couperen klinkt mooier dan 'onnodig amputeren', ik weet het
Wel maar is het dan zo gek dat men niet met een hond/ras zou verderfokken omdat die en bepaalde functionaliteit mist waardoor hij bijvoorbeeld niet kan jagen? Dat is wat ik bedoel Een hond met grove fouten, daar fok je niet mee verder, dat is toch de theoretische basis van fokken. Als die fouten dan nog eens functioneel zijn (ze hebben erdoor problemen om te jagen, cf. het voorbeeld van de "behaarde ballen") dan zou je ergens kunnen stellen dat het logisch zou zijn dat men daar niet mee verder fokt. Maar in dit topic wordt zoiets hier ergens als lachwekkend naar voor gebracht ('stel je voor, een perfecte hond maar er niet mee verderfokken omdat die één foutje heeft'), maar in de huidige hondenfokwereld gebeurt dit momenteel ook. Dit ter zijde waren mijn bijdragen in dit topic eerder gericht op het couperen voor het uiterlijk, het couperen van honden die mensen niet gebruiken voor het werk of voor de reden waarom de hond zou gecoupeerd worden (al blijf het mij vaag waarom een Dobermann er tegenwoordig nog stoerder zou moeten uitzien). Het jagen met honden en hoe het komt dat zij zich nog steeds verminken is eigenlijk een nog andere discussie. Over jacht en het gebruiken van honden hiervoor ga ik me op dit forum niet uitspreken.
al dan niet behaarde ballen dat gaat een werkende jachthond niet tegenhouden om te jagen, 'k denk dat daar de drift om te jagen het belangrijkste is en niet of hij al dan niet z'n kloten openhaalt, 'k denk niet dat er één jager het gaat zien zitten om een showmodelleke op z'n werkhond te zetten omdat er dan eventueel en heel misschien wat meer haar op de ballen gaat staan. Zolang je met 2 types werkt (show vs werk) en geen allrounders als standaard gaat nemen blijf je in diezelfde pot nat roeren. Voeg voor de showhonden een volwaardige werkproef in en voor de werkhonden een volwaardige keuring in en je zal weer eenheid in het ras krijgen, geen poppemiekes meer op show en geen werkhonden met 4 poten en ne staart die van heel ver nog op het ras lijken. En voer ineens een open beleid in op vlak van gezondheid zoals in Finland, alles in 1 database en openbaar. just my 2 cents
De werktypes ess worden apart gekeurd en moeten werkproeven doen. De show is de rasstandaard die je overal op internet vind terwijl er wel degelijk 2 types zijn. De show moet gn werkproef doen.Al de gezondheidsuitslage n staan in een database en zijn in te zien.Van de kelpies is er nu ook 1
Wel maar is het dan zo gek dat men niet met een hond/ras zou verderfokken omdat die en bepaalde functionaliteit mist waardoor hij bijvoorbeeld niet kan jagen? Dat is wat ik bedoel Een hond met grove fouten, daar fok je niet mee verder, dat is toch de theoretische basis van fokken. Als die fouten dan nog eens functioneel zijn (ze hebben erdoor problemen om te jagen, cf. het voorbeeld van de "behaarde ballen") dan zou je ergens kunnen stellen dat het logisch zou zijn dat men daar niet mee verder fokt. Maar in dit topic wordt zoiets hier ergens als lachwekkend naar voor gebracht ('stel je voor, een perfecte hond maar er niet mee verderfokken omdat die één foutje heeft'), maar in de huidige hondenfokwereld gebeurt dit momenteel ook.
Het valt mij hier op dat de meeste onder jullie erg zwart/ wit reageren, wat mij doet vermoeden dat jullie over het fokken en inzicht in het fokken weinig kaas gegeten hebben.Een hond compleet afmaken omdat hij gecoupeerde oren heeft, maar verder de pure schoonheid van zijn hoofd niet kunnen waarderen net omdat hij puntoren heeft, dat gaat er bij mij niet in . Het gaat dus niet om de hond, maar wel om zijn oren Het is niet allemaal zo zwart/ wit.Staan schreeuwen over dierenwelzijn; even een knuppel in het hoenderhok gooien: is jagen voor de sport dan ook niet erg dieronvriendelijk?
al dan niet behaarde ballen dat gaat een werkende jachthond niet tegenhouden om te jagen, 'k denk dat daar de drift om te jagen het belangrijkste is en niet of hij al dan niet z'n kloten openhaalt, 'k denk niet dat er één jager het gaat zien zitten om een showmodelleke op z'n werkhond te zetten omdat er dan eventueel en heel misschien wat meer haar op de ballen gaat staan. Zolang je met 2 types werkt (show vs werk) en geen allrounders als standaard gaat nemen blijf je in diezelfde pot nat roeren.
Voeg voor de showhonden een volwaardige werkproef in en voor de werkhonden een volwaardige keuring in en je zal weer eenheid in het ras krijgen, geen poppemiekes meer op show en geen werkhonden met 4 poten en ne staart die van heel ver nog op het ras lijken. En voer ineens een open beleid in op vlak van gezondheid zoals in Finland, alles in 1 database en openbaar. just my 2 cents
Je zou een behaard ras kunnen infokken, maar dan heb je geen stamboom.
Als ze ieder jaar om de 2 weken hun tong openhalen is er of een probleem met hun tong/gebit.. (door de eerste keer? erfelijk?) of een probleem met de omgeving (uit blik laten eten?). En dan zie ik er een probleem in. Dan moet toch eens gekeken worden, wat het probleem is.Hier vertel je dat het probleem de doornen is. Heeft iedere hond van jouw ras dit als hij jaagt? Ieder jaar opnieuw elke 2 weken een bebloede staart? Fokken is meer dan naar 1 eigenschap kijken en daar loopt het net mis. Zo worden er honden gekweekt met slechte schildklieren, navelbreuken, cryptorchen, blijvende melktanden, minder goede heupen (al de rest is goed, en er zijn veel ergere afwijkingen in het ras. Altijd een excuus).
Blijkbaar is het voor sommige mensen niet echt duidelijk dat er per ras bepaalde rasstandaarden zijn en dat je die niet zo makkelijk kan veranderen ...
en wat heeft dat te maken met een tong die wordt opengehaald?(ze kunnen misschien eelt op de tong gaan inkweken, gaat ook helpen)...een werkende hond op ruig terrein, door doornstruiken, over rivieren, langs rotsen... gaat zijn tong ni openhalen aan een blikje e ...het probleem kan de omgeving zijn ja... vertel de natuur dat ze de doornen ni zo scherp mogen kweken misschien ik snap de link ni goe tussen fokken met slechte heupen van een veel te dikke labrador en het openhalen van een tong door een werkende jachthond... en dat dat niet gaat op 1 generatie (niks menselijks, gewoon de wetmatigheden van de natuur)...
van haren op hun ballen hebben ze geen zeer... )
Je zou een behaard ras kunnen infokken, maar dan heb je geen stamboom. Je zou de pups wel kunnen aankeuren voor een roze stamboom. Alleen kan je niet in alle landen een hond aankeuren voor een soort roze stamboom.
Ik heb het helemaal niet over de oren, en het couperen zelf...Maar hier lees je de opmerking, als ze hun staart kwetsen, fok ze sterker, als ze hun ballen kwetsen, fok ze met haren op...allemaal aanpassingen die "normaal" zouden bevonden zijn voor het werk...Als ene zegt, ik zie ze liever met gecoupeerde oren, is't een beul...(en ja nu gaat de eerste slimmerd zeggen, van haren op hun ballen hebben ze geen zeer... )