collapse

Uit liefde voor dieren | Maxi Zoo

Paravet - help je huisdier om gezond te blijven

Versele Laga - Opti Life - Een neus voor het beste!

Auteur Topic: Sport voor hond (zes jaar)  (gelezen 2511 keer)

Offline Asiant

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 52 HV-Punten
  • Geslacht: Vrouw
Sport voor hond (zes jaar)
« Gepost op: januari 19, 2012, 15:06:15 »
Brit Premium = hondenvoeding van topkwaliteit
Hallo allemaal!

Ik heb mijn hond (Mechelse Herder) nu 3 jaar en ik heb in al die tijd met haar nooit een sport beoefend. Wij gaan samen veel wandelen en we spelen in de tuin, maar ze vind het echt enorm fijn om te werken. Als ik haar enkele oefeningen laat doen dan druipt het enthousiasme letterlijk uit haar mond… Bij haar vorige eigenaar heeft zij pakwerk gedaan maar dat zie ik zelf niet echt zitten om opnieuw te gaan doen.

Ik zou graag met haar een sport befoenen zoals agility of flyball. Echter hebben wij absoluut geen ervaring met één van deze sporten en moeten wij vanaf nul beginnen. Ik sta natuurlijk open om gehoorzaamheid te volgen omdat dit de basis is om verder te gaan met andere sporten. Ik heb enkel een beetje bang om ergens te beginnen omdat mijn hond in de eerste plaats al wat ouder is. Ze is zes jaar en ik weet eigenlijk niet of op een hondenschool ook beginnerscursussen georganiseerd worden voor oudere honden. Daarnaast heeft zij wel een basiskennis van gehoorzaamheid maar zij doet bepaalde dingen niet zoals die op een hondenschool worden aangeleerd. Ik maak even een opsomming:

- Wandelen aan de lijn: rechts
- Zit: OK
- Lig: OK (enkel op het woordje ‘lig ‘ en niet ‘af’)
- Blijf: OK
- Hier: OK (gaat voor mij zitten)
- Voet: Kent zij niet
- Apporteren: OK (maar als het voorwerp wordt weggegooid gaat zij er meteen achteraan i.p.v. op een bevel te wachten én zij herpakt het speeltje telkens in haar mond)

Ik hoop dat er hier op het forum mensen zijn die mij kunnen helpen en mij de nodige raad kunnen geven. De reden waarom ik niet eerder met haar iets heb kunnen doen is omdat ik pas sinds kort mijn rijbewijs heb.

Groetjes

Offline Artan

• verslaafde hondenvriend
  • *
  • 667 HV-Punten
Re: Sport voor hond (zes jaar)
« Reactie #1 Gepost op: januari 19, 2012, 15:11:09 »
Mss agility dan?
Zou met een hond van 6 jaar geen flyball meer starten
(nuja ik zou gewoon nooit flyball doen ook niet met een jongere hond maar da's persoonlijke mening over die sport )

Offline DarrenRastaKaité

• *
  • 709 HV-Punten
    • AppyLeash
« Reactie #2 Gepost op: januari 19, 2012, 15:22:02 »
Darren was 5 jaar als ik begon aan agilty met hem :wink: we lopen nu wel bij de veteraantjes :lol:
Ik heb eerst met hem gehoorzaamheid gedaan en daar maakten we ook gn problemen van  :wink:

Offline tara

• hondenvriend pro
  • *
  • 48 HV-Punten
« Reactie #3 Gepost op: januari 19, 2012, 16:42:50 »
Zes jaar is helemaal nog niet oud.
Als je hond genoeg conditie heeft, kan je nog alle soorten, sport doen.
Je hoeft helemaal geen wedstrijden te doen, puur voor de fun kan ook.
Agility, flyball, frisbee, speuren.
Kijken naar je hond, wat kan en wat niet. Ons Tara heeft tot haar 11 jaar met de frisbee gespeeld, flyball gedaan(op het einde zonder de sprongetjes, want ze ging zo graag het balletje uit de bak halen)
Speuren, een zalig iets, staat geen leeftijd op.

Offline Asiant

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 52 HV-Punten
« Reactie #4 Gepost op: januari 20, 2012, 08:11:30 »
Kennen jullie dan een hondenschool of club waar ik met een iets oudere hond welkom ben en kan starten bij de beginners? Is het dan zo dat ik tussen de puppy's moet starten, of worden er ook beginnerscursussen gegeven voor al iets oudere honden? Ik vermoed van wel.

Ik woon in Begijnendijk (Aarschot) maar heb altijd tegen Mechelen gewoond, dus ik zoek iets in deze omgevingen.

Offline Asiant

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 52 HV-Punten
« Reactie #5 Gepost op: januari 20, 2012, 08:12:11 »
Darren was 5 jaar als ik begon aan agilty met hem :wink: we lopen nu wel bij de veteraantjes :lol:
Ik heb eerst met hem gehoorzaamheid gedaan en daar maakten we ook gn problemen van  :wink:
Ben je gehoorzaamheid ook op een oudere leeftijd gestart dan?

Offline Stessel

• *
  • 2818 HV-Punten
    • denoestewerkers
« Reactie #6 Gepost op: januari 20, 2012, 08:17:23 »
Je kan zeker nog starten in elke sport met je hond hoor.

Uran was 9 jaar als ik met hem gestart ben in de flyball. Hij heeft zelfs nog wedstrijden gelopen.

Als je graag flyballed dan moet je zeker maar eens komen kijken in aarschot daar flyballen wij ook met enkele mechelaars. Er is ook een flyballclub in mechelen als je liever die richting wil uitgaan.

Ook in de gehoorzaamheid kan je nog beginnen hoor. Je start dan gewoon in de A-klas. Ik ben met Akina ook nog gehoorzaamheid gaan doen. Zij was toen al drie jaar en een half jaar later hebben we ons brevet al behaald.

Offline mira

• *
  • 1349 HV-Punten
« Reactie #7 Gepost op: januari 20, 2012, 08:35:01 »
Ik ben me mira jack russel op 6jarige leeftijd flyball beginnen trainen.
Bij haar heeft training 2jaar geduurd, omda we ze hertraint hebben.
Ze draaide niet goe en miste hare bal constant.
Nu is ze 9 jaar en ze loopt al een jaar mee wedstrijd, en zo te zien zal ze nog een paar jaar mee kunnen :lol:

Gehoorzaamheid en agility kunt ge ook nog gemakkelijk mee beginnen
Ik train in aarschot flyball
En in herselt gehoorzaamheid, daar kunde zeker beginnen me oudere hond

« Laatst bewerkt op: januari 20, 2012, 08:39:04 door mira »

Offline Asiant

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 52 HV-Punten
« Reactie #8 Gepost op: januari 20, 2012, 09:05:13 »
Je kan zeker nog starten in elke sport met je hond hoor.

Uran was 9 jaar als ik met hem gestart ben in de flyball. Hij heeft zelfs nog wedstrijden gelopen.

Als je graag flyballed dan moet je zeker maar eens komen kijken in aarschot daar flyballen wij ook met enkele mechelaars. Er is ook een flyballclub in mechelen als je liever die richting wil uitgaan.

Ook in de gehoorzaamheid kan je nog beginnen hoor. Je start dan gewoon in de A-klas. Ik ben met Akina ook nog gehoorzaamheid gaan doen. Zij was toen al drie jaar en een half jaar later hebben we ons brevet al behaald.
Bedankt voor je reactie! Wanneer trainen jullie flyball? Ben zeker bereid om eens te komen kijken.

Toen je met Akina gehoorzaamheid bent gestart, kende zij toen al enkele commando's of moesten jullie van nul beginnen?

Offline Stessel

• *
  • 2818 HV-Punten
    • denoestewerkers
« Reactie #9 Gepost op: januari 20, 2012, 09:25:18 »
Bedankt voor je reactie! Wanneer trainen jullie flyball? Ben zeker bereid om eens te komen kijken.

Toen je met Akina gehoorzaamheid bent gestart, kende zij toen al enkele commando's of moesten jullie van nul beginnen?

Voorlopig trainen we elke vrijdag in een manège in herselt omdat onze terreinen te nat zijn. Je kan daar zeker eens een kijkje komen nemen. Als de terreinen terug goed zijn trainen we elke donderdag en elke zondagvoormiddag. De eerste wedstrijd is op zondag 4 maart in die manège in herselt. Altijd eens mooi om te zien.

Akina kon zitten en liggen op bevel en blijf. Verder kende ze niet veel. Ik heb haar leren volgen, voet, zitvoor, apport mooi in zit voor brengen, terug naar de plaats sturen, houdingen,... Je kan ze het zeker allemaal nog leren. Ze hebben soms gewoon meer tijd nodig om iets te snappen. Ik ben toen ook gewoon in de A-klas gestart en heb alle overgangsproeven meegedaan en uiteindelijk brevet gespeeld

Offline DarrenRastaKaité

• *
  • 709 HV-Punten
    • AppyLeash
« Reactie #10 Gepost op: januari 20, 2012, 10:15:30 »
Ben je gehoorzaamheid ook op een oudere leeftijd gestart dan?
Hij was thuis al een beetje onder handen genomen  :mrgreen: We zijn in april/mei begonnen, in juli ingangstest voor agility en geslaagd. Ondertussen zitten we in de wedstrijdklas agility (lopen wedstrijden) en in de C voor gehoorzaamheid.

Kennen jullie dan een hondenschool of club waar ik met een iets oudere hond welkom ben en kan starten bij de beginners? Is het dan zo dat ik tussen de puppy's moet starten, of worden er ook beginnerscursussen gegeven voor al iets oudere honden? Ik vermoed van wel.

Ik woon in Begijnendijk (Aarschot) maar heb altijd tegen Mechelen gewoond, dus ik zoek iets in deze omgevingen.
Bij ons zitten de pups apart. Vanaf 6 maand gaan ze naar de starters en daar starten dan ook de oudere honden. Ik train in Haacht

Offline Juna

• geavanceerde hondenvriend
  • *
  • 35 HV-Punten
« Reactie #11 Gepost op: januari 20, 2012, 13:55:01 »
Ik vind ook niet dat je hond oud is. Zoals hier al meerdere keren gezegd is, kan je zeker nog flyball en/of agility doen.

Ik train in Werchter agility. Bij ons is het zo dat je een ofwel in de C-klas moet zitten ofwel een proef moet doen om toegelaten te worden voor de cursus agility te starten. Je mag ook altijd eens een proefles komen doen.

Offline Asiant

• begonnen hondenvriend
  • *
  • 52 HV-Punten
« Reactie #12 Gepost op: januari 25, 2012, 08:37:46 »
Ik heb nog eens gezocht naar een hondenschool in de buurt en ik ben uiteindelijk terecht gekomen bij hondenschool 'Ter Dries' in Beerzel. Heb een mailtje gestuurd en alles uitgelegd zodat ze weten hoe het met ons zit, en ik mag eens met mijn hond langskomen buiten de lesuren om te kijken hoe ze is en reageert t.o.v. andere honden. De uren van de lessen passen ook het beste in onze week, dus ik ben eens benieuwd.

Ga sowieso eerst met gehoorzaamheid starten en de rest nog even achterwege laten. Vind dat mijn hond voldoende gehoorzaam moet zijn om iets anders te doen, en ik wil ook niet met teveel in één keer starten.

Kennen jullie iemand op het forum die daar ook traint?

Offline Stessel

• *
  • 2818 HV-Punten
    • denoestewerkers
« Reactie #13 Gepost op: januari 25, 2012, 09:06:41 »
veel succes alvast en hopelijk nog vele jaren sportplezier.

Moest je later nog steeds geïntresseerd zijn in flyball dan pb je maar.

Duck hondenvoeding op Hondenvrienden.be

De website Hondenvrienden.be maakt gebruik van cookies.
Door verder te surfen op Hondenvrienden.be gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.
Na het inloggen of registreren verdwijnt deze melding.
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal