collapse

Auteur Topic: Doffe vacht na castratie  (gelezen 681 keer)

Offline ono

• warme hondenvriend
  • *
  • Geslacht: Vrouw
Doffe vacht na castratie
« Gepost op: september 02, 2019, 14:24:27 »
Onze Australian Shepherd (blue merle maar meer zwart dan merle) reu 12 jaar is om medische redenen 4 maand geleden gecastreerd.
Nu beginnen we de vachtveranderingen echt wel op te merken  :?
Zijn achterhand is heel dof van kleur aan het worden (zwart wordt donker dof grijs) en de haarstructuur is nu meer fluffy en wat opgewold. En hij blijft ook flink verharen.

Bestaat er bvb. een voeding supplement of andere tips of tricks , do's-and-don'ts om dit iets of wat onder controle te houden?

Offline silas

• geavanceerde hondenvriend
  • *
Re: Doffe vacht na castratie
« Reactie #1 Gepost op: september 06, 2019, 20:26:33 »
Van een kennis weet ik dat zij kernel olie geeft aan haar gecastreerde hond en die vacht blinkt als een spiegel.

Offline ono

• warme hondenvriend
  • *
« Reactie #2 Gepost op: september 07, 2019, 08:36:59 »
Van een kennis weet ik dat zij kernel olie geeft aan haar gecastreerde hond en die vacht blinkt als een spiegel.

Dank je !

Ben dit even gaan opzoeken want was onbekend voor mij. Blijkbaar is enkel de rode palmolie niet geraffineerd en dus niet zoals de witte palmolie (afvalproduct) die in Nutella wordt gebruikt.
Maar bij de rode palmolie zit dan weer veel caroteen in waardoor Mss op termijn zijn witte kraag ros gaat worden vrees ik :denk:

Kan je toevallig achterhalen met wat ze het juist doet?

Offline Perdita

• verslaafde hondenvriend
  • *
« Reactie #3 Gepost op: september 07, 2019, 10:41:57 »
Dat castratiewol kan eruit gehaald wordt door middel van plukken en uitwollen. Een goed trimsalon kan wonderen doen hier.
Het verharen kan nu trouwens ook een gevolg van de narcose zijn.

Offline ono

• warme hondenvriend
  • *
« Reactie #4 Gepost op: september 07, 2019, 13:38:34 »
Dat castratiewol kan eruit gehaald wordt door middel van plukken en uitwollen. Een goed trimsalon kan wonderen doen hier.
Het verharen kan nu trouwens ook een gevolg van de narcose zijn.

Heb er ook al even aan zitten denken  :denk: maar ik geef 'm op zijn 13,5 jaar niet graag uit handen zonder er zelf bij te zijn  :oops: We hebben de verzorging steeds zelf gedaan zoals oren & poten bijknippen.
Zijn er hier toevallig  trimsters aan te raden,  een rustig iemand die met respect met een oudje omgaat? En die deftig kan uitwollen en plukken?
Ik ben van Kapellen (antwerpen) maar wil er gerust wel een uurtje voor rijden

Offline Perdita

• *
« Reactie #5 Gepost op: september 07, 2019, 14:54:38 »
In principe kan je erbij blijven hoor, tenzij je hond dan juist enorm vervelend is.
Ik ken geen trimsalons uit die buurt.

Om van binnenuit te ondersteunen zou je een goede olie met veel omega 3 kunnen toevoegen aan zijn voeding. Bv een krillolie, ik vind die van Vitalize erg goed. Ik zou geen olie uit flessen nemen (zoals ze meestal worden verkocht voor honden).
Maar daar krijg je het niet mee weg hoor. Het is het gevolg van hormonale veranderingen in zijn lichaam. Regelmatige bezoekjes aan een goede trimmer werken het beste.

Offline ono

• warme hondenvriend
  • *
« Reactie #6 Gepost op: september 07, 2019, 20:15:41 »
Ik ben inderdaad je raad aan 't opvolgen om een trimster te zoeken.  :thumbs: ik wil echt geen opgewolde hond  :oops:
' k ga aanstaande woensdag het ook eens op de hondenschool vragen of ze iemand kunnen aanraden.
De fokster had het ook nog over een bepaalde kam om het tussentijds zelf te onderhouden, ze ging er nog een foto van doorsturen.

Offline Pepperke

• *
« Reactie #7 Gepost op: september 07, 2019, 21:04:04 »
Ik ben inderdaad je raad aan 't opvolgen om een trimster te zoeken.  :thumbs: ik wil echt geen opgewolde hond  :oops:
' k ga aanstaande woensdag het ook eens op de hondenschool vragen of ze iemand kunnen aanraden.
De fokster had het ook nog over een bepaalde kam om het tussentijds zelf te onderhouden, ze ging er nog een foto van doorsturen.
Ik heb goede ervaringen met Shamiba in Brecht. Daar mag je er ook bij blijven als je dat wilt.

Offline ono

• warme hondenvriend
  • *
« Reactie #8 Gepost op: september 07, 2019, 22:12:54 »
Ik heb goede ervaringen met Shamiba in Brecht. Daar mag je er ook bij blijven als je dat wilt.

Dank je, ga ik zo dadelijk even opzoeken!

Offline Voica

• *
« Reactie #9 Gepost op: september 08, 2019, 12:17:22 »

Dookia, maar die zit in Dudzele (tegen knokke), dus mss helemaal uit de buurt voor je.

Zij heeft zelf een Aussie van die leeftijd, en zal zeker met zorg jou honden behandelen..

Wat vacht betreft; Kitai had om een andere reden zeer droge huid gekregen en doffe vacht.. (door voeding), ik ben overgeschakeld
terug op vers (Kvv) en door de dame van winkel 'paardenvet'  (met nog dingen bij) aangeraden... en meneer blinkt weer netjes...

Offline sepke

• *
« Reactie #10 Gepost op: september 08, 2019, 13:08:24 »
Nelson is in februari  en maart geopereerd (niet gecastreerd, dat was hij al, maar een tumor weggehaald). Hier heeft die narcose ook een enorme invloed gehad op de vacht. Het is nu pas weer aan het goed komen!

Offline ono

• warme hondenvriend
  • *
« Reactie #11 Gepost op: september 08, 2019, 21:19:49 »
@Voika, Dookia is idd wel uit de buurt maar wij zijn wel zo zot om naar daar te rijden  :mrgreen: alles voor onze woefkes :lol: Merci voor de tip!

@Seppe, oh Nelson toch  :huggg: ik heb blijkbaar er over gelezen dat ie ziek was.
Gek toch wat narcose allemaal kan teweegbrengen.

Vandaag ook nog even met de fokker gechat en daar kreeg ik zalig nieuws te horen. Blijkbaar zouden de honden uit de lijn van zijn mama 14 tot 15 jaar worden <3

Offline Voica

• *
« Reactie #12 Gepost op: september 09, 2019, 05:21:15 »
[quote author=ono link=topic=180525.msg4166488#msg4166488 date=1567970389
Vandaag ook nog even met de fokker gechat en daar kreeg ik zalig nieuws te horen. Blijkbaar zouden de honden uit de lijn van zijn mama 14 tot 15 jaar worden <3
[/quote]

Even benieuwd welke fokker dat is ?

Hier een kelpie, met voorouders die 16j en 17jaar... en ik hoop ergens dat ik Kitai ook zo lang mogelijk kan houden. Maar helaas is deze week
zijn zus al reeds overleden (3,5 jaar). Dus niks geeft garantie in het leven helaas.

Offline ono

• warme hondenvriend
  • *
« Reactie #13 Gepost op: september 09, 2019, 08:35:15 »
Even benieuwd welke fokker dat is ?

Hier een kelpie, met voorouders die 16j en 17jaar... en ik hoop ergens dat ik Kitai ook zo lang mogelijk kan houden. Maar helaas is deze week
zijn zus al reeds overleden (3,5 jaar). Dus niks geeft garantie in het leven helaas.

Mama is Closeup van Nattrekja.
Inderdaad geen enkel garantie op leeftijd maar toch heb ik nu  iets meer het geruststellende gevoel dat ik wat extra tijd krijg met hem om verder te genieten  :wink:

Offline Happy

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #14 Gepost op: september 09, 2019, 18:20:39 »
Nelson is in februari  en maart geopereerd (niet gecastreerd, dat was hij al, maar een tumor weggehaald). Hier heeft die narcose ook een enorme invloed gehad op de vacht. Het is nu pas weer aan het goed komen!

Bij onze ex katers  heeft de narcose ook een doffe vacht tot gevolg gehad vooral bij de Lio  viel dat heel hard op bij Blue minder door zijn grijze kleur .

Nu glanst de Lio terug mooi

Vroeger gaf ik mijn de honden als ik nog showde Velcote

Offline RustlingRose

• *
« Reactie #15 Gepost op: september 10, 2019, 11:59:56 »
Na Django's castratie verloor hij 2/3de van zijn vacht  :yeek: hij was echt een geplukt kieken. Pas na 8 maanden was zijn vacht weer gegroeid, jammer genoeg massa's onderwol!
Voor de castratie was zijn vacht super gemakkelijk, 1x om de zoveel weken eens borstelen en 2x in 't jaar rui. Nu sneeuwt het permanent bij ons...en heeft hij zo snel klitten... Hij is gecastreerd omdat we er een teef bij hebben genomen. Zij is ondertussen ook gesteriliseerd, bij haar niets van vachtveranderingen.

Offline ono

• warme hondenvriend
  • *
« Reactie #16 Gepost op: september 10, 2019, 23:00:46 »
Gelukkig geen geplukt kieken hier maar wel een dof wollig schaap, alhoewel hij toch ook wel fel haar verliest.
Voor de castratie moesten we hem ook niet vaak kammen, nu  hebben we hem vorige week twee keer heel intensief gekamt. Het wollige is al wat beter maar heb gelezen dat je dat ook niet te vaak mag doen.
Heb al een berichtje gestuurd naar de trimster in Dudzele 😉 en wacht even verder af.

Volg ons op instagram

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal