collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Truffels speuren  (gelezen 5576 keer)

Offline SaBaraDi

• startende hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Truffels speuren
« Gepost op: december 20, 2011, 14:17:09 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Omdat mijnen border collie constant met zijne neus tegen de grond plakt en wij naar Frankrijk gaan verhuizen ( de truffelstreek :) ) zei mijn man: ' Zou leuk zijn als onze Xao truffels zou opsporen' Er wat over gepraat en het zou inderdaad wel tof zijn mocht hij dat daadwerkelijk kunnen.

Dus ik wil die uitdaging wel aangaan, alleen weet ik niet goed hoe ik hieraan moet beginnen.

Ik weet dat er hondenscholen bestaan waar je kan leren speuren en dergelijke, maar waar kan ik terecht als ik op 1 specifiek ding wil laten zoeken?

Vandaar dat ik hier eens even kom polsen of iemand van jullie me misschien tips kan geven.

Of kent er iemand lesgevers die hier les in geven?
Of eventueel privé lesgevers.

Ik weet dat jachthonden hier beter voor in aanmerking komen, maar ik heb nu eenmaal nen border (die dat ook kunnen want heb al op youtube filmkes gezien) die ik als hij er voor openstaat, graag wil aanleren  :mrgreen:

Proberen kan altijd he, lukt het niet , dan train ik mijne man wel  :dance:

Groetjes,

Veerle
« Laatst bewerkt op: december 20, 2011, 14:19:31 door SaBaraDi »

Offline LittleBoy

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
  • Geslacht: Man
Re: Truffels speuren
« Reactie #1 Gepost op: december 20, 2011, 14:31:29 »
Ik zou Nigra een pb sturen :)
You need people like me so you can point your fuckin' fingers and say:
"That's the bad guy."

Offline venijntje13

• *
  • 1221 HV-Punten
« Reactie #2 Gepost op: december 20, 2011, 14:46:32 »
Ik volg hier, want ik heb zelf een truffelhond, namelijk een lagottopup.
Ik zou daar eigenlijk helemaal niet voor naar een hondenschool gaan, maar gewoon op je eentje aan beginnen.
Ofwel werk je met echte truffels, ofwel met Canitruf (dat is synthetisch nagemaakt) :
http://www.pebeyre.fr/canitruf/115-canitruf.html
Ik heb beide. De truffel snijd ik in kleine stukjes, maar die zijn zo klein dat ze ingeslikt kunnen worden, dus daarom steek ik die in zo'n eitje waar je thee mee zet, daar zitten voldoende gaatjes in zodat de geur eruit kan en het is een koud metalen voorwerp, dus niet zo leuk om te apporteren.

De Canitruf kan je op allerhande voorwerpen (houten blokje, potscherfje ...) zetten, houd de afwisseling van voorwerpen hoog, zodat het de geur is die telt en niet het voorwerp.
Als je geinteresseerd bent in zo'n potje canitruf zou ik eerst eens horen bij de lagottofokkers in België, of zij geen potjes hebben. Het potje zelf is namelijk niet zo duur, maar je kan op de douane pech hebben en de kosten kunnne daardoor toch enorm oplopen (iemand heeft zo eens 40 of 70 euro extra kunnen betalen). Vraag het me dan en dan stuur ik je via pb wel door naar wie je kan mailen.

Het aanleren zelf.
Eerst beslissen hoe je je hond gaat laten verwijzen, dat kan laten blaffen zijn, gaan liggen en met de neus aanduiden enzovoort, maar het meest handige voor een truffelhond is denk ik nog steeds het laten apporteren.
Dus dan begin je met hem haar het commando "zoek" (of wat dan ook) aan te leren.
Ik ben begonnen met de 'truffel' (maar is dus nog geen echte truffel, want dat zou te kostelijk zijn) te nemen en gewoon niets te doen en wachten tot ze uit zichzelf ging snuffelen, dan click en beloning, dus zo leerde ze al dat ze moest ruiken. De volgende stap was dan 'de truffel'  speels enkele keren weggooien, zodat ze leerde dat ze die moest apporteren, maar ik plakte hier niet het commando apport op. Ze werd dan beloond voor het terugbrengen en niet voor het ter plaatse snuffelen. Deze twee oefeningen wisselde ik af.
En dan ging ik de truffel verstoppen terwijl ze het zag. Goed zien dat je hond er enthousiast op is, dus doe zelf wat enthousiast dat hij die truffel zeker wilt hebben. En dan zorg je ervoor dat je hond je wel ziet wegstappen met de truffel maar dat hij hem niet ziet verstoppen, dus niet weet waar hij is enzovoort. Ik heb het commando "zoek" er pas redelijk laat aan toegevoegd, zodat ze zeker wist wat de bedoeling was.
Op de duur is het de bedoeling dat je de truffel bijvoorbeeld smorgens ergens verstopt en dan enkele uren later pas naar daar gaat met je hond. En uiteindelijk moet je hem natuurlijk ook gaan ingraven, in het begin niet te diep natuurlijk.

Offline venijntje13

• *
  • 1221 HV-Punten
« Reactie #3 Gepost op: december 20, 2011, 14:48:45 »
Ik zou Nigra een pb sturen :)
Al gebeurd. :lol:

Offline SaBaraDi

• startende hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #4 Gepost op: december 20, 2011, 16:36:57 »
Alvast heel erg bedankt allebei. Ik zal al eens op zoek gaan naar die Canitruf.
Mocht het me niet lukken zal ik je pb sturen ;)

En Nigra zal ik ook eens pb sturen.

Ben eens benieuwd wat onze Xao van deze nieuwe wending gaat zeggen. :mrgreen:

Offline Nigra

• Global-Moderator
  • *
  • 260 HV-Punten
  • di Amici Eterna...
    • lagotto romagnolo
« Reactie #5 Gepost op: december 20, 2011, 19:09:28 »
en ik ben er  :mrgreen:

Truffels  :drool:...
Truffels worden al van oudsher gezocht door varkens maar die weten duidelijk wat lekker is en eten de truffels op dus zocht men zijn toevlucht tot honden die de truffel niet opeten...
Met een Lagotto heb je het voordeel dat je een hond hebt die nagenoeg van "nature" het instinct bezit om truffels te vinden ttz ze te ruiken en aan te duiden (markeren) waar er ééntje zit...het is de bedoeling dat de hond aanwijst waar dat zwarte goud zit, dus de hond mag de grond wel wat loswoelen maar geen putten gaan graven, blaffen is niet direct aangewezen aangezien je dan nog niet weet waar die truffel steekt en apporteren is zeker niet de bedoeling...hij moet dus echt met een voorpoot aangeven waar er iets zit zodat zijn geleider de truffel kan bovenhalen (met schopje)
hou steeds voor ogen dat een truffel geld waard is, véél geld dus voorzichtigheid is geboden...
Ook andere rassen worden ingezet om truffels te zoeken als ze maar een goede neus hebben...
Ideaal is om je hond door een ervaren truffelzoeker op 4 pootjes op te leren, zo wordt het vaak bij pups gedaan...
Als dat niet lukt moet je je heil zoeken in idd stukjes truffel of de canitruffe (olie met truffelextract maar niet geparfumeerd, maw ze stinkt behoorlijk)...
ik gebruik steeds het woord "zoek"...best gebruik je idd dus steeds hetzelfde woord, beloon ook steeds met iets uitzondertlijk lekker vb kaas...zo koppelen ze de truffels aan de kaas en weten ze wat ze moeten doen van het moment de kaas boven komt...
Vaak smeren fokkers van Lagotti de tepels van de teef in met die olie zodat de pups met de moedermelk al de geur van de truffels in hun neus krijgen...
Nu dat stadium zijn wij al allemaal voorbij...
Best begin je met je hond te leren zoeken...leg zijn "truffel" op een zichtbare plaats en laat hem die vinden...dan heel uitbundig belonen, als dat onder de knie is kan je de truffel verstoppen en steeds de grens verleggen, steeds moeilijker en moeilijker tot je uiteindelijk een ingegraven truffel kan laten vinden...
Die truffel kan vb echte truffel zijn die je verstopt (ik laat dat nu  vb doen voor ik op wandeling vertrek, maar je kan die ook een nachtje in de grond laten, afhankelijk van de moeilijkheidsgraad die je hond al aan kan. Je kan ook doekjes met eend ruppel Canitruffe gebruiken of houten blokjes gedrenkt in die olie...
Zelf stoip ik noch de truffel noch de blokjes ed ergens in, het gaat zo de grond in om een zo natuurlijk mogelijk effect te krijgen.
de Canitruffe komt van Cahors, zo'n potje zelf kost niet veel maar de verzending wel  :muur:
gebruik nooit geparfumeerde truffelolie, je brengt er je hond mee in verwarring
als je in Frankrijk bent denk ik dat je best verbroederd met de locale truffelzoekers...ho u er rekening mee dat je in de meeste truffinieres niet in mag tenzij met de eigenaar erbij, andere honden dan hun eigen zoekers zijn ook niet steeds welkom...
je kan truffels in het wild vinden mits wat geluk en mits te weten waar je moet zoeken vb onder steeneik
Waar juist in Frankrijk ga je wonen?

Offline SaBaraDi

• startende hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #6 Gepost op: december 20, 2011, 19:30:42 »
en ik ben er  :mrgreen:

Truffels  :drool:...
Truffels worden al van oudsher gezocht door varkens maar die weten duidelijk wat lekker is en eten de truffels op dus zocht men zijn toevlucht tot honden die de truffel niet opeten...
Met een Lagotto heb je het voordeel dat je een hond hebt die nagenoeg van "nature" het instinct bezit om truffels te vinden ttz ze te ruiken en aan te duiden (markeren) waar er ééntje zit...het is de bedoeling dat de hond aanwijst waar dat zwarte goud zit, dus de hond mag de grond wel wat loswoelen maar geen putten gaan graven, blaffen is niet direct aangewezen aangezien je dan nog niet weet waar die truffel steekt en apporteren is zeker niet de bedoeling...hij moet dus echt met een voorpoot aangeven waar er iets zit zodat zijn geleider de truffel kan bovenhalen (met schopje)
hou steeds voor ogen dat een truffel geld waard is, véél geld dus voorzichtigheid is geboden...
Ook andere rassen worden ingezet om truffels te zoeken als ze maar een goede neus hebben...
Ideaal is om je hond door een ervaren truffelzoeker op 4 pootjes op te leren, zo wordt het vaak bij pups gedaan...
Als dat niet lukt moet je je heil zoeken in idd stukjes truffel of de canitruffe (olie met truffelextract maar niet geparfumeerd, maw ze stinkt behoorlijk)...
ik gebruik steeds het woord "zoek"...best gebruik je idd dus steeds hetzelfde woord, beloon ook steeds met iets uitzondertlijk lekker vb kaas...zo koppelen ze de truffels aan de kaas en weten ze wat ze moeten doen van het moment de kaas boven komt...
Vaak smeren fokkers van Lagotti de tepels van de teef in met die olie zodat de pups met de moedermelk al de geur van de truffels in hun neus krijgen...
Nu dat stadium zijn wij al allemaal voorbij...
Best begin je met je hond te leren zoeken...leg zijn "truffel" op een zichtbare plaats en laat hem die vinden...dan heel uitbundig belonen, als dat onder de knie is kan je de truffel verstoppen en steeds de grens verleggen, steeds moeilijker en moeilijker tot je uiteindelijk een ingegraven truffel kan laten vinden...
Die truffel kan vb echte truffel zijn die je verstopt (ik laat dat nu  vb doen voor ik op wandeling vertrek, maar je kan die ook een nachtje in de grond laten, afhankelijk van de moeilijkheidsgraad die je hond al aan kan. Je kan ook doekjes met eend ruppel Canitruffe gebruiken of houten blokjes gedrenkt in die olie...
Zelf stoip ik noch de truffel noch de blokjes ed ergens in, het gaat zo de grond in om een zo natuurlijk mogelijk effect te krijgen.
de Canitruffe komt van Cahors, zo'n potje zelf kost niet veel maar de verzending wel  :muur:
gebruik nooit geparfumeerde truffelolie, je brengt er je hond mee in verwarring
als je in Frankrijk bent denk ik dat je best verbroederd met de locale truffelzoekers...ho u er rekening mee dat je in de meeste truffinieres niet in mag tenzij met de eigenaar erbij, andere honden dan hun eigen zoekers zijn ook niet steeds welkom...
je kan truffels in het wild vinden mits wat geluk en mits te weten waar je moet zoeken vb onder steeneik
Waar juist in Frankrijk ga je wonen?

Heb ooit eens truffel mayonaise gegeten maar voor de rest ben ik nog niet in aanraking geweest met deze lekkernij. Naart schijnt heel erg lekker maar kan er helaas niet van meepraten, lol.
Dat van de varkens had ik gelezen, groot gelijk dat ze als ze die lekkere dingen vinden zelf opeten hahaha

Raad jij aan dat ik het op eigen houtje probeer aan te leren? Of zou ik iemand mee inschakelen om me correct te begeleiden?

Ga ik Xao moeten leren graven :denk: , net nu ik het eindelijk heb kunnen afleren  :doh:   :grijns:

Waar exact is nog niet zeker. 1ste week van Januari gaan we naar een hoop eigendommen kijken. Maar het is vooral de streek   Auvergne en Limosin.
Mijn man sprak van grote eikenbossen maar zou het nog nakijken. Maar ik dacht... ik kom al info vergaren zodat ikzelf ook weet waaraan we beginnen en kijk zie heb weeral geleerd zoals die truffeniers.
Bedankt voor de tip daarover, kan ik er ook rekening mee houden en kan ik alvast gaan opzoeken waar er zitten eens we beslist hebben waar te wonen. Zou toch graag een aantal hectare willen. Zal mijne kleine man zeker leuk vinden om daar zijn hartje op te halen en over het land te crossen  :mrgreen:

Augustus hopen we te kunnen verhuizen dus ben eens benieuwd  :lol:

Heel erg bedankt voor je tips  :thumbs: :bow:

Offline venijntje13

• *
  • 1221 HV-Punten
« Reactie #7 Gepost op: december 20, 2011, 20:20:45 »
Waarom is apporteren zeker niet de bedoeling? Dat is net wat ik van lagottofokkers heb gehoord en op filmpjes zie je ook vaak dat ze ze apporteren. Of enkel zodat er niets met de truffel zou gebeuren? Ik vind het wel gek dat je het dan zoveel ziet op filmpjes en dat er toch grote fokkers zijn die het wél zo doen.
Als je gewoon aan het wandelen bent, is al het overige verwijzen zonder apporteren en/of blaffen toch helemaal niet zo duidelijk? Is het verwijzen met enkel voorpoot dan niet eerder voor in die truffinieres, maar niet voor gewoon op wandeling?

Offline Nigra

• Global-Moderator
  • *
  • 260 HV-Punten
  • di Amici Eterna...
    • lagotto romagnolo
« Reactie #8 Gepost op: december 20, 2011, 21:55:12 »
De truffel wordt niet geapporteerd hoor, enkel zijn lokalisatie gemarkeerd zodat de geleider van de hond de truffel kan opgraven, de hond doet dat niet om de truffel niet te kwetsen uiteraard... Ik denk dat menig eigenaar van een truffiniere een hartstilstand krijgt als de honden truffels gaan apporteren :)... Ook bij het zoeken in de vrije natuur wordt gemarkeerd... Ik ben wel bij fokkers met eigen truffinieres, ook Mark doet het zonder apport, idem in Nderland waar we met de rasvereniging een workshop hebben gedaan... Als je de werkprogramma ziet in Frankrijk is dat ook met markeren... Dus zo heb ik het ook aangeleerd.

Offline jannemie11

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #9 Gepost op: december 20, 2011, 22:09:08 »
Als je toch naar Frankrijk komt wonen, zoek al een hondenschool waar ze 'cavage' geven. ( dat is truffel zoeken ) ik volg dat hier in 't zuiden van Fr. met Zazou. Vrienden van ons hebben truffels op hun terrein en binnenkort gaan we met de cavageklas naar een truffiniere. Onze vorige jack vond regelmatig truffels, zazou moet haar eerste nog vinden. We wachten gewoon op het seizoen. Oja, hier vind je zomertruffels.

Offline Nigra

• Global-Moderator
  • *
  • 260 HV-Punten
  • di Amici Eterna...
    • lagotto romagnolo
« Reactie #10 Gepost op: december 21, 2011, 10:34:04 »
dat is uiteraard ook een mogelijkheid...
ik weet dat vb de Franse rasvereniging van waterhonden regelmatig workshops organiseerd en ook wedstrijden.
Het TAN eau en TAN truffe zijn verplichte onderdelen om in Frankrijk schoonheidskampioen te worden, het is dus voor deze honden een verplichte werkproef.
Dus daar zijn idd wel mogelijkheden om te trainen vandaar dat je ebst je licht eens opsteekt bij de locale truffelzoekers...hi er in België moet je het op eigen houtje doen, in Nederland wordt iets meer gedaan via de rasvereniging.

Offline venijntje13

• *
  • 1221 HV-Punten
« Reactie #11 Gepost op: december 21, 2011, 12:45:18 »
De truffel wordt niet geapporteerd hoor, enkel zijn lokalisatie gemarkeerd zodat de geleider van de hond de truffel kan opgraven, de hond doet dat niet om de truffel niet te kwetsen uiteraard... Ik denk dat menig eigenaar van een truffiniere een hartstilstand krijgt als de honden truffels gaan apporteren :)... Ook bij het zoeken in de vrije natuur wordt gemarkeerd... Ik ben wel bij fokkers met eigen truffinieres, ook Mark doet het zonder apport, idem in Nderland waar we met de rasvereniging een workshop hebben gedaan... Als je de werkprogramma ziet in Frankrijk is dat ook met markeren... Dus zo heb ik het ook aangeleerd.
Nu wil ik eens goed luidop vloeken!! :muur: :muur: :doh:
Ben ik dus al heel de tijd fout bezig! Ik heb nochtans filmpjes op websites van Italiaanse fokkers gevonden en Zia's fokker zei ook van ze te laten apporteren. En zelfs in dat filmpje van 101 apporteren ze (en graven trouwens ook), en aangezien je die man ook wel regelmatig tegenkomt op internet, dacht ik dat dat ook wel een goede referentie was, niet dus ...
Zo dom van mij, want ik heb nog tegen mezelf gezegd dat ik die TAN's eens moest opzoeken, maar uiteindelijk ben ik er dan gewoon zo aan begonnen.
Dju toch, en dat eruit trainen is veel lastiger dan het meteen juist doen, want ik heb serieus mijn best moeten doen om het haar te leren apporteren. :lol:  :muur:

Offline Nigra

• Global-Moderator
  • *
  • 260 HV-Punten
  • di Amici Eterna...
    • lagotto romagnolo
« Reactie #12 Gepost op: december 21, 2011, 13:34:53 »
apporteren moeten ze wel kunnen vb bij de TAN eau moeten ze iets uit het water halen...het is nooit verloren en de meeste Lagotti doen het van nature uit gezien hun verleden als retriever...
Het verwonderd me dat Lieven het zo doet...
ik zou haar gewoon nu niet meer op truffel laten apporteren, gewoon laten zoeken en aanduiden...ze zal het wle snel doorhebben hoor...

Offline SaBaraDi

• startende hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #13 Gepost op: december 21, 2011, 21:24:17 »
Bedankt voor de tips iedereen :)

Van zodra we weten waar we juist gaan wonen kan ik eens op zoek gaan naar een hondenschool die cavage in de aanbieding heeft.
Al zal ik mijn Frans toch deftig moeten bijschaven.
Mijn man en mijn stiefdochter spreken bangelijk goed Frans. Ikzelf heb er altijd problemen mee gehad hahaha

Ik heb wel een basis en ik versta het als ze niet te snel gaan maar over het algemeen gaan ze toch super snel die Fransen en Walen :fuu:

Maar beide gaan mij hier twee keer per les vollen bak les geven dus laat ons hopen dat ik de snelheid in het verstaan er ook nog inkrijg  :lol:

Jammer dat er hier in België niet echt les wordt gegeven. Maar ook begrijpelijk aangezien er niet zo veel truffels te vinden zijn  :grijns:

Nogmaals heel erg bedankt iedereen  :thumbs:

Offline Nigra

• Global-Moderator
  • *
  • 260 HV-Punten
  • di Amici Eterna...
    • lagotto romagnolo
« Reactie #14 Gepost op: december 22, 2011, 08:28:41 »
en laat nu net het clubblad van de rasvereniging binnenvallen mét verslag van een truffelzoektocht in Zwitserland...nu weet ik dus waar het apporteren vandaan komt  :lol: ttz sommige honden daar halen hun kokertje/eitje met truffel oid zelf op...
ik heb intussen in het fotoalbum ook een filmpje gezet van een truffelworkshop die ik zelf met Giorgio (toen iets meer dan een jaar oud) heb gedaan...daar zie je ook 1 van de honden een eitje bovenhalen en naar de baas brengen...ik heb er toen maar ééntje dat zien doen en ben daar niet verder over gaan nadenken  :mrgreen: tot nu dus  :doh:...
Sommige geleiders laten idd hun hond de truffel opgraven én brengen...het bespaard de geleider graven en bukken maar je loopt risico de truffel te beschadigen (en dat is voor velen rampzalig gezien de kostprijs van deze lekkernij)...
Varkens graven op maar brengen ze niet  :grijns: je moet dan wel heel snel zijn want die hebben meer ambitie om de truffel op te eten...

Offline jannemie11

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #15 Gepost op: december 22, 2011, 14:00:05 »
Hier mag Zazou beginnen graven , ik graaf verder . Nooit apporteren. Maar helemaal in het begin werd er wel geapporteerd , truffelessence in een kindersurprise, dat in een kous . Het begint allemaal met een spelletje.
En voor de franse taal moet je je geen zorgen maken. Dat komt wel ! Als je je inschrijft in een toffe hondenschool, heb je meteen een sociaal leven en dan moet je wel praten hé.
Als je verhuist, laat dan iets weten. Dan kom ik mee truffels zoeken  :afro:

Offline Nigra

• Global-Moderator
  • *
  • 260 HV-Punten
  • di Amici Eterna...
    • lagotto romagnolo
« Reactie #16 Gepost op: december 22, 2011, 15:22:32 »
Hier mag Zazou beginnen graven , ik graaf verder . Nooit apporteren. Maar helemaal in het begin werd er wel geapporteerd , truffelessence in een kindersurprise, dat in een kous . Het begint allemaal met een spelletje.

idd zo doe ik het ook maar het apporteren wordt dus wel gedaan...mogelijks enkel in Zwitserland aangezien de rasvereniging ook in Zwitserland is gaan zoeken...miz loopt het in Frankrijk anders, dus zoals wij het doen...zo gebeurd het ook op de werkproeven

Offline venijntje13

• *
  • 1221 HV-Punten
« Reactie #17 Gepost op: december 22, 2011, 21:40:16 »
apporteren moeten ze wel kunnen vb bij de TAN eau moeten ze iets uit het water halen...het is nooit verloren en de meeste Lagotti doen het van nature uit gezien hun verleden als retriever...
Het verwonderd me dat Lieven het zo doet...
ik zou haar gewoon nu niet meer op truffel laten apporteren, gewoon laten zoeken en aanduiden...ze zal het wle snel doorhebben hoor...
één apporteert ze en de andere niet, maar hij had liever dat zij ze ook apporteerde.
Apporteren moet ze natuurlijk sowieso kunnen van mij, niet voor die TAN eau, maar om haar jachtdrift op de juiste manier te kanaliseren en natuurlijk ook voor haar bevret. :yes:

en laat nu net het clubblad van de rasvereniging binnenvallen mét verslag van een truffelzoektocht in Zwitserland...nu weet ik dus waar het apporteren vandaan komt  :lol: ttz sommige honden daar halen hun kokertje/eitje met truffel oid zelf op...
ik heb intussen in het fotoalbum ook een filmpje gezet van een truffelworkshop die ik zelf met Giorgio (toen iets meer dan een jaar oud) heb gedaan...daar zie je ook 1 van de honden een eitje bovenhalen en naar de baas brengen...ik heb er toen maar ééntje dat zien doen en ben daar niet verder over gaan nadenken  :mrgreen: tot nu dus  :doh:...
Sommige geleiders laten idd hun hond de truffel opgraven én brengen...het bespaard de geleider graven en bukken maar je loopt risico de truffel te beschadigen (en dat is voor velen rampzalig gezien de kostprijs van deze lekkernij)...
Varkens graven op maar brengen ze niet  :grijns: je moet dan wel heel snel zijn want die hebben meer ambitie om de truffel op te eten...
:mrgreen: Jaja, ik wist zeker wat ik gezien had op die filmpjes en websites. :lol:

Offline Nigra

• Global-Moderator
  • *
  • 260 HV-Punten
  • di Amici Eterna...
    • lagotto romagnolo
« Reactie #18 Gepost op: december 23, 2011, 10:11:09 »
ik twijfel niet aan wat je gezien hebt hoor  :lol:  maar ik heb het anders geleerd en anders gezien...
persoonlijk vind ik het dus niet de" juiste" manier van truffelszoeken...ma ar dat zal te maken hebben met mijn horea binding  :wink:

Offline venijntje13

• *
  • 1221 HV-Punten
« Reactie #19 Gepost op: december 23, 2011, 23:40:59 »
ik twijfel niet aan wat je gezien hebt hoor  :lol:  maar ik heb het anders geleerd en anders gezien...
persoonlijk vind ik het dus niet de" juiste" manier van truffelszoeken...ma ar dat zal te maken hebben met mijn horea binding :wink:
Mooi gezegd, ik volg je hoor. :yes: Ondertussen trouwens nog wat opgezocht ook.

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal