collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: blauwe mechelaar  (gelezen 5693 keer)

Offline dookia

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 12 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
    • Some kind of Magic's Elixir
blauwe mechelaar
« Gepost op: februari 22, 2010, 12:02:32 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
ik heb even een vraagje. Deze week kwamen mensen in de winkel met een blauwe mechelaar. vond dit een mooi hondje maar ik dacht dat het kleur niet standard mocht

hier een foto van de hond in kwestie

pas op, geen enkel kritiek op de eigenaars van de hond zelf want die gaan de hond opleren tot blindgeleide hond

dus ik opzoeken in de standaard

Citaat
Vacht en Variëteiten:
Daar de beharing bij de Belgische herdershonden verschilt in lengte, aanblik en kleur, werd dit als criterium gekozen om een onderscheid te maken tussen de vier rasvariëteiten: de Groenendaeler, de Tervuerense herder, de Mechelaar of Mechelse herder en Laekense herder.
Deze vier variëteiten worden afzonderlijk gekeurd en iedere variëteit afzonderlijk kan een voorstel krijgen voor een C.A.C, een C.A.C.I.B. of reserves.

Vachtsoorten:
Bij alle variëteiten moet de beharing altijd dicht zijn, goed aanliggend, van een goede textuur en samen met de wollige ondervacht een uitstekende beschutting vormen.

Langhaar:
Het haar kort op het hoofd, aan de buitenkant van de oren en het onderste van de ledematen, behalve aan de achterzijde van de onderarm, die van aan de elleboog tot aan de pols bedekt is met lange haren, die `franjes' worden genoemd. Het haar is lang en vlak aanliggend over de rest van het lichaam en langer en overvloedig rond de hals en op de voorborst, waar het een `halskraag' en een `borstveer' of `bef' vormt. De opening van de gehoorgang is beschermd door dichte haren. Vanaf de ooraanzet zijn de haren opstaand en vormen een omlijsting van het hoofd. De achterzijde van de dijen is bekleed met zeer lang en overvloedig haar, dat de `broek' vormt. De staart is bedekt met lang en overvloedig haar dat een `veer' of `pluim ' vormt.
De Groenendaeler en de Tervuerense zijn de langharigen.

Korthaar:
Het haar zeer kort op het hoofd, aan de buitenkant van de oren en het onderste van de ledematen. Het is kort op de rest van het lichaam en voller aan de staart en rond de hals, waar het een halskraag vormt, die begint aan de ooraanzet en dooraanzet en doorloopt tot de keel. Bovendien is de achterzijde van de dijen met langere haren bevederd. De staart lijkt op een korenaar maar vormt geen staartveer.
De Mechelaar is de kortharige.

Ruwhaar:
Hetgeen de ruwharige vooral kenmerkt is de ruwheid en de droogheid van het haar, dat bovendien krassend is en warrelig. De haarlengte is ongeveer 6 cm en over het hele lichaam gelijk, maar wel korter op de neusrug, het voorhoofd en de ledematen. Noch de haren rond de ogen, noch de haren die de voorsnuit bedekken mogen zo uitgegroeid zijn dat ze de vorm van het hoofd verbergen. De snuitgarnituur nochtans is verplicht. De staart mag geen veer vormen.
De Laekense herder is de ruwharige.

Vachtkleuren:
Masker:
Bij de Tervuerense en de Mechelse herders moet het masker zeer goed geprononceerd zijn en de neiging hebben de boven- en de onderlippen, de mondhoeken en de oogleden te omvatten in één enkele zwarte zone. Voor het masker wordt een strikt minimum van acht zichtbare pigmentatiepunten bepaald: de beide oren, de beide bovenste oogleden en de beide boven- en onderlippen, die zwart moeten zijn.

Zwart-gevlamd (charbonné):
Bij de Tervuerense en de Mechelse herders betekent zwart-gevlamd dat er haren zijn met zwarte uiteinden, waardoor de grondkleur wordt beschaduwd. Dit zwart is in ieder geval `gevlamd' en mag zich noch als grote platen, noch als echte strepen (stroming) vertonen. Bij de Laekense herder komt het zwart-gevlamd onopvallender tot uiting.

Groenendaeler:
Uitsluitend eenkleurig zwart.

Tervuerense herder:
Uitsluitend zwart-gevlamd vaalros (fauve-charbonné) en zwart-gevlamd grijs (gris-charbonné), met zwart masker; de zwart-gevlamde vaalrosse kleur blijft nochtans de voorkeur hebben. Het vaalros (fauve) moet warm zijn, noch licht, noch uitgewassen. Een hond wiens vachtkleur anders is dan zwart-gevlamd vaalros of niet de gewenst intensiteit vertoont, kan niet beschouwd worden als een elitehond.

Mechelaar:
Uitsluitend zwart-gevlamd vaalros (fauve-charbonné), met zwart masker

Laekense herder:
Uitsluitend vaalros (fauve), met sporen van zwart-gevlamd (charbonné), voornamelijk op de voorsnuit en de staart.

Alle variëteiten:
Een weinig wit op de voorborst en de tenen wordt geduld.

hier wordt dus duidelijk niet gesproken van blauwe mechelaar
Citaat
Diskwalificerende Fouten:

Karakter:
agressieve of angstige honden.

Algemeen voorkomen:
afwezigheid van rastype.

Gebit:
bovenvoorbeet; ondervoorbeet, zelfs zonder verlies van contact (omgekeerd schaargebit); kruis-gebit; ontbreken van een hoektand (1 C), een scheurkies boven (1 P4) of onder (1 M1), een molaar (1 M1 of 1 M2, uitgenomen M3), een premolaar 3 (1 P3) plus een andere tand, of in totaal drie tanden (uitgenomen de premolaren 1) of meer.

Neusspiegel, lippen, oogleden:
sterk gedepigmenteerd.

Oren:
hangend of kunstmatig rechtop gehouden.

Staart:
afwezig of gekort, vanaf de geboorte of door couperen; te hoog en ringvormig gedragen of opgerold

Vacht:
afwezigheid van onderwol.

Kleur:
alle kleuren die niet overeenstemmen met de beschrijvingen van de variëteiten; te uitgebreide witte aftekeningen op de voorborst, zeker waarneer deze doorlopen tot aan de hals; wit op de voeten, dat hoger reikt dan halfweg de voor- of de achtermiddenvoeten en dat sokken vormt; witte vlekken elders dan op de voorborst en op de tenen; afwezigheid van masker, evenals een snuit die lichter gekleurd is dan het geheel van de vacht bij de Tervuerense herder of de Mechelaar (omgekeerd masker).

Schofthoogte:
buiten de opgelegde grenzen.

N.B.:
De reuen moeten twee normale testikels hebben, die volledig in het scrotum zijn ingedaald.

Kruisingen - inter-variëteiten paringen:
paringen tussen verschillende variëteiten zijn verboden, behalve in zeer bijzondere gevallen, wanneer toestemming wordt verleend door de bevoegde nationale fokcommissies (tekst 1974, opgesteld te Parijs)

hoe komt dan dat dit kleur kleur dan uit een normale combinatie?

Hoe komt het dat ik fokkers vind die honden met die blauwe kleur fokken met stamboom?

Wat zijn de mogelijke gevolgen van met dergelijke honden verder te fokken?

Money can buy a dog, but only love will wag its tail!

Offline Elke - Kay

• *
  • 505 HV-Punten
Re: blauwe mechelaar
« Reactie #1 Gepost op: februari 22, 2010, 12:07:32 »
"alle kleuren die niet overeenstemmen met de beschrijvingen van de variëteiten"
Het is duidelijk een fout.
Tuurlijk fokken er fokkers mee, er valt geld mee te verdienen.

Ik heb thuis opgeslagen hoe het kan dat er blauwe mechels voorkomen. Ik plaats het straks.

Offline dookia

• *
  • 12 HV-Punten
« Reactie #2 Gepost op: februari 22, 2010, 12:10:19 »
"alle kleuren die niet overeenstemmen met de beschrijvingen van de variëteiten"
Het is duidelijk een fout.
Tuurlijk fokken er fokkers mee, er valt geld mee te verdienen.

Ik heb thuis opgeslagen hoe het kan dat er blauwe mechels voorkomen. Ik plaats het straks.

hoe komen die mannen dan aan stambomen. honden moeten toch aangekeurd worden?

Offline orinake

• *
  • 5968 HV-Punten
« Reactie #3 Gepost op: februari 22, 2010, 12:10:35 »

zat een foutje in uw link hierbocen denk ik, want ik kreeg een kruisje

Offline witte duivels

• *
  • 2343 HV-Punten
    • Witte Duivels Domein
« Reactie #4 Gepost op: februari 22, 2010, 12:13:07 »
Een blauwe pup zal waarschijnlijk een stamboom krijgen.
Maar verder meefokken, zal nu moielijker worden, net dankzij dat aankeuring.
Hier even een leuke toevoeging:
http://www.hondenvrienden.be/forum/africhting/blauwe-mechelaar/

Offline terrierlady

• *
  • 1227 HV-Punten
    • Off the wetlandclan
« Reactie #5 Gepost op: februari 22, 2010, 12:13:47 »
Tuurlijk krijgen die een stamboom alleen in NL komt er NEK bij op te staan.
Niet Erkende Kleur, ik weet niet in belgie wat er dan opkomt.

Offline Elke - Kay

• *
  • 505 HV-Punten
« Reactie #6 Gepost op: februari 22, 2010, 12:15:38 »
Honden van 2008 moeten aangekeurd worden, daarvoor moest dit nog niet he  :happywink:

En de foto die je plaatst, dat is voor mij een lichte mechelaar. Dat gaat geen probleem zijn. Op onze 'gewone' hondenschool zat een muisgrijze mechelaar. Dat noem ik blauw.

Offline dookia

• *
  • 12 HV-Punten
« Reactie #7 Gepost op: februari 22, 2010, 12:21:13 »
Dat de pup zelf een stamboom krijgt weet ik wel maar dat er zomaar mee verder gefokt vind ik dus raar...

nu idd aankeuring is nog maar sinds kort, dus in de toekomst zal dit niet meer mogen gebeuren
of het zal zonder stamboom zijn dan

Offline Elke - Kay

• *
  • 505 HV-Punten
« Reactie #8 Gepost op: februari 22, 2010, 12:23:12 »
of het zal zonder stamboom zijn dan
Dat gaat binnen het ras zowiezo gebeuren.
Veel werkhondfokkers vinden uiterlijk van minder belang, dus fokken ook Mechels die niet voldoen aan de rasstandaard (te groot, veel te donker, ...) en die gaan echt geen moeite doen om te gaan showen.

Offline maart

• *
  • 519 HV-Punten
« Reactie #9 Gepost op: februari 22, 2010, 12:24:43 »
blauw is recessief.
heb je 2 ouders die drager zijn, heb je 25% kans dat er blauwe pups geboren zijn. Zelfs met aankeuring ga je dus blauwe mechelaars kunnen blijven hebben, ze kunnen uit zwarte geboren worden  :wink:

Wil je zeker blauwe hebben, moet je blauw op elkaar zetten.

Komt bij (x)HH ook wel voor, bepaalde lijnen zijn bekend dragers.

Offline Sissemie

• hondenvriend pro
  • *
  • 25 HV-Punten
« Reactie #10 Gepost op: februari 22, 2010, 13:46:04 »
blauw is recessief.
heb je 2 ouders die drager zijn, heb je 25% kans dat er blauwe pups geboren zijn. Zelfs met aankeuring ga je dus blauwe mechelaars kunnen blijven hebben, ze kunnen uit zwarte geboren worden  :wink:

Wil je zeker blauwe hebben, moet je blauw op elkaar zetten.

Komt bij (x)HH ook wel voor, bepaalde lijnen zijn bekend dragers.
Krijg je bij blauw X blauw 100% Blauw ?
Mijn leven : 1 ventje, 5 kinderen, 4 katers, 7 kippen, 2 geiten, 1 schaap en Ella (onze Golden Dream)

Offline maart

• *
  • 519 HV-Punten
« Reactie #11 Gepost op: februari 22, 2010, 13:55:06 »
Dat zou toch moeten, gezien blauw dd is

dd op dd geeft dus wederom dd.  Ik heb er ook niet in verdiept ofzo hoor, op blauw gaan selecteren lijkt me nogal stom, gezien je dan puur naar het uiterlijk kijkt.
En verder ken ik geen blauwe mechelaar waarvan ik denk 'wauw, daar wil ik een pup van of die wil ik gaan gebruiken  :lol:' Das net zoals het concentreren van specifiek fokken van tervuerens uit mechelaars  :weetniet:

Offline Ravasz

• hondenvriend pro
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #12 Gepost op: februari 22, 2010, 14:06:12 »
hé dit had ik nog nooit gezien!

Offline krista

• *
  • 580 HV-Punten
« Reactie #13 Gepost op: februari 22, 2010, 14:22:47 »
Dookia,
kun je me effe pb én of die pup komt van iemand die tervuerens fokt?

Offline Voica

• *
  • 3068 HV-Punten
« Reactie #14 Gepost op: februari 22, 2010, 16:20:54 »

We hebben er hier toch eentje 'ooit' op t'forum gehad.... k'zou eens diep moeten graven in mijn foto's maar heb die pup zeker op foto's... en dat was een 'miskleur' (blauw)...

Knap woefke zeg !!!

Weet het weer... 'minoes' van't forum had hem in opvang... en ik dacht dat ie 'frodo' gedoopt is...

« Laatst bewerkt op: februari 22, 2010, 16:23:39 door Voica »

Offline dookia

• *
  • 12 HV-Punten
« Reactie #15 Gepost op: februari 22, 2010, 16:32:40 »
Dookia,
kun je me effe pb én of die pup komt van iemand die tervuerens fokt?

geen idee

Offline Voica

• *
  • 3068 HV-Punten
« Reactie #16 Gepost op: februari 22, 2010, 16:36:00 »

Djue toch , vind die foto's niet meer... oh da was zo'n knap hondje !!!!

Offline Sissemie

• hondenvriend pro
  • *
  • 25 HV-Punten
« Reactie #17 Gepost op: februari 23, 2010, 10:33:42 »
Dat zou toch moeten, gezien blauw dd is

dd op dd geeft dus wederom dd.  Ik heb er ook niet in verdiept ofzo hoor, op blauw gaan selecteren lijkt me nogal stom, gezien je dan puur naar het uiterlijk kijkt.
En verder ken ik geen blauwe mechelaar waarvan ik denk 'wauw, daar wil ik een pup van of die wil ik gaan gebruiken  :lol:' Das net zoals het concentreren van specifiek fokken van tervuerens uit mechelaars  :weetniet:
Twas maar gewoon uit interesse...
Bij kippen is blauw op blauw slechts 50 % blauw...
Gentica bij dieren... een vak apart, maar wel interessant...
Mijn leven : 1 ventje, 5 kinderen, 4 katers, 7 kippen, 2 geiten, 1 schaap en Ella (onze Golden Dream)

Offline gwenda

• *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #18 Gepost op: februari 23, 2010, 10:50:13 »
Oh wat een knap hondje zeg.
Ken ook een volwassen blauwe mechelaar en ik ben gewoon verliefd op die hond ook al heb ik hem enkel nog maar gezien, maar zoooo een knap beestje dat dat is zeg.
Niets ter wereld kan een man met de juiste mentale instelling ervan weerhouden zijn doel te bereiken. Niets ter wereld kan een man met de verkeerde mentale instelling helpen. .

Offline krista

• *
  • 580 HV-Punten
« Reactie #19 Gepost op: februari 23, 2010, 12:23:01 »
Er was hier vroeger een forumlid (hilde) die een cocker en een blauwe mechelaar had. Ze had een Nederlandse vriend die hier ook actief was. Ze waren ook mee op het eerste forumweekend in (?) Houfalize? 

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal