als ze actief is, maar bedenk je wel dat je hierdoor toch het risico loopt op mankementen zoals HD. Zolang een pup nog in de groei is vind ik 8km meerdere keren per week wandelen (en dan diezelfde dag zelfs nog een wandeling van een half uur) echt teveel en dus mogelijks schadelijk. Stel dat ze hierdoor wat krijgt, kan het zijn dat je op jonge leeftijd met een hond zit die je niet eens teveel mag laten bewegen, terwijl de kop wel meewilt. Dat is dan veel erger dan haar nu rustig houden. Zou beter zijn om dan 3 keer per dag een half uurtje te wandelen, in plaats van 1 keer een wandeling van anderhalf uur.

Ook als ze niet moe is, kan je haar leren om rustig te zijn trouwens. Ik snap je hoor, heb zelf een pup van bijna 6 maanden die extreem hevig en actief is. Maar ook die heeft geleerd om rustig te zijn en zich neer te leggen, ookal is hij niet helemaal op. Als je een hond extreem moe moet maken voor hij gaat neerliggen, is dat gewoon een teken dat hem niet anders geleerd is. Net zoals een kind dat moet leren rustig in de zetel/stoel te zitten ookal is hij niet helemaal uitgespeeld naar zijn gevoel. Probeer anders iets zoals een hertengewei, daar bijten ze praktisch niets vanaf, maar kunnen ze wel heel lang op kauwen.

Ik fiets met die van mij af en toe, denk dat ik een trixie heb, maar dat moet ik nog bekijken. Nu heb ik opgeteld wel maar een 14 kilo in de kar, dus niet zoveel als jou waarschijnlijk. Maar met mijn (zeer) slechte conditie, fiets ik er toch met gemak een 5tal km mee.  :mrgreen:

Op dit moment is Ragna een tien kg, dus valt best wel mee.
Wat je zegt vind ik zeker interessant maar hoe leer je je hond om rustig te zijn? Hertengewei kan haar interesse niet echt pieken. Die hebben we liggen maar doet ze niks mee buiten tegen duwen omdat het veel geluid maakt of oppakken en weer laten vallen.

Nu krijgt ze een keer per week (de dag dat ik ga werken) een groot serrano been ofzo. Hier is ze een uur en half mee bezig.
En dan nog andere keren runderhuid gevuld met bullepees. Heeft ze op in een klein uurtje en zoals ik al zei bevrozen kongs gaan 15 min mee ;)

Ik kan ze natuurlijk wel gewoon in haar bench stoppen met de deur dicht maar en dan is ze flink maar je ziet aan haar dat ze gewoon flink aan het wachten is tot ze eruit mag en ze weet hoe flinker ze is, hoe sneller ze er weer uit mag. Uiteindelijk doet ze dan toch vaak haar ogen dicht maar vanaf ik in de buurt kom springt ze recht en kwispelt ze om precies te zeggen: mag ik er nu uit?

Volg ons op instagram

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal