collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: 2BE - Rashondenschandaal 3 jaar later !  (gelezen 8342 keer)

Offline Voica

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 3068 HV-Punten
2BE - Rashondenschandaal 3 jaar later !
« Gepost op: september 09, 2013, 23:41:33 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Interessant om te zien !

Het ging hem voor het grootte deel over het feit van 'inteelt' , dat dit moet stoppen (de kennel Club laat dit nog steeds toe) , want dat de gevolgen van inteelt ontzettend groot zijn. 

Het kwam er dan op neer, dat inteelt er vaak kwam omdat er vaak dezelfde 'populaire dekreu' gebruikt werd.

En toen vertelden ze eigenlijk ook, dat dit ook kom door de keurmeester die telkens die hond op het schavotje plaatste. En dat het eigenlijk een verkeerde keuze was want schoonheid werd boven gezondheid gezet.

Ik kan mij best voorstellen dat ook wij hier in Belgie deze zaken meemaken.

Ikzelf zie het al reeds bij mijn eigen ras, wat uiteindelijk nog niet zo'n ongezond ras is vergeleken met bulldogen of mopsjes met te korte neuzen enz.

« Laatst bewerkt op: september 10, 2013, 00:12:26 door Voica »

Offline sepke

• *
  • 722 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw

Offline Voica

• *
  • 3068 HV-Punten
Re: 2BE - Rashondenschandaal 3 jaar later !
« Reactie #2 Gepost op: september 10, 2013, 08:46:47 »

Had ik niet gezien , mijn excuses !

Offline veerleke

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 967 HV-Punten
« Reactie #3 Gepost op: september 10, 2013, 08:50:01 »
Helaas veel waarheden  in de reportage.

Nog meer helaas dat alweer de stamboekfokkers zo fout worden afgeschilderd. De broodfokkers en handelaren gaan er wel weer van smullen, en zo worden de mensen toch weer naar de broodfok gestuwd.

jammer, waarom eens niet tonen hoe het wel moet?

Offline Voica

• *
  • 3068 HV-Punten
« Reactie #4 Gepost op: september 10, 2013, 08:57:22 »

Nog meer helaas dat alweer de stamboekfokkers zo fout worden afgeschilderd. De broodfokkers en handelaren gaan er wel weer van smullen, en zo worden de mensen toch weer naar de broodfok gestuwd.

Vind ik nu eens heel juist verwoord ! Maar langs de andere kant moeten sommige stamboomfokkers gaan beseffen dat ze met dieren bezig zijn en die wel een gewoon leven dien te kunnen hebben. En niet zoals die Mopsjes die constant snakken naar adem. Daar moet degelijk ook wel iets aan gedaan worden aan DE KIJK van mensen!

En dat begint in mijn ogen eigenlijk al bij de keurmeesters die 1 lijn moeten gaan trekken en er de juiste honden dienen uit te halen. Want dit is echt zichtbaar hoor, maar ja... geld is vaak belangrijker zeker.

Offline veerleke

• *
  • 967 HV-Punten
« Reactie #5 Gepost op: september 10, 2013, 09:04:40 »
Ik ben er echt werkelijk van overtuigd, dat er voldoende gezonde rashonden voorhanden zijn. Ook in de show. 

Ik weet dat er idd fokkers zijn die met zieke honden verder fokken omdat ze willen winnen op show. triest.
Er zijn voldoende verantwoorde fokkers die op een andere manier te werk gaan, die met gezond verstand bepaalde combi's maken en eens verder kijken naar de genetische achtergrond van hun fokdieren.

Er is voldoende bloed binnen de meeste rassen, het gaat er hem om dat bepaalde showkampioenen zodanig veel in de fok worden ingezet, dat de genenpoel id te klein wordt. Domme mensen.

En die Ann Lemmens heeft voor mij een klein beetje afgedaan. Ik zou beginnen denken ze zelf niet snapt hoe een goeie hond gefokt wordt, en vraag me af wat ze nu eigenlijk met deze reportage wilt bereiken.

Ik hoor het de mensen al weer zeggen: 'alle stamboomhonden zijn ongezond door inteelt  :hmpf::roll: :roll: :roll:

Offline Voica

• *
  • 3068 HV-Punten
« Reactie #6 Gepost op: september 10, 2013, 09:10:52 »

Ik hoor het de mensen al weer zeggen: 'alle stamboomhonden zijn ongezond door inteelt  :hmpf::roll: :roll: :roll:

Dat had ik eigenlijk ook !

Offline veerleke

• *
  • 967 HV-Punten
« Reactie #7 Gepost op: september 10, 2013, 09:13:40 »
Kijk het is perfect mogelijk een reportage te maken over hoe mensen wel op een verantwoorde manier fokken. Laat die mensen eens uitleggen waarom ze voor bepaalde combi's kiezen, toon hoe die puppen daar in de huiskamer lopen, en hoe de pupkoper geselecteerd en geadviseerd wordt, zelfs lang na de aankoop. 

ach ik moet stoppen met mij er druk in te maken. stupid people

Offline Voica

• *
  • 3068 HV-Punten
« Reactie #8 Gepost op: september 10, 2013, 09:39:46 »
Kijk het is perfect mogelijk een reportage te maken over hoe mensen wel op een verantwoorde manier fokken. Laat die mensen eens uitleggen waarom ze voor bepaalde combi's kiezen, toon hoe die puppen daar in de huiskamer lopen, en hoe de pupkoper geselecteerd en geadviseerd wordt, zelfs lang na de aankoop. 

ach ik moet stoppen met mij er druk in te maken. stupid people

Ja, dat is zeker perfect mogelijk ! Ik ken fokkers genoeg waar het wel goed kan. Hier probeer ik ook steeds mijn best te doen en voornamelijk naar gezondheid te kijken.

Ik moet hier gelukkig niet van leven, wat bij sommige mensen wel het geval is en dan heb je het gevaar dat het mis begint te lopen want er moet tenslotte brood op tafel komen wat ik ook begrijp.

Offline veerleke

• *
  • 967 HV-Punten
« Reactie #9 Gepost op: september 10, 2013, 12:03:08 »
Ja, dat is zeker perfect mogelijk ! Ik ken fokkers genoeg waar het wel goed kan. Hier probeer ik ook steeds mijn best te doen en voornamelijk naar gezondheid te kijken.

Ik moet hier gelukkig niet van leven, wat bij sommige mensen wel het geval is en dan heb je het gevaar dat het mis begint te lopen want er moet tenslotte brood op tafel komen wat ik ook begrijp.

er is niks mis mee wanneer iemand een goeie hond levert en daar ne frank mee bijverdient. een goed hobbyfotograaf vraagt immers ook geld voor zijn werk.

Het probleem begint inderdaad als het van moeten is, normen en waarden vervagen en eigenbelang komt voorop te staan.

Inderdaad voldoende fokkers zouden bereid zijn aan zoiets mee te werken, maar wie zal dat betalen? de St hubert kan misschien sponsoren hiervoor  :fuu:  :vuistje:

Offline wea

• hondenvriend pro
  • *
  • 525 HV-Punten
« Reactie #10 Gepost op: september 10, 2013, 12:10:51 »
eigenlijk is er bij die keurmeesters toch een belangenvermenging. zij gaan toch ook die honden belonen die het meest lijken op hun eigen fok. Als de keurmeesters gaan focussen op de nieuwe rasstandaard, dan moeten ze toch gelijk ook hun eigen fok volledig afkeuren. keurmeesters zijn toch gerenommeerde fokkers?
Bij katten is het zo dat je zelfs geen keurmeester kan worden zonder ook fokker te zijn.

Mss dat zoiets al een kentering kan geven. Dat keurmeesters geen belangevermening hebben door zelf ook fokker te zijn. Of zie ik dat verkeerd?
There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Online pipo de clown

• *
  • 3147 HV-Punten
« Reactie #11 Gepost op: september 10, 2013, 12:11:59 »

Het is dan ook een vervolg op 'pedigree dogs exposed'.

Misschien zal Ann Lemmens dat ook nog aanklagen in een andere reportage? Heel haar Pinuppup draait om de broodfok tegen te gaan. Hopelijk is ze zelf op de hoogte van het verschil tussen stamboomfok en broodfok. 

Online pipo de clown

• *
  • 3147 HV-Punten
« Reactie #12 Gepost op: september 10, 2013, 12:15:15 »
eigenlijk is er bij die keurmeesters toch een belangenvermenging. zij gaan toch ook die honden belonen die het meest lijken op hun eigen fok. Als de keurmeesters gaan focussen op de nieuwe rasstandaard, dan moeten ze toch gelijk ook hun eigen fok volledig afkeuren. keurmeesters zijn toch gerenommeerde fokkers?
Bij katten is het zo dat je zelfs geen keurmeester kan worden zonder ook fokker te zijn.

Mss dat zoiets al een kentering kan geven. Dat keurmeesters geen belangevermening hebben door zelf ook fokker te zijn. Of zie ik dat verkeerd?
Neen, in een wereld waar dader ook rechter is kan het niet goed gaan.

Maar dan moet je niet-hondenliefhebbers KM maken. Wie gaat dat doen?

Nu, eens keurmeester van je eigen ras, worden de meesten wel km van andere rassen ook.

Maar als je als km vindt dat een duidelijke stop moet neigen naar een platsmoel (zoals bezig is met de chowchow en bullmastif), tja...

Offline veerleke

• *
  • 967 HV-Punten
« Reactie #13 Gepost op: september 10, 2013, 12:16:03 »
het politieke gebeuren in de showwereld is hier imo ook voor een deel schuldig aan ja, maar er zijn nog voldoende km die een 'gezonde visie' op het ras hebben.
daar alleen kan het volgens mij ook niet aan liggen....

en pipo, die bedenking maak ik mij ook. ofwel snapt ze er zelf totaal geen fluit van, ofwel brengt ze de stamboomfok bewust in diskrediet.

Online pipo de clown

• *
  • 3147 HV-Punten
« Reactie #14 Gepost op: september 10, 2013, 12:19:52 »
het politieke gebeuren in de showwereld is hier imo ook voor een deel schuldig aan ja, maar er zijn nog voldoende km die een 'gezonde visie' op het ras hebben.
daar alleen kan het volgens mij ook niet aan liggen....

en pipo, die bedenking maak ik mij ook. ofwel snapt ze er zelf totaal geen fluit van, ofwel brengt ze de stamboomfok bewust in diskrediet.
Eens vragen op haar facebook zie.  :vuistje:

Offline veerleke

• *
  • 967 HV-Punten
« Reactie #15 Gepost op: september 10, 2013, 12:32:28 »
ik word onnozel van die fb pagina en al die domme commentaar.

punt is, de boodschap die wordt gegeven in de reportage is: stamboekhonden zijn ongezond want het is allemaal inteelt, en de kennelclubs weigeren gezonde honden. zeeeeeeeer bekrompen

Online pipo de clown

• *
  • 3147 HV-Punten
« Reactie #16 Gepost op: september 10, 2013, 12:42:39 »
ik word onnozel van die fb pagina en al die domme commentaar.

punt is, de boodschap die wordt gegeven in de reportage is: stamboekhonden zijn ongezond want het is allemaal inteelt, en de kennelclubs weigeren gezonde honden. zeeeeeeeer bekrompen
Maar wel een heel algemeen gegeven en de fokkers snappen het nog steeds niet. Toch niet bij de whippets.

Offline Liekeuh

• *
  • 796 HV-Punten
  • ...
« Reactie #17 Gepost op: september 10, 2013, 12:47:17 »
An is heet  :hmpf: :mrgreen: En haar doelen zijn nobel ...

Ik heb er geen probleem mee dat ze promo maakt voor asielhonden ...

Spijtig is wel dat nu velen gaan denken dat alle showhonden overgekweekte honden zijn. De rassen die werden getoond staan al langer bekend als "overgefokt".

Offline veerleke

• *
  • 967 HV-Punten
« Reactie #18 Gepost op: september 10, 2013, 12:56:18 »

Spijtig is wel dat nu velen gaan denken dat alle showhonden overgekweekte honden zijn. De rassen die werden getoond staan al langer bekend als "overgefokt".

idd. maar nooit geen woord of beeld van een goeie, verantwoord gefokte hond. heel jammer

Online pipo de clown

• *
  • 3147 HV-Punten
« Reactie #19 Gepost op: september 10, 2013, 12:57:03 »

Ik ben volledig akkoord met jou.

lleen dacht ik dat haar pinuppup vooral tegen winkels was. Dat wilt niet zeggen dat je de wantoestanden in de kennelclubs niet mag aanklagen.

Maar mensen kennende gaat het idd zijn dat de stamboomhonden allemaal om zeep zijn en dus naar de winkel trekken.

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal