collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Couperen, wie is nog voor?  (gelezen 22854 keer)

Offline Kaszi

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 381 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
    • Polski Owczarek Nizinny 'Van het Goralenhof'
Re: Couperen, wie is nog voor?
« Reactie #180 Gepost op: oktober 07, 2013, 20:57:16 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Kvind dat er sommigen nogal heel luchtig over fokken spreken.

'dan fok je ze maar met haar op de ballen'  Of met een staart die niet zo snel bloedt.

Fokken is wel meer dan 1 eigenschap selecteren en daarop gaan fokken! Het is een combinatie van zaken en daar dan proberen om de best mogelijke selectie van te maken.  Je bent niet bezig met een auto of een meubelstuk, maar met een levend dier met heel wat genen die op verschillende manieren vererven.  Was het maar zo gemakkelijk er zouden allang geen ziekten etc zijn in de dierenwereld. 

Offline Lieze

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 256 HV-Punten
  • There's no I in team.
« Reactie #181 Gepost op: oktober 07, 2013, 21:43:37 »
Stel je voor: een kampioen werk- en showhond, tiptop gezondheid, maar niet mee fokken omdat zijn ballen koud hebben. :mrgreen: :whoea:

Iemand die niet weet hoe zeep smaakt, heeft nog nooit een hond gewassen.

Offline Beau_12

• *
  • 1394 HV-Punten
« Reactie #182 Gepost op: oktober 07, 2013, 21:46:22 »
Stel je voor: een kampioen werk- en showhond, tiptop gezondheid, maar niet mee fokken omdat zijn ballen koud hebben. :

:rofl:

Offline AD1988

• *
  • 687 HV-Punten
« Reactie #183 Gepost op: oktober 07, 2013, 21:54:38 »

'dan fok je ze maar met haar op de ballen' Of met een staart die niet zo snel bloedt.

Fokken is wel meer dan 1 eigenschap selecteren en daarop gaan fokken! Het is een combinatie van zaken en daar dan proberen om de best mogelijke selectie van te maken.  Je bent niet bezig met een auto of een meubelstuk, maar met een levend dier met heel wat genen die op verschillende manieren vererven.  Was het maar zo gemakkelijk er zouden allang geen ziekten etc zijn in de dierenwereld.

Of je breit een mutsje voor de ballies hé?  :mrgreen: Problem solved, nooit geen koude balletjes meer  :vuistje:

Offline Tequila

• *
  • 3336 HV-Punten
    • FromSmilingLotus
« Reactie #184 Gepost op: oktober 07, 2013, 21:57:43 »
Stel je voor: een kampioen werk- en showhond, tiptop gezondheid, maar niet mee fokken omdat zijn ballen koud hebben. :mrgreen: :whoea:
sorry maar der staat niet genoeg haar op z'n ballen, voldoet niet voor de fok  :hmpf: :rolf: :rolf: :rolf:

Een hond is een glimlach en een kwispelende staart. En de J-brothers zitten ertussen ;)

Offline AD1988

• *
  • 687 HV-Punten
« Reactie #185 Gepost op: oktober 07, 2013, 22:05:09 »
sorry maar der staat niet genoeg haar op z'n ballen, voldoet niet voor de fok  :hmpf: :rolf: :rolf: :rolf:

Je zou voor minder complexen krijgen..  :shifty: :weetniet: :mrgreen:

Offline Fie

• *
  • 5 HV-Punten
« Reactie #186 Gepost op: oktober 07, 2013, 22:57:01 »
Voor zover mijn mening hier nog van belang is: ik vind een gecoupeerde bouvier een pak mooier dan een ongecoupeerde. Die oren, tot daar aan toe, maar de staart, die was echt mooier toen hij eraf was.

Ik heb ze alle drie gehad: volledig gecoupeerd, gecoupeerde staart en flaporen en volledig ongecoupeerd.

MAAR! Het is echt een kwestie van gewoonte. Goa is niet meer of minder bouvier, omdat ze ongecoupeerd is. Het is alleen de verpakking die veranderd is, niet de hond die erin zit, en ik neem een hond in eerste instantie nog steeds omwille van het karakter dat mij aanstaat, niet omwille van het uiterlijk.

Het mag niet meer, ik ga er ook niet flauw om doen of het stiekem laten doen. Maar dat neemt niet weg dat ik het mooi vond, zo'n gecoupeerde staart.

Offline Joni

• *
  • 129 HV-Punten
« Reactie #187 Gepost op: oktober 07, 2013, 23:25:15 »

Maar zo gaat het wel.. Met een bepaalde hond, tiptop werkhond, tiptop karakter, tiptop gezondheid, maar er wordt niet mee verdergefokt omdat één of andere uiterlijke eigenschap niet oke is (en de hond dus zo geen showkampioen kan worden) die eigenlijk van ondergeschikt belang is aan de rest.

Niet verderfokken met een hond omdat die niet de juiste eigenschappen heeft voor wat van hem verwacht wordt (staart te kwetsbaar bijvoorbeeld) vind ik dan véél logischer dan honden selecteren op compleet irrelevante eigenschappen (wat tegenwoordig in de wereld van kampioenen wél regel is geworden en door velen normaal gevonden wordt).

Offline Tequila

• *
  • 3336 HV-Punten
    • FromSmilingLotus
« Reactie #188 Gepost op: oktober 07, 2013, 23:31:24 »
 :eh: euhm je moet maar een goed krijgen op show om verder te kunnen in de fok, als ze die hond niet verder gebruiken dan scheelt er heel wat meer aan dan een kleinigheidje op gebied van uiterlijk.

Een hond is een glimlach en een kwispelende staart. En de J-brothers zitten ertussen ;)

Offline josiane

• *
  • 864 HV-Punten
« Reactie #189 Gepost op: oktober 07, 2013, 23:32:51 »
Wat moet ge hier nu nog op zeggen, een mens komt ook in een verpakking. Als die je niet aanstaat kan je zelf beslissen die aan te passen. Een hond kun je mooier vinden met of zonder gecoupeerde vanalles. Die hond maalt er niet om dat hij een staart of hangoren heeft. Mss moeten we eens zien wat het geeft om ne poedel zijn oren te couperen he?
En ne mechelaar zonder staart?
'k Vind die schoonheidsidealen verre van hondvriendelijk. Das weer iets wat de grote slimme mens heeft bedacht.

Offline triene

• hondenvriend pro
  • *
  • 496 HV-Punten
« Reactie #190 Gepost op: oktober 07, 2013, 23:33:36 »

'dan fok je ze maar met haar op de ballen'  Of met een staart die niet zo snel bloedt.

OEPS, blijkbaar is dit voor sommige moeilijk te vatten: een hond is een dier en dieren zijn levende wezens dus volledig zoals een uitegtekend plan,, zullen ze nooit zijn...

:rofl: :rofl: :rofl:

Zo zijn er honden die hun tong openhalen, dus honden zonder tong fokken. Degene die hun zolen kapot lopen maar zonder poten fokken.
:rolf: :rolf: :rolf:

en als er een hond een poot breekt, ook eentje zonder poten kweken?
of als er eentje een teen verwondt, megasterke knoerten van tenen erin fokken?

het moet niet persé een jachthond aan het werk zijn die zijn staart verwondt e, een keukenkastje kan soms heel gevaarlijk zijn voor een hevig kwispelende hond...
(de ganse keuken amputeren dan? )

DUS: leve de "rabothonden"?
« Le bonheur est une direction, pas une destination »

Offline triene

• hondenvriend pro
  • *
  • 496 HV-Punten
« Reactie #191 Gepost op: oktober 07, 2013, 23:36:47 »
:eh: euhm je moet maar een goed krijgen op show om verder te kunnen in de fok, als ze die hond niet verder gebruiken dan scheelt er heel wat meer aan dan een kleinigheidje op gebied van uiterlijk.

Dat is zo tenzij, de keurder de mens die de hond gefokt heeft of de hond voorstelt keurt wat niet mag maar  gebeurt wel.
« Laatst bewerkt op: oktober 07, 2013, 23:42:05 door triene »

Offline triene

• hondenvriend pro
  • *
  • 496 HV-Punten
« Reactie #192 Gepost op: oktober 07, 2013, 23:41:07 »
Maar zo gaat het wel.. Met een bepaalde hond, tiptop werkhond, tiptop karakter, tiptop gezondheid, maar er wordt niet mee verdergefokt omdat één of andere uiterlijke eigenschap niet oke is (en de hond dus zo geen showkampioen kan worden) die eigenlijk van ondergeschikt belang is aan de rest.

Niet verderfokken met een hond omdat die niet de juiste eigenschappen heeft voor wat van hem verwacht wordt (staart te kwetsbaar bijvoorbeeld) vind ik dan véél logischer dan honden selecteren op compleet irrelevante eigenschappen (wat tegenwoordig in de wereld van kampioenen wél regel is geworden en door velen normaal gevonden wordt).

Niets of niemand verbiedt het fokken van honden die geen showkampioenen zijn, zover ik weet. Zelfs niet met een St Hubertus stamboom.

Offline Tequila

• *
  • 3336 HV-Punten
    • FromSmilingLotus
« Reactie #193 Gepost op: oktober 07, 2013, 23:45:06 »
Niets of niemand verbiedt het fokken van honden die geen showkampioenen zijn, zover ik weet. Zelfs niet met een St Hubertus stamboom.
het enige wat ze nodig hebben voor SH is dat ze aangekeurd worden en ze minimum een goed krijgen

Offline josiane

• *
  • 864 HV-Punten
« Reactie #194 Gepost op: oktober 07, 2013, 23:51:44 »
het enige wat ze nodig hebben voor SH is dat ze aangekeurd worden en ze minimum een goed krijgen
Lees me maar de les, maar hoe worden die "aangekeurd"? Ik heb precies da woord nog eens horen vallen.

Offline Loekie

• *
  • 58 HV-Punten
« Reactie #195 Gepost op: oktober 08, 2013, 00:09:14 »
Radicaal tegen, weer zo'n typisch iets dat meer gaat om wat hondenbaasjes willen zonder hun hond voorop te stellen.

Iemand dat voor couperen is is daarom echt niet slechter voor zijn hond hoor, een even kromme redenering als een andere  :weetniet:
Er zijn genoeg vb van hv'ers die een gecoupeerde hond hebben/hadden waar die hond zeker niets tekort kwam volgens mij  :weetniet:
Is een hond in jouw ogen dan echt minder voor de mensen denk je?

Ik ben voor couperen, shoot me  :weetniet: ik heb geen gecoupeerde hond, zal er wss ook geen meer hebben in de toekomst maar had ik toen als eerste hond mijn droomhond mogen nemen was hij zeker gecoupeerd  :weetniet: de volgende zal natuurlijk staande flappers hebben  :mrgreen: 

Offline Joni

• *
  • 129 HV-Punten
« Reactie #196 Gepost op: oktober 08, 2013, 00:33:46 »
Met mijn bericht doel ik er slechts op dat het couperen op zich een actie is met primair het baasje, de hond komt op de tweede plaats. Een hond heeft immers niets aan het couperen, het gebeurt slechts voor het baasje, en de hond ondervindt schade. Eenvoudigweg een utilitaristische kijk erop.

@ Tequila: een hond wordt inderdaad niet afgekeurd voor een klein foutje, maar in de showwereld worden kampioenen bijvoorbeeld het meest gegeerd. Deze honden worden gefokt naar bepaalde vaak artificiële maatstaven die in principe ook 'eenvoudige' dingetjes verfoeien (bijvoorbeeld een hond met een lichtelijk verkeerd kleurpatroon, een andere vachtlengte, een andere oorstand). Zo'n honden worden géén kampioen en met zo'n honden wordt dan ook niet gegeerd verdergefokt. Met wat iemand zei ("Stel je voor, niet verderfokken met de ideale hond vanwege geen haar op de ballen") vind ik dat een sprekende vergelijking.
« Laatst bewerkt op: oktober 08, 2013, 00:39:42 door Joni »

Offline terrierlady

• *
  • 1227 HV-Punten
    • Off the wetlandclan
« Reactie #197 Gepost op: oktober 08, 2013, 07:42:05 »

Volgens mij wordt elke staart of hond wel beschadigd door sleedoornen, dus met geen enkele jachthond zou dan verder gefokt mogen worden.
Ik ga met chikes jagen, moet er allees een groter bakkes op gefokt worden om fazant en haas te dragen.

Offline terrierlady

• *
  • 1227 HV-Punten
    • Off the wetlandclan
« Reactie #198 Gepost op: oktober 08, 2013, 07:44:45 »
Of toch proberen springers met een korte staart te fokken en de wervelkolomprobleme n maar normaal gaan vinden. Ahja want ze hebben dan gn kapotte staart meer.
Het showtype heeft alles wat nefast is in de jacht, te groot, te veel bevedering, te veel lip, te breed. Dus voor het werk is er al een apart type gefokt om ongemak te vermijden.

Offline Tequila

• *
  • 3336 HV-Punten
    • FromSmilingLotus
« Reactie #199 Gepost op: oktober 08, 2013, 08:42:24 »
Lees me maar de les, maar hoe worden die "aangekeurd"? Ik heb precies da woord nog eens horen vallen.
je schrijft je in voor een Belgische show en vraagt je fokattest aan (moet je tijdens de inschrijving invullen), in de ring gaan ze de chip controleren en volgt de gewone keuring.  Tijdens die keuring moet je minimum een goed behalen en geloof me dat is echt niet moeilijk enkel honden met zware fouten (fout gebit, zware kleurfout, testikels die niet ingedaald zijn enz worden afgekeurd)
Meer is het niet.

Joni: een hond met een verkeerd kleurpatroon, voldoet nu eenmaal niet aan de standaard waartoe m'n wil fokken. Wij gaan ook geen bruine ('k bedoel hier echt bruin mee en geen biscuit-kleur) Samojeed gebruiken voor de fok, hij mag nog zo'n goed karakter hebben, zo goed temperament enz Er zijn genoeg andere Samojeden met goed karakter, temperament, gezondheid en die voldoen aan de standaard ... Op dat moment voldoet die hond gewoon niet omdat er anderen zijn die er wel aan voldoen  :weetniet:
En in het 'showwereldje' gaat het er vaak ook anders aan toe maar mensen hebben dat beeld voorgeschoteld gekregen en ja zo'n lopen er rond maar er lopen er vele anderen rond ook
« Laatst bewerkt op: oktober 08, 2013, 08:57:43 door Tequila »

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal