collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Couperen, wie is nog voor?  (gelezen 22837 keer)

Offline Peter en Barbara

• warme hondenvriend
  • *
  • 182 HV-Punten
Re: Couperen, wie is nog voor?
« Reactie #240 Gepost op: oktober 08, 2013, 18:34:36 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit

Van uit de context halen gesproken...

Ik begrijp de clue van je bericht of de ergernis die er ergens in schuilt niet goed, ik vermoed dat je je ergert aan mensen die vinden dat als een hond zijn staart verwond, er een ander fokbeleid moet komen, en terzelfde tijd vinden dat oren couperen niet oke is? Indien je dit bedoelt:

Beide gevallen die jij beschrijft (honden op eigenschappen fokken waarvoor ze geschikt zijn versus couperen van oren) liggen in dezelfde lijn. Je zoekt namelijk in beide gevallen een alternatief waarbij je niet moet gaan prullen aan zijn uiterlijk, voor het welzijn van de hond zelf.

Toch iemand die begrijpt wat ik bedoel.

Offline poeseline

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 3552 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #241 Gepost op: oktober 08, 2013, 19:11:48 »
En da's inderdaad het jammere van heel het huidige systeem. Z'n dingen kunnen niet, maar honden afkeuren op andere foutjes gaat dan weer wel. En bijna iedereen slikt dat maar dat het nu eenmaal zo is en dat je dat nu eenmaal niet kan veranderen. En de honden zijn weer de dupe..

Van uit de context halen gesproken...

Ik begrijp de clue van je bericht of de ergernis die er ergens in schuilt niet goed, ik vermoed dat je je ergert aan mensen die vinden dat als een hond zijn staart verwond, er een ander fokbeleid moet komen, en terzelfde tijd vinden dat oren couperen niet oke is? Indien je dit bedoelt:

Beide gevallen die jij beschrijft (honden op eigenschappen fokken waarvoor ze geschikt zijn versus couperen van oren) liggen in dezelfde lijn. Je zoekt namelijk in beide gevallen een alternatief waarbij je niet moet gaan prullen aan zijn uiterlijk, voor het welzijn van de hond zelf.

De opmerking staat los van het couperen h. Het gaat erom dat verwondingen nu eenmaal voorkomen tijdens het werken en dat het belachelijk is om dan maar direct te zeggen dat het ras niet geschikt is voor dat werk. En al zeker niet dat je een sterkere staart moet infokken. Ik denk niet dat er momenteel honden bestaan die met hun staart door een scherpe doornbos kunnen zwiepen zonder hun vel open te halen. Je zou natuurlijk altijd een teflonlaagje kunnen transfecteren  :fuu:

En nu ga ik iets doen dat mensen hier niet graag zien (maar sommigen hebben het duidelijk nodig) en de logica doortrekken:
Een slager snijdt af en toe eens in zijn vinger (ja dat is lomp maar het gebeurt) wil dat dan zeggen dat die persoon niet geschikt is voor zijn job? Want hij verwondt zich af en toe tijdens het werken.  :weetniet:
« Laatst bewerkt op: oktober 08, 2013, 19:21:08 door poeseline »

Online triene

• hondenvriend pro
  • *
  • 496 HV-Punten
« Reactie #242 Gepost op: oktober 08, 2013, 19:19:50 »
De opmerking staat los van het couperen h. Het gaat erom dat verwondingen nu eenmaal voorkomen tijdens het werken en dat het belachelijk is om dan maar direct te zeggen dat het ras niet geschikt is voor dat werk. En al zeker niet dat je een sterkere staart moet infokken. Ik denk niet dat er momenteel honden bestaan die met hun staart door een scherpe doornbos kunnen zwiepen zonder hun vel open te halen. Je zou natuurlijk altijd een teflonlaagje kunnen transfecteren  :fuu:

En nu ga ik iets doen dat mensen hier niet graag zien (maar sommigen hebben het duidelijk nodig) en de logica doortrekken:
Een slager snijdt af en toe eens in zijn vinger (ja dat is lomp maar het gebeurd) wil dat dan zeggen dat die persoon niet geschikt is voor zijn job? Want hij verwondt zich af en toe tijdens het werken.  :weetniet:

Heel juist gezien  :thumbs: :thumbs: :thumbs:

Ik snap gewoon niet dat volwassen mensen niet kunnen aanvaarden dat lenvende wezens wel degelijk (hoe spijtig ook) fysisch leed ondergaan. Nu ja, als niet fokker op fokkers foeteren gebeurt hiker dor sommigen wel meer!!
 Le bonheur est une direction, pas une destination 

Offline lore

• *
  • 4 HV-Punten
« Reactie #243 Gepost op: oktober 08, 2013, 19:21:17 »
tis in feite simpel, of ge er nu voor of tegen zijt, het is verboden  :weetniet:

voor medische redenen, akkoord. geen enkel dier moet afzien, voor eender welke reden dan ook.
puur omwille van het uiterlijk, nope, resoluut tegen.

...Repetition does not transform a lie into a truth...

Offline Lins

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 321 HV-Punten
« Reactie #244 Gepost op: oktober 08, 2013, 20:17:37 »
TEGEN.

Tenzij voor medische redenen.
*Dierenrijk...Mensdom...*

Offline fleureke

• *
  • 999 HV-Punten
  • Don't mind the dog, beware of the owner
« Reactie #245 Gepost op: oktober 08, 2013, 20:45:34 »
tis in feite simpel, of ge er nu voor of tegen zijt, het is verboden  :weetniet:

voor medische redenen, akkoord. geen enkel dier moet afzien, voor eender welke reden dan ook.
puur omwille van het uiterlijk, nope, resoluut tegen.

mijn punt exact  :yes:
ma ergens halverwege werd er genetica tussengesmeten  :weetniet:

4ever... HERA...Please be our guardian angel...

Offline Xtreme Taz

• hondenvriend pro
  • *
  • 184 HV-Punten
« Reactie #246 Gepost op: oktober 08, 2013, 20:48:03 »
mijn punt exact  :yes:
ma ergens halverwege werd er genetica tussengesmeten  :weetniet:
Idd, er is een "beetje" off topic gegaan  :fuu: :vuistje:

Offline bartvdb

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 96 HV-Punten
  • Geslacht: Man
    • Mijn Springer Spanil - Het verhaal van Miss Ebby van 't Land van Loon
« Reactie #247 Gepost op: oktober 08, 2013, 21:10:40 »
Ik heb net als Terrierlady een Engelse Springer Spanil om samen mee te jagen. Een Springertje moet nu eenmaal veel pit en passie bevatten en zonder twijfelen de scherpe dekking in springen om het soort jachtwerk te doen waarvoor ze gefokt werden (Verschillende rassen binnen de jacht hebben trouwens verschillende functies en zullen niet allemaal eventuele verwondingen op lopen). Had ik graag gehad dat Ebby gecoupeerd was? Jazeker, alleen al om haar een plezier te doen want ze leeft om te kunnen werken (heeft nu al een enorme passie) maar daarom moet ze niet steeds gestraft worden door een pijnlijke, opengeslagen staart.

Werkhonden met kans op verwondingen = voor couperen
Honden die niet moeten werken = tegen couperen

Het verbod op couperen bestaat ook in Engeland maar een jager kan daar wel, mits bewijs dat de hond zal werken, zijn/haar hond laten couperen.

Offline Peter en Barbara

• warme hondenvriend
  • *
  • 182 HV-Punten
« Reactie #248 Gepost op: oktober 08, 2013, 21:15:55 »
Idd, er is een "beetje" off topic gegaan  :fuu: :vuistje:
Voor degene die niet alles opnieuw willen lezen:

Er werd aangehaald dat couperen voor de jacht wel nodig was.

Ik heb gezegd dat je dit met genetica kon vermijden. Anderen beweren van niet.
Ik kan mij nog altijd niet inbeelden dat elke jachthond zich verwondt tijdens de jacht  :weetniet:  Blijkbaar delen er nog mijn mening, want couperen is bij wet verboden (en ik heb de wet niet gemaakt).

Offline Loekie

• *
  • 58 HV-Punten
« Reactie #249 Gepost op: oktober 08, 2013, 23:25:51 »
Het verbod op couperen bestaat ook in Engeland maar een jager kan daar wel, mits bewijs dat de hond zal werken, zijn/haar hond laten couperen.

Wat dan met honden die later niet geschikt blijke om t werken?

Online triene

• hondenvriend pro
  • *
  • 496 HV-Punten
« Reactie #250 Gepost op: oktober 08, 2013, 23:54:06 »
Voor degene die niet alles opnieuw willen lezen:

Er werd aangehaald dat couperen voor de jacht wel nodig was.

Ik heb gezegd dat je dit met genetica kon vermijden. Anderen beweren van niet.

Juist, je hebt het gezegd dat het kan. Maar van enige (wetenschappelijke of genetische) uitleg heb ik niets van jou gelezen. Dus wacht ik op jouw uitleg. Het gaat mijn inziens niet op om een stelling te poneren zonder n enkel feitenmateriaal te situeren. 
 Le bonheur est une direction, pas une destination 

Offline barbaras

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 2004 HV-Punten
« Reactie #251 Gepost op: oktober 09, 2013, 00:36:52 »
Wat dan met honden die later niet geschikt blijke om t werken?

Die krijgen een genadeschot zeker...of als ze geluk hebben worden ze afgestaan in het asiel.... :shock:
o

Offline poeseline

• *
  • 3552 HV-Punten
« Reactie #252 Gepost op: oktober 09, 2013, 07:57:18 »
Juist, je hebt het gezegd dat het kan. Maar van enige (wetenschappelijke of genetische) uitleg heb ik niets van jou gelezen. Dus wacht ik op jouw uitleg. Het gaat mijn inziens niet op om een stelling te poneren zonder n enkel feitenmateriaal te situeren.

-zoek het genoom van de olifant
-ga op zoek naar de sequentie die codeert voor hun sterke opperhuid
-zoek een paar miljoen euro
-zoek een lab in azi
-zoek een paar briljante wetenschappers die het nut inzien van je onderzoek
-zoek een geschikte vector
-probeer het gen te transfecteren in muizen
-pas de procedure aan voor honden
-tada  :mrgreen:

aja en geef het een jaar of 20 en hoop dat er ondertussen in Azi nog geen ethische commissies zijn  :fuu:

Offline Ddogg

• warme hondenvriend
  • *
  • 136 HV-Punten
    • Boxerkennel Van Citashoeve
« Reactie #253 Gepost op: oktober 09, 2013, 07:59:29 »
dit zijn zo'n discussies waar geen einde aan komt, interessant om te volgen

ik weet in dat men al even bezig is met de genetica van de honden om te fokken met honden die geboren worden met korte staart.. heel af en toe krijg je in het nestje zo ntje, en is dan een kwestie van die te combineren met een ander natuurlijk hond met korte staart !!!      iets dat nog vele jaar gaat duren voor men daar door is denk ik dan...

en voor de jachthonden snap ik dat heel goed -> er zijn dan ook landen waar het nog wel mag, ik ken mensen in de jachtsport die dan ook hun honden laten importeren van die landen voor de gecoupeerde staart... slecht voor de fokkers hier dus !!

in mij geval is het voor de boxer een pluspunt dat de staart langer is, het evenwicht in de afzet bij de sprong is beter en is een verlenging van zijn lichaam.   nadeel is dat hun kraakbeen tot einde staart loopt en een chte zweep is, en zich snel blesseren aan hun staart, maar met de juiste zalf is dit zeer snel opgelost !     

ik snap het ivm de jacht heel goed dat men daar wilt couperen, maar voor de schoonheid ? no way...  :silenced:
Honden fok je uit liefde NIET voor het geld ! Fokken doe je met verstand !

Offline Beau_12

• *
  • 1394 HV-Punten
« Reactie #254 Gepost op: oktober 09, 2013, 08:01:13 »
Die krijgen een genadeschot zeker...of als ze geluk hebben worden ze afgestaan in het asiel.... :shock:

Omdat ze geen staart hebben?  Goe bezig mannekes.
Op zich zou het toch niet mogen uitmaken hoe een hond eruit ziet, als het karakter maar goed zit!  Als jij je hond naar het asiel zou doen omdat hij geen staart heeft verdien je geen hond.

Ik denk niet dat een pup veel last heeft bij het couperen van de staart als het op een goede manier gebeurd (en dus niet door onnozelaars die niet weten waarmee ze bezig zijn).  Het is niet dat een hond een ellendig leven tegemoet gaat omdat er een stuk staart ontbreekt ... Maar nochmaals, couperen moet voor mij zeker geen regel zijn, maar uitzonderingen voor werkhonden zouden (voor mij) terug legaal mogen worden.  Als ik voor dit idee een dierenbeul ben, dan is het maar zo ...

Offline Timo jr

• *
  • 1595 HV-Punten
    • Van de Hereheide Teckels
« Reactie #255 Gepost op: oktober 09, 2013, 09:40:26 »
Blijkbaar snap jij mij niet goed. En ik jou niet.

Als ik het goed begrijp: Jachthonden die door de doornen gaan: hebben heel vaak last van een bloedende staart en een bebloede tong. En als het sneeuwt, bevroren ballen. (niet 1 maal, maar verschillende malen in het seizoen). Gelukkig vinden de honden dit niet erg, ze hebben geen pijn en geen ongemak.

Der zijn dingen die ik heel graag doe, maar die me spierpijn opleveren van jewelste... Toch blijf ik die dingen doen...  :denk:
Ik vind dat dus totaal van de pot gerukt dat je je zou moeten gaan schamen om met je hond te doen waarvoor die gefokt is, waardoor/waarvoor die ontstaan is, en wat hem gelukkig maakt...

De Elton John soundrack, bloemetjes in alle kleuren, vlinders overal, blauwe lucht, zingende vogeltjes, zijn alom aanwezig in dit topic...

Offline causidicus

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 42 HV-Punten
    • waar werklust en karakter het belangrijkste is
« Reactie #256 Gepost op: oktober 09, 2013, 09:59:24 »
staart ben ik voor oren ben ik tegen ,
op dit ogenblik ligt mijn bouvierreu van bijna 3 jaar op een operatietafel om een stuk van zijn staart te verwijderen ,
deze heeft hij kapot geklopt , en na maanden sukkelen , ontsteken en nutteloze pijn voor de hond word dit nu verholpen ;
zonder coupeerverbod werd dit op 2 dagen afgebonden en verdween de staart PIJNLOOS , mijn hond is enkele maanden gepest geweest door pijn in zijn staart , wat een grote dierenvriend ben ik nu , ik heb mijn hond laten lijden door de wetgeving , DANK u BELGIE

Offline poeseline

• *
  • 3552 HV-Punten
« Reactie #257 Gepost op: oktober 09, 2013, 10:13:36 »
Der zijn dingen die ik heel graag doe, maar die me spierpijn opleveren van jewelste... Toch blijf ik die dingen doen...  :denk:
Ik vind dat dus totaal van de pot gerukt dat je je zou moeten gaan schamen om met je hond te doen waarvoor die gefokt is, waardoor/waarvoor die ontstaan is, en wat hem gelukkig maakt...

De Elton John soundrack, bloemetjes in alle kleuren, vlinders overal, blauwe lucht, zingende vogeltjes, zijn alom aanwezig in dit topic...

:mrgreen:

Offline fleureke

• *
  • 999 HV-Punten
  • Don't mind the dog, beware of the owner
« Reactie #258 Gepost op: oktober 09, 2013, 10:14:35 »
ik weet in dat men al even bezig is met de genetica van de honden om te fokken met honden die geboren worden met korte staart.. heel af en toe krijg je in het nestje zo ntje, en is dan een kwestie van die te combineren met een ander natuurlijk hond met korte staart !!!      iets dat nog vele jaar gaat duren voor men daar door is denk ik dan...

ik denk hierbij aan de stumpy tail cattle dog , maar zijn er nog staartloze rassen?
kan zo direct ni op iet opkomen  :shifty:

4ever... HERA...Please be our guardian angel...

Offline maart

• *
  • 519 HV-Punten
« Reactie #259 Gepost op: oktober 09, 2013, 10:21:22 »
staart ben ik voor oren ben ik tegen ,
op dit ogenblik ligt mijn bouvierreu van bijna 3 jaar op een operatietafel om een stuk van zijn staart te verwijderen ,
deze heeft hij kapot geklopt , en na maanden sukkelen , ontsteken en nutteloze pijn voor de hond word dit nu verholpen ;
zonder coupeerverbod werd dit op 2 dagen afgebonden en verdween de staart PIJNLOOS , mijn hond is enkele maanden gepest geweest door pijn in zijn staart , wat een grote dierenvriend ben ik nu , ik heb mijn hond laten lijden door de wetgeving , DANK u BELGIE

Beterschap voor hem hoor! 

Wordt raar om hem zonder zijn witte punt te zien  :lol:

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal