collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Couperen, wie is nog voor?  (gelezen 22814 keer)

Offline AD1988

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 687 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Re: Couperen, wie is nog voor?
« Reactie #140 Gepost op: oktober 05, 2013, 22:04:32 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Bij een boxer vind ik het ook minder. Ik zie ze liever normaal  :shifty: maar bij een dobermann vind ik het dan weer mooier met de puntige oren. Ik denk dat het echt kwestie is van smaak. Ik ben zoals Liekeuh opgegroeid met een beeld van een dobermann met gecoupeerde oren  :shifty: Denk dat da beeld gewoon nog altijd zo in mijn hoofd zit.. Maar bij de boxer vind ik het minder, ook omdat ik de boxer niet ken zoals op de foto's. Maar als ik hoor hoeveel pijn het doet, hoeft het voor mij niet...

Offline Ilsey

• *
  • 1905 HV-Punten
  • Boogie Wonderland!
« Reactie #141 Gepost op: oktober 05, 2013, 22:33:51 »
Ieuw, die boxers zijn idd echt afschuwelijk met die oren. Maar dat vind ik van dobers ook. Ik heb nog nooit een hond met gecoupeerde oren of staart mooier gevonden dan wat de natuur normaal voorziet.
“Until one has loved an animal a part of one's soul remains unawakened.”

Offline AD1988

• *
  • 687 HV-Punten
« Reactie #142 Gepost op: oktober 05, 2013, 22:37:41 »
Veel kans dat was ik er niet mee opgegroeid, ik het ook niet mooi zou vinden. Maar dat zit er zo ingebakken  :shifty: tzijn kwesties van gewoonte.. Ik vind de dobers van nu ook heel mooi, maar ze ogen veel zachter en liever  :shifty:

Offline Jango

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 186 HV-Punten
  • Geslacht: Man
« Reactie #143 Gepost op: oktober 05, 2013, 22:57:00 »
Ik ga er niet vanuit, ik vind het dus ook niet ok dat ze de snuit van de Boxer maar meer en meer terugfokken.  Daarom heb ik ook aangegeven in een ander topic.

Als ze morgen de Boxer terug kunnen fokken met een langere neus sta ik onmiddellijk op de puplijst!!!!

Ik ondervind aan mijn Boxer heel erg veel problemen met die korte snuit en zij heeft dan nog een redelijk lange snuit hé  :shifty:
22° buiten en mevrouwtje heeft het snel te warm en kan slecht ademen bij inspanning ik vind dit echt heel jammer.

Voor de rest vind ik het een fantastisch ras met flapjes en wiebel staart  :thumbs: ik zou ze niet anders willen

Dan moet je een Amerikaanse boxer kopen. Veel Amerikaanse fokkers fokken met een langere snuit.

En ivm de staart. Ik ondervind geen enkel probleem met de staart van mijn boxers. Ik zie geen enkele reden om hun staarten te couperen...

Ik ben onlangs wel iemand tegengekomen met een Rottweiler van 3 jaar met gecoupeerde staart. Dit had de fokker al gedaan toen hij nog pup was. Hij vertelde mij dat, toen ze de pup gingen halen,  ze foto's meekregen van een (andere) pup met een gebroken staart. Moesten ze ooit problemen krijgen omdat hun pup geen staart meer had, dan konden ze die foto's tonen om aan te geven dat het om medische redenen was  :cry:
Het was wel geen Belgische fokker maar Italiaanse...

Offline fleureke

• *
  • 999 HV-Punten
  • Don't mind the dog, beware of the owner
« Reactie #144 Gepost op: oktober 05, 2013, 23:02:42 »
just een antwoord op de beginvraag (wegens te tam om de rest te lezen): bij sommige rassen vind ik gecoupeerd nog steeds mooi ja (vb dobermann), maar geef mij toch maar alles erop en eraan (werkende honden buiten beschouwing gelaten, mij gaat de vraag om couperen omwille van schoonheidsredenen, over functionele redenen spreek ik me niet uit, ik heb geen werkende honden)...
vooral dan qua communicatie (of malcommuncatie, in het geval van verdwenen staarten en halve (tot geen) oren)...

plus: rassen zoals de pitbull, dogo argentino, cane corso... zien er een stuk vriendelijker uit mét oren... kan aan mijn perceptie liggen, maar ik vind da alleszins ...  :shifty: 

Texas haar mama heeft flappers van oren, die leiden een eigen leven... en we wisten dat dat ging overerven.... en effectief, de mensen die de puppyfoto's van Texas zelf gezien hebben... twas ff spannend of ze diezelfde richtingsloze oortjes ging krijgen... uiteindelijk hebben die op tijd ne knik gekregen en staan ze echt goe (mijns inziens)... 3 van de 6 nakomelingen echter, zijn gecoupeerd... ook schattig, maar een beetje stoerder... maar ik weet nu wel waarom... aan haar oren is relatief wat verzorging nodig, bij het minste dat ze tegen een klein takje aanloopt of zo, kleine wondjes...
moest er nu echt medisch iets mis zijn met die oren, zou ik wel overwegen om te laten couperen (moest dat van enig nut zijn), maar anders niet...

4ever... HERA...Please be our guardian angel...

Offline josiane

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 864 HV-Punten
« Reactie #145 Gepost op: oktober 05, 2013, 23:42:59 »
Laat een hond zijn hoe die van nature is, mooi of minder mooi. Ik vind dat couperen maar niks. Mensen hebben dat uitgevonden omdat die honden niet zo gekweekt kunnen worden. Ikzelf laat niks aan mezelf veranderen omdat een ander het mooier zou vinden. En die hond vindt er alleszins niks aan. Neem ze zoals ze zijn.

Offline Ilsey

• *
  • 1905 HV-Punten
  • Boogie Wonderland!
« Reactie #146 Gepost op: oktober 06, 2013, 08:51:26 »
Texas heeft mooie flappers  :yes: net als Klio, die heeft ook van die prachtige flappers! Maar ik heb dus andere ervaringen dan u op vlak van wondjes: Ze speelt graag wild en zit graag met haar kop in de struiken en weetikveelwaarnogal lemaal. Nog nooit problemen mee gehad en niks van verzorging nodig. Haar oortjes worden elke dag ook vakkundig schoongelikt door Boogie  :mrgreen: Boogie heeft staande oortjes, en die zijn minder proper, die zou ik infeite af en toe is moeten schoonmaken werd mij eens verteld (maar ik blijf daar liever af en laat liever de natuur zijn gang gaan). Hij had onlangs een hele lichte ontsteking en de DA vertelde mij dat staande oortjes gevoeliger zijn daaraan omdat er al rapper een grasaar ofzo kan in vallen...

Mijn ervaring: flappers zijn minder kwetsbaar en makkelijker dan staanders  :yes:

Dus ik zou niet weten waarom iemand van flappers staanders zou willen maken, zeker niet omdat je dat gewoon ook ziet bij die gecoupeerde oren, dat ziet er niet uit als natuurlijke staanders, dat ziet er uit als fake staanders en dat zijn ze ook  :mrgreen:

Laat een hond zijn hoe die van nature is, mooi of minder mooi. Ik vind dat couperen maar niks. Mensen hebben dat uitgevonden omdat die honden niet zo gekweekt kunnen worden. Ikzelf laat niks aan mezelf veranderen omdat een ander het mooier zou vinden. En die hond vindt er alleszins niks aan. Neem ze zoals ze zijn.

:yes:

én dan nog is die superbelangrijke communicatie...

Offline sepke

• *
  • 722 HV-Punten
« Reactie #147 Gepost op: oktober 06, 2013, 09:03:22 »
Ik vind een gecoupeerde briard supermooi. Eentje met flappers minder.

Maar ik heb genoeg honden gezien met mislukte gecoupeerde oren (complicaties bij/na het couperen) dat ik er toch wel tegen ben hoor.

Offline maart

• *
  • 519 HV-Punten
« Reactie #148 Gepost op: oktober 06, 2013, 09:42:37 »
dan wat de natuur normaal voorziet.

:shhh:  :denk:

Offline sepke

• *
  • 722 HV-Punten
« Reactie #149 Gepost op: oktober 06, 2013, 09:59:14 »
 :mrgreen:

Offline Thellozorra

• hondenvriend pro
  • *
  • 188 HV-Punten
« Reactie #150 Gepost op: oktober 06, 2013, 10:04:23 »
Mijn eerste eigen hond was een boxer, Sheriff, ik heb hem gekocht in 1973, natuurlijk was de staart er af, dat is wat de fokker zelf kan doen in het nest, maar hij had nog zijn mooie lieve flappers.

En klopt, de natuur voorziet geen flappers, maar tussen selectief fokken door de jaren heen en couperen is een hemelsgroot verschil.  :wink:

Offline Ilsey

• *
  • 1905 HV-Punten
  • Boogie Wonderland!
« Reactie #151 Gepost op: oktober 06, 2013, 10:15:09 »
:shhh:  :denk:

:oops: oké don't shoot me maar...

Ik snap het niet, is er iets mis met hun oren?

Online pipo de clown

• *
  • 3147 HV-Punten
« Reactie #152 Gepost op: oktober 06, 2013, 10:24:06 »
Maart, idd.

Ilsey, elk oor dat niet recht staat is dus niet wat de natuur voorziet. In die zijn zijn gecoupeerde oren dus natuurlijker dan de flappies.
Langs de andere kant heeft het couperen ervoor gezorgd dat er niet op de oren gelet is tijdens het fokbeleid en hebben ze nu de oren die ze niet wensen.

Offline Zazzewoeze

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 152 HV-Punten
  • A boxer, my kingdom for a boxer!
« Reactie #153 Gepost op: oktober 06, 2013, 10:35:36 »
Ieuw, die boxers zijn idd echt afschuwelijk met die oren. Maar dat vind ik van dobers ook. Ik heb nog nooit een hond met gecoupeerde oren of staart mooier gevonden dan wat de natuur normaal voorziet.

Dat is het hem nu net...Rassen zijn niet natuurlijk: ze zijn een creatie van de mens en daar is niks natuurlijk aan. Alles is zodanig gekneed en wat men niet kon kneden, hakt men eraf om het maar zo te zeggen.
Een engelse fokker B. Cattanach heeft er zijn levenswerk van gemaakt om boxers te fokken met een aangeboren korte staart, door het inkruisen van Corgi's.
http://www.steynmere.co.uk/GENETICS.html#articles
Dit project is enkele jaren geleden stopgezet doordat de BK München een regeltje heeft aangepast in de rasstandaard zodat dhr. Cattanach (en inmiddels een aantal fokkers die deze honden hadden geïntroduceerd in hun fokprogramma's) genoodzaakt was het hele project op te doeken.
Het is jammer dat jullie die gecoupeerde boxers afschuwelijk vinden, ondanks het feit dat beiden uitstekende rasvertegenwoordige rs waren en zijn, en ze zichzelf ruimschoots bewezen hebben, zowel als gebruikshond, tentoonstellingshon d én qua vererving.

Offline maart

• *
  • 519 HV-Punten
« Reactie #154 Gepost op: oktober 06, 2013, 10:39:09 »
:oops: oké don't shoot me maar...

Ik snap het niet, is er iets mis met hun oren?

nee, eerder met hangende oren is iets mis.  De natuur voorziet nl. staande oren.

Online pipo de clown

• *
  • 3147 HV-Punten
« Reactie #155 Gepost op: oktober 06, 2013, 10:42:23 »
Ik vind dat couperen veel minder erg dan de verminkingen die de platsnuiten, molossers, langoren en rimpelhonden moeten ondergaan hoor.

Offline Ilsey

• *
  • 1905 HV-Punten
  • Boogie Wonderland!
« Reactie #156 Gepost op: oktober 06, 2013, 17:45:47 »
Aaah, nu ben ik mee! Weer iets bijgeleerd, dat wist ik niet.

Met wat de natuur voorziet bedoelde ik dus 'hoe ze geboren zijn', ik heb mijzelf verkeerd uitgedrukt dan. Er bestaan nu eenmaal rassen met flappers de dag van vandaag. We hebben de rassen gemaakt tot wat ze zijn, sommige met flappers, dan moeten we ze niet terug gaan afsnijden hé... Ik vind dat wel interessant, als alle oerrassen staanders hadden, hoe zijn wij er dan in geslaagd om rassen met flappers te krijgen? mss moet ik mij eens verdiepen in de geschiedenis van de hond.

Ik vind die platsnuiten e.d. van die uiterlijkheden die er in gefokt worden ook lelijk, en ben daar even tegenstander van, als van het couperen.

Dat is het hem nu net...Rassen zijn niet natuurlijk: ze zijn een creatie van de mens en daar is niks natuurlijk aan. Alles is zodanig gekneed en wat men niet kon kneden, hakt men eraf om het maar zo te zeggen.
Een engelse fokker B. Cattanach heeft er zijn levenswerk van gemaakt om boxers te fokken met een aangeboren korte staart, door het inkruisen van Corgi's.
http://www.steynmere.co.uk/GENETICS.html#articles
Dit project is enkele jaren geleden stopgezet doordat de BK München een regeltje heeft aangepast in de rasstandaard zodat dhr. Cattanach (en inmiddels een aantal fokkers die deze honden hadden geïntroduceerd in hun fokprogramma's) genoodzaakt was het hele project op te doeken.
Het is jammer dat jullie die gecoupeerde boxers afschuwelijk vinden, ondanks het feit dat beiden uitstekende rasvertegenwoordige rs waren en zijn, en ze zichzelf ruimschoots bewezen hebben, zowel als gebruikshond, tentoonstellingshon d én qua vererving.

Ze mogen zichzelf dan wel bewezen hebben, misschien waren het prachtkarakters e.d., maar toch waren ze oerlelijk imo  :mrgreen: heeft niets met hun karakter enz te maken hé.

Offline Joni

• *
  • 129 HV-Punten
« Reactie #157 Gepost op: oktober 06, 2013, 19:35:02 »
Een hond met gecoupeerde oren kan zijn oren niet gebruiken zoals een hond met spitsoren dus een wolf vergelijken met gecoupeerde oren is appelen met peren vergelijken. Flaporen bemoeilijken inderdaad communicatie tussen honden, maar dit verbeter je niet door ze af te snijden (integendeel).

Offline minouche

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 81 HV-Punten
« Reactie #158 Gepost op: oktober 07, 2013, 08:43:23 »
Alleen maar voor medische reden, anders niet.

Offline Thellozorra

• hondenvriend pro
  • *
  • 188 HV-Punten
« Reactie #159 Gepost op: oktober 07, 2013, 10:02:55 »
Aaah, nu ben ik mee! Weer iets bijgeleerd, dat wist ik niet.

Met wat de natuur voorziet bedoelde ik dus 'hoe ze geboren zijn', ik heb mijzelf verkeerd uitgedrukt dan. Er bestaan nu eenmaal rassen met flappers de dag van vandaag. We hebben de rassen gemaakt tot wat ze zijn, sommige met flappers, dan moeten we ze niet terug gaan afsnijden hé...

De nagel op de kop. Door de jaren (eeuwen) heen, hebben we rassen gecreëerd naar onze smaak en naar de mode van de dag. Geen enkele hond is nog gelijkend aan zijn voorouders. Door selectie hebben we honden met flappers verkregen, nu vinden wij dat niet meer zo mooi, dan kappen we, plakken we en verminken we er maar op los. Begrijpe wie begrijpen kan. Ik vind het in ieder geval oneerlijk naar de honden toe, want draai het of keer het zoals je wil, ze moeten pijn lijden omdat wij zo egoïstisch zijn. En btw, ik vind die boxers ook lachwekkend. Een vriendin van mij fokt de prachtigste boxers hier in het land zij kaapt dan ook alle prijzen weg op shows, ik vind die boxers echt heel mooi met hun flappers.

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal