collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: 2BE - Rashondenschandaal 3 jaar later !  (gelezen 8330 keer)

Offline petiitrebel

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 112 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
  • nobody'sperfect.
Re: 2BE - Rashondenschandaal 3 jaar later !
« Reactie #120 Gepost op: september 14, 2013, 11:34:11 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Ik ken trouwens een paar mensen  die ondanks ze deze aandoening hebben,  toch kiezen om kinderen te nemen. Niks is zeker dat we het doorgeven . Dat zal de tijd uitwijzen...

Offline klaproos

• warme hondenvriend
  • *
  • 95 HV-Punten
« Reactie #121 Gepost op: september 14, 2013, 12:32:07 »
Vorig jaar zijn er meerdere BOB's op Cruft's niet naar de erering gemogen van de dierenarts, een Pekinees omwille van amper kunnen ademen en nog eentje (jachthond iets) omwille van ectropion... Een duidelijk signaal wat 'door de grote fokkers op FB' als een schande gezien werd! Ongehoord!!! 
Er moet idd een mentaliteitsverande ring komen die je niet op 1 2 3 gaat krijgen... Daar gaan generatie's overheen moeten gaan, want de oude garde krijg je simpelweg niet meer veranderd...

Misschien was dat maar eenmalig en vragen ze de volgende keer een andere dierenarts... Aangezien de dierenarts waarschijnlijk bepaald wordt door de organisatoren van de Cruft's.

Er is getoond in de uitzending dat je Engelse Buldoggen op een andere manier kan kweken. Met een langere snuit (zal waarschijnlijk dan wel zonder stamboom zijn).

Offline pipo de clown

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 3147 HV-Punten
« Reactie #122 Gepost op: september 14, 2013, 13:06:04 »
Ik ken trouwens een paar mensen  die ondanks ze deze aandoening hebben,  toch kiezen om kinderen te nemen. Niks is zeker dat we het doorgeven . Dat zal de tijd uitwijzen...
Dat het bij de cavalier zo prominent aanwezig is zal toch geen toeval zijn vermoed ik.

Offline klaproos

• warme hondenvriend
  • *
  • 95 HV-Punten
« Reactie #123 Gepost op: september 14, 2013, 13:29:26 »

Mensen die samen beslissen om kinderen te krijgen, kun je niet vergelijken met honden kiezen om pups te kweken.

vb. Dove mensen die een baby willen die mogelijks doof is, vind ik totaal geen probleem.
Maar met een (van geboorte) dove hond kweken, vind ik onverantwoordelijk.

Offline witte duivels

• *
  • 2343 HV-Punten
    • Witte Duivels Domein
« Reactie #124 Gepost op: september 14, 2013, 14:14:22 »
Misschien was dat maar eenmalig en vragen ze de volgende keer een andere dierenarts... Aangezien de dierenarts waarschijnlijk bepaald wordt door de organisatoren van de Cruft's.

Ik vermoed dat het geen actie van de dierenarts zelf was, maar net op vraag van de organisatie!

Offline petiitrebel

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 112 HV-Punten
  • nobody'sperfect.
« Reactie #125 Gepost op: september 14, 2013, 14:19:48 »
Mensen die samen beslissen om kinderen te krijgen, kun je niet vergelijken met honden kiezen om pups te kweken.

vb. Dove mensen die een baby willen die mogelijks doof is, vind ik totaal geen probleem.

Tuurlijk  is dat niet hetzelfde , wilde maar bedoelen dat er over  erfelijkheid nog gen duidelijkheid is bij de mens. Daarvoor moeten we alweer paar jaar verder zitten .Ik volg zoveel mogelijk de laatste bevindingen op .Veel veranderd er niet op vlak van de onderzoeken de laatste jaren .
Ben  trouwens niet zo goed in het weergeven .neerschrijven van dingen die ik wil zeggen :-)

« Laatst bewerkt op: september 14, 2013, 14:27:25 door petiitrebel »

Offline Hiephoi

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 39 HV-Punten
« Reactie #126 Gepost op: september 14, 2013, 14:21:27 »
Ik heb nog maar 1 nest gefokt, dus ik ben niet 'de doorwinterde fokker' en ben nog vol idealen  :mrgreen:
Ik vind dat HEEL positief dat dat gebeurd is en hoop dat ze dat, ook als er één of andere boycot komt met dalende inschrijvingen tot gevolg, ook vol gehouden wordt!

Hier zijn al heel wat gelijkaardige discussie's geweest waarin steeds heel veel mensen over heel veel rassen discussiëren, het is ontzettend moeilijk om pasklare oplossingen te verzinnen die voor alles en iedereen 'werken'. JA, sommige dingen kunnen HEEL SNEL veranderd worden! Voor mijn ras zijn 'koppen' makkelijk aan te passen, MAAR wil je dat voor een hele populatie veranderen, dan heb je 1) heel veel fokkers nodig die gelijktijdig hetzelfde doen en 2) in het proces heel veel honden die nog steeds met de fouten zitten en ook bij pupkopers terecht komen die nog steeds vinden dat ze een veel te dure kat in een zak gekocht hebben.
Gaat het echter over recessieve aandoeningen, of vroegtijdige kankers, of of of... Dan ligt het veel moeilijker, want opnieuw moet iedereen in dezelfde richting kijken op hetzelfde moment en zijn er nog steeds die pups die 'nog niet' een gezondere versie zijn en ook een baasje moeten vinden... Die recessieve dingen, die vaak ook een paar jaar verborgen blijven, das een proces van jaaaaaren (en nog veel meer jaaaaaren als er niet snel ingegrepen wordt) om daar iets aan te kunnen doen EN daar gaan al wat DNA toestanden aan te pas moeten komen om ze effectief uit te roeien. Wat recessief aanwezig is, blijft aanwezig...
Bij de Cavalier, waar zo'n groot deel van de populatie aangetast is, nee, daar zie ik het echt onmogelijk goed komen... Ik zou niet weten hoe dat nog recht getrokken zou kunnen worden zonder dat er op heel grote schaal heel streng ingegrepen zou worden (en wie moet/kan er ingrijpen? Diezelfden die moeten ingrijpen voor ook de boxer? ook de Dalmatier, ook de mopsen, ook de.... dan kan gewoon niet door 1 'orgaan' (voor alle mogelijke aandoeningen de oorzaken zoeken, de oplossing, de uitvoering, enz... bv syringomyelie, in de docu was er sprake van 'het is geweten dat het bij mensen een zeer pijnlijke aandoening is', als het bij mensen voorkomt, dan ga ik ervan uit dat zo'n mens niet uit een 'lijder' voorkomt, want dan was er wss geen nakomeling... Hoeveel is daarvan geweten? Is er überhaupt genoeg over geweten om het nog maar te 'kunnen' aanpakken)  De rasverenigingen dan? Die hebben dan weer 'niks te zeggen als het erop aan komt')

Koop je een levend wezen, dan kan NIEMAND je garanderen of dat gezond zal zijn en blijven. Afhankelijk van welk ras je zoekt, zal de kans groter of kleiner zijn of het dier gezond is/blijft. Waar je als koper WEL een groot aandeel aan hebt is bij wie je koop en dan eerder in de zin van 'heeft die fokker er iets aangedaan om te proberen een zo gezond mogelijke hond te fokken' (je hoeft geen mega expert te zijn, maar gewoon 'interesse' tonen in onderzoeken die wel of niet gedaan zijn, stambomen vragen om in te kijken en de reactie van de verschillende fokkers op je vragen... Er zijn lijstjes terug te vinden op i-net met vragen die je kan stellen) en 'wat als dat toch niet het geval blijft en de hond ziek wordt'... Het is verschrikkelijk als je hond ziek blijkt, maar het is nog erger als die fokker er zich op dat moment niks van aan trekt en je 'nergens terecht kan met je klacht/ontevredenheid/verdriet'.

Maart heeft het mooi gezegd, verbeter de wereld, begin bij jezelf... Zowel koper als fokker...

Verhelderend. Bedankt!

Offline Tinne1990

• *
  • 3519 HV-Punten
« Reactie #127 Gepost op: september 14, 2013, 14:23:43 »
Er is getoond in de uitzending dat je Engelse Buldoggen op een andere manier kan kweken. Met een langere snuit (zal waarschijnlijk dan wel zonder stamboom zijn).

Dat gaat over de Old English Buldog. Daar heb je dacht ik ook weer 'onderverdelingen' of types in. Zoals de Leavitt. Vind het persoonlijk sowieso veel mooiere honden dan de meeste EB's (niet allemaal!) die men tegenwoordig fokt.

Offline wea

• hondenvriend pro
  • *
  • 525 HV-Punten
« Reactie #128 Gepost op: september 14, 2013, 14:37:04 »
Eigenlijk wel een interessante discussie.... Al veel bijgeleerd!
There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Offline klaproos

• warme hondenvriend
  • *
  • 95 HV-Punten
« Reactie #129 Gepost op: september 14, 2013, 15:06:09 »
Tuurlijk  is dat niet hetzelfde , wilde maar bedoelen dat er over  erfelijkheid nog gen duidelijkheid is bij de mens. Daarvoor moeten we alweer paar jaar verder zitten .Ik volg zoveel mogelijk de laatste bevindingen op .Veel veranderd er niet op vlak van de onderzoeken de laatste jaren .
Ben  trouwens niet zo goed in het weergeven .neerschrijven van dingen die ik wil zeggen :-)

Misschien is er geen duidelijheid in verband met erfelijkheid bij de mens.
Bij de cavaliers komt het vaak voor, dus is het duidelijk erfelijk.
Tegenwoordig bepalen ze aan de hand van mri-scans op een bepaalde leeftijd of je verder kan kweken met de hond of niet. Maar sommigen ontwikkelen de problemen later en daar wordt dan wel mee gekweekt (en al de verwanten). Als ze het probleem willen aanpakken zou er niet meer gekweekt mogen worden met ouders en al de pups die ze ter wereld gezet hebben. Maar gezondheid primeert niet, show wel. En zuiverheid.

Offline AD1988

• *
  • 687 HV-Punten
« Reactie #130 Gepost op: september 14, 2013, 15:22:19 »

Helemaal off topic maar niet mee eens.. Ik zou nooit risico's nemen, niet met mezelf, niet met m'n honden, met niks..

Offline Sieglinde

• *
  • 101 HV-Punten
« Reactie #131 Gepost op: september 14, 2013, 16:26:59 »
Dat gaat over de Old English Buldog. Daar heb je dacht ik ook weer 'onderverdelingen' of types in. Zoals de Leavitt. Vind het persoonlijk sowieso veel mooiere honden dan de meeste EB's (niet allemaal!) die men tegenwoordig fokt.
Maar hebben toch ook wel een ander 'karakter' hoor, toch een pak heviger bv. Ik vind het onderscheid tussen een EB en een OEB toch net wel wat groter dan gewoon de snuit. Net zoals een AB ook geen EB is.

Offline Tinne1990

• *
  • 3519 HV-Punten
« Reactie #132 Gepost op: september 14, 2013, 19:26:04 »
Helemaal off topic maar niet mee eens.. Ik zou nooit risico's nemen, niet met mezelf, niet met m'n honden, met niks..

Ik vind het toch anders  :wink: Ik hoor zelf maar 50 à 60% en de kans is er wel dat ik ook een kind kan krijgen die slecht hoort of misschien zelfs doof is. Net zoals het mogelijk is dat ik mijn glutenintolerantie doorgeef. Maar of ik daarom nooit zwanger zou mogen worden?  :weetniet:

Het verschil is dat wij zelf de risico's en consequenties tegen elkaar kunnen afwegen. Honden (of andere dieren) kunnen dat niet.

Offline AD1988

• *
  • 687 HV-Punten
« Reactie #133 Gepost op: september 14, 2013, 19:55:17 »
Ik vind het toch anders  :wink: Ik hoor zelf maar 50 à 60% en de kans is er wel dat ik ook een kind kan krijgen die slecht hoort of misschien zelfs doof is. Net zoals het mogelijk is dat ik mijn glutenintolerantie doorgeef. Maar of ik daarom nooit zwanger zou mogen worden?  :weetniet:

Het verschil is dat wij zelf de risico's en consequenties tegen elkaar kunnen afwegen. Honden (of andere dieren) kunnen dat niet.

Gelukkig bestaan er verschillende meningen  :lol: het zou maar saai zijn.. Maar om even op topic terug te komen, inderdaad, als je dat voor je hond moet afwegen speel je eigenlijk een beetje voor God. En ik vind gewoon niet dat er gefokt mag worden als er zo'n grote risico's zijn..  :shifty:

Offline pipo de clown

• *
  • 3147 HV-Punten
« Reactie #134 Gepost op: september 14, 2013, 22:11:53 »

Iedereen doet wat hij wilt hé, maar ik zou het ook niet doen.

Offline Kellp

• warme hondenvriend
  • *
  • 551 HV-Punten
« Reactie #135 Gepost op: september 15, 2013, 18:57:54 »

Ik weet het niet goed ... Mijn zus haar vriend is 2 jaar geleden diabeet (type 1) geworden en zei willen dolgraag kindjes en weten ook dat er 50% kans is dat hun kindje ook diabeet wordt, maar daarom hen verbieden aan kinderen te beginnen zou ik persoonlijk niet zeggen! Maar ik snap je punt wel !
Bij ons in het proefdiercentrum wordt er ook duidelijk wel bewezen hoeveel ziektes bij de mens erfelijk zijn. Daar was ik enorm van verschoten !

Offline AD1988

• *
  • 687 HV-Punten
« Reactie #136 Gepost op: september 15, 2013, 20:31:43 »
Ik weet het niet goed ... Mijn zus haar vriend is 2 jaar geleden diabeet (type 1) geworden en zei willen dolgraag kindjes en weten ook dat er 50% kans is dat hun kindje ook diabeet wordt, maar daarom hen verbieden aan kinderen te beginnen zou ik persoonlijk niet zeggen! Maar ik snap je punt wel !
Bij ons in het proefdiercentrum wordt er ook duidelijk wel bewezen hoeveel ziektes bij de mens erfelijk zijn. Daar was ik enorm van verschoten !

Ik zou hen niet verbieden, maar voor mezelf, kweetniet, ik zou het risico nooit willen nemen. Als het dan idd zo zou zijn dat ik erfelijk iets doorgegeven heb, dan zou ik denk ik een wreed schuldgevoel hebben  :weetniet: Kan natuurlijk niet voor iemand anders spreken hé  :shifty: Nu, mijn eigen kinderwens, enfin, ik heb da niet  :lol: dus dat maakt het voor mij véél makkelijker om te zeggen van kbegin er niet aan, en al zeker niet alsk zou weten dat ik iets kan doorgeven  :shifty: maar ik kan begrijpen als je zo heel graag kinderen wilt, en je krijgt dat te horen, dat da echt een heel moeilijke beslissing moet zijn  :yes:

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal