collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: broodfok (mod.edit p.4/6)  (gelezen 15608 keer)

Offline MaxWodan

• warme hondenvriend
  • *
  • 216 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
    • Happy Tail
Re: broodfok (mod.edit p.4/6)
« Reactie #120 Gepost op: maart 12, 2010, 16:32:46 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Hier ga je met je redenering zwaar in de fout. 
Kippen met vrije uitloop leggen meer "vuile" eieren dan kippen in een hok en er worden meer eieren "verloren" gelegd. 
Er wordt meer met voer gemorst en meer voer verbruikt, want de kippen bewegen meer, er is dus meer voer nodig dan bij kippen in een hok.
Voor vrije uitloop heb je meer plaats nodig = meer kosten voor gebouw want minder kippen/m²

Maar je hebt gelijk in die zin dat het voor de meesten geen fluit uitmaakt vanwaar hun ei komt.

Om de vergelijking met de landbouw nog meer door te trekken : als er bv in de GB Argentijnse biefstuk ligt aan spotprijs, dan koopt men die biefstuk.  Niemand staat erbij stil dat in bv Argentinie (en in de USA) het gangbare paktijk is om runderen te behandelen met groeihormonen.  Dat is daar toegelaten !!

Maar zeer weinig mensen geven meer uit aan een biefstuk van hier, die stukken veiliger is.

Als men al eens begon met het invoeren van pups uit het buitenland (Oost-Europa) te verbieden dan was dat volgens mij al een heel grote stap in de goede richting.
Samen met het stellen van hogere eisen aan de huisvesting van de fokteven, en een goede controle daarop.
Ik ben ervan overtuigd dat de overheid op deze manier de zaak wel fel kan verbeteren.

De kippenhouders zijn echt niet overgeschakeld op vrije uitloop omdat een paar dierenrechtenactivi sten dat wilden, die hebben dat gedaan omdat dat verplicht werd.

Volledig akkoord met wat Ann hier schijrft  :yes:. Als ik me goed herinner scoren de eieren van batterijkippen op draadbodem het best qua voedselveiligheid omdat ze niet in contact kunnen komen met mest en meteen afgevoerd worden.

Maar terug naar de hondjes;
Een combinatie van sensibiliseren van de pupkopers zodat de vraag naar pups van broodfokkers enorm daalt en strenge wetgeving en controle omtrent dierenwezlijn, huisvesting, verzorging, management van fokkers. Maar mss ben ik te naïef op te geloven dat dit kan (zoals Rome er inderdaad ook niet in 1 dag stond kunnen we toch proberen...).
Hoe zou je dit als individu kunnen doen:
- hondeneigenaars bewust maken op hondenscholen, winkels, ...
- flyers en standjes op evenementen
- info avonden of lessen op scholen
- ...
waarschijnlijk ben ik er al een hele hoop vergeten.

Dan komt de vraag natuurlijk wat dan wel goede niet-broodfokkers zijn, maar aangezien dit niet het onderwerp is van dit topic en ik daar niets vanaf weet volg ik die discussie liever vanop een afstandje  :oops:.

... CAUSE DOGS JUST WANNA HAVE FUN ...

Offline Albee

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 2 HV-Punten
    • Darcy's broodfokverhaal...
« Reactie #121 Gepost op: maart 12, 2010, 18:47:22 »
Volledig akkoord met wat Ann hier schijrft  :yes:. Als ik me goed herinner scoren de eieren van batterijkippen op draadbodem het best qua voedselveiligheid omdat ze niet in contact kunnen komen met mest en meteen afgevoerd worden.

Als je ziet hoe verwaarloosd, ziek en dof de kippen hier aankwamen, kan ik me niet inbeelden dat die gezonde eitjes produceren.
De eerste 3 weken heb ik trouwens al die eitjes weggegooid, zelfs de honden kregen ze niet.
En dan stel ik me de vraag of deze kippen, indien ze niet gered werden, in de voedselketen terecht komen... echt gezond vlees kan je het dan ook niet noemen.

The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated (Ghandi)

Offline Fie

• *
  • 5 HV-Punten
« Reactie #122 Gepost op: maart 12, 2010, 18:52:39 »
Hoe gaan 'goede' fokkers dan nieuw bloed binnenbrengen?

Ik denk dat iedereen het verschil wel ziet tussen een hele camion puppy's "Polski Transport" (:wink:) die naar hier gehaald wordt, en iemand die 1 puppy uit het buitenland koopt, die zelf gaat halen en hem mee de grens over brengt.

Ivm de legbatterijkippen: de veiligheid van het product (zijnde het ei) moet je in dat geval loskoppelen van de kip zelf. Wij hebben destijds ook afgedankte legbatterijkippen geadopteerd, en ja, mijn hartje bloedde ook toen ik die zag. (en het bloedde nog veel harder toen ze een voor een opgepeuzeld werden door de vos, na al die maanden goede zorgen :silenced: ) Het is een feit dat, doordat die eieren meteen afgevoerd worden, ze hygiënischer zijn dan eieren die eerst nog in een nestje terecht komen, of op de grond tussen uitwerpselen. Dat de dieren ZELF gelukkiger zijn al rondscharrelend, da's iets dat geen discussie vraagt.

Offline Albee

• *
  • 2 HV-Punten
« Reactie #123 Gepost op: maart 12, 2010, 19:02:28 »
En eerlijk gezegd vind ik in jullie "kritiek" ook geen enkele oplossing. Je zegt alleen dat het niet mag bestaan en daarmee basta. Mijn topic was net bedoeld om dat te vermijden...

Zoals ik al zei, zolang de regering geen belang hecht aan dierenwelzijn, zolang ne politieker liever zenne eigen zak vult dan opkomen voor deze wantoestanden, kunnen wij niet meer doen dan onze stem laten horen, aan iedereen die het horen wil.
We voeren actie, we betogen, we proberen mensen bewust te maken van broodfok.
Dweilen met de kraan open, maar elk plasje dat ik kan opdweilen, is een overwinning.

Hier enkele foto's van onze acties, o.a. op de Dag van de Hond in Hasselt:

En hier enkele foto's van onze betoging bij de broodfokkerij in St Lievens Houtem:

Btw, zondag is er hier in ons dorp een wandeling van de SPA.
Ik zal daar aanwezig zijn, met Darcy, die weer een hoop mensen zal charmeren en shockeren.
En élke meestappende politieker zal weten wat broodfok is,
voor hij naar huis gaat. Meer kan ik niet doen...

The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated (Ghandi)

Offline fungus

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 192 HV-Punten
« Reactie #124 Gepost op: maart 12, 2010, 21:39:44 »
Zoals ik al zei, zolang de regering geen belang hecht aan dierenwelzijn, zolang ne politieker liever zenne eigen zak vult dan opkomen voor deze wantoestanden, kunnen wij niet meer doen dan onze stem laten horen, aan iedereen die het horen wil.
We voeren actie, we betogen, we proberen mensen bewust te maken van broodfok.
Dweilen met de kraan open, maar elk plasje dat ik kan opdweilen, is een overwinning.

Hier enkele foto's van onze acties, o.a. op de Dag van de Hond in Hasselt:

En hier enkele foto's van onze betoging bij de broodfokkerij in St Lievens Houtem:

Btw, zondag is er hier in ons dorp een wandeling van de SPA.
Ik zal daar aanwezig zijn, met Darcy, die weer een hoop mensen zal charmeren en shockeren.
En élke meestappende politieker zal weten wat broodfok is,
voor hij naar huis gaat. Meer kan ik niet doen...
Uit de grond van mijn hart: chapeau dat je je zo inspant voor deze zaak. Op deze manier wordt in ieder geval al ruchtbaarheid gegeven aan wat broodfok nu precies is.  :thumbs:

Offline lunatic

• *
  • 75 HV-Punten
« Reactie #125 Gepost op: maart 12, 2010, 23:16:39 »
Uit de grond van mijn hart: chapeau dat je je zo inspant voor deze zaak. Op deze manier wordt in ieder geval al ruchtbaarheid gegeven aan wat broodfok nu precies is.  :thumbs:

Het blijft niet enkel bij ruchtbaarheid hoor.
Dankzij de inzet van ABA is er een verbod op verkoop van honden in winkels.
Ok, de hondenmaffialobby heeft een aantal wettelijke achterpoortjes gecreëerd, maar vergeet niet dat voordien alles kon.

En inderdaad: dikke chapeau!  :huggg:  :bow:

Offline Albee

• *
  • 2 HV-Punten
« Reactie #126 Gepost op: maart 12, 2010, 23:40:38 »

Ik hoef daar gene chapeau voor, ik ben het onze Darcy verschuldigd, ze hebben haar 4 jaar lang verwaarloosd en verminkt in de broodfokkerij.
Ik laat mijn stem horen, want zij kan het niet.

Trouwens, ABA is een inzet van véél mensen!!
Je bent altijd welkom om bij volgende gelegenheid mee actie te komen voeren  :thumbs:

Offline Vero

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 5 HV-Punten
« Reactie #127 Gepost op: maart 13, 2010, 19:49:12 »
Ja Albee als er nog ergens een betoging is moogt ge me altijd verwittigen dan komen wij ook!!!

Offline Nelweb

• hondenvriend pro
  • *
  • 226 HV-Punten
    • vom Bussardwald - Duitse herders
« Reactie #128 Gepost op: maart 13, 2010, 22:04:52 »
Ik denk dat iedereen het verschil wel ziet tussen een hele camion puppy's "Polski Transport" (:wink:) die naar hier gehaald wordt, en iemand die 1 puppy uit het buitenland koopt, die zelf gaat halen en hem mee de grens over brengt.

Dat snap ik, maar hoe vertaal je dat in een wet zonder te discrimineren?
"Only those who dare to fail greatly can ever achieve greatly" - Robert F. Kennedy

Offline Sofieketje

• *
  • 311 HV-Punten
  • There's no "I" in "team" !!
« Reactie #129 Gepost op: maart 13, 2010, 22:35:15 »

Ik denk dat al héél wat camions door de mand zullen vallen als er gecontroleerd wordt op chip, vaccinaties, gezondheid (denk ook vooral aan de dode puppies tussen de hoop, degenen die de reis niet overleven door o.a. het massatransport!!) .....

"I asked god for a best friend - He sent me an American Pitbull Terrier!"

Offline Nelweb

• hondenvriend pro
  • *
  • 226 HV-Punten
    • vom Bussardwald - Duitse herders
« Reactie #130 Gepost op: maart 13, 2010, 22:41:08 »
Ik denk dat al héél wat camions door de mand zullen vallen als er gecontroleerd wordt op chip, vaccinaties, gezondheid (denk ook vooral aan de dode puppies tussen de hoop, degenen die de reis niet overleven door o.a. het massatransport!!) .....

Wordt dat dan nog niet 'gecontroleerd'? 
In principe kan geen enkel transport gebeuren zonder de juiste vrachtbrieven.  Deze importpups zullen echt wel aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen vooraleer ze mogen vervoerd worden.  Hoe nauw er in de landen van oorsprong met die regels wordt omgesprongen, en hoe correct alles daar verloopt alsook of deze voorwaarden streng genoeg zijn, is natuurlijk een andere vraag.  Maar dan zal je al op supranationaal niveau moeten gaan werken voor je daar iets kan gaan veranderen.  En, vergeet niet dat er binnen de Europese Unie vrijhandelsakkoorde n zijn waar je niet zo makkelijk aan kan raken.
"Only those who dare to fail greatly can ever achieve greatly" - Robert F. Kennedy

Offline an

• hondenvriend pro
  • *
  • 90 HV-Punten
    • Echtenhof, bouviers en corgi's
« Reactie #131 Gepost op: maart 13, 2010, 22:41:36 »

Een beperkt aantal pups per jaar per persoon mogen importeren (bv 5).
Denk niet dat er 1 hobby-fokker/sporter is die er meer in huis haalt per jaar ?  (bij mij is dat eentje in de 5 jaar).

Offline Sofieketje

• *
  • 311 HV-Punten
« Reactie #132 Gepost op: maart 14, 2010, 00:51:40 »
In principe kan geen enkel transport gebeuren zonder de juiste vrachtbrieven.  Deze importpups zullen echt wel aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen vooraleer ze mogen vervoerd worden.  Hoe nauw er in de landen van oorsprong met die regels wordt omgesprongen, en hoe correct alles daar verloopt alsook of deze voorwaarden streng genoeg zijn, is natuurlijk een andere vraag.  Maar dan zal je al op supranationaal niveau moeten gaan werken voor je daar iets kan gaan veranderen.  En, vergeet niet dat er binnen de Europese Unie vrijhandelsakkoorde n zijn waar je niet zo makkelijk aan kan raken.

Ik denk dat die controles momenteel nogal laks gebeuren hoor  :oops:

Ik pikte trouwens enkel in op je vorige vraag hoor, de rest van de discussie heb ik niet volledig meegegekregen..  :happywink:

In principe kan er trouwens ook geen mensensmokkel plaatsvinden in grote camions he  :happywink:  En toch gebeurt het meer dan we denken (of toch zéker meer dan we zouden willen  :silenced:)
Ik denk dat meer controle (gericht op het welzijn van de dieren) aan onze eigen grenzen al veel zou helpen hoor  :yes:
(+ controle van het europees paspoort; voor mijn part mogen ze om de broodfok-invoer tegen te gaan daarbij zelfs bloedtesten voor bv enting tegen rabies verplichten voor honden die ingevoerd worden..  :lol:)

Maar dat kost allemaal geld natuurlijk (meer douane inschakelen want nu zijn de grenzen praktisch overal gewoon open) en dat heeft de regering er natuurlijk niet voor over  :weetniet:
Nu ben ik de eerste om toe te geven dat het financieel/budgetair gezien natuurlijk ook HAALbaar moet zijn, maar volgens mij moeten alvast een paar extra douancebeambten aan onze grenzen toch wel haalbaar zijn, niet?  :weetniet: (en weer een paar jobs gecreëerd  :hmpf:)

Achja, laten we allemaal dromen van een betere wereld eigenlijk  :roll: De huidige regering geeft er toch geen moer om, en zolang de grote regeringspartijen niet inzien dat er in België nog véél te schaven valt aan de wettelijke regelingen omtrent dierenwelzijn is het dweilen met de kraan open natuurlijk ..

Offline maart

• *
  • 519 HV-Punten
« Reactie #133 Gepost op: maart 14, 2010, 10:56:43 »

(+ controle van het europees paspoort; voor mijn part mogen ze om de broodfok-invoer tegen te gaan daarbij zelfs bloedtesten voor bv enting tegen rabies verplichten voor honden die ingevoerd worden..  :lol:)

en wanneer spreek je dan van invoeren?
Ik vertrek binnenkort naar Duitsland, daarvoor heb ik al speciaal Fax laten chippen en inenten tegen rabies. als daar nu ook nog eens een bloedafname moet voor gebeuren... kijk maar hoe het is in Engeland, daar ben je enkele weken/maanden verder vooraleer alles in orde is hoor...
Om van quarantaine maar te zwijgen.

Offline Fingertips

• *
  • 0 HV-Punten
  • Geslacht: Man
« Reactie #134 Gepost op: maart 14, 2010, 11:23:00 »
laat ons een koe een koe noemen

heel wat van die oostblokpups worden 'unknown' ingevoerd hoor!

en wees gerust, ook uitgevoerd vanuit belgie!
je zou moeten weten hoeveel broodfokpups er naar frankrijk vertrekken vanuit belgie

ik weet wat ik zeg, heb het zelf vastgesteld en gezien

Offline Katrin

• *
  • 489 HV-Punten
« Reactie #135 Gepost op: maart 14, 2010, 11:44:08 »
Gisteren op tv bij dieren in nesten, per jaar komen er 30.000 honden in het asiel terecht. Daarvan wordt 25% ingeslapen!
Volgens mij is er een overaanbod aan honden dus de broodfok kan gerust beperkt worden.
Je kan veel te gemakkelijk aan een hond geraken en hem weer dumpen.

Offline Sofieketje

• *
  • 311 HV-Punten
« Reactie #136 Gepost op: maart 14, 2010, 13:00:37 »
en wanneer spreek je dan van invoeren?
Ik vertrek binnenkort naar Duitsland, daarvoor heb ik al speciaal Fax laten chippen en inenten tegen rabies. als daar nu ook nog eens een bloedafname moet voor gebeuren... kijk maar hoe het is in Engeland, daar ben je enkele weken/maanden verder vooraleer alles in orde is hoor...
Om van quarantaine maar te zwijgen.

Goed punt dat je hier maakt  :yes:
Ik zou stellen dat Fax een Belgische chip heeft, Belgische vaste DA (toch?  :lol: dat kan dan ook mogelijk geregistreerd worden in het Europees paspoort, kzeg maar wat hoor....) en dus een Belgje is van officiële nationaliteit  :lol:
En dat daardoor de testen om terug in te voeren wegvallen  :weetniet:
Oké, dat is OOK niet zonder gaten en achterpoortjes die de broodfok-invoerders zouden kunnen gebruiken, ik kan me gemakkelijk voorstellen hoe ze dit kunnen omzeilen door Belgische paspoorten aan te vragen bij 1 of andere corrupte DA hier etc... MAAR meer manieren van controle zullen hoe dan ook zorgen voor een vermindering van zulke feiten (de vraag is dan alleen hoe stérk die afname zal zijn..)

laat ons een koe een koe noemen

heel wat van die oostblokpups worden 'unknown' ingevoerd hoor!

en wees gerust, ook uitgevoerd vanuit belgie!
je zou moeten weten hoeveel broodfokpups er naar frankrijk vertrekken vanuit belgie

ik weet wat ik zeg, heb het zelf vastgesteld en gezien
Daarom dat ik dus doel op de strengere controles aan de grenzen ivm het welzijn van de dieren tijdens het vervoer :yes: (dat is voorlopig de énige manier om het wettelijk aan te pakken gezien de handelsvrijheid binnen de EU..)

Gisteren op tv bij dieren in nesten, per jaar komen er 30.000 honden in het asiel terecht. Daarvan wordt 25% ingeslapen!
Volgens mij is er een overaanbod aan honden dus de broodfok kan gerust beperkt worden.
Je kan veel te gemakkelijk aan een hond geraken en hem weer dumpen.
HELEMAAL mee akkoord (net zoals bijna iedereen hier wel zal zijn  :lol:) maar de vraag is natuurlijk altijd hoe je dit juridisch gezien moet aanpakken..  :happywink:

Offline Fingertips

• *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #137 Gepost op: maart 14, 2010, 14:55:11 »
Goed punt dat je hier maakt  :yes:
Ik zou stellen dat Fax een Belgische chip heeft, Belgische vaste DA (toch?  :lol: dat kan dan ook mogelijk geregistreerd worden in het Europees paspoort, kzeg maar wat hoor....) en dus een Belgje is van officiële nationaliteit  :lol:
En dat daardoor de testen om terug in te voeren wegvallen  :weetniet:
Oké, dat is OOK niet zonder gaten en achterpoortjes die de broodfok-invoerders zouden kunnen gebruiken, ik kan me gemakkelijk voorstellen hoe ze dit kunnen omzeilen door Belgische paspoorten aan te vragen bij 1 of andere corrupte DA hier etc... MAAR meer manieren van controle zullen hoe dan ook zorgen voor een vermindering van zulke feiten (de vraag is dan alleen hoe stérk die afname zal zijn..)
Daarom dat ik dus doel op de strengere controles aan de grenzen ivm het welzijn van de dieren tijdens het vervoer :yes: (dat is voorlopig de énige manier om het wettelijk aan te pakken gezien de handelsvrijheid binnen de EU..)
HELEMAAL mee akkoord (net zoals bijna iedereen hier wel zal zijn  :lol:) maar de vraag is natuurlijk altijd hoe je dit juridisch gezien moet aanpakken..  :happywink:
er worden er massa's de grens over gebracht in gewone particuliere personenauto's
je kan ook moeilijk iedere auto tegen houden he
dat is het nadeel van open grenzen

Offline Xtian1957

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #138 Gepost op: maart 15, 2010, 11:45:01 »
Eenmaal iets of iemand officiëel in de shengen-landen heeft hij/het vrij verkeer.
UK behoort niet tot de shengen-landen.
Ik denk dat Polen (niet zolang geleden) tot de shengen-landen behoort. Dus de kans dat POLSKI-TPT douane controle gaat ondergaan is heel klein.

Offline Billy2503

• startende hondenvriend
  • *
  • 2 HV-Punten
« Reactie #139 Gepost op: oktober 14, 2013, 22:18:51 »
Heeft er iemand goede folders over broodfok? Waar alles goed staat in uitgelegd? Ik raak het echt beu, mensen denken echt dat hun pup gezond is dat er in die winkel geen broodfok is en alles er in orde is:s terwijl ze gewoon een lotje uit de loterij hebben. Daarom wil ik zoveel mogelijk folders laten afdrukken en gaan uitdelen, om mensen er echt van bewust te maken. Wie kan me helpen?

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal