collapse

Auteur Topic: Een dagje minder  (gelezen 876 keer)

Offline Jana88

• startende hondenvriend
  • *
  • Geslacht: Vrouw
Een dagje minder
« Gepost op: februari 24, 2020, 18:38:15 »
Hey ik ben eigenlijk nieuwsgierig naar hoe jullie dagelijkse indeling eruit ziet voor de honden naar wandeling en activiteiten toe? Hoe reageren jullie honden erop als jullie een dagje minder doen of helemaal niet wandelen?

Helemaal niet wandelen gebeurt bij ons zelden tot niet maar soms is het 2x daags een kleinere ronde van 20 min ipv minimaal 1 langere toer ivm weer of drukke agenda.En soms in het weekend maken we langere wandelingen van 2 a 3 u.

Offline runa

• verslaafde hondenvriend
  • *
    • De Hansbeekse hoeve
Re: Een dagje minder
« Reactie #1 Gepost op: februari 24, 2020, 19:12:14 »
Hier gebeurt het wel eens dat ik na het werk de energie niet meer heb om nog te gaan wandelen. Sherlock doet er wel moeilijk over, hij begint dan te piepen en te neuten en probeert op allerlei manieren mijn aandacht te trekken.  :doh:
Fala was daar veel gemakkelijker in. Ze kon wel eens aandacht vragen maar niet veel meer als anders. Het was pas als ik meerdere dagen niets met met haar deed dat ze echt lastig deed en ook tegendraadser was.

Offline Ilero

• begonnen hondenvriend
  • *
« Reactie #2 Gepost op: februari 24, 2020, 19:18:21 »
Tijdens de werkdagen:
Mogen ze eerst even uit op de koer.
Als ik klaar ben mogen ze mee naar het werk. We gaan te voet. Iets van 20 min. wandelen op het gemakske.
's middags doen we een toer van 1 km ongeveer omdat ik ook nog wil eten.
Na het werk wandelen we weer op ons gemakske terug naar huis.

Tijdens de weekenden verschilt het. De ene dag gaan we wandelen, de andere dag niet. Als we gaan wandelen dan is dat tussen de 5 en 20 km. Ik kijk naar mezelf wat ik aan kan die dag en wat de honden (11 en 8 jaar) willen.
Ga ik een weekendje naar de ardennen dan is het sowieso minimum een 5km per dag. De tijd die ik erover doe verschilt of ze veel willen snuffelen of niet.

De dagen dat ik niet ga wandelen mogen ze wel eens in de volledige tuin. Andere dagen is er een stuk afgezet waar ze maar mogen komen.

Mijn honden mogen niet los, elke wandeling is dus aangelijnd. Meestal met de flexi. Op veldwegen of rustige weggetjes krijgen ze dan wat lengte, langs drukke wegen moeten ze kort blijven.

Offline kathytjeuh_newfy

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #3 Gepost op: februari 24, 2020, 19:35:56 »
Ik heb het gemak.. elke dag is een verrassing

Of we doen niks...
Of we gaan frisbee
Of we gaan wandelen
Of we gaan steppen
Of wij gaan in de jacuzzi en zij krijgen een denkspel/knabbel

Eigenlijk nooit problemen

En wij hebben 5 border collies, 1 Leonberger.

Offline Jana88

• startende hondenvriend
  • *
« Reactie #4 Gepost op: februari 24, 2020, 19:52:59 »
Oh ik ben blij te horen dat jullie ook niet allemaal een vast schema hebben. Afhankelijk van werktijden agenda weer is het soms wat meer of minder. Tijden varieren ook. Ik lees ook regelmatig mee op nederlandse hondenforums en daar lijkt iedereen elke dag meerdere lange wandelingen te doen op vaste uren. Wij hebben een oudere franse bulldog die liever lui dan moe is en een jonge working cocker.

Offline Jolien.

• begonnen hondenvriend
  • *
« Reactie #5 Gepost op: februari 24, 2020, 21:40:15 »
Ik moet eerlijk zeggen dat ik, zeker de laatste tijd, niet altijd de fut/zin/tijd heb om met 2 honden te gaan wandelen. Dus soms wandelen we een dagje niet, soms een aantal dagen. Ik heb niet het gevoel dat mijn honden daar last van hebben. Sowieso zitten ze op een stuk grond van 18are en zijn ze met 2. Ze spelen heel wat af in de tuin en in huis. Beiden zijn ook niet echt zot van wandelen (zullen niet wild worden als ze de lijn zien) dus ik heb niet het gevoel dat ze het missen.

Als ik op een appartement zou wonen, een kleine tuin zou hebben, of maar 1 hond, zou ik waarschjnlijk wel meer moeten doen.

Offline Voica

• *
« Reactie #6 Gepost op: februari 24, 2020, 22:19:04 »

één dagje niks doen, kan echt geen kwaad. Is zelfs eerder bewezen dat honden ook hun rust nodig hebben.

Hier is alles afhankelijk van week tot week, dag tot dag... Ik heb praktisch nooit dezelfde werkuren vandaar.

En als er eens een dagje niks gedaan wordt, meestal na een zwaardere dag er voor of zo. (Wedstrijd , workshop etc).
Dan vind die hier dat absoluut niet erg !

Hij kan even actief zijn als ik, en nog meer... maar kan even goed nog luier zijn dan ik.

Offline Jess2201

• warme hondenvriend
  • *
« Reactie #7 Gepost op: februari 25, 2020, 08:51:16 »
Hier twee rottweilers die niet meer de grote activiteiten nodig hebben. De oudste van 8 met beginnende artrose die nooit echt heel actief was en de jongste van 6, die epilepsie heeft en onder medicatie staat, die hem toch wat heeft afgevlakt.

Als ik vroeg genoeg kan opstaan, is het "de routine" om s'morgens een 20 a 25 tal minuten te gaan wandelen of gaan we een 2tal km fietsen. Na het werk gaat de jongste dan nog altijd mee naar mijn pony. Als mijn pony op stalling staat houdt dat in dat hij daar wat rondscharrelt en in de piste meeloopt als ik rijd, op mijn eigen weide kan hij spelen met de hond des huizes. Daar is hij toch meestal wel zeer voldaan van. In het weekend probeer ik de wandelingen voor beiden uit te breiden tot een 3 kwartier of een uur. Soms gaan we ook eens op verplaatsing maar de jongste is een uitvaller en dat houdt mij toch wel tegen om omgevingen te verkennen die ik niet ken. Ik kan ook vaak niet met beiden samen gaan wandelen, omdat ze dan in de clinch gaan met elkaar als we een andere hond tegenkomen en ik dat gewoon niet kan houden. Dus het is vaak een geregel en dat drukt het plezier wel een beetje. Ik vond het vroeger super fijn om met allebei 1,5 uur op pad te gaan, nu is dat toch beperkt. Ik laat mij niet tegenhouden door een beetje regen maar als het écht giet doe ik daar niemand een plezier mee en skippen we wel een dagje. Al bij al, denk ik dat mijn honden het wel goed hebben, maar het kan natuurlijk altijd beter.

Offline maart

• *
« Reactie #8 Gepost op: februari 25, 2020, 09:04:18 »
Ik wandel niet veel, honden laat ik ook apart uit dus de tijd per hond is sowieso beperkt. De jongste krijgt zijn wandeling op het werk, de andere 2 als ik thuiskom van het werk.
Thuis ben ik er wel mee bezig (loopband, fitness) dus ze kunnen wel altijd iets doen. Ik doe ook aan trailrunnen, de jongste is in opbouw dus het aantal km's is daar nog erg beperkt.
Op zondag mogen ze een wandeling kiezen. Ze kiezen dan altijd een lange wandeling van ongeveer een uur  :vuistje:

Ik heb ook echt geen leuke honden om te wandelen dus dat scheelt wel  :mrgreen:

Offline Ilero

• begonnen hondenvriend
  • *
« Reactie #9 Gepost op: februari 25, 2020, 09:42:24 »
Niet kijken wat anderen doen maar kijken naar je honden. Het zijn jouw honden die je tevreden moet stellen en niet anderen.

Als je honden tevreden zijn in je tuin is dat ok.
Als je honden tevreden zijn met lekker lui te zijn is dat ok.
Als je honden tevreden zijn met korte uit laat rondjes is dat ok.

Offline poeseline

• *
« Reactie #10 Gepost op: februari 25, 2020, 10:03:24 »
Gewoon wandelen dat komt hier niet zo veel voor. Activiteiten gebeuren op basis van planning bij de trainer/club, uren van de hondenschool en het weer (Roran doe je geen plezier met een toertje rond het dorp in de regen dus waarom zouden we).

Door de week:
-canicross
-gehoorzaamheid
-detectie
-een wandeling rond het dorp (of zoals wij zeggen 'de krant lezen')

In het weekend:
-canicross
-gehoorzaamheid
-mantrailing
-een lange wandeling op verplaatsing, meestal met andere mensen en honden

Een dagje minder is hier dan een kwartiertje-half uur detectie, frisbee in de tuin of een korter toertje lopen. Heeft hij absoluut geen probleem mee.

Offline Thellozorra

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #11 Gepost op: februari 25, 2020, 10:24:56 »
Helemaal geen vast patroon, ik ben thuis, heb een grote tuin (1300m2) en een nog veel grotere paardenweide (10.000m2)waar ze naar hartelust kunnen crossen, maar mijn honden zijn niet zo jong meer (15, 12 en 8 jaar) en vinden het even goed als ze gewoon in de zetels kunnen blijven liggen (tussen hun "uitjes" in de tuin door)

Offline Sedde

• *
« Reactie #12 Gepost op: februari 25, 2020, 10:33:38 »
Bij mij gebeurt het zelden dat ik een dag niet ga wandelen. Ik merk toch dat mijn honden onrustiger zijn dan, wsl ook omdat ze hun grote behoefte liever op wandeling doen en dat dan niet kwijt kunnen  :mrgreen:.
Gezien ik toch niet op mijn gemakje in de zetel kan hangen met onrustige honden rond me, ga ik dan maar wandelen. Wat ik eigenlijk ook niet erg vind, want dat maakt mijn hoofd leeg en zorgt voor wat extra beweging voor mezelf.

De honden gaan ondertussen richting 14 en 12, dus dat hoeven geen urenlange wandelingen meer te zijn. Dat zou ik trouwens met een jonge hond ook niet doen, die moet op sommige dagen ook maar tevreden zijn met beperkte beweging.
's Morgens doe ik trouwens niets met de honden, dat weten ze ook (ik ben echt geen ochtendmens). 5 minuten buiten, eten geven, knabbelsnoep en ik ben weg naar het werk.

Offline Taygi

• warme hondenvriend
  • *
« Reactie #13 Gepost op: februari 25, 2020, 10:41:06 »
Wij hebben een heel vast schema, omdat we geen tuin hebben. Dus we moeten gaan wandelen.

's ochtends 45-60min voor mijn werk
's avonds 45-60min na mijn werk
en dan later op de avond nog een uur ongeveer.

Er is wel afwisseling. Balletje gooien, gehoorzaamheid oefeningen, detectie, steppen als het koud isetc. De wandelingen zijn ook vrij traag, vooral veel snuffelen.
Tijdens het weekend wandelen we langer/verder (maar geen 3 keer per dag). Regelmatig eens mantrailen of iets anders.

Als er niet veel tijd is of het weer is verschrikkelijk dan zijn de wandelingen korter. Dat is eigenlijk geen probleem. Ik denk van zodra we een tuin hebben dat we veel minder zullen wandelen  :mrgreen: 1-2 keer per dag zal voldoende zijn, en hopelijk plaats in de tuin voor iets te doen.

Als we lang niets anders doen dan wandelen (dus geen gehoorzaamheid/detectie/mantrailen) dan wordt hij wel wat ambetant.

Offline Jess2201

• warme hondenvriend
  • *
« Reactie #14 Gepost op: februari 25, 2020, 12:03:15 »
Wij hebben een heel vast schema, omdat we geen tuin hebben. Dus we moeten gaan wandelen.

's ochtends 45-60min voor mijn werk
's avonds 45-60min na mijn werk
en dan later op de avond nog een uur ongeveer.

Werk jij dan fulltime?  :shock:
Wel chapeau hoor!

Offline Taygi

• warme hondenvriend
  • *
« Reactie #15 Gepost op: februari 25, 2020, 13:14:04 »
Werk jij dan fulltime?  :shock:
Wel chapeau hoor!

Full time, ja :) Maar we zijn met twee. Ik doe eigenlijk (bijna) altijd de ochtend wandeling en ongeveer 50% van de avondwandelingen.
Die late avond wandeling doet mijn man (bijna) altijd.

Mantrailen, detectie, andere van dat soort activiteiten doe enkel ik.

Zonder mijn man hou ik dat helemaal niet vol. Toen hij eens drie weken weg was was ik daar echt kapot van, en toen werkte ik nog van thuis :P De vorige keer dat mijn man twee weken weg was is Ghost eerst even bij mijn ouders op vakantie geweest, en dan heb ik hulp ingehuurd om 1x per dag met hem te gaan wandelen. Dat was doenbaar, maar eigenlijk ook te veel met mijn langere werkuren nu.

Moest ik alleen zijn en geen tuin hebben zou dat eigenlijk helemaal niet te doen zijn.

Offline Jess2201

• warme hondenvriend
  • *
« Reactie #16 Gepost op: februari 25, 2020, 13:22:17 »
Full time, ja :) Maar we zijn met twee. Ik doe eigenlijk (bijna) altijd de ochtend wandeling en ongeveer 50% van de avondwandelingen.
Die late avond wandeling doet mijn man (bijna) altijd.

Mantrailen, detectie, andere van dat soort activiteiten doe enkel ik.

Zonder mijn man hou ik dat helemaal niet vol. Toen hij eens drie weken weg was was ik daar echt kapot van, en toen werkte ik nog van thuis :P De vorige keer dat mijn man twee weken weg was is Ghost eerst even bij mijn ouders op vakantie geweest, en dan heb ik hulp ingehuurd om 1x per dag met hem te gaan wandelen. Dat was doenbaar, maar eigenlijk ook te veel met mijn langere werkuren nu.

Moest ik alleen zijn en geen tuin hebben zou dat eigenlijk helemaal niet te doen zijn.

Ik ga altijd uit van mijn eigen referentiekader haha, nu versta ik het al beter. Maar toch, fijn dat jullie hem dat kunnen bieden!  :bow:
Ik sta er helemaal alleen voor en dat is toch soms best pittig.

Offline evie

• *
« Reactie #17 Gepost op: februari 25, 2020, 13:49:57 »
Hier ook een wandelfanaat, ik woon dan ook wel vlak tegen het bos dus al mijn wandelingen zijn boswandelingen. Door de locatie kan ik makkelijk voor het werk, na het werk en vlak voor slapen gaan leuk (en los) wandelen. Ik heb een tuin maar maar een kleintje, kaya is 13, ik zou een dag kunnen overslaan met haar. Onie, was 16 maar bij haar was het moeilijker een dag overslaan want die begon wel onrustig te draaien dan op dag 2  :mrgreen: (ook al was het een super kalme hond)
Ik ken mezelf en als ik niet hier zou wonen, zou ik het wel moeilijk vinden smorgens te gaan wandelen in een woonwijk of op straat.
Ik heb wel honden die wandelen en snuffelen geweldig vinden ook

Dus hier wel dagelijks boswandeling maar uren varieren, meestal afhankelijk van seizoen of weer.
In de weekends 1 van de 2 dagen een langere toer in een ander bos  :mrgreen:

Offline vivtje

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #18 Gepost op: februari 25, 2020, 18:38:13 »
Wij zijn met pensioen, dus voor ons is het gemakkelijker om te gaan wandelen, Ché krijgt 4 toeren op een dag 2 van ongeveer 30 tot 45 minwaar hij als het goed weer is met zijn flosh speelt, 1 van 1 uur tot 1 uur en 30 min en dan s' avonds een plas toer rond de blok, dat zowel in de week als in het weekend, wij hebben geen tuin daarom gaan we elke dag buiten, 

Offline Neverever

• *
    • Quincy's Website
« Reactie #19 Gepost op: februari 25, 2020, 20:42:42 »
Ik schipper laatste half jaar tussen zeer geregeld een ochtendwandelingetj e skippen als ik weet dat ze 's avonds ervoor goed heeft gewandeld of 's morgens een blokje om  en 's avonds een uurke minimum, soms wat minder, vaker wat meer, soms ook gewoon niets - als het me slecht af is gegaan die dag. In het weekend (mits ik auto heb want nu zit ik al ff zonder ) ga ik dan uitstapjes maken en kies ik de langste routes eruit.

Quincy kan best periodes met minder. Ze breekt het kot niet af als ze het met minder moet doen, maar : ze zegt dan zacht 'meuh?!' en kijkt me dan zo aan, ik weet goed genoeg wat ze dan bedoelt en zij weet dat ik dat weet. Ze maakt echt wel duidelijk wat ze ervan vindt en dat ze eruit wil.

Dit alles op haar heel leven bekeken is echter slechts een zoom in op een bepaalde periode. Overall ben ik ook een echt wandelmens , maar dan liefst in de natuur, langs de straten trekken zoals ik nu noodgedwongen zonder auto even moet doen doe ik eerder met dikke tegenzin en stel ik na het werk zolang mogelijk uit   :oops:

Ik ben zowat de ergste in geen vast schema hebben, elke vezel in mijn lijf verzet zich tegen vaste opgelegde orde, ik leef van een beetje chaos.

Volg ons op Facebook

Volg ons op instagram

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal