collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Couperen, wie is nog voor?  (gelezen 22858 keer)

Offline Thellozorra

• hondenvriend pro
  • *
  • 188 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Re: Couperen, wie is nog voor?
« Reactie #220 Gepost op: oktober 08, 2013, 11:54:18 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
:mrgreen: couperen klinkt mooier dan 'onnodig amputeren', ik weet het  :mrgreen:

:vuistje: :thumbs: Voor mij is dat juist hetzelfde. Als je een hond coupeert, amputeerd je toch een deel van zijn staart?  http://www.encyclo.nl/begrip/amputeren

Offline Tequila

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 3336 HV-Punten
    • FromSmilingLotus
« Reactie #221 Gepost op: oktober 08, 2013, 11:55:48 »
Wel maar is het dan zo gek dat men niet met een hond/ras zou verderfokken omdat die en bepaalde functionaliteit mist waardoor hij bijvoorbeeld niet kan jagen? Dat is wat ik bedoel :wink: Een hond met grove fouten, daar fok je niet mee verder, dat is toch de theoretische basis van fokken. Als die fouten dan nog eens functioneel zijn (ze hebben erdoor problemen om te jagen, cf. het voorbeeld van de "behaarde ballen") dan zou je ergens kunnen stellen dat het logisch zou zijn dat men daar niet mee verder fokt. Maar in dit topic wordt zoiets hier ergens als lachwekkend naar voor gebracht ('stel je voor, een perfecte hond maar er niet mee verderfokken omdat die één foutje heeft'), maar in de huidige hondenfokwereld  gebeurt dit momenteel ook.

Dit ter zijde waren mijn bijdragen in dit topic eerder gericht op het couperen voor het uiterlijk, het couperen van honden die mensen niet gebruiken voor het werk of voor de reden waarom de hond zou gecoupeerd worden (al blijf het mij vaag waarom een Dobermann er tegenwoordig nog stoerder zou moeten uitzien). Het jagen met honden en hoe het komt dat zij zich nog steeds verminken is eigenlijk een nog andere discussie. Over jacht en het gebruiken van honden hiervoor ga ik me op dit forum niet uitspreken.

al dan niet behaarde ballen dat gaat een werkende jachthond niet tegenhouden om te jagen, 'k denk dat daar de drift om te jagen het belangrijkste is en niet of hij al dan niet z'n kloten openhaalt, 'k denk niet dat er één jager het gaat zien zitten om een showmodelleke op z'n werkhond te zetten omdat er dan eventueel en heel misschien wat meer haar op de ballen gaat staan.  Zolang je met 2 types werkt (show vs werk) en geen allrounders als standaard gaat nemen blijf je in diezelfde pot nat roeren. 

Voeg voor de showhonden een volwaardige werkproef in en voor de werkhonden een volwaardige keuring in en je zal weer eenheid in het ras krijgen, geen poppemiekes meer op show en geen werkhonden met 4 poten en ne staart die van heel ver nog op het ras lijken.  En voer ineens een open beleid in op vlak van gezondheid zoals in Finland, alles in 1 database en openbaar.   
just my 2 cents

Een hond is een glimlach en een kwispelende staart. En de J-brothers zitten ertussen ;)

Offline terrierlady

• *
  • 1227 HV-Punten
    • Off the wetlandclan
« Reactie #222 Gepost op: oktober 08, 2013, 12:06:14 »
al dan niet behaarde ballen dat gaat een werkende jachthond niet tegenhouden om te jagen, 'k denk dat daar de drift om te jagen het belangrijkste is en niet of hij al dan niet z'n kloten openhaalt, 'k denk niet dat er één jager het gaat zien zitten om een showmodelleke op z'n werkhond te zetten omdat er dan eventueel en heel misschien wat meer haar op de ballen gaat staan.  Zolang je met 2 types werkt (show vs werk) en geen allrounders als standaard gaat nemen blijf je in diezelfde pot nat roeren. 

Voeg voor de showhonden een volwaardige werkproef in en voor de werkhonden een volwaardige keuring in en je zal weer eenheid in het ras krijgen, geen poppemiekes meer op show en geen werkhonden met 4 poten en ne staart die van heel ver nog op het ras lijken.  En voer ineens een open beleid in op vlak van gezondheid zoals in Finland, alles in 1 database en openbaar.   
just my 2 cents
De werktypes ess worden apart gekeurd en moeten werkproeven doen. De show is de rasstandaard die je overal op internet vind terwijl er wel degelijk 2 types zijn. De show moet gn werkproef doen.
Al de gezondheidsuitslage n staan in een database en zijn in te zien.

Van de kelpies is er nu ook 1

Offline Tequila

• *
  • 3336 HV-Punten
    • FromSmilingLotus
« Reactie #223 Gepost op: oktober 08, 2013, 12:12:30 »
De werktypes ess worden apart gekeurd en moeten werkproeven doen. De show is de rasstandaard die je overal op internet vind terwijl er wel degelijk 2 types zijn. De show moet gn werkproef doen.
Al de gezondheidsuitslage n staan in een database en zijn in te zien.

Van de kelpies is er nu ook 1
dat is ook een optie  :mrgreen:

Een hond is een glimlach en een kwispelende staart. En de J-brothers zitten ertussen ;)

Offline Lieze

• *
  • 256 HV-Punten
  • There's no I in team.
« Reactie #224 Gepost op: oktober 08, 2013, 12:35:41 »
Wel maar is het dan zo gek dat men niet met een hond/ras zou verderfokken omdat die en bepaalde functionaliteit mist waardoor hij bijvoorbeeld niet kan jagen? Dat is wat ik bedoel :wink: Een hond met grove fouten, daar fok je niet mee verder, dat is toch de theoretische basis van fokken. Als die fouten dan nog eens functioneel zijn (ze hebben erdoor problemen om te jagen, cf. het voorbeeld van de "behaarde ballen") dan zou je ergens kunnen stellen dat het logisch zou zijn dat men daar niet mee verder fokt. Maar in dit topic wordt zoiets hier ergens als lachwekkend naar voor gebracht ('stel je voor, een perfecte hond maar er niet mee verderfokken omdat die één foutje heeft'), maar in de huidige hondenfokwereld  gebeurt dit momenteel ook.

Dit niet uit zijn context halen. Ik bedoelde het letterlijk zoals het er staat en niet 'omdat die één foutje' heeft.

Iemand die niet weet hoe zeep smaakt, heeft nog nooit een hond gewassen.

Offline Joni

• *
  • 129 HV-Punten
« Reactie #225 Gepost op: oktober 08, 2013, 13:24:58 »
En met dat ene foutje bedoel ik dat inderdaad. Dus ik wilde het zeker niet uit z'n context trekken. Ik wil maar zeggen, het wordt door velen aanvaard om niét met een hond verder te fokken die bijvoorbeeld een serieus verkeerde oorstand, een verkeerde kleur, ... (vul zelf in, is rasafhankelijk) heeft, maar iets anders dat blijkbaar functioneel wel erg belangrijk is, dan is het plots gek dat men op basis daarvan beslist om honden niet in de fok in te zetten. Dat vind ik gewoon vreemd dat tegen die 2 dingen anders aangekeken wordt.
« Laatst bewerkt op: oktober 08, 2013, 13:28:20 door Joni »

Offline Ilsey

• *
  • 1905 HV-Punten
  • Boogie Wonderland!
« Reactie #226 Gepost op: oktober 08, 2013, 13:31:32 »
Het valt mij hier op dat de meeste onder jullie erg zwart/ wit reageren, wat mij doet vermoeden dat jullie over het fokken en inzicht in het fokken weinig kaas gegeten hebben.
Een hond compleet afmaken omdat hij gecoupeerde oren heeft, maar verder de pure schoonheid van zijn hoofd niet kunnen waarderen net omdat hij puntoren heeft, dat gaat er bij mij niet in :denk:. Het gaat dus niet om de hond, maar wel om zijn oren  :zot:
Het is niet allemaal zo zwart/ wit.
Staan schreeuwen over dierenwelzijn; even een knuppel in het hoenderhok gooien: is jagen voor de sport dan ook niet erg dieronvriendelijk?

:eh:

Het gaat de mensen die wél voor couperen zijn om de oren, niet de mensen die er tegen zijn! ik zei dat ik het karakter van een hond belangrijker vind, maar dat dat niet aan zijn lelijke oren te danken is, en ookal is die dan prachtig van karakter, toch is het een lelijke hond dankzij die lelijke gecoupeerde oren. Maar ik zal wel geloven dat hij een mooi karakter heeft... en de rest van zijn lichaam is dan ook wel mooi. Woorden ombuigen waar je ze kan ombuigen...
“Until one has loved an animal a part of one's soul remains unawakened.”

Offline Joni

• *
  • 129 HV-Punten
« Reactie #227 Gepost op: oktober 08, 2013, 13:31:53 »
Maar impliceert dat dan dat je OF een hond hebt met behaarde ballen OF een hond met werkdrift? Op termijn zou men toch die fysieke eigenschappen die ideaal zijn voor het jagen (het infokken van korte staarten, het infokken van meer haar/bescherming) erin willen fokken. Enkel selecteren op werkdrift maar de uiterlijke kenmerken achterwege laten en zelf manipuleren doet me denken aan bijvoorbeeld de Alaskan Hounds die enkel op werkdrift worden gefokt maar in de sneeuw wel winterschoenen en winterdekens aan moeten. Niet optimaal.

Citaat
just my 2 cents
Helemaal mee eens.

Offline terrierlady

• *
  • 1227 HV-Punten
    • Off the wetlandclan
« Reactie #228 Gepost op: oktober 08, 2013, 13:44:26 »
Je zou een behaard ras kunnen infokken, maar dan heb je geen stamboom. Je zou de pups wel kunnen aankeuren voor een roze stamboom. Alleen kan je niet in alle landen een hond aankeuren voor een soort roze stamboom.

Offline Beau_12

• *
  • 1394 HV-Punten
« Reactie #229 Gepost op: oktober 08, 2013, 13:52:59 »
Blijkbaar is het voor sommige mensen niet echt duidelijk dat er per ras bepaalde rasstandaarden zijn en dat je die niet zo makkelijk kan veranderen ...

Offline Nigra

• Global-Moderator
  • *
  • 260 HV-Punten
  • di Amici Eterna...
    • lagotto romagnolo
« Reactie #230 Gepost op: oktober 08, 2013, 13:54:43 »
Je zou een behaard ras kunnen infokken, maar dan heb je geen stamboom.

een lagotto wordt vaak dus kort geschoren om truffels te gaan zoeken...is een pak handiger.
er zijn destijds bij de heropbouw van het ras andere rassen gebruikt en af en toe duikt een korthaarvariant op die uitgesloten wordt voor de fok, in sommige landen wordt er getest op de korthaarvariant (ttz bearded of non bearded)...

Offline fleureke

• *
  • 999 HV-Punten
  • Don't mind the dog, beware of the owner
« Reactie #231 Gepost op: oktober 08, 2013, 13:55:42 »
Als ze ieder jaar om de 2 weken hun tong openhalen is er of een probleem met hun tong/gebit..  (door de eerste keer? erfelijk?) of een probleem met de omgeving (uit blik laten eten?). En dan zie ik er een probleem in. Dan moet toch eens gekeken worden, wat het probleem is.

Hier vertel je dat het probleem de doornen is. Heeft iedere hond van jouw ras dit als hij jaagt? Ieder jaar opnieuw elke 2 weken een bebloede staart?

Fokken is meer dan naar 1 eigenschap kijken en daar loopt het net mis. Zo worden er honden gekweekt met slechte schildklieren, navelbreuken,  cryptorchen, blijvende melktanden, minder goede heupen (al de rest is goed, en er zijn veel ergere afwijkingen in het ras. Altijd een excuus).

en wat heeft dat te maken met een tong die wordt opengehaald?
(ze kunnen misschien eelt op de tong gaan inkweken, gaat ook helpen)...

een werkende hond op ruig terrein, door doornstruiken, over rivieren, langs rotsen... gaat zijn tong ni openhalen aan een blikje e ...
het probleem kan de omgeving zijn ja... vertel de natuur dat ze de doornen ni zo scherp mogen kweken misschien  :shifty:

ik snap de link ni goe tussen fokken met slechte heupen van een veel te dikke labrador en het openhalen van een tong door een werkende jachthond...  :shifty:

Blijkbaar is het voor sommige mensen niet echt duidelijk dat er per ras bepaalde rasstandaarden zijn en dat je die niet zo makkelijk kan veranderen ...

en dat dat niet gaat op 1 generatie  :shifty:  (niks menselijks, gewoon de wetmatigheden van de natuur)...

4ever... HERA...Please be our guardian angel...

Offline witte duivels

• *
  • 2343 HV-Punten
    • Witte Duivels Domein
« Reactie #232 Gepost op: oktober 08, 2013, 14:55:26 »
T'is wel grappig, voor het werk mag je hun uiterlijk veranderen, voor schoonheid niet... :shifty:

Offline Beau_12

• *
  • 1394 HV-Punten
« Reactie #233 Gepost op: oktober 08, 2013, 15:01:40 »
Tis hoe je het beziet natuurlijk.  Ik kan mij niet inbeelden dat de mens op een dag zei 'He, laten we staart bij de hond eraf halen en zijn horen op puntjes snijden, das schooner ...'.  Couperen van oren en staart is er volgens mij voor een reden gekomen en niet alleen om de schoonheid.

Ik ben zeker niet voor couperen omdat het een gewoonte geworden is, maar als ik nu het voorbeeld van Terrierlady bekijk, kan ik erin komen dat ze voor het couperen is.  Ze gebruikt haar hond nog waarvoor hij oorspronkelijk gefokt wordt. 
Zou ik het zelf doen indien het toegestaan is?  Nee.  Begrijp ik dat sommige mensen het voor 'gebruiksgemak' wel zouden doen?  Ja. 

Offline Peter en Barbara

• warme hondenvriend
  • *
  • 182 HV-Punten
« Reactie #234 Gepost op: oktober 08, 2013, 15:27:16 »
en wat heeft dat te maken met een tong die wordt opengehaald?
(ze kunnen misschien eelt op de tong gaan inkweken, gaat ook helpen)...

een werkende hond op ruig terrein, door doornstruiken, over rivieren, langs rotsen... gaat zijn tong ni openhalen aan een blikje e ...
het probleem kan de omgeving zijn ja... vertel de natuur dat ze de doornen ni zo scherp mogen kweken misschien  :shifty:

ik snap de link ni goe tussen fokken met slechte heupen van een veel te dikke labrador en het openhalen van een tong door een werkende jachthond...  :shifty:

en dat dat niet gaat op 1 generatie  :shifty:  (niks menselijks, gewoon de wetmatigheden van de natuur)...

Blijkbaar snap jij mij niet goed. En ik jou niet.

Als ik het goed begrijp: Jachthonden die door de doornen gaan: hebben heel vaak last van een bloedende staart en een bebloede tong. En als het sneeuwt, bevroren ballen. (niet 1 maal, maar verschillende malen in het seizoen). Gelukkig vinden de honden dit niet erg, ze hebben geen pijn en geen ongemak.

Deze dingen komen niet voor bij enkele honden van het ras (waardoor je ze uit de fok kunt weren), maar bij velen. Ze komen voor bij degene die zonder aarzelen door de doornen gaan. Als je deze honden uit de fok neemt, heeft terrierlady schrik dat  er alleen honden gaan overblijven die rond de doornen gaan in plaats van erdoor.

Ik vraag me alleen af of er inderdaad zoveel van deze jachthonden zich verwonden tijdens de jacht. Niet 1-malig, maar telkens opnieuw. En toch goede jagers zijn.

De behaarde of kleinere ballen waren enkel bedoeld als voorbeeld op hoe selectie zou kunnen verlopen. Geen idee of dit beter is of niet.

Offline fleureke

• *
  • 999 HV-Punten
« Reactie #235 Gepost op: oktober 08, 2013, 15:43:52 »
nen werkenden hond loopt gewoon meer kans om tegen die doornen aan te lopen dan ene da ni uit de zetel komt e... of heb ik het nu zo mis?  (of staat er bij iedereen nen doornstruik naast de zetel?)...

ma never mind, ik ben inderdaad nogal naar den domme kant, en heb geeneens ne werkhond  :mrgreen:
(ma wel een gecoupeerde... nu ga ik gebannen worden, en verketterd!... dat beest 11 jaar is en jack russells hun staarten toen nog gecoupeerd werden en ik dat gouden hondje niet ging laten omdat een deel van de staart eraf was, soit, ...)

waar moeikik mij eigenlijk mee? ben zelfs geen fokker  :mrgreen:

Offline witte duivels

• *
  • 2343 HV-Punten
    • Witte Duivels Domein
« Reactie #236 Gepost op: oktober 08, 2013, 15:54:11 »
Ik heb het helemaal niet over de oren, en het couperen zelf...
Maar hier lees je de opmerking, als ze hun staart kwetsen, fok ze sterker, als ze hun ballen kwetsen, fok ze met haren op...allemaal aanpassingen die "normaal" zouden bevonden zijn voor het werk...
Als ene zegt, ik zie ze liever met gecoupeerde oren, is't een beul...(en ja nu gaat de eerste slimmerd zeggen, van haren op hun ballen hebben ze geen zeer... :roll:)

Offline fleureke

• *
  • 999 HV-Punten
« Reactie #237 Gepost op: oktober 08, 2013, 16:07:39 »
van haren op hun ballen hebben ze geen zeer... :roll:)

en ik ruk deze even uit de context, want khad het mij visueel voorgesteld dat het bij mannen al dan niet pijn ging doen, en het mogelijke gejammer bij pijne haartjes of de fierheid zonder haartjes... of andersom...  :mrgreen:
sorry, mijne zieke geest dwaalde fkes af  :rofl:

Offline Joni

• *
  • 129 HV-Punten
« Reactie #238 Gepost op: oktober 08, 2013, 17:26:53 »
Citaat van: terrierlady
Je zou een behaard ras kunnen infokken, maar dan heb je geen stamboom. Je zou de pups wel kunnen aankeuren voor een roze stamboom. Alleen kan je niet in alle landen een hond aankeuren voor een soort roze stamboom.

En da's inderdaad het jammere van heel het huidige systeem. Zó'n dingen kunnen niet, maar honden afkeuren op andere foutjes gaat dan weer wel. En bijna iedereen slikt dat maar dat het nu eenmaal zo is en dat je dat nu eenmaal niet kan veranderen. En de honden zijn weer de dupe..

Ik heb het helemaal niet over de oren, en het couperen zelf...
Maar hier lees je de opmerking, als ze hun staart kwetsen, fok ze sterker, als ze hun ballen kwetsen, fok ze met haren op...allemaal aanpassingen die "normaal" zouden bevonden zijn voor het werk...
Als ene zegt, ik zie ze liever met gecoupeerde oren, is't een beul...(en ja nu gaat de eerste slimmerd zeggen, van haren op hun ballen hebben ze geen zeer... :roll:)

Van uit de context halen gesproken...

Ik begrijp de clue van je bericht of de ergernis die er ergens in schuilt niet goed, ik vermoed dat je je ergert aan mensen die vinden dat als een hond zijn staart verwond, er een ander fokbeleid moet komen, en terzelfde tijd vinden dat oren couperen niet oke is? Indien je dit bedoelt:

Beide gevallen die jij beschrijft (honden op eigenschappen fokken waarvoor ze geschikt zijn versus couperen van oren) liggen in dezelfde lijn. Je zoekt namelijk in beide gevallen een alternatief waarbij je niet moet gaan prullen aan zijn uiterlijk, voor het welzijn van de hond zelf.

Offline Thellozorra

• hondenvriend pro
  • *
  • 188 HV-Punten
« Reactie #239 Gepost op: oktober 08, 2013, 18:01:57 »
Voor mij idem  dito. Ik kan niet meer volgen in dit topic, daarom zeg ik ook niets meer  :fuu:

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal