collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Couperen, wie is nog voor?  (gelezen 22786 keer)

Offline Thellozorra

• hondenvriend pro
  • *
  • 188 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Re: Couperen, wie is nog voor?
« Reactie #80 Gepost op: oktober 04, 2013, 14:07:00 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
secondje he seg  :mrgreen:
er wordt nog zoveel gecoupeerd. Kijk maar naar de rassen waar natural bobtail kan voorkomen, toch vreemd hoe sommige fokkers toch verbazend veel honden blijven hebben die natural bobtailed zijn  :fuu: :mrgreen:

Ik denk niet dat mijn DA daarvoor te vinden zou zijn. Ah ja, je hebt het over de fokkers, zo had ik het nog niet gezien. Maar ik ken toch nesten die een deel bobtails hebben en een deel lange staart (bij australische herders), dus die fokkers kun je moeilijk verdenken van verminking, bovendien zullen die toch ook wel snel door de mand vallen h? Als er steevast botails van bij hun komen,  en dus reden om geen herkenning meer te krijgen van St Hubertus.

Offline Beau_12

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 1394 HV-Punten
« Reactie #81 Gepost op: oktober 04, 2013, 14:11:40 »
Das waar, maar op zich vind ik couperen niet altijd verkeerd.  Het moet zijn nut hebben en niet enkel zijn omdat het gewoon mooier is.
Showlijnen zou je zowiezo al kunnen uitsluiten, die worden niet gefokt om te werken, maar om mooi te wezen.  Dan zitten er natuurlijk nog een gans deel fokkers in de grijze zone, geef ik toe ...

Voor mij maakt het persoonlijk niets uit of er al dan niet een staart aanhangt als ik voor een ras kies, enkel op karakter.  Desondanks Beau een jachthond is, is hij meer huis-en gezelschapshond en zeker geen werkhond.

Offline Thellozorra

• hondenvriend pro
  • *
  • 188 HV-Punten
« Reactie #82 Gepost op: oktober 04, 2013, 14:15:31 »
Ik kies ook niet in functie van de staart hoor, maar ik vind couperen toch echt niet meer van deze tijd. En niet lle jachthonden werden gecoupeerd h, zie nu de labrador, de golden retriever, de flatcoated retriever  e.a.  :weetniet:

Offline Peter en Barbara

• warme hondenvriend
  • *
  • 182 HV-Punten
« Reactie #83 Gepost op: oktober 04, 2013, 14:16:44 »
Laat de keuze dan aan de fokker ... An boert blijkbaar en kweekt bouviers en gebruikt ze dan nog eens waarvoor ze gekweekt worden  :bow:.  Ik volg haar redenering wel.  Moet couperen een algemene regel zijn?  Zeker niet!  Moeten er uitzonderingen kunnen, al dan niet onder streng toezicht (bvb het fokken van werkhonden), voor mij wel.
Mocht ik jager zijn zou ik er ook niet vrolijk van worden om mijn hond iedere week onder het bloed te zien, wetende dat dit 'eenvoudig' opgelost kan worden (wacht nu tot ze heel HV over zich krijgt  :shifty:).

Dit kan eenvoudig opgelost worden. Honden die een medisch probleem hebben, mag je couperen. Daarvoor moet je toch nog niet iedere jachthond couperen?
En als je denkt dat het erfelijk is, dan selecteer je op de betere staarten.

Offline witte duivels

• *
  • 2343 HV-Punten
    • Witte Duivels Domein
« Reactie #84 Gepost op: oktober 04, 2013, 14:20:31 »
Ik kies ook niet in functie van de staart hoor, maar ik vind couperen toch echt niet meer van deze tijd. En niet lle jachthonden werden gecoupeerd h, zie nu de labrador, de golden retriever, de flatcoated retriever  e.a.  :weetniet:

Mja elke jachthond heeft een andere doel en werkgebied h!

Offline terrierlady

• *
  • 1227 HV-Punten
    • Off the wetlandclan
« Reactie #85 Gepost op: oktober 04, 2013, 14:37:25 »
Dit kan eenvoudig opgelost worden. Honden die een medisch probleem hebben, mag je couperen. Daarvoor moet je toch nog niet iedere jachthond couperen?
En als je denkt dat het erfelijk is, dan selecteer je op de betere staarten.
hoe kan je een betere staart kweken? Kapothen aan bramen is gn erfelijke kwaal.

Offline Beau_12

• *
  • 1394 HV-Punten
« Reactie #86 Gepost op: oktober 04, 2013, 14:38:44 »

Das waar, ik had het echt in gevallen zoals bij Terrierlady ... Ik zeg ook niet dat alle jachthonden met een gecoupeerde staart moeten rondlopen h.  Ik zeg alleen dat couperen soms wel zijn nut heeft.  En strikt genomen zou het bij Terrierlady niet voor medische redenen zijn, maar wegens gebruikgemak (of hoe je dit moet zeggen).

Offline terrierlady

• *
  • 1227 HV-Punten
    • Off the wetlandclan
« Reactie #87 Gepost op: oktober 04, 2013, 14:50:21 »
Ik ben alleen verbaasd dat die wedstrijden zo belangrijk zijn.

Is het staart-probleem een reden om niet te kweken?
Maar als je vindt dat couperen noodzakelijk is bij rottweilers enz omdat hun staart dikwijls bloedt, dan moet het toch erfelijk zijn.  Dan kweek je er beter niet meer mee.
Die wedstrijden zijn nodig omdat ik wil fokken en daarvoor de benodigde africhting en jachtcertificaten nodig heb.
Anders geraak je de pups aan de straatstenen niet kwijt tenzij je bekendheid opbouwd.
En zou ik een hond die ergens goed is in een sport daar uit moeten halen omdat ze haar passie niet kwijt kan omdat ze 20 cm kwijt is.
En van die kapotte staart heeft zij gn last en geeft gn pijn aan. Wordt elke keer goed gewassen en ontsmet.

Offline Neverever

• *
  • 440 HV-Punten
  • Just me and the dog
« Reactie #88 Gepost op: oktober 04, 2013, 15:12:21 »
Ik snap niet dat mensen rottweilers zonder staart stoerder of mooier vinden dan met. Er is niks zo mooi en zo stoer als een staart die mooi omhoog staat  :mrgreen:
Toch blijft er af en toe de ene of de andere me aanspreken : 'ik kan er maar niet aan wennen' (boehoe 7 jaar na het verbod, zet u er eens over h) of 'nu ze een staart hebben wil ik er geen hoor, zo vind ik er maar niks aan', 'dat heeft toch geen karakter meer met staart' . 'dat is toch geen rottweiler meer'.. all jah, hoe dwaas kan een mens 7 jaar na data nog zijn  :lol:
Fijn dat net die dwazen afvallen.
Afgelopen weekend een dobermann met normale oren en staart aan het werk gezien, dat was pas stoer. Kunnen die gecoupeerden daar nog zo 'indringend' (wat een associaties mensen maken h)  staan kijken met hun vervaarlijk puntige oren, wat zegt dat nu? Dat zegt toch helemaal niks?
On-voor-stel-baar dat het nog leeft, ik kan het niet begrijpen. Ik wil het ook niet begrijpen.

Offline Xtreme Taz

• hondenvriend pro
  • *
  • 184 HV-Punten
« Reactie #89 Gepost op: oktober 04, 2013, 15:20:41 »
Ik denk niet dat mijn DA daarvoor te vinden zou zijn.
Onze DA maakt zelfs melding ervan als er iemand over de vloer komt met een gecoupeerde hond en die niet kan voorleggen dat die uit het buitenland komt of voor medische redenen is geweest.

Offline Xtreme Taz

• hondenvriend pro
  • *
  • 184 HV-Punten
« Reactie #90 Gepost op: oktober 04, 2013, 15:21:16 »
On-voor-stel-baar dat het nog leeft, ik kan het niet begrijpen. Ik wil het ook niet begrijpen.
Zo denk ik er ook over

Offline Joewliii

• *
  • 669 HV-Punten
  • My Dogs <3
« Reactie #91 Gepost op: oktober 04, 2013, 15:23:35 »
Onze DA maakt zelfs melding ervan als er iemand over de vloer komt met een gecoupeerde hond en die niet kan voorleggen dat die uit het buitenland komt of voor medische redenen is geweest.

Ja en zo heb ik al fameus ruzie gehad over mijn aussie .. Die is niet gecoupeerd en komt niet uit het buitenland maar heeft geen staart, zo geboren en die DA op de wedstrijd had nog nooit gehoord van Aussies die zonder staart kunnen geboren worden  :eh: En ik loop nu eenmaal niet constant met dat papier rond dat ik bij de fokker heb gekregen waarin door een DA bevestigd is dat ze zo geboren is en niet gecoupeerd. Daar stond ik dan met een meute boze mensen rond me  :yes: Heel erg leuk!

Offline Sofie en Lady

• *
  • 1052 HV-Punten
  • hoezo hondengek?
    • Working Bearded Collies
« Reactie #92 Gepost op: oktober 04, 2013, 16:05:21 »
Ik zou liegen moest ik zeggen dat ik een hond met gecoupeerde oren lelijker vind. :shifty:

Maar dat wil niet zeggen dat ik voor couperen ben.
Couperen enkel en alleen omdat het mooi is vind ik not done!

Maar als het een medische reden betreft of het betreft werkhonden (zoals terrirlady en Ann) ben ik zeker niet tegen.
Al vraag ik me wel af bij Ann en haar bouviers, als het enkel voor de stroomdraad is, is het dan geen oplossing om de draad hoger te spannen of de honden langs een ingang de weide op te laten gaan?
Even de elektriciteit op en af zetten dat snap ik dat dat niet zo simpel zal zijn.

Het couperen van oren zoals bij de pitbull, argentijnse dog,... werd dat toen niet gedaan om te vermijden dat de tegenstander de oren kon grijpen?

Die worden idd met een afwijking geboren maaar zijn niet verminkt h. Verminken is het bewust en actief toebrengen van schade.

Bewust fokken voor een zo klein mogelijk formaat van hondje (chihuahua die in een theekopje past) of bewust fokken voor een zo plat mogelijke snuit, zo robuust mogelijke bouw (engelse bulldog bijvoorbeeld) vind ik eigenlijk ook een vorm van verminken.....

Die staart gaat r niet af omdat ik nog wedstrijden wil lopen met haar.

Zou je met een medisch attest niet kunnen aantonen dat het wel degelijk nodig was voor de hond en dan nog steeds wedstrijden kunnen meelopen?

Wat ik mij afvraag, bij rassen waarbij honden hun staart kapot slaan, kan er dan niet gestreefd worden naar het fokken van honden met een stevigere staart (zonder andere kwaliteiten uit het oog te verliezen natuurlijk) of komt het toch niet zo vaak voor?

Wel die vraag stelde ik mij dus ook. :denk:

Door het steeds couperen van de staart in de loop der jaren had je geen zicht op de ontwikkeling van de staart (in hoeverre een staart kan ontwikkelen :mrgreen:).
Zou dat er misschien iets mee te maken kunnen hebben dat er zo in de loop der jaren een zwakkere staart is ontstaan?

Of komt het door de bevedering dat deze honden hebben op hun staart?
Een labrador bijvoorbeeld slaat z'n staart toch niet zo vaak kapot? Die hebben natuurlijk een heel andere bevedering.

Maar greyhounds bijvoorbeeld, die hebben toch ook zo'n staart met weinig bevedering. Slaan die hun staart vaak kapot?
Die zwieren misschien dan weer minder enthousiast met hun staart...? :weetniet: :mrgreen:

Offline terrierlady

• *
  • 1227 HV-Punten
    • Off the wetlandclan
« Reactie #93 Gepost op: oktober 04, 2013, 16:16:12 »
Nope zelfs dan niet

Offline Lieze

• *
  • 256 HV-Punten
  • There's no I in team.
« Reactie #94 Gepost op: oktober 04, 2013, 16:25:17 »

Tuurlijk niet, want die hebben een dikkere vacht om tussen de bramen e.d. te lopen, wat je niet kan zeggen van het staartje van een weimaraner, vizsla... Geen appels met peren vergelijken h. :wink: En in het werkveld gaat het hem dus echt om dat puntje van die staart die veel te dun van vel is h. De rest van de staart ziet in de meeste gevallen niet af. Vandaar dat ze bij de weim/vizsla/pointers maar 1/3 van de staart coupeerden.
« Laatst bewerkt op: oktober 04, 2013, 16:28:00 door Lieze »

Iemand die niet weet hoe zeep smaakt, heeft nog nooit een hond gewassen.

Online Yoicka

• *
  • 1023 HV-Punten
« Reactie #95 Gepost op: oktober 04, 2013, 16:49:13 »
ben er tegen, zeker als het maar gewoon om het uiterlijk gaat  :wink: een gecoupeerde hond vind ik lelijk en allesbehalve stoer. daarnaast zorgt het voor redelijk wat communicatieproblem en met andere honden, met soms ernstige gevolgen.

enige reden tot couperen zou voor mij medische reden zijn. niet preventief, maar als er effectief een serieus probleem zou zijn wat het welzijn van de hond schaadt.

heb de rest niet gelezen, maar hier ben ik helemaal akkoord mee! :yes:

al snap ik ook wel dat het vroeger met die gevechten etc handig was, ook voor de jacht, maar daar zijn toch al andere oplossingen voor om die staart te beschermen? :weetniet:

Offline Thellozorra

• hondenvriend pro
  • *
  • 188 HV-Punten
« Reactie #96 Gepost op: oktober 04, 2013, 16:57:02 »
Labradors slaan hun staart dikwijls kapot hoor, net omdat het een staart is die zeer stevig is en eerder in het verlengde van de rug gedragen wordt (horizontaal dus) in tegenstelling tot de flatcoated bvb die zijn staart schuin omhoog draagt. En dat de oren van vechthonden zoals cane corso, dogo argentino, pitbulls enz. gecoupeerd werden was idd om de tegenstander in een gevecht zo weinig mogelijk grip te geven op de hond, maar wie kan nu hondengevechten goedkeuren?

Offline Bandolero

• *
  • 3421 HV-Punten
« Reactie #97 Gepost op: oktober 04, 2013, 16:57:30 »
Das waar, maar op zich vind ik couperen niet altijd verkeerd.  Het moet zijn nut hebben en niet enkel zijn omdat het gewoon mooier is.
Showlijnen zou je zowiezo al kunnen uitsluiten, die worden niet gefokt om te werken, maar om mooi te wezen. 

en met showhonden kan niet meer (semi-)gewerkt worden?!

Offline Thellozorra

• hondenvriend pro
  • *
  • 188 HV-Punten
« Reactie #98 Gepost op: oktober 04, 2013, 17:21:47 »
Ik denk dat er een verschil gemaakt wordt tussen showhonden (die mogen meestal niet werken) en werkhonden die ook moeten showen (zoals in het geval van Terrierlady)

Offline Guan

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 68 HV-Punten
« Reactie #99 Gepost op: oktober 04, 2013, 17:33:15 »
best dat de staart van mijn ier eraf is om medische redenen of kzou hier nogal commentaar krijgen zo te zien  :vuistje:

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal