collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Therapiehond  (gelezen 7095 keer)

Offline Vero

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 5 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Therapiehond
« Gepost op: september 01, 2009, 09:50:27 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Hallo,

Begin oktober krijg ik een aussiepup erbij  :whoea:
Graag zou ik haar willen opleiden als therapiehond voor kinderen, ouderen en gehandicapten.
Heeft er iemand info hieromtrent? Ik denk aan opleidingen en de mogelijkheden hier in Belgi

Offline haiko

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
Re: Therapiehond
« Reactie #1 Gepost op: september 01, 2009, 10:10:30 »

Offline Ien

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 845 HV-Punten
« Reactie #2 Gepost op: september 01, 2009, 10:15:04 »

♥♥♥Basko♥Angel♥Kane♥♥♥

Offline Vero

• *
  • 5 HV-Punten
« Reactie #3 Gepost op: september 01, 2009, 10:49:29 »
Waariom denk je van niet? Hij is toch serieus met z'n werk bezig hoor. Ik hoop zo werk te kunnen vinden in die branche want ben onlangs ontslagen na 10 jaren diens als secretaresse. Die ellendige crisis!!!!!!!!!!!
Mijn droom is om ergens met dieren te kunnen werken, als iemand iets weet, voorstellen zijn altijd welkom.

Offline Ien

• *
  • 845 HV-Punten
« Reactie #4 Gepost op: september 01, 2009, 10:50:42 »
Waariom denk je van niet? Hij is toch serieus met z'n werk bezig hoor. Ik hoop zo werk te kunnen vinden in die branche want ben onlangs ontslagen na 10 jaren diens als secretaresse. Die ellendige crisis!!!!!!!!!!!
Mijn droom is om ergens met dieren te kunnen werken, als iemand iets weet, voorstellen zijn altijd welkom.

Dan heb ik je vraag verkeerd begrepen: ik dacht dat je je hond wilde opleiden tot therapiehond, niet jezelf tot therapeut (dacht dat je dat al was aangezien je een therapiehond voor kinderen enz. wilt)  :happywink:

♥♥♥Basko♥Angel♥Kane♥♥♥

Offline tina1978

• *
  • 718 HV-Punten
« Reactie #5 Gepost op: september 01, 2009, 10:57:54 »
Bijna alle organisaties die ik ken, werken op vrijwillige basis, dus denk niet dat je snel betaald werk zult vinden met een therapiehond (+ dan moet jijzelf ook wel een diploma hebben in een sociale richting. Ik ken wel een psychiatrisch centrum dat werk met honden, maar daar moet je ook wel minstens ortho hebben gedaan)

Offline Vero

• *
  • 5 HV-Punten
« Reactie #6 Gepost op: september 01, 2009, 21:10:52 »
 :cry: oooh ik weet het ni meer wat te doen. Heb al verschillende dierenartsen en dierenklinieken aangeschreven, maar ofwel negatief antwoord of helemaal geen antwoord. Ik wil om toch ergens te kunnen werken met dieren opleidingen volgen, maar ben al 48 en jarenlang op school zitten zal ni gaan. Ben alleenstaande moeder met een zoon van 18 en heb nog 8 maanden opzeg die ik wou benutten op opleidingen te volgen.

Offline workingmalinois

• hondenvriend pro
  • *
  • 166 HV-Punten
    • http://www.workingmalinois.be
« Reactie #7 Gepost op: september 02, 2009, 10:05:48 »

Offline rudike

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 35 HV-Punten
  • Geslacht: Man
    • Rudike
« Reactie #8 Gepost op: september 02, 2009, 10:20:22 »

Offline Vero

• *
  • 5 HV-Punten
« Reactie #9 Gepost op: september 04, 2009, 02:22:43 »
Danke maar heb syntra al gecontacteerd om eventueel hydrotherapeut voor honden te worden. Schijnt enkel toegankelijk te zijn voor mensen al werkzaam in de branche! En hondencoiffeuse is nix voor mij.

Offline Sofieketje

• *
  • 311 HV-Punten
  • There's no "I" in "team" !!
« Reactie #10 Gepost op: september 04, 2009, 05:09:57 »
Ik denk wel dat je je verwachtingen serieus gaat mogen bijschroeven  :lol:

De dingen die jij wil bereiken, daar heb je volgens mij allemaal een jarenlange opleiding voor nodig  :shifty:
Laag beginnen dus  :wink:

Enneuh waar een wil is, is een weg  :huggg:

"I asked god for a best friend - He sent me an American Pitbull Terrier!"

Offline terrierlady

• *
  • 1227 HV-Punten
    • Off the wetlandclan
« Reactie #11 Gepost op: september 04, 2009, 09:12:03 »
Als je je pupje leert om rustig te zijn bij ouderen heb je compleet geen cursus nodig. Vaak zie ik in rusthuizen bezoekers met hun hond en daar fleuren anderen ook van op. Ikzelf ging ook geregeld op vrijwillige basis met mijn honden en ze wisten dat ze niet mochten opspringen en ik zette de oudje in een kring en liet grote bal spelletjes doen, maar ook knuffelen. Schrijf wat tehuizen aan en stel je voor als vrijwilliger.
Al diene gezever van die cursussen is weer iets nieuws van GT om geld te kunnen vangen. Ders taat nergens in de wet dat e een cursus moet doen om met je hond oudjes te bezoeken

Offline Vero

• *
  • 5 HV-Punten
« Reactie #12 Gepost op: september 15, 2009, 06:29:47 »
Allen fel bedankt voor jullie tips, ik ga er zeker gebruik van maken!  :huggg:

Offline dogfreakje

• *
  • 0 HV-Punten
    • Valéas de hulphond
« Reactie #13 Gepost op: september 15, 2009, 10:47:59 »
als cursist bij geleide of hulphondenscholen wordt - dacht ik - meestal een eigen cursus gegeven...
Hier vind je alle scholen http://kimbols.be/geleidehond/scholen.php  misschien kan je daar eerst stage lopen en dan werken?
De scholen die hulphonden (en geen geleidehonden) opleiden en die dus nog extra zijn: http://hachiko.org/  http://www.dyadis.org   http://harttegenhart.be/NL/welkom.htm    (ze staan in mijn persoonlijke volgorde ;-)

Offline Toscanzahoeve

• startende hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #14 Gepost op: april 26, 2011, 16:45:53 »
1.   Wat houd deze opleiding in?

Deel 1: Basis van honden of kattengedrag
•   Ethologie, gedrag en de relatie tussen mens en dier (met praktijkdag asiel)                   
•   Humaine psychologie en communicatietechnie ken (communicatie met de eigenaar)
•   Kynologie en ehbo (medisch hond)             
Deel 2:  BV (bezoekvrijwilliger): vrijwilligerswerk (onkostenvergoeding) in instellingen en tehuizen
•   Bezoekvrijwilliger
Deel 3:  DOT/DOE/THG (dier ondersteunende therapie, dierondersteunde educatie, therapiehondgeleide r): professioneel therapie met therapiehonden in samenwerking met therapeuten, scholen en instellingen
•   DOT (samenwerken met een therapeut): hoe zet je dieren in, hoe gaat de samenwerking concreet, wat kunnen honden in een therapeutische setting betekenen, welke therapieën zijn mogelijk, hoe train je de hond concreet, wat is het verschil tussen therapeut en begeleider? Communiactie in de field, de waarden van dieren voro het welzijn van de mens nader bekeken, enz...   
•   DOE (kinderen): projecten in scholen om bijtincidenten te verminderen, voorleeshonden enz...                  
•   THG (begeider van je hond): hoe kan je je eigen en vreemde honden trainen voor therapeutisch werk?               
Deel 4: THT (therapie hond trainer): trainen van honden om in de therapie te gaan of om in gastgezinnen te plaatsen als hulphond vb diabetisch patiënten en  kinderen in de rolstoel
•   trainen van therapiehonden om als hulphond in te zetten
U hoeft,afhankelijk van uw ambities, niet alle delen te volgen om te kunnen werken met therapiedieren. Vraag ons welke delen voor u van toepassing zijn.                     

2.   Wat houdt het werk met therapiedieren in?

•   Bezoekvrijwilliger in een instelling, bejaardentehuis. Hier ga je met je eigen hond op een kort bezoek om individueel of in groep die mensen ‘een verzetje te bieden’. Je doet dit zonder therapeut want het is niet in het kader van een therapie hoewel je toch veel kunt betekenen met je hond voor deze mensen.
•   Bezoeken met groep honden aan een school om aan voorlichting te doen.
•   Opleiden van een therapiehond om geplaatst te worden in een gezin (na 15 maand) om daar als hulphond ingeschakeld te kunnen worden voor zieken en gehandicapten.
•   Sessies met je therapiehond bij een therapeut om motoriek van de client te verbeteren, als leeshond bij kinderen met spraakproblemen, in de psychatrie bij clienten met een depressie, laag zelfvertrouwen, traumatische jeugd, leerproblemen, gebrek aan verantwoordelijkhei dszin, dementie, geheugen en concentratieproblem en enz...
•   Honden opleiden die in de medische of private sector ingezet worden om daar ter plaatse een ziekte te ontdekken vb het naspeuren van urine van een client.

3.   Projecten van Toscanzahoeve ivm therapiedieren

•   Een netwerk van bezoekvrijwilligers die bezoeken afleggen aan instellingen en tehuizen.
•   Het project uitgevoerd in scholen en verenigingen kinderen te leren omgaan met honden, ze beter te laten begrijpen en aan voorlichting te doen om de hond beter te begrijpen.
•   Individuele begeleiding bij gezinnen met kinderen om bijtincidenten te voorkomen, een hulphond op te leiden voor uw zoon/ dochter (die haar bij haar ziekte of handicap kan helpen), individuele therapiesessies met een therapiedier bij uw therapeut om de genezing te verbeteren en te versnellen.
•   Programma, in samenwerking met een therapeut, om u van uw angst van honden af te helpen.
•   Samenwerking met onder andere ergo-, fysio- en relatietherapeuten, om de therapiedieren in te zetten in de therapie met hun client.
•   Project in gevangenissen om gedetineerde meer structuur en verantwoordelijkhei d te geven door het verzorgen en trainen van honden (uit het asiel).

4.   Toekomst

•   Meer begrip, samenwerking en inzetbaarheid van de therapiedieren bij dokters, therapeuten, instellingen en scholen naar hun clienten en leerlingen toe.
•   Meer voorlichting om bijtincidenten te voorkomen (gemeentebesturen, verenigingen en instellingen).
•   Alternatieven bieden voor mensen met kinderen met een handicap of ziekte: een op maat getrainde hulphond voor het gezin.
•   Meer aanbod van de opleiding in scholen die beroepsopleiding geven en die mensen in de zorgsector of dierensector opleiden.
•   Hulp/speur honden meer inzetten in de medische sector om ter plaatse een ziekte te controleren.
•   Meer voorlichting dieren in het algemeen.
•   Samenwerkingen asielen om therapiehonden ‘aan te leveren’

Offline beyko

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #15 Gepost op: november 27, 2011, 16:58:28 »
Ik vroeg me af of je dan zo'n opleiding gevolgd hebt, want is al een ouder bericht;). Of iemand anders die zoiets aan het volgen is of gevolgd heeft van opleiding en er ook een job heeft aan overgehouden?

Offline wendy hostyn

• *
  • 23532 HV-Punten
« Reactie #16 Gepost op: november 27, 2011, 23:02:23 »
in ons rusthuis en de bijhorende kliniek werken ze met honden, maar dat zijn dan wel de honden van personeel (ergotherapeuten, animatoren, ed...). om dat aan externen te vragen, hebben wij geen budget  :weetniet:
we geven honden ons huis, onze tijd en onze liefde. Als dank geven zij ons alles...

Offline Stekelbeer

• Asielboard-Moderator
  • *
  • 167 HV-Punten
« Reactie #17 Gepost op: november 27, 2011, 23:07:43 »
Ik ben samen met een paar vriendinnen ook begonnen met 'snoezelen', op vrijwillige basis weliswaar, het rusthuis heeft echt geen budget om dit te bekostigen.

Offline beyko

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 0 HV-Punten
« Reactie #18 Gepost op: december 02, 2011, 15:52:15 »
Ik ben samen met een paar vriendinnen ook begonnen met 'snoezelen', op vrijwillige basis weliswaar, het rusthuis heeft echt geen budget om dit te bekostigen.

:thumbs:

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal