collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Couperen, wie is nog voor?  (gelezen 22840 keer)

Offline Kaszi

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 381 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
    • Polski Owczarek Nizinny 'Van het Goralenhof'
Re: Couperen, wie is nog voor?
« Reactie #280 Gepost op: oktober 09, 2013, 13:32:21 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
ik denk hierbij aan de stumpy tail cattle dog , maar zijn er nog staartloze rassen?
kan zo direct ni op iet opkomen  :shifty:

Bij de Nizinny komt het regelmatig voor dat er pups worden geboren met een korte staart mits 1 van de ouders een korte staart heeft. 
Ik heb het de laatste jaren verschillende keren gehad én ik heb 2 reuen die met een korte staart geboren zijn. 
Bij de Aussie kan dat ook en ik dacht bij de Bobtail ook, maar daar ben ik niet zeker van.
Zullen vast en zeker nog wel rassen zijn. 

Offline triene

• hondenvriend pro
  • *
  • 496 HV-Punten
« Reactie #281 Gepost op: oktober 09, 2013, 13:50:59 »
De wet van Darwin. Via kunstmatige selectie. Ik moet je toch geen lessen evolutietheorie geven??

Vet: dat hoeft je niet te  doen maar, ja mag dat wel hoor

Volgens mij gaat de wet van Darwin over' "natuurlijke selectie" en dus niet over inmenging van mensen = kunstmatige selectie! maar ik kan de evolutie theorie verkeerd begrepen hebben.....
« Le bonheur est une direction, pas une destination »

Offline triene

• hondenvriend pro
  • *
  • 496 HV-Punten
« Reactie #282 Gepost op: oktober 09, 2013, 13:54:05 »

Darwin is natuurlijke selectie  :wink: en dat gebeurt niet van vandaag op morgen.
Misschien toch een paar lessen evolutietheorie volgen  :thumbs:

Dus ben ik niet de enige die dit denk!!!

Offline Nigra

• Global-Moderator
  • *
  • 260 HV-Punten
  • di Amici Eterna...
    • lagotto romagnolo
« Reactie #283 Gepost op: oktober 09, 2013, 14:29:05 »
De wet van Darwin. Via kunstmatige selectie. Ik moet je toch geen lessen evolutietheorie geven??

De evolutietheorie is de natuurwetenschappelijke verklaring voor de evolutie van het leven op Aarde. Het beschrijft het proces waarbij erfelijke eigenschappen binnen een populatie van organismen veranderen in de loop van de generaties als gevolg van genetische variatie, voortplanting en natuurlijke selectie.

niets te kunstmatige selectie...gewoon natuurlijke selectie  :yes:

Offline an

• hondenvriend pro
  • *
  • 90 HV-Punten
    • Echtenhof, bouviers en corgi's
« Reactie #284 Gepost op: oktober 09, 2013, 14:35:49 »
Bij de Nizinny komt het regelmatig voor dat er pups worden geboren met een korte staart mits 1 van de ouders een korte staart heeft. 
Ik heb het de laatste jaren verschillende keren gehad én ik heb 2 reuen die met een korte staart geboren zijn. 
Bij de Aussie kan dat ook en ik dacht bij de Bobtail ook, maar daar ben ik niet zeker van.

In eigen land zelfs : de Ardense Bouvier.

Offline Kaszi

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 381 HV-Punten
    • Polski Owczarek Nizinny 'Van het Goralenhof'
« Reactie #285 Gepost op: oktober 09, 2013, 14:44:29 »
In eigen land zelfs : de Ardense Bouvier.

:wink:

Offline fleureke

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 999 HV-Punten
  • Don't mind the dog, beware of the owner
« Reactie #286 Gepost op: oktober 09, 2013, 15:00:17 »

Nizinny heb ik nog niet vaak in het echt gezien...
(en je woont thans ni ver van mij zenne  :mrgreen:)

maar ik leer weer wat bij se  :bow:

4ever... HERA...Please be our guardian angel...

Offline sepke

• *
  • 722 HV-Punten
« Reactie #287 Gepost op: oktober 09, 2013, 15:03:20 »
En hoe zit het nu met kruisen van natuurlijke bobtail met natuurlijk bobtail? Beter niet of maakt het niet uit?

Offline Joska

• hondenvriend pro
  • *
  • 361 HV-Punten
« Reactie #288 Gepost op: oktober 09, 2013, 15:05:15 »
De evolutietheorie is de natuurwetenschappelijke verklaring voor de evolutie van het leven op Aarde. Het beschrijft het proces waarbij erfelijke eigenschappen binnen een populatie van organismen veranderen in de loop van de generaties als gevolg van genetische variatie, voortplanting en natuurlijke selectie.

niets te kunstmatige selectie...gewoon natuurlijke selectie  :yes:
Maar dat geldt dus ook voor kunstmatige selectie, zoals er binnen een stamboek toch gebeurt. De individuen die overleven (natuurlijke selectie) of worden aangeduid door een fokker (kunstmatige selectie) kunnen zich voortplanten en bepalen zo de eigenschappen die verderleven binnen de populatie...

Offline Nigra

• Global-Moderator
  • *
  • 260 HV-Punten
  • di Amici Eterna...
    • lagotto romagnolo
« Reactie #289 Gepost op: oktober 09, 2013, 15:37:02 »
het citaat dat ik ik aanhaal is een uitleg voor wat de Wet van Darwin staat...niets meer en niets minder...
Darwin is natuurlijke selectie géén kunstmatige selectie zoals hier beweerd werd...

fokken volgens het stamboek is idd kunstmatig, elke vorm van fokken waar de mens aan te pas komt met selecteren van ouderdieren is kunstmatig...

Offline Joska

• hondenvriend pro
  • *
  • 361 HV-Punten
« Reactie #290 Gepost op: oktober 09, 2013, 15:53:23 »
het citaat dat ik ik aanhaal is een uitleg voor wat de Wet van Darwin staat...niets meer en niets minder...
Darwin is natuurlijke selectie géén kunstmatige selectie zoals hier beweerd werd...

fokken volgens het stamboek is idd kunstmatig, elke vorm van fokken waar de mens aan te pas komt met selecteren van ouderdieren is kunstmatig...

Soms moet je een beetje verder kijken dan de wiki definitie alleen.
 :weetniet:

Offline triene

• hondenvriend pro
  • *
  • 496 HV-Punten
« Reactie #291 Gepost op: oktober 09, 2013, 16:11:33 »

Hoe bedoel je dat?

Offline Sarah B

• *
  • 2051 HV-Punten
« Reactie #292 Gepost op: oktober 09, 2013, 16:17:26 »
Hmm, ik ben het er niet mee eens dat de evolutietheorie van Darwin hetzelfde is als kunstmatige selectie. Darwin had het inderdaad over natuurlijke selectie, over de wet van de sterkste. Alleen de organismen die zich aanpassen aan de omgeving, zullen overleven.

Maar kunstmatige selectie is toch iets heel anders? De mens selecteert in het fokken toch absoluut niet de dieren die in de hedendaagse omgeving zullen overleven? De mens selecteert in mijn ogen op totaal andere eigenschappen, zoals schoonheid, geschiktheid voor een bepaald doel (om te werken, om te showen, of om als huishond te houden), enz.

Dat kan ik toch niet als hetzelfde beschouwen.

Offline Sarah B

• *
  • 2051 HV-Punten
« Reactie #293 Gepost op: oktober 09, 2013, 16:21:19 »
Ofwel praten we gewoon naast elkaar. :denk:

Want met dit citaat van jou ben ik het wel eens :mrgreen:
Maar dat geldt dus ook voor kunstmatige selectie, zoals er binnen een stamboek toch gebeurt. De individuen die overleven (natuurlijke selectie) of worden aangeduid door een fokker (kunstmatige selectie) kunnen zich voortplanten en bepalen zo de eigenschappen die verderleven binnen de populatie...

Offline bartvdb

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 96 HV-Punten
  • Geslacht: Man
    • Mijn Springer Spaniël - Het verhaal van Miss Ebby van 't Land van Loon
« Reactie #294 Gepost op: oktober 09, 2013, 16:23:06 »
Miljaar dat topic gaat hier nogal vooruit.. ik moet stoppen met werken wil ik bijblijven over wat er verteld wordt ;)

Nu, Terrierlady heeft denk ik de vraag over hoe en wat met honden die achteraf niet geschikt lijken al beantwoord, die worden inderdaad geplaatst. Niet elke hond heeft het in zich om een goede jachthond te worden, maar wel om een goede gezinshond te worden maar dan is inderdaad de staart ondertussen wel gecoupeerd. Op zich zou mij dat nog niet storen want mij Duitse Herder/Rottweiler mix sloeg vroeger haar staart telkens open tegen een scherpe hoek van een muur, tegen een draad, ... . Ik heb daar lang mee zitten naar de dierenarts lopen en dergelijke tot ze 6 jaar oud was, dat is toen plots gestopt waarschijnlijk omdat ze kalmer geworden was tegen die leeftijd (maar dat deel van de staart was wel naar de vaantjes).

En dat genadeschot?!?! Die zullen er misschien tussen zitten (uitschot vind je onder alle klasses van mensen) maar dat zijn de uitzonderingen want de hond kan perfect verkocht worden aan een gezin. Ebby hier zal gewoon een normaal goed leven hier bij mij moest ze plots toch niet meer geschikt lijken voor de jacht, ik heb een zeer actieve levenswijze waar zij ook dagelijks deel van uit maakt (buiten de jacht) dus ze zal niets te kort komen.
« Laatst bewerkt op: oktober 09, 2013, 16:32:24 door bartvdb, Reden: particulier veranderd naar gezin (het klonk allemaal zo zakelijk anders) »

Offline Joska

• hondenvriend pro
  • *
  • 361 HV-Punten
« Reactie #295 Gepost op: oktober 09, 2013, 16:27:33 »
De wetten van Darwin (wat eigenlijk gewoon genetica is) zijn van toepassing op elke vorm van selectie, of dat nu kunstmatig is (door de mens dus) of natuurlijk (wet van de sterkste/snelste/slimste/...)

Evolutietheorie is dan weer de wetten van Darwin toegepast op natuurlijke selectie. Alhoewel in een wereld zo massaal onder menselijke invloed je je kan afvragen in hoeverre je nog van natuurlijke selectie kan praten, maar dat is een heel ander topic.

Offline Sarah B

• *
  • 2051 HV-Punten
« Reactie #296 Gepost op: oktober 09, 2013, 16:31:44 »
De wetten van Darwin (wat eigenlijk gewoon genetica is) zijn van toepassing op elke vorm van selectie, of dat nu kunstmatig is (door de mens dus) of natuurlijk (wet van de sterkste/snelste/slimste/...)

Evolutietheorie is dan weer de wetten van Darwin toegepast op natuurlijke selectie. Alhoewel in een wereld zo massaal onder menselijke invloed je je kan afvragen in hoeverre je nog van natuurlijke selectie kan praten, maar dat is een heel ander topic.
Ahja oké, ik had het specifiek over de evolutietheorie.

Offline Nigra

• Global-Moderator
  • *
  • 260 HV-Punten
  • di Amici Eterna...
    • lagotto romagnolo
« Reactie #297 Gepost op: oktober 09, 2013, 17:18:43 »
Hmm, ik ben het er niet mee eens dat de evolutietheorie van Darwin hetzelfde is als kunstmatige selectie. Darwin had het inderdaad over natuurlijke selectie, over de wet van de sterkste. Alleen de organismen die zich aanpassen aan de omgeving, zullen overleven.

Maar kunstmatige selectie is toch iets heel anders? De mens selecteert in het fokken toch absoluut niet de dieren die in de hedendaagse omgeving zullen overleven? De mens selecteert in mijn ogen op totaal andere eigenschappen, zoals schoonheid, geschiktheid voor een bepaald doel (om te werken, om te showen, of om als huishond te houden), enz.

Dat kan ik toch niet als hetzelfde beschouwen.

dat bedoelde ik dus ook...

en hier ben ik het ook met eens...

Offline triene

• hondenvriend pro
  • *
  • 496 HV-Punten
« Reactie #298 Gepost op: oktober 09, 2013, 18:21:32 »
Eens met Nigra, Sarah B en Joska ivm

En dat dit losstaat van de "evolutietheorie" van Darwin waar er eigenlijk wel genetica aan te pas komt maar geen kunstmatige selectie.

En het uitgans punt van "Peter en Barbara" was dat deze theorie kon gelden als bewijs dat het mogelijk is om honden te fokken die geen letsel overhouden van de jacht en zonder hun staart te couperen

Offline poeseline

• *
  • 3552 HV-Punten
« Reactie #299 Gepost op: oktober 09, 2013, 19:13:45 »
Eens met Nigra, Sarah B en Joska ivm

En dat dit losstaat van de "evolutietheorie" van Darwin waar er eigenlijk wel genetica aan te pas komt maar geen kunstmatige selectie.

En het uitgans punt van "Peter en Barbara" was dat deze theorie kon gelden als bewijs dat het mogelijk is om honden te fokken die geen letsel overhouden van de jacht en zonder hun staart te couperen

En dat klopt dus niet want honden met een staart blijven level en kunnen zich dus voortplanten.
En als je een bob tail wil inkruisen zal je voor veel rassen andere rassen in de lijnen moeten gebruiken en dit gaat dan weer ten kosten van andere gewilde eigenschappen. Bovendien is het meestvoorkomende allel dat zorgt voor bob tail expressie lethaal als het homozygoot voorkomt.

Voor wie het moest interesseren: http://www.farmdogsusa.com/uploads/2/8/2/7/2827144/gen_bobtails.pdf

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal