collapse

Auteur Topic: Commando's die je niet zou kunnen missen  (gelezen 703 keer)

Offline Neverever

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • Be nice or fuck off.
    • Quincy's Website
Commando's die je niet zou kunnen missen
« Gepost op: mei 13, 2019, 21:00:06 »
Hebben jullie ook zo een paar commando's waar je hond naar luistert en waarvan je denkt dat is nu toch echt handig dat ze daarnaar luistert/ dit commando altijd vlekkeloos uitvoert?
Quincy kent bv. het commando 'voor mij op', aangeleerd door te wijzen in de juiste richting.  Om de één of andere reden vind Quincy dit een geweldig leuk commando en bijgevolg is het zeer efficiënt om haar ermee uit de struiken of de bosjes te krijgen, als ze daar iets interessant heeft geroken . Ik hoef maar te roepen 'voor mij op' en ze komt aangerend en crosst voor mij op, ze luistert heel graag naar dit ene zinnetje.

Ook 'halt' is onmisbaar hier, het zit er veel steviger in dan 'kom hier'  (halt is echt boenk 'halt' en  gene stap meer zetten  hier). Als ik in de verte een hond zie roep ik al halt en dan blijft Quincy staan tot ik haar kan aanlijnen, en ze is dat zo gewoon dat ze eigenlijk spontaan 'halt' blijft staan als ze  andere honden ziet ...en voor een hond die in principe niet zomaar veilig met alle andere honden kan kennismaken, is dat toch heel erg knap van haar. Het maakt het mogelijk om haar toch los te laten lopen, ze is helemaal te betrouwen net doordat ze zo goed en graag luistert naar 'halt'.
Eén keer in haar hele  leven is Quincy op een hond afgestormd, een  shiba inu die zich echt wel ver van ons vandaag bevond, ik heb me daar de kwaaiste halt ooit geroepen en midden in haar vlucht bleef ze zowaar staan! Zal ik nooit vergeten.
Ook heel handig: het commando 'poot' . Ik geef dat commando als haar lijn rond haar poot verstrengeld dreigt te raken, en dan trekt ze zelf haar poot omhoog, of dat nu een voorste of achterste poot is.
Hoe ouder Quincy wordt hoe meer ik me realiseer dat als je hond er niet meer is en je een nieuwe neemt, je weer helemaal vanaf punt zero begint qua trainen en opvoeden ... (mijn vorige rottweiler heb ik niet getraind, daar had ik toch een iet of wat andere band mee op dat vlak, ze was veel zelfstandiger maar thank god het was een heel braaf beest, met Quincy had ik dat niet moeten proberen haar zo op te voeden zonder al te veel commando's)
Of is dat net het mooie eraan, dat je weer helemaal moet starten met trainen?  :denk:
Ik las dat hier vroeger vaak over honden, zo van 'daar kan je mee lezen en schrijven' awel, dat gevoel heb ik nu met die van mij: kan der mee lezen en schrijven, zoveel begrijp dat beest gewoon en zo goed zijn we op elkaar ingespeeld.

Wat zijn jullie handigste commando's of wat is het handigste dat jij je hond hebt aangeleerd?
Ik ben benieuwd!

Offline Tequila

• *
    • FromSmilingLotus
Re: Commando's die je niet zou kunnen missen
« Reactie #1 Gepost op: mei 13, 2019, 21:14:48 »
De 'rrrrrrrrriiiiiiiiii iiiiiiiiiiit'   :mrgreen: da's t enige wat ze hier allemaal moeten kennen en dat is het signaal om om ter snelst terug te komen (je ziet ze dan echt racen tegen elkaar)
Flat is handig op de trimtafel maar goh ja als ze t niet doen dan is t ook zo  :weetniet:
Voor de rest  :weetniet: Oh ja dat ze zich laten manipuleren door mij bij de DA maar daar hangt geen commando aan vast ze weten dat als ze op een tafel staan ze zich laten doen en wringen indien nodig.

Offline Neverever

• *
  • Be nice or fuck off.
    • Quincy's Website
« Reactie #2 Gepost op: mei 13, 2019, 21:17:52 »
De 'rrrrrrrrriiiiiiiiii iiiiiiiiiiit'   :mrgreen: da's t enige wat ze hier allemaal moeten kennen en dat is het signaal om om ter snelst terug te komen (je ziet ze dan echt racen tegen elkaar)
Flat is handig op de trimtafel maar goh ja als ze t niet doen dan is t ook zo  :weetniet:
Voor de rest  :weetniet: Oh ja dat ze zich laten manipuleren door mij bij de DA maar daar hangt geen commando aan vast ze weten dat als ze op een tafel staan ze zich laten doen en wringen indien nodig.
Haha, met meerdere honden kan je inderdaad dat competitie voeren uitbuiten. :mrgreen: :vuistje:

Offline maart

• *
« Reactie #3 Gepost op: mei 13, 2019, 21:28:55 »
Ga weg  :vuistje:

Offline Neverever

• *
  • Be nice or fuck off.
    • Quincy's Website
« Reactie #4 Gepost op: mei 13, 2019, 21:31:47 »
Ga weg  :vuistje:
Is dat nu je favoriete commando of slaat dat op die competitie uitbuiten  :mrgreen:

Offline maart

• *
« Reactie #5 Gepost op: mei 13, 2019, 21:36:40 »
Als ik in de zetel lig, is dat mijn favoriete commando  :mrgreen:

Tegen piiri zeg ik niets meer van commando's want die is nu toch altijd beschaamd als iemand er iets tegen zegt  :rofl:

Offline Neverever

• *
  • Be nice or fuck off.
    • Quincy's Website
« Reactie #6 Gepost op: mei 13, 2019, 21:39:13 »
Als ik in de zetel lig, is dat mijn favoriete commando  :mrgreen:

Tegen piiri zeg ik niets meer van commando's want die is nu toch altijd beschaamd als iemand er iets tegen zegt  :rofl:

Haha, ze had ook een erg knappe shame :mrgreen:

Offline Linda G.

• *
« Reactie #7 Gepost op: mei 13, 2019, 22:12:47 »
Blijf vind ik het commando dat ik bij elke hond het meeste heb gebruikt.
Jadore was de hond waarmee ik kon lezen en schrijven.
Zeker toen ik haar meenam naar een hondenschool waar voornamelijk rottweilers werden getraind.
De trainers hadden dan ook allemaal rottweilers.
Een van de hoofdtrainers heeft me dan ook vlakaf gezegd dat er met zo een stomme poedel niks viel te doen. We hebben dan maar een wedstrijdje gedaan.
Met apport over de schutting. Tja, een rottie is sterker, maar jadore sprong er wel sneller en soepeler over. En die rottie wist niet wat buigen was, kon niet kruipen, kon niet op een barkruk springen en er mooi op blijven zitten. Kon niet spreken, kon geen boer of scheet laten op bevel.
Bij de basisbevelen was de rottie dan sneller, zit lig staan, onderbreking, apport.
Maar jadore haar prestaties kon iedereen tenminste doen lachen.
Achteraf moest hij toegeven " ze is niet zo een trit als ze eruit ziet."
Een groot compliment van dat kaliber van mannen. :vuistje:

Offline Perdita

• *
« Reactie #8 Gepost op: mei 13, 2019, 22:27:03 »
Blijf en kom zijn het belangrijkste.

Handig: inderdaad de "weg". Ideaal bij een opdringerige mechel :lol:.
Links en rechts, op wandeling. Vooral "links" dan.

En leuk: "kijk in de verte". Dat levert knappe foto's op :lol:.

Offline Perdita

• *
« Reactie #9 Gepost op: mei 13, 2019, 22:27:55 »
Oh ja, Nimue zelf is enorme fan van "luid" en "vast".
Minste leuk is "los"  :mrgreen:.

Offline Sedde

• *
« Reactie #10 Gepost op: mei 13, 2019, 23:53:53 »
Ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn honden (11 en 13 jaar) amper nog commando's geef. Ze weten gewoon wat ze moeten doen, zonder dat ik iets hoef te zeggen. Tegen Sem zei ik vroeger nog wat meer, vooral om hem aan te manen wat sneller door te lopen en niet elke grasspriet van boven tot onder te onderzoeken. Maar aangezien die potdoof is ondertussen, heeft dat toch geen nut meer. Ik heb het idee dat hij dat wel tof vindt  :mrgreen:.

Als ik de voordeur open doe en hen los mee op straat pak, weten ze dat ze naar de auto moeten lopen. Als ik naar de garage ga en hun flexi's neem, weten ze dat ze naar me toe moeten komen om die flexi's aan te doen en naar buiten te gaan, als ik op wandeling een andere hond zie, komt Hidde uit zichzelf naast me lopen en blijft Sem staan zodat ik hem kan aanlijnen enz.

Offline Thellozorra

• hondenvriend pro
  • *
« Reactie #11 Gepost op: mei 14, 2019, 00:39:04 »
"NIET duwen", als ik de terrasdeur open doe maar dat de hordeur er nog voor zit, ik wil niet dat die hor helemaal ingeduwd wordt en "ACHTErrruit" als ze staan te dringen om eerst buiten te zijn, ook "ga TErrug" als ze met mij naar de WC willen  :vuistje: en "blijf daar" als ik de poort naar de paddock open doe om met een kruiwagen erdoor te gaan, ik gebruik ook "blijf daar" als ik de poort naar de voorkant open doe om mijn fiets buiten te rijden bvb of als mijn man de auto wil binnen rijden om de trailer aan te pikken. (de auto staat altijd op de oprit buiten de tuinpoort, de trailer en de aanhanger staan binnen de poort.

Offline Taygi

• warme hondenvriend
  • *
  • "Is this fish that I have, or chicken?"
« Reactie #12 Gepost op: mei 14, 2019, 10:28:01 »
"leave it" Is bij mij een van de belangrijkste commando's. Het betekend "stop waarmee je bezig bent" ik gebruik het vooral als hij interesse in iets heeft dat niet mag. Papieren zakdoeken op straat, dingen in de bosjes, andere honden.

Het werkt niet altijd even goed maar meestal wel.

"wait" en "easy" en links/rechts op wandeling zijn ook wel belangrijke. Vooral als we klimmen/afdalen en hij hangt aan mij met de riem. Ik wil nu nog graag aan commando 'close' werken zodat hij dicht bij mij komt staan terwijl hij aangelijnd is.

Offline petitparis

• warme hondenvriend
  • *
« Reactie #13 Gepost op: mei 14, 2019, 12:21:42 »
uit: hiermee komen ze uit de struiken/kanten/weilanden/water en kan ik ze op paden houden
Foei betekent dat eender wat ze aan het doen zijn moeten staken. Dus als ze iets eetbaars gevonden hebben, laten ze dit 9x/10 los en staken zelfs hun achtervolging van wild. Werkt beter dan ze terug roepen  :fuu:
weg is heel handig aan tafel en effectiever dan ze naar hun mand of buiten te sturen en ze mogen zelf kiezen waar te gaan liggen of staan, als het dus maar niet rond de eettafel is  :mrgreen:

Offline evie

• *
  • waasland
« Reactie #14 Gepost op: mei 14, 2019, 13:10:26 »
ik vind de blijf het belangrijkste commando
wat met 2 dove honden (eentje is potdoof, de andere van ver) wel wat ambetanter wordt  :mrgreen:
gelukkig is hier ook een handgebaar mee gepaard dat ik kan gebruiken, dus voor een volgende hond ga ik veel meer bevelen met zowel woord als teken aanleren  (nu is dat enkel voor zit, lig en blijf)

Offline benji

• geavanceerde hondenvriend
  • *
« Reactie #15 Gepost op: mei 14, 2019, 13:17:33 »
 :vuistje:
Blijf vind ik het commando dat ik bij elke hond het meeste heb gebruikt.
Jadore was de hond waarmee ik kon lezen en schrijven.
Zeker toen ik haar meenam naar een hondenschool waar voornamelijk rottweilers werden getraind.
De trainers hadden dan ook allemaal rottweilers.
Een van de hoofdtrainers heeft me dan ook vlakaf gezegd dat er met zo een stomme poedel niks viel te doen. We hebben dan maar een wedstrijdje gedaan.
Met apport over de schutting. Tja, een rottie is sterker, maar jadore sprong er wel sneller en soepeler over. En die rottie wist niet wat buigen was, kon niet kruipen, kon niet op een barkruk springen en er mooi op blijven zitten. Kon niet spreken, kon geen boer of scheet laten op bevel.
Bij de basisbevelen was de rottie dan sneller, zit lig staan, onderbreking, apport.
Maar jadore haar prestaties kon iedereen tenminste doen lachen.
Achteraf moest hij toegeven " ze is niet zo een trit als ze eruit ziet."
Een groot compliment van dat kaliber van mannen.
:vuistje:
:mrgreen:

poedels hé  :vuistje:

maar in apport laten de onze zich niet kloppen hoor
 onze poedels zijn daar goed in en moeten zeker niet onderdoen
Een van de bevelen die we algemeen geven in huis of op wandeling/ HS  is "rustig"
betekent zowat niet blaffen/grommen, rustig bij baasje blijven, vertrouwen op het baasje  ...
Blijf met handgebaar is idd handig en wordt hier ook begrepen

Offline barbera

• *
  • groeten Barbera
« Reactie #16 Gepost op: mei 14, 2019, 14:01:01 »
Bij Jack (moeilijk tegen reuen) -Tot daar-. Dan wist hij dat hij niet verder mocht lopen en zo kon hij altijd los.

HIER; super fijn.

Bij Pinda zit Wacht er beter in dan hier, dus een fijne om problemen te voorkomen.

Offline barbera

• *
  • groeten Barbera
« Reactie #17 Gepost op: mei 14, 2019, 14:01:52 »
"leave it" Is bij mij een van de belangrijkste commando's. Het betekend "stop waarmee je bezig bent" ik gebruik het vooral als hij interesse in iets heeft dat niet mag. Papieren zakdoeken op straat, dingen in de bosjes, andere honden.

Het werkt niet altijd even goed maar meestal wel.

"wait" en "easy" en links/rechts op wandeling zijn ook wel belangrijke. Vooral als we klimmen/afdalen en hij hangt aan mij met de riem. Ik wil nu nog graag aan commando 'close' werken zodat hij dicht bij mij komt staan terwijl hij aangelijnd is.

Leave it is bij mij BAH

Offline tara

• *
« Reactie #18 Gepost op: mei 14, 2019, 14:09:57 »
"niet plassen" als we aan een haag komen , dat hij daar zijn poot niet heft.
"side" als hij aan mijn rechterkant moet komen lopen, bij passeren van andere honden.
"gedaan" als het spel stopt, geen balletje meer gooien.Dan weten ze dat ze mogen gaan rusten, of alleen verder spelen.

Offline vivtje

• hondenvriend pro
  • *
  • ons chekepeeke
« Reactie #19 Gepost op: mei 15, 2019, 18:37:58 »
Bij ons is het rustig als we een andere hond passeren, en gedaan als Ché aan loopse teven plasjes aan het likken gaat, ook doe naar een kaksje als we op het plein zijn en alle commando's worden 7 op de 10 keren heel vlot opgevolgd, dat van het kakske kan soms op zich laten wachten wat ik dan ook wen normaal vind  :vuistje: 

Volg ons op instagram

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal