collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Couperen, wie is nog voor?  (gelezen 22820 keer)

Offline Zazzewoeze

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 152 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
  • A boxer, my kingdom for a boxer!
Re: Couperen, wie is nog voor?
« Reactie #200 Gepost op: oktober 08, 2013, 08:58:55 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Het valt mij hier op dat de meeste onder jullie erg zwart/ wit reageren, wat mij doet vermoeden dat jullie over het fokken en inzicht in het fokken weinig kaas gegeten hebben.
Een hond compleet afmaken omdat hij gecoupeerde oren heeft, maar verder de pure schoonheid van zijn hoofd niet kunnen waarderen net omdat hij puntoren heeft, dat gaat er bij mij niet in :denk:. Het gaat dus niet om de hond, maar wel om zijn oren  :zot:
Het is niet allemaal zo zwart/ wit.
Staan schreeuwen over dierenwelzijn; even een knuppel in het hoenderhok gooien: is jagen voor de sport dan ook niet erg dieronvriendelijk?
@ Thellozorra: wij hebben een gemeenschappelijke vriendin; bekijk even de stambomen van haar honden en je zal zien dat zij en ik heel wat gemeenschappelijk hebben.
Zo...just my two cents. Ik ga hier verder niet meer reageren, want de meningen en reacties vind ik hier erg ongenuanceerd, kort door de bocht en zelfs grof  :wave:

Offline Kaszi

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 381 HV-Punten
    • Polski Owczarek Nizinny 'Van het Goralenhof'
« Reactie #201 Gepost op: oktober 08, 2013, 09:17:18 »
Het valt mij hier op dat de meeste onder jullie erg zwart/ wit reageren, wat mij doet vermoeden dat jullie over het fokken en inzicht in het fokken weinig kaas gegeten hebben.
Een hond compleet afmaken omdat hij gecoupeerde oren heeft, maar verder de pure schoonheid van zijn hoofd niet kunnen waarderen net omdat hij puntoren heeft, dat gaat er bij mij niet in :denk:. Het gaat dus niet om de hond, maar wel om zijn oren  :zot:
Staan schreeuwen over dierenwelzijn; even een knuppel in het hoenderhok gooien: is jagen voor de sport dan ook niet erg dieronvriendelijk?
@ Thellozorra: wij hebben een gemeenschappelijke vriendin; bekijk even de stambomen van haar honden en je zal zien dat zij en ik heel wat gemeenschappelijk hebben.
Zo...just my two cents. Ik ga hier verder niet meer reageren, want de meningen en reacties vind ik hier erg ongenuanceerd, kort door de bocht en zelfs grof  :wave:

Dikke duim.

Offline Beau_12

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 1394 HV-Punten
« Reactie #202 Gepost op: oktober 08, 2013, 09:38:05 »

Mochten ze nu de dieren gewoon afknallen en laten rotten zou ik zeggen dat het dieronvriendelijk is.  Jagen om eten te hebben (als je een fazant of een konijn schiet ga je dit toch opeten) vind ik dat niet.  Jagers worden meestal ingezet om de populatie in de hand te houden.  Je kan die dieren dan toch beter opeten ipv vergif te leggen ... De korte pijn.

Persoonlijk heb ik ook minder problemen met het couperen van de staart dan van de oren.

Offline Neverever

• *
  • 440 HV-Punten
  • Just me and the dog
« Reactie #203 Gepost op: oktober 08, 2013, 10:01:10 »

Een hond compleet afmaken omdat hij gecoupeerde oren heeft, maar verder de pure schoonheid van zijn hoofd niet kunnen waarderen net omdat hij puntoren heeft, dat gaat er bij mij niet in :denk: . Het gaat dus niet om de hond, maar wel om zijn oren  :zot:

'Het gaat dus niet om de hond, maar wel om zijn oren' ===> Kan dat niet eerder of vooral gezegd worden van de mensen die een dobermann geen dobermann meer vinden omdat hij geen geamputeerde oren meer heeft, die een rottweiler geen rottweiler meer vinden omdat hij geen geamputeerde staart heeft?

Offline Beau_12

• *
  • 1394 HV-Punten
« Reactie #204 Gepost op: oktober 08, 2013, 10:09:22 »
'Het gaat dus niet om de hond, maar wel om zijn oren' ===> Kan dat niet eerder of vooral gezegd worden van de mensen die een dobermann geen dobermann meer vinden omdat hij geen geamputeerde oren meer heeft, die een rottweiler geen rottweiler meer vinden omdat hij geen geamputeerde staart heeft?

Tja, over goesting kun je moeilijk discusieren hé.  Als iemand een ras koopt enkel op uiterlijk en het uiterlijk veranderd zodanig hard dat je het niet graag meer ziet ... Wie zijn wij dan om die mensen te veroordelen  :weetniet:?  Die mensen zullen wel op zoek gaan naar een ander ras dat hun meer aanspreekt.  En om eerlijk te zijn ... Indien couperen nog toegestaan zou zijn en je zou een rotti willen.  Zou het jou tegenhouden om een hond te kopen zonder staart?  Voor echte liefhebbers van het ras maakt het maar weinig uit denk ik ... als het karakter maar goed zit, niet?

Offline fleureke

• *
  • 999 HV-Punten
  • Don't mind the dog, beware of the owner
« Reactie #205 Gepost op: oktober 08, 2013, 10:19:50 »
  Voor echte liefhebbers van het ras maakt het maar weinig uit denk ik ... als het karakter maar goed zit, niet?

zou je denken he... en voor velen van ons lijkt dat logisch en normaal, om op die manier het ras van je dromen te vinden, een karakter waar je bij wijze van spreken verliefd op wordt...

jammer genoeg is het in de realiteit niet altijd zo vrees ik... hoeveel honden worden er niet gekocht net omwille van hun (gevaarlijke) uiterlijk, terwijl die koper geen flauw idee heeft van het karakter van het ras, laat staan van de individuele hond?
(ik denk hierbij aan pitbulls bijvoorbeeld, omdat ik er nu zelf eentje heb rondlopen... er zijn er maar weinig die gekocht worden omwille van het karakter... ze zien er stoer uit (gecoupeerd nog veel meer), ze hebben een reputatie van valse bijters te zijn naar alles wat beweegt, de naam schrikt mensen af... 90% wordt om die reden aangeschaft... en ook weer gedumpt omdat ze te braaf blijken en raar of zelden een mens bijten uit zichzelf... de andere 10% (waaronder ikzelf) zochten zorgvuldig eentje uit omwille van hun gouden karakter, maar inderdaad enorme drive, wilskracht en doorzettingsvermoge n... en komen in die goeie lijnen geen grein agressie tegen)
(bij andere rassen is dit misschien ook zo, maar daar ben ik ni in thuis...)

4ever... HERA...Please be our guardian angel...

Offline Peter en Barbara

• warme hondenvriend
  • *
  • 182 HV-Punten
« Reactie #206 Gepost op: oktober 08, 2013, 10:22:22 »
Echt te dom om een schop onder de reet te geven.
Zo zijn er honden die hun tong openhalen, dus honden zonder tong fokken. Degene die hun zolen kapot lopen maar zonder poten fokken.

Als ze ieder jaar om de 2 weken hun tong openhalen is er of een probleem met hun tong/gebit..  (door de eerste keer? erfelijk?) of een probleem met de omgeving (uit blik laten eten?). En dan zie ik er een probleem in. Dan moet toch eens gekeken worden, wat het probleem is.

Hier vertel je dat het probleem de doornen is. Heeft iedere hond van jouw ras dit als hij jaagt? Ieder jaar opnieuw elke 2 weken een bebloede staart?

Fokken is meer dan naar 1 eigenschap kijken en daar loopt het net mis. Zo worden er honden gekweekt met slechte schildklieren, navelbreuken,  cryptorchen, blijvende melktanden, minder goede heupen (al de rest is goed, en er zijn veel ergere afwijkingen in het ras. Altijd een excuus).

Offline Neverever

• *
  • 440 HV-Punten
  • Just me and the dog
« Reactie #207 Gepost op: oktober 08, 2013, 10:23:40 »
Tja, over goesting kun je moeilijk discusieren hé.  Als iemand een ras koopt enkel op uiterlijk en het uiterlijk veranderd zodanig hard dat je het niet graag meer ziet ... Wie zijn wij dan om die mensen te veroordelen  :weetniet: ?  Die mensen zullen wel op zoek gaan naar een ander ras dat hun meer aanspreekt.  En om eerlijk te zijn ... Indien couperen nog toegestaan zou zijn en je zou een rotti willen.  Zou het jou tegenhouden om een hond te kopen zonder staart?  Voor echte liefhebbers van het ras maakt het maar weinig uit denk ik ... als het karakter maar goed zit, niet?
Ik zou dat dan vragen ja, om de mijne niet te amputeren, ik zie niet in waarom dat dan niet zou kunnen, gezien het een niet-functionele ingreep is? Ik ben gewoon al vanaf het begin een voorstander geweest van de nieuwe wet, heb Rika's vorige eigenaar ook proberen te overtuigen haar pups niet te laten couperen, is me niet gelukt. Rika had zelf een staart, in Duitsland was dat al langer een wet.
Het enige nut van amputeren van staarten/oren is uiterlijk (en dan nog iets dat mensen associëren met 'minder vriendelijk', 'gemener', 'gevaarlijker') , dan is mijn keuze snel gemaakt denk ik.

Offline Beau_12

• *
  • 1394 HV-Punten
« Reactie #208 Gepost op: oktober 08, 2013, 10:26:36 »
Het enige nut van amputeren van staarten/oren is uiterlijk (en dan nog iets dat mensen associëren met 'minder vriendelijk', 'gemener', 'gevaarlijker') , dan is mijn keuze snel gemaakt denk ik.

Tuurlijk  :roll:.  Kijk maar naar de jachtfoto van Terrierlady ... puur voor het uiterlijk.

Offline Neverever

• *
  • 440 HV-Punten
  • Just me and the dog
« Reactie #209 Gepost op: oktober 08, 2013, 10:29:44 »
Tuurlijk  :roll: .  Kijk maar naar de jachtfoto van Terrierlady ... puur voor het uiterlijk.

Daar spreek ik mij niet over uit, het gaat mij om de mensen die nog steeds willen couperen omwille van het uiterlijk hè, om de mensen die mij komen zeggen 'zo zonder staart is dat toch geen echte rottweiler meer' .

Offline Bandolero

• *
  • 3421 HV-Punten
« Reactie #210 Gepost op: oktober 08, 2013, 10:31:20 »

:bow:

Offline Nigra

• Global-Moderator
  • *
  • 260 HV-Punten
  • di Amici Eterna...
    • lagotto romagnolo
« Reactie #211 Gepost op: oktober 08, 2013, 10:46:52 »

kan ik me helemaal in vinden, zelfs zonder gecoupeerd ras...

Als ze ieder jaar om de 2 weken hun tong openhalen is er of een probleem met hun tong/gebit..  (door de eerste keer? erfelijk?) of een probleem met de omgeving (uit blik laten eten?). En dan zie ik er een probleem in. Dan moet toch eens gekeken worden, wat het probleem is.

Hier vertel je dat het probleem de doornen is. Heeft iedere hond van jouw ras dit als hij jaagt? Ieder jaar opnieuw elke 2 weken een bebloede staart?

Fokken is meer dan naar 1 eigenschap kijken en daar loopt het net mis. Zo worden er honden gekweekt met slechte schildklieren, navelbreuken,  cryptorchen, blijvende melktanden, minder goede heupen (al de rest is goed, en er zijn veel ergere afwijkingen in het ras. Altijd een excuus).

dat is toch wel weer heel kortzichtig...sinds mensenheugenis worden honden gecoupeerd in de jacht juist vanwege deze kwetsuren...misschi en vragen aan natuurbeheer om struiken zonder doornen te planten?

Offline Thellozorra

• hondenvriend pro
  • *
  • 188 HV-Punten
« Reactie #212 Gepost op: oktober 08, 2013, 10:58:30 »

dat is toch wel weer heel kortzichtig...sinds mensenheugenis worden honden gecoupeerd in de jacht juist vanwege deze kwetsuren...misschi en vragen aan natuurbeheer om struiken zonder doornen te planten?

:vuistje:

Nu moet ik zeggen dat, toen ik het topic opende, ik echt dacht aan het couperen om "esthetiche" redenen. Ik vind een gecoupeerde dobberman, of bouvier e.a. rassen ook wel erg mooi, het heeft iets, ziet er stoerder uit, vind ik ook allemaal, MAAR ik vind niet dat wij het recht hebben om die dieren dat leed aan te doen omdat wij beslissen dat we dat zo mooier vinden. Ik voel mij daar niet goed bij.
@Zazzewoeze, had jij kent Lea ook?

Offline Neverever

• *
  • 440 HV-Punten
  • Just me and the dog
« Reactie #213 Gepost op: oktober 08, 2013, 11:02:08 »

Nu moet ik zeggen dat, toen ik het topic opende, ik echt dacht aan het couperen om "esthetiche" redenen.
En dat was overduidelijk  :thumbs:

Offline terrierlady

• *
  • 1227 HV-Punten
    • Off the wetlandclan
« Reactie #214 Gepost op: oktober 08, 2013, 11:07:32 »

Ik ga despringers hun bek dicht tapen. Kunnen ze niet meer hijgen en dus hu tong niet meer open halen.
Balprobleem is hier intussen opgelosd.

En nee niet elke hond van dit ras heeft dit probleem,degene die het niet hebben jagen niet of willen de dekking niet in.

Offline witte duivels

• *
  • 2343 HV-Punten
    • Witte Duivels Domein
« Reactie #215 Gepost op: oktober 08, 2013, 11:20:24 »
Ik zou dat dan vragen ja, om de mijne niet te amputeren, ik zie niet in waarom dat dan niet zou kunnen, gezien het een niet-functionele ingreep is? Ik ben gewoon al vanaf het begin een voorstander geweest van de nieuwe wet, heb Rika's vorige eigenaar ook proberen te overtuigen haar pups niet te laten couperen, is me niet gelukt. Rika had zelf een staart, in Duitsland was dat al langer een wet.

Couperen heeft niets met amputeren te maken, dat is iets nog helemaal anders .
 :wink:

Aangezien het medisch wel ok is, had ik het bij Magick beter laten doen... :fuu:

Offline Tinne1990

• *
  • 3519 HV-Punten
« Reactie #216 Gepost op: oktober 08, 2013, 11:21:02 »

Euhm... ik denk dat zowat elke jachthond die met bramen in aanraking komt, onder de schrammen zal komen te zitten  :weetniet:

Offline Neverever

• *
  • 440 HV-Punten
  • Just me and the dog
« Reactie #217 Gepost op: oktober 08, 2013, 11:28:47 »
 :mrgreen:
Couperen heeft niets met amputeren te maken, dat is iets nog helemaal anders .
 :wink:

Aangezien het medisch wel ok is, had ik het bij Magick beter laten doen... :fuu:
couperen klinkt mooier dan 'onnodig amputeren', ik weet het  :mrgreen:

Offline Kaszi

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 381 HV-Punten
    • Polski Owczarek Nizinny 'Van het Goralenhof'
« Reactie #218 Gepost op: oktober 08, 2013, 11:30:07 »

@Zazzewoeze, had jij kent Lea ook?

Ken haar ook, een heel dierminnend persoon evenals haar man Staf.

Offline Joni

• *
  • 129 HV-Punten
« Reactie #219 Gepost op: oktober 08, 2013, 11:40:17 »
Joni: een hond met een verkeerd kleurpatroon, voldoet nu eenmaal niet aan de standaard waartoe m'n wil fokken. Wij gaan ook geen bruine ('k bedoel hier echt bruin mee en geen biscuit-kleur) Samojeed gebruiken voor de fok, hij mag nog zo'n goed karakter hebben, zo goed temperament enz Er zijn genoeg andere Samojeden met goed karakter, temperament, gezondheid en die voldoen aan de standaard ... Op dat moment voldoet die hond gewoon niet omdat er anderen zijn die er wel aan voldoen  :weetniet:
En in het 'showwereldje' gaat het er vaak ook anders aan toe maar mensen hebben dat beeld voorgeschoteld gekregen en ja zo'n lopen er rond maar er lopen er vele anderen rond ook

Wel maar is het dan zo gek dat men niet met een hond/ras zou verderfokken omdat die en bepaalde functionaliteit mist waardoor hij bijvoorbeeld niet kan jagen? Dat is wat ik bedoel :wink: Een hond met grove fouten, daar fok je niet mee verder, dat is toch de theoretische basis van fokken. Als die fouten dan nog eens functioneel zijn (ze hebben erdoor problemen om te jagen, cf. het voorbeeld van de "behaarde ballen") dan zou je ergens kunnen stellen dat het logisch zou zijn dat men daar niet mee verder fokt. Maar in dit topic wordt zoiets hier ergens als lachwekkend naar voor gebracht ('stel je voor, een perfecte hond maar er niet mee verderfokken omdat die één foutje heeft'), maar in de huidige hondenfokwereld  gebeurt dit momenteel ook.

Dit ter zijde waren mijn bijdragen in dit topic eerder gericht op het couperen voor het uiterlijk, het couperen van honden die mensen niet gebruiken voor het werk of voor de reden waarom de hond zou gecoupeerd worden (al blijf het mij vaag waarom een Dobermann er tegenwoordig nog stoerder zou moeten uitzien). Het jagen met honden en hoe het komt dat zij zich nog steeds verminken is eigenlijk een nog andere discussie. Over jacht en het gebruiken van honden hiervoor ga ik me op dit forum niet uitspreken.
« Laatst bewerkt op: oktober 08, 2013, 11:42:31 door Joni »

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal